CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12345Next
Return Post new threads
Show: 12035|Reply: 105

Kaum Melayu Paling Ramai Buang Bayi!!!

[Copy link]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 12:42 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Police say most baby-dumping cases involve Malays
                                                        By Syed Muaz Syed Putra and Radzi Razak
                                                 August 20, 2010


                                                                                                               
KUALA LUMPUR, Aug 20 Police say a majority of baby-dumping cases involve Malays which observers say is the result of the stigma of illegitimate children and the community being ill-equipped to deal with unwanted pregnancies.

While there is no actual racial breakdown available because it is often difficult to determine the race of the babies, police say anecdotal evidence and prosecutions show the majority involve Malays.

Police say 13 out of 65 cases involving the dumping of newborns have resulted in prosecutions. All of the accused were Malays.
A total of 67 cases were recorded in 2005, 83 cases in 2006, 76 in 2007, 102 in 2008 and 79 in 2009.

ACP Hamidah Yunus, deputy director of the CIDs sexual, abuse and childrens investigations division in Bukit Aman, said the actual racial composition could not be given as most cases were unsolved due to a lack of evidence.

All the 13 who have been charged (this year) are Malays... the ones we cannot solve we do not know, most of the babies found look Malay, but they are actually Indonesians, Vietnamese and Nepalese... we do not know until we figure out who threw these babies away, Hamidah told The Malaysian Insider.



Meanwhile, a spokesman for the Welfare Department told The Malaysian Insider that it was hard to determine the identity or race of the babies who were dumped.

We cannot really determine the race of the babies who have been abandoned. We can differentiate through their skin colour and facial features. But if a baby is already dead when we find them, it is difficult to determine, said the spokesman.
It is hard to determine the identity or race of the babies who were dumped, says the Welfare Department. Reuters pic

Cases of babies being abandoned have increased from 65 cases in 2005 to 79 cases last year. On average, eight abandoned babies were found each month this year.


Hamidah blamed the lackadaisical attitude of the parents for abandoning their babies. Some are too young to get married, so they end up dumping their babies, she said.

Family plays an important role here. You cannot just depend on the government to tackle this issue, Hamidah said.

Sisters in Islam spokeswoman Yasmin Masidi said teenagers who end up getting pregnant are usually ostracised by society, by fears that they will be punished by the religious authorities.


So when this happens, they leave their babies, said Yasmin, adding that the lack of shelters for pregnant teens contributed to the rise in cases of baby dumping.



She added that unprotected sex and incest added to the number of cases although there was no statistical evidence.
Yasmin said that since most of the offenders in baby-dumping cases were teenagers, there was a need for sex education to be introduced in school.

All this while the pressure has always been on the girls to have sex and they are blamed when babies are abandoned.
Teenage boys should also be taught to take responsibility for their actions, said Yasmin.

Malaysian Muslim Lawyers Association president Zainul Rijal Abu Bakar said the reason why the majority of baby-dumping cases involved Malays was because there was no control on curbing immoral activities.

They are doing this due to a lack of religious guidance and I consider this a curse from Allah, said Zainul.

Malaysian Syarie Lawyers Association deputy president Musa Awang claimed that Malays often took the short cut by abandoning their babies for fear of being shunned by society.

There is a possibility that other races do not view illegitimate children as an issue.


Society will often judge harshly in matters like this, said Musa.



Jemmah Islah Malaysia (JIM) president Zaid Kamaruddin told The Malaysian Insider that he was shocked by the statistics produced by the police this year.

What can be understood is that Malays do not practice safe sex, and do not handle the situation well. When they do not handle it well, it affects the rise in such cases, said Zaid.

Zaid claimed that Malays were often caught in a dilemma of not knowing what to do once they were pregnant with child.

Yes, it is the responsibility of society to tackle this issue but it still boils down to the individual. They need to take care of themselves, said Zaid.


orang melayu paling ramai kuat seks dan buang bayi...mungkinkah di sebabkan metro seks KOSMO?
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 20-8-2010 12:45 PM |All posts
sapa pelanggan ubat kuat paling ramai?? kalu kat kaki lima ada wat demo ubat kuat ..sapa yg dok kerumun?.....india kah? bengali kah?
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 12:47 PM |All posts
Buang bayi: 80 peratus kes didakwa libatkan Melayu
Oleh Syed Muaz Syed Putra dan Radzi Razak
August 20, 2010

KUALA LUMPUR, 20 Ogos Meskipun tiada butiran tepat kaum-kaum yang terlibat dalam kes pembuangan bayi - yang menjadi polemik sejak kebelakangan ini, pihak berkuasa percaya majoriti mereka yang terlibat merupakan orang Melayu.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) merumuskan perkara ini memandangkan lebih 80 peratus mereka yang didakwa terlibat dalam kes pembuangan bayi terdiri daripada orang Melayu.

Malah 13 dari 65 kes sepanjang tahun ini telah pun masuk proses pendakwaan di mahkamah dan semua yang tertuduh adalah orang Melayu.

Sebanyak 67 kes direkodkan pada 2005, dan disusuli 83 kes pada tahun berikutnya, 76 (2007), 102 (2008) dan 79 (2009).

Ketua Penolong Pengarah Unit Siasatan Seksual/Kanak-kanak Bukit Aman, ACP Hamidah Yunus menjelaskan, komposisi kaum yang tepat tidak dapat diberi secara terperinci kerana kebanyakan kes tidak dapat diselesaikan ekoran ketiadaan bukti untuk menahan ibu bapa bayi yang dibuang.

Kesemua 13 yang didakwa (tahun ini) itu Melayu... yang tak dapat selesai kita pun tak tahulah, kebanyakan bayi yang dijumpai nampak macam Melayu, tetapi orang Indonesia, Myanmar, Vietnam dan Nepal juga nampak macam Melayu. Kita tak tahu selagi tak dapat siapa yang membuang, kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Sementara itu jurucakap Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata, kebanyakan bayi yang ditinggalkan sukar untuk dikenal pasti identiti kaum mereka.

Bagi bayi yang ditinggalkan kita tidak boleh untuk kenal pasti secara tepat identiti kaum mereka.

Apa yang kita boleh bezakan melalui warna kulit dan juga rupa mereka untuk membezakan mereka kaum apa.

Tapi, bagi bayi yang sudah meninggal ketika ditinggalkan, kita memang tidak boleh untuk mengenal pasti (keturunan), katanya.

Hamidah menjelaskan, statistik kes pembuangan bayi menunjukkan peningkatan daripada 65 kes pada 2005 kepada 79 tahun lalu.

Secara purata lapan bayi dibuang tiap-tiap bulan tahun ini setakat ini.

Sehingga 15 Ogos lalu, terdapat 65 kes pembuangan bayi. Kalau nak dibandingkan dengan tahun lalu, dari 1 Januari sehingga 31 Ogos 2009, hanya 42 kes... bermakna ini satu keadaan yang cukup membimbangkan, katanya.

Mengulas mengenai punca bayi dibuang, Hamidah memberitahu, sikap ibu bapa yang tidak bertanggungjawab merupakan sebab utama mereka mengambil keputusan membuang bayi.

Kawalan ibu bapa dan keluarga itu kurang, sebabkan mereka kurang ilmu dan kesedaran.

Kemudian kalau mengandung, malulah kepada masyarakat. Ada yang tidak bersedia untuk bertanggungjawab, muda sangat dan tak boleh kahwin, jadi ambil keputusan buang bayi, jelasnya.

Hamidah juga memberitahu peranan keluarga dan masyarakat merupakan jalan penting yang dapat mengubah perkara ini.

Peranan keluarga dalam mendidik anak dari rumah adalah penting. Tidak boleh harapkan kerajaan sahaja kerana didikan sebenar bermula dari rumah, katanya.

Sisters In Islam (SIS) mendakwa salah satu punca utama menyumbang kepada kes pembuangan bayi adalah kerana ibu kepada bayi terbabit tidak mempunyai pilihan sehingga menyebabkan terpaksa meninggalkan anak mereka begitu sahaja.

Jurucakap SIS Yasmin Masidi berkata, remaja yang mengandung luar nikah biasanya disisihkan oleh masyarakat selain bimbang akan dikenakan hukuman oleh pihak berkuasa khususnya Jabatan Agama Islam.

Jadi apabila ini berlaku mereka mengambil langkah meninggalkan bayi mereka, kata beliau sambil menambah, kekurangan pusat-pusat perlindungan juga merupakan faktor berlakunya kes pembuangan bayi.

Yasmin berkata, beberapa punca lain yang menyebabkan berlaku kes pembuangan bayi termasuk seks rela sesama pasangan, rogol dan sumbang mahram namun ia tidak boleh dibuktikan secara jelas.

Mungkin kes pembuangan bayi ini berpunca daripada seks rela sesama pasangan, malah satu dari 10 kes rogol yang dilaporkan berpunca daripada sumbang mahram.

Jadi ada kemungkinan sebahagian daripada kes buang bayi yang berlaku disebabkan kes rogol atau sumbang mahram, katanya.

Beliau berkata, disebabkan majoriti yang ditangkap atas kesalahan pembuangan bayi adalah remaja, jadi keperluan pendidikan seks di sekolah perlu dilaksanakan.

Menurut Yasmin, remaja lelaki juga perlu diajar untuk bertanggungjawab terhadap tindakan yang dilakukan mereka termasuk kesannya.

Selama ini remaja perempuan selalu ditekan untuk mengadakan hubungan seks dan mereka sentiasa dipersalahkan apabila berlaku kes pembuangan bayi.

Jadi remaja lelaki juga perlu diajar untuk bertanggungjawab terhadap tindakan mereka dan kesannya, katanya lagi.

Berhubung sebab orang Melayu jadi majoriti dalam statistik kes membuang bayi, Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia Zainul Rijal Abu Bakar berkata, tingkah laku tidak bermoral yang tidak dapat dikawal dan mereka bebas berbuat apa sahaja disukai serta terlanjur menyebabkan mereka bertindak sedemikian.

Kerana tanpa panduan agama, mereka melakukan hal ini yang saya anggap sebagai bala daripada Allah, kata beliau.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia Musa Awang memberitahu, orang Melayu mengambil jalan singkat dengan membuang bayi kerana mereka rasa takut dengan masyarakat sekeliling apabila membuat kesalahan.

Kemungkinan kaum lain tidak menganggap itu sebagai satu masalah.

Masyarakat akan pandang serong dan diberi pandangan negatif dan disisihkan, katanya.

Dalam pada itu, Presiden Jemaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin berkata, statistik yang dikeluarkan oleh polis tahun ini sememangnya amat mengejutkan.

Apa yang boleh dibaca ialah orang Melayu tidak praktikan seks selamat, dan hakikatnya banyak daripad mereka terlanjur.

Perkara pokok ialah terlanjur dan mengandung, buang bayi isu lain tetapi ia sekali gus berkaitan menyumbang kepada statisktik buang bayi.

Bayangkan kalau remaja itu mengandung, panik, tak tau nak buat apa, dan tak tahu jalan untuk membantu dia, katanya lagi.

Kata beliau, orang Melayu tebal dengan stigma dan mereka tidak tahu hendak buat apa lepas mengandung.

Tanggungjawab umum masyarakat perlu untuk atasi perkara ini tetapi semua bermula dari individu itu sendiri supaya menjaga diri, kata beliau.
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 20-8-2010 12:50 PM |All posts
mak bapak bayi tu suka sambut tahun baru ngan velentin day tu la pasal
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 12:57 PM |All posts
mak bapak bayi tu suka sambut tahun baru ngan velentin day tu la pasal
ketum Post at 20-8-2010 12:50


melayu perasan urban sambut new year dgn valentine ni...hari raya haji tak sambut pulak...ish3...
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 20-8-2010 12:59 PM |All posts
sebab ada title anak 'haram' org melayu buang anak....

cuba tukar....'bapak + emak haram'.... bukannya anak itu....
dugaan!!
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 01:00 PM |All posts
byk iklan supergel dlm harakah....
HUP HOLLAND HUP!!!!!!
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 20-8-2010 01:05 PM |All posts
PENDIDIKAN bermula dari rumah...
prevention is better than cure...klo dari kecil dah dididik dgn adab sopan dan akhlak mulia,batas pergaulan pasti dpat dijaga dgn adanya jati diri tu..
bukan salah supergel...tu kalo kena caranya elok untuk pembinaan keluarga...
...
Reply

Props Report

Fighter

Hate Crew Deathroll

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 01:06 PM |All posts
-kalau dpt anak luar nikah, family kondem.
-kalau family x kondem. masyarakat keliling plak kondem family.
cmna msalah nk selesai selagi ada aktiviti kondem - mengondem?
Believe what you see not what you hear.
Real eyes.Realize.Real lies.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 20-8-2010 01:10 PM |All posts
Anak tidak sah taraf meningkat
- DR AMINUDIN MANSOR

Siapakah yang harus dipersalahkan apabila peningkatan anak luar nikah di negara ini semakin membimbangkan? Adakah salah ibu bapa yang tidak mendidik anak-anak dengan iman, amal dan takwa? Jawapannya adalah terletak di atas bahu kita semua terutamanya umat Islam dan kepimpinannya.

Menurut perangkaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terdapat 81,000 anak luar nikah berdaftar ketika ini dan perkembangan tersebut tentunya menakutkan dan membimbangkan. Anak luar nikah yang didaftar pada tahun 2007 adalah seramai 16,100, pada tahun 2008 seramai 16,541 dan pada 2009 seramai 17,303. Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mencatatkan dalam tempoh lima tahun sehingga 2009, ialah 74,723 pendaftaran anak luar nikah membabitkan orang Melayu/Islam.

Angka-angka ini bukan lagi khayalan, tetapi kenyataan yang harus dihadapi dan disedari oleh semua umat Islam. Semua pihak perlu insaf dan memberi tumpuan kepada didikan agama untuk laksanakan usaha mengukuhkan jati diri, iman, akhlak, adab dan menegakkan amar makruf dan nahi mungkar.

Ingatlah, manusia terutama umat Islam akan diminta bertanggungjawab oleh Allah atas segala perbuatannya. Anak tidak sah taraf adalah disebabkan kepincangan hidup, kebebasan yang melampau, dan tiada asas yang kukuh daripada segi tauhid, ibadah, iman dan akhlak.

Masalah yang dihadapi apabila anak tidak sah taraf yang meningkat adalah rosak jurai keturunan, nasab dan pertalian darah. Anak-anak ini akan menghadapi masalah dalam hidup apabila tiada ibu bapa yang sah dan tidak dapat menuntut harta kerana tiada bapa yang sah.

Pendidikan iman mestilah ditekankan dengan lebih berkesan oleh ibu bapa, diri sendiri, institusi masjid, sekolah pondok, madrasah, sekolah agama, setiap lapisan masyarakat dan juga pemerintah. Pendidikan mestilah menekankan pengajaran berterusan bagi manusia agar dapat membentuk keimanan yang sempurna.

Pelbagai program keagamaan seperti ceramah meningkatkan kesedaran, kefahaman agama, yang menekankan pendidikan keimanan, tauhid, ibadah, akhlak dan budi pekerti mestilah difokuskan kepada golongan remaja dan generasi muda. Usaha ini dapat mengelakkan mereka daripada terjebak dengan gejala sosial dan pergaulan bebas yang melampau.

Ingatlah kata-kata, anda mendidik anak hanya sehingga umur 10 tahun, selepas itu anda hanya mempengaruhinya. Anak-anak adalah sumber kehidupan yang paling bahagia. Mereka selamanya menerangi rumah tangga. Mereka tidak pernah sirna cahayanya. Oleh itu, didiklah mereka mengikut zamannya dengan iman dan takwa.

Antara beberapa tanda dunia akhir zaman adalah gejala sosial yang dahsyat, ramainya bilangan anak luar nikah. Ingatlah, kalau sudah terlalu ramai bilangan anak-anak zina atau luar nikah ditakuti akan mendapat azab dan malapetaka yang bermacam-macam seperti pembuangan bayi dan pembunuhan serta malapetaka yang lain.

Perkahwinan yang sah akan melahirkan anak yang sah dan dapat menjadi warisan kepada kedua-dua pasangan suami isteri. Cintailah anak-anak dan sayangilah mereka kerana mereka adalah pewaris kepada keturunan dan dapat menegakkan agama, bangsa dan negara. Jauhi dosa bagi orang yang mensia-siakan tanggungjawabnya sebagai ayah ke atas anak dan keluarganya.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 01:13 PM |All posts
ramai producer 3gp pun org melayu...mungkin ramai anak haram melayu ni menunjukkan ketuanan melayu sebenarnya...
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 20-8-2010 01:16 PM |All posts
ramai producer 3gp pun org melayu...mungkin ramai anak haram melayu ni menunjukkan ketuanan melayu s ...
ifanonline Post at 20-8-2010 13:13



    ko tak pegi jumaat ke?
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 20-8-2010 01:17 PM |All posts
Enau merimbun, maksiat menjadi-jadi
- SRI DIAH

Firman Allah SWT dalam surah An-nisa ayat 93:

Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal dia didalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknat akannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.

Lumrahnya, sepanjang Ramadan yang penuh berkat ini, ramai orang yang sedang berlumba-lumba merebut pahala. Sebelah pagi jika ada waktu luang, solat dhuha dilakukan dan malamnya pula berqiam sampai ke pagi. Lena sekejap dan terus melakukan solat Subuh pula.

Namun dalam masa yang sama semakin ramai yang berbuat kemungkaran sehingga tergamak melakukan dosa dan sampai kepada kategori membunuh. Insan yang lemah tidak bermaya dicampak ke tong sampah. Dibuang ke longkang. Di humban ke dalam sungai dan juga mangkuk tandas.

Hakikatnya cinta itu suci. Siapa yang mengotorinya? Cinta itu agung, tapi siapa yang menjerumuskan cinta ke lembah hina? Cinta itu penawar tapi cinta itu juga racun. Melainkan cinta kita kepada Ya Rahman, Ya Rahim yang mencipta sekalian alam.

Penyakit ini berpunca daripada pengaruh sosial yang tidak terbendung, cetek ilmu agama dan menafikan ajaran Islam. Sejak awal kehidupan remaja lagi, mereka sudah disogokkan dengan kisah-kisah cinta, kisah-kisah glamor dunia artis tempatan dan barat, kisah-kisah dalam drama, kisah-kisah remaja yang bertentangan dengan adat dan syariat Islam.

Kemudian mereka mempraktikkan apa dibaca, apa ditonton dan apa yang didengar. Setelah terjebak dengan hubungan terlarang, ia menjadi nikmat pula dan sukar untuk keluar dari kancah dosa... lalu terjadi janin terlarang. Mahu mengadu kepada siapa? Siapa mahu bertanggungjawab? Memang, untuk mudah, campak sahaja.

Sedih, pilu, ngeri, tak berperikemanusiaan dan banyak lagi perkataan seumpama bagi menggambarkan tentang kes pembuangan bayi sekarang yang bagaikan satu fenomena di negara kita. Statistik kes ini menunjukkan peningkatan yang ketara dari tahun ke tahun dan bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan bagi Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Kehidupan generasi muda masa kini yang kebanyakannya bertunjangkan keseronokan duniawi telah mengheret mereka ke kancah pergaulan bebas tanpa mengira batas-batas agama. Akibat terlalu ghairah mengejar kenikmatan dunia, ada di kalangan masyarakat yang alpa sehingga terjebak dengan perbuatan zina sehingga mengandungkan anak luar nikah.

Bukan masyarakat tidak proaktif membantu kerajaan menangani isu pembuangan bayi. Bukan masyarakat tutup mata dan tutup telinga. Walau ada aduan terus ke Talian Nur (15999) namun sekiranya kes semakin melambak-lambak hingga tidak tertanggung, siapa pun sukar hendak membantu.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, Talian Nur 15999 yang beroperasi selama 24 jam sehari itu boleh diakses oleh semua pelanggan untuk membuat aduan.

Katanya, talian tersebut merupakan talian setempat yang diwujudkan sebagai pusat maklumat serta aduan untuk segala krisis masyarakat dan ia boleh dihubungi melalui talian tetap, telefon bimbit dan telefon awam.

Oleh kerana kerja memerangi kemungkaran, maksiat, khalwat, bersekedudukan, zina dan sumbang mahram ini memerlukan satu operasi bersepadu, maka wajarlah pihak lain juga mewujudkan talian masing-masing.

Ini kerana Talian Nur hanya untuk pusat maklumat, pertanyaan, menyalurkan sebarang aduan yang membabitkan isu-isu atau kes-kes sosial di sekeliling mereka. Mereka tidak boleh bertindak lebih daripada itu.

Pihak Jabatan Agama Islam dan Polis Diraja Malaysia juga masing-masing mempunyai ruang tugas yang terhad dan tidak boleh melangkaui bidang tugas pihak lain. Maka eloklah mereka bekerjasama menjadi satu kuasa yang lebih kuat dan mantap.

Tidak dinafikan langkah penguatkuasaan yang lemah oleh pihak bertanggungjawab membuka peluang yang lebih kepada remaja yang hidup tanpa pegangan dan hala tuju yang jelas.

Statistik menunjukkan bilangan besar individu yang terbabit dengan kes pembuangan bayi dikesan berusia antara 18 hingga 25 tahun mengikut statistik bermula 2004 hingga 2009 yang dikeluarkan oleh pihak PDRM.

Sebenarnya anggota masyarakat dan jiran juga turut dipersalahkan kerana gemar mengambil sikap seperti enau di dalam belukar. Ini menyebabkan kes pembuangan bayi sukar dibanteras.

Ironinya kita tertanya-tanya... kenapa setiap kali timbulnya kes-kes seperti buang bayi, seks bebas dan yang sewaktu denganya, pasti remaja dipersalahkan? Kenapa tidak disalahkan ibu bapa yang alpa, yang leka dengan kerjaya hingga kurang memberi didikan agama dan perhatian kepada anak-anak?
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 20-8-2010 01:33 PM |All posts
mak bapak bayi tu suka sambut tahun baru ngan velentin day tu la pasal
ketum Post at 20-8-2010 12:50



    teringat aku valentine last year ada promosi 'pantyless day'...... giloss babasss betul budak2 tuuuu....
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 20-8-2010 02:19 PM |All posts
orang melayu malu beli kondom.  tapi tak malu pula buat projek.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 02:32 PM |All posts
orang melayu malu beli kondom.  tapi tak malu pula buat projek.
mysterio Post at 20-8-2010 14:19


orang melayu takde duit beli kondom...sebab tu pancut mcm kucing dan anjing...al-maklum la bangsa melayu masih miskin di bawah BN...
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 20-8-2010 02:35 PM |All posts
ada yg x tau kondom tu ape..ingatkan gula2 getah

tringt pulak kwn aku sorang tu mane tah menghilangnye
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 20-8-2010 02:36 PM |All posts
Reply 16# ifanonline
ada pihak nak promote kondom siap kasi free.
tapi ada tentangan sebab bagi kondom macam bagi jarum kat mat pit katanya...
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 20-8-2010 02:41 PM |All posts
Reply  ifanonline
ada pihak nak promote kondom siap kasi free.
tapi ada tentangan sebab bagi kon ...
mysterio Post at 20-8-2010 14:36


it's a DO or DIE thing for the government...nak promote bagi condom free, kan kata membudayakan sex bebas, tak bagi plak, ramai yg buang bayi...camano tu?
I've found the masterpiece in you...lovely girl.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 20-8-2010 02:42 PM |All posts
-kalau dpt anak luar nikah, family kondem.
-kalau family x kondem. masyarakat keliling plak kondem  ...
ChildrenOfBodom Post at 20-8-2010 13:06



    Abeh tu..kalau dah buat salah takkan nak puji pulak
   "bagus...bagus....buatlah lagi..lagi dan lagi"
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 20-8-2010 02:44 PM |All posts
kan mesia nie keturunan melayu majority
metilah %tage pon melayu mendahului
eknomi yg maseh dipegang oleh org2 cina !
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 20-8-2010 02:46 PM |All posts
Isle shall perevel.....
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 20-8-2010 02:48 PM |All posts
it's a DO or DIE thing for the government...nak promote bagi condom free, kan kata membudayakan  ...
ifanonline Post at 20-8-2010 14:41


Pada aku...cerita-cerita kat tv yg ada adengan cium-cium .peluk..af dan sewaktu dgnnya patut di bankan...
kalau kerajaan tak bankan..mak pak kena ambik initiatif utk monitor bebudak tu.....bagi tengok chanel Discovery and CARTOON aje..
itupun citer cartoon dah byk pulak yg teruk-teruk...
Bebudak balik rumah dari sekolah...gate terus kena kunci...lantaklah katak bawah tempurung ke apa ke....itu aje choice yg ada jaman sekarang nih...tak kesahlah anak pompuan ke lelaki ke.....
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 20-8-2010 02:51 PM |All posts
orang melayu takde duit beli kondom...sebab tu pancut mcm kucing dan anjing...al-maklum la bangs ...
ifanonline Post at 20-8-2010 14:32


pergi jelah klinik kesihatan bukan diaorang boleh bagi pil perancang free ke? aku ingat lagi dulu-dulu siap ada flyer lagi pasal perancangan anak nih... tapi tak taulah kalau budak-budak/orang tak kawin boleh mintak..

lagipun nanti mcm menggalakkan maksiat lak..
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 20-8-2010 02:51 PM |All posts
orang melayu masih ada yang berDARA sebelum kahwin....orang cina ada masih berdara?

orang cina ada budaya mistress....
orang cina macam Soi Lek pun masih diangkat jadi pemimpin
orang cina pun kuat sex jugak sejak sekolah menengah, tapi mereka beli kondom

seks 'cerdik' orang cina (kondom + pil) ditambah dengan faktor ekonomi menyebabkan konsep BERANAK amat asing bagi mereka. Sebab itu populasi mereka masih mengecil sehingga 24% aje kini. Kat Penang pun dah jadi minoriti.
Reply

Props Report

12345Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 31-7-2014 09:18 AM , Processed in 0.148618 second(s), 31 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top