Waktu solat sunat dan puasa sunat - Agama Islam & Muslim - Soal Jawab Agama - CARI Infonet -

CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 3916|Reply: 17

Waktu solat sunat dan puasa sunat

[Copy link]
Post time 26-11-2010 08:54 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Salam..
mickey ada sikit pertanyaan pasal tajuk ni...
          waktu solat sunat dan puasa sunat

1) adakah solat sunat ada waktu2 yg tidak dibolehkan utk solat?
-contohnya-
dlm pukul 12 tgh hari or 6 petang...ada org buat solat sunat...
niat mcm ni
"sahaja aku solat sunat 2 rakaat kerana Allah taala"

2) solat sunat hajat blh lakukan bila2 masa ke?
ada yg mengatakan tidak boleh solat sunat hajat slps waktu subuh.

3) kalau kita nak puasa sunat...puasa hari apa2 je takpe kan?
sbb mickey puasa ikut mood kdg2 hari rabu n kdg2 hari sabtu...
bkn hari isnin dan khamis...
kwn mickey pernah tanya...' u puasa ganti ke'
mickey jawab 'taklah...saje nak puasa sunat'
then dia jwb...'biasa puasa sunat hari isnin dan khamis'

4) boleh ke kita puasa sunat sdgkan kita blm habis ganti puasa lg?
kes ini terjadi bila tersalah niat.
kalau niat puasa ganti kena niat mlm sblm kita puasa kan...
tp masalah mickey...
selalu terlupa nak niat mlm dan kdg2 tak pasti sama ada nak puasa or tak keesokkan harinya...
dan pabila dah siang hari baru terasa nak puasa...
so kira niat puasa sunat la kan.
sbb dlm pukul 11 or 12 pm...tak mkn2...terus je puasa...

terima kasih kepada yg sudi menjawab
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2010 10:05 AM | Show all posts | Share
1) adakah solat sunat ada waktu2 yg tidak dibolehkan utk solat?

setelah diringkaskan dan dipermudahkan ada 3 lah..
1. Selepas solat subuh hingga lebih kurang 15 minit selepas waktu syuruk..Waktu syuruk ni waktu abis subuh..
2. Matahari terpacak..lebih kurang setengah jam sebelum zohor sampai waktu zohor..
3. selepas sembahyang asar hingga masuk waktu maghrib..

Tapi kalau solat sunat yang bersebab..diharuskan..contohnya masuk masjid dan gerhana..

2) solat sunat hajat blh lakukan bila2 masa ke?
asal tidak terikat dengan waktu-waktu tadi..wat lah solat sunat apa pun..kalau terikat dengan waktu itu baru ada solat sunat tertentu sahaja yang boleh..

3) kalau kita nak puasa sunat...puasa hari apa2 je takpe kan?
amalan sunat ialah yang dilakukan oleh baginda tetapi tidak wajib atau yang baginda saw mengalakan kita melakukannya..So baginda buat isnin n khamis..Selain dari itu di bawah ini ada senarai puasa yang disunatkan

1 Puasa dalam bulan Syaban
2 Puasa 6 hari dalam bulan Syawal
3 Puasa Arafah pada 9 zulhijjah
4 Puasa pada hari Isnin & Khamis
5 Puasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan pada 13,14 & 15
6 Puasa satu hari berbuka satu hari (puasa nabi daud)
7 Puasa lapan hari daripada bulan Zulhijjah sebelum hari                 Arafah bagi orang yang sedang mengerjakan haji atau tidak.
8 Puasa dalam bulanCbulan haram iaitu bulan Zulkaedah,Zulhijjah,Muharram                 dan Rejab

4) boleh ke kita puasa sunat sdgkan kita blm habis ganti puasa lg?
Boleh jer..tiada masalah pun..Digalakan buat yang fardhu dulu..Sebab kalau fardhu xlengkap..yang sunat jadi sia-sia lah kan..tapi kalau dah siang baru nak niat..terpaksalah buat yang sunat...insya allah ianya lebih baik dari tak berpuasa langsung..

wallah hu a'lam
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2010 10:31 PM | Show all posts | Share
bilakah waktu solat sunat fajar...   sebelum solat sunat subuh atau sebelum azan waktu subuh iaitu ketika selepas imsak sebelum masuk subuh atau solat sunat fajar sama dengan solat sunat subuh..
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 06:53 AM | Show all posts | Share
Reply 1# Pr|nCeSS^M|cKeY


    thankss....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 30-11-2010 08:52 AM | Show all posts | Share
1) adakah solat sunat ada waktu2 yg tidak dibolehkan utk solat?

2. Matahari terpacak..lebih kurang setengah jam sebelum zohor sampai waktu zohor..
3. selepas sembahyang asar hingga masuk waktu maghrib..
SiNoob Post at 27-11-2010 10:05


mickey nak tanya...
yg no.2 tu kan...maknanya solat sunat dhuha sampai setengah jam sblm waktu zohor ke?
kalau kita solat sunat watku setengah jam tu kira tak blh la ya....

yg no.3...mickey pernah buat solat sunat antara waktu ni....
sbbnya tiba2 mickey rasa tak sedap hati n nak minta petunjuk dr Allah...
mickey buat solat sunat dlm jam 6 ptg...sbb dah solat asar...
tak tahu mcm mn nak berdoa..mickey pun buat solat sunat...
jadi tak blh la ya...

anyway...terima kasih ya diatas info2 itu..
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 12:05 PM | Show all posts | Share
mickey nak tanya...
yg no.2 tu kan...maknanya solat sunat dhuha sampai setengah jam sblm waktu zohor ke?
kalau kita solat sunat watku setengah jam tu kira tak blh la ya....

yg no.3...mickey pernah buat solat sunat antara waktu ni....
sbbnya tiba2 mickey rasa tak sedap hati n nak minta petunjuk dr Allah...
mickey buat solat sunat dlm jam 6 ptg...sbb dah solat asar...
tak tahu mcm mn nak berdoa..mickey pun buat solat sunat...
jadi tak blh la ya...

anyway...terima kasih ya diatas info2 itu..
Pr|nCeSS^M|cKeY Post at 30-11-2010 08:52


Sebenarnya waktu yang tidak dibenarkan itu ialah ketika matahari bebetul terpacak..
waktu itu adalah terlalu singkat..Nak tahu dengan tepat..Apabila bayang nak berubah tempat..
sebagai contoh kalau dari pagi bayang berada di sebelah kiri..waktu zohor bayang akan ada di kanan..
waktu yang diharamkan ialah ketika bayang itu tepat ditengah-tengah(tiada bayang)..
setengah jam sebelum zohor hingga ke waktu zohor adalah anggaran..
Boleh jadi sekitar 5 minit sahaja..Tapi insya Allah xkan lebih dari setengah jam sebelum zohor..

Yerp..Kita boleh sembahyang dhuha sampai ke waktu yang diharamkan tu..
selagi xsampai..Boleh sembahyang dhuha..walaupun 12.30..

Ulamak-ulamak tidak membenarkan solat pada waktu tersebut disebabkan
terdapat larangan dari Rasulullah saw..
Insya Allah kalau Rasulullah dah larang..
Benda itu tidak baiklah untuk kita..
Adalah lebih baik kita elakkan diri sahaja..

Kalau kita nak buat juga..Itu adalah perkara yang subjektif..
Kita dah tahu perbuatan tersebut dilarang oleh Baginda saw..
So kita boleh pikir sendiri lah apa yang kita wat tu..
baik atau tidak kan??

Kalau kita dah wat dan kita tidak tahu..
Ketahuilah yang Allah swt itu maha mengetahui..
Dia adalah seadil-adil hakim dan tidak akan menzalimi sesiapa..
Kita berdoa sahajalah supaya dia menerima amalan kita yang jahil ini
dan mudah-mudahan dikurniakan pada kita hidayah dan taufik..

Alhamdulillah..Zaman sekarang susah nak jumpa orang macam suadara..
Apabila ada masalah terus minta pada Allah..
Semoga saudara boleh terus istiqamah macam itu..
Itu adalah ciri-ciri para anbiya dan awliya Allah swt..
Alhamdulillah..
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 12:21 PM | Show all posts | Share
bilakah waktu solat sunat fajar...   sebelum solat sunat subuh atau sebelum azan waktu subuh iaitu k ...
MaxSteel Post at 29-11-2010 22:31



Terdapat banyak dalil dan pendapat berkaitan solat sunat fajar ini..
Puncanya di zaman Rasulullah saw..Baginda saw tidak terus solat selepas masuk waktu..
Apabila hari semakin terang..Dikatakan waktunya ialah..
Kalau kita memanah..Kita sudah boleh melihat anak panah kita jatuh..
Di waktu tersebutlah mereka melakukan solat sunat fajar..
Apabila hari telah mulai terang..
barulah Rasulullah saw memulakan sembahyang subuh..

Sebab itu ada yang berpendapat solat sunat fajar adalah salah satu dari solat sunat rawatib..
iaitu yang mengiringi solat subuh (2 rakaat sebelum subuh)..

So agak sukar nak lakukan solat fajar yang sebenar dengan situasi hari ini..
Melainkan di masjid masjid yang waktu mereka bersembahyang subuh ialah diantara 6.25-6.45..
Macam sekarang apabila waktu subuh seawal 5.35..Mereka bersembahyang pada pukul 6.25..
Apabila waktu subuh telah lewat dan menjangkau jam 6 pagi..
Mereka akan bersembahyang subuh sekitar 6.45..

Kalau masjid yang kebanyakan di negara kita..Azan 5.35..5.40 abis azan..5.45 dah start subuh berjemaah..
So xsempat nak tunggu waktu fajar..
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 01:51 PM | Show all posts | Share
1) adakah solat sunat ada waktu2 yg tidak dibolehkan utk solat?

setelah diringkaskan dan dipermud ...
SiNoob Post at 27-11-2010 10:05



semua di atas cuma no.4 tuh ada tambahan sikit. w/pun boleh buat puasa sunat dulu seelok-eloknya buat puasa ganti dahulu sebab ianya fardhu. takut2 ditakdirkan kita mati x sempat nak gantikan yg fardhu. yg fardhu adalah wajib sedangkan yg sunat nak buat pun tak pa tak nak buat pun tak pa.

puasa 6 bulan syawal? mana perlu buat dulu? kebanyakkan pendapat berpendapat kene ikut kesesuaian masa, sekiranya ada banyak hari lagi utk kita berpuasa 6, wajib ganti puasa fardhu dulu, tetapi kalau dah dekat hujung2 takut x sempat atau x cukup puasa 6 cth dia start 24hb syawal kira ngam2 6 hari sampai 30hb maka boleh puasa 6 dulu utk dptkan fadhilat puasa 6 tuh
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 02:46 PM | Show all posts | Share
semua di atas cuma no.4 tuh ada tambahan sikit. w/pun boleh buat puasa sunat dulu seelok-eloknya buat puasa ganti dahulu sebab ianya fardhu. takut2 ditakdirkan kita mati x sempat nak gantikan yg fardhu. yg fardhu adalah wajib sedangkan yg sunat nak buat pun tak pa tak nak buat pun tak pa.

puasa 6 bulan syawal? mana perlu buat dulu? kebanyakkan pendapat berpendapat kene ikut kesesuaian masa, sekiranya ada banyak hari lagi utk kita berpuasa 6, wajib ganti puasa fardhu dulu, tetapi kalau dah dekat hujung2 takut x sempat atau x cukup puasa 6 cth dia start 24hb syawal kira ngam2 6 hari sampai 30hb maka boleh puasa 6 dulu utk dptkan fadhilat puasa 6 tuh
jofizo Post at 30-11-2010 13:51



Kalau saudara baca dengan teliti soalan ke 4 TT..Tentu saudara setuju dengan pendapat saya..

Tidak bolehkah kita jalankan serentak antara puasa sunat dan puasa qada itu??
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2010 03:25 PM | Show all posts | Share
Reply 9# SiNoob

apa yg saya belajar kebanyakkan ustaz mengatakan x boleh.......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-12-2010 10:42 PM | Show all posts | Share
terima kasih diatas penerangan di atas...

ada lg mickey nak tanya..blh tak kita solat sunat...
kita niat cuma mcm ni...
"sahaja aku solat sunat 2 rakaat kerana Allah Taala"
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2010 01:53 PM | Show all posts | Share
Reply 10# jofizo


    betul tu...puasa sunat & wajib x boleh diniat sama atau berpuasa pada hari y sama....
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2010 01:56 PM | Show all posts | Share
terima kasih diatas penerangan di atas...

ada lg mickey nak tanya..blh tak kita solat sunat...
k ...
Pr|nCeSS^M|cKeY Post at 14-12-2010 22:42



boleh, tu kita panggil solat sunat mutlak
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2010 05:12 PM | Show all posts | Share
boleh, tu kita panggil solat sunat mutlak
jofizo Post at 15-12-2010 13:56



    jadi..kita blh la buat solat sunat ni bila2 masa je...

sbb ada kwn mickey ckp...tak blh niat mcm tu...
dia akan tanya...solat sunat apa???
mickey pun pelik...
alasan dia...
mcm kita solat fardu..
takkan niat mcm ni " sahaja aku solat sunat fardu kerana Allah Taala"
so kena spesifikkkan solat sunat apa, n solat fardu apa...
itu alasan dia...

mickey ni bkn pandai sgt bab2 mcm ni...
harap ada yg blh kongsi  ilmu pengetahuan..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2010 05:14 PM | Show all posts | Share
Reply  jofizo


    betul tu...puasa sunat & wajib x boleh diniat sama atau berpuasa pada hari y ...
pawana_puteri Post at 15-12-2010 13:53



    so, kalau mcm nak puasa 6 bln syawal...
tak blh dicampur niat puasa ganti?

satu lag...mickey nak tanya..
kalau kita ada buat niat...
contohnya...kita berniat akan puasa 3 hari kalau kita lulus exam...
mcm mana nak niat utk berpuasa ni?

dan..adakah berniat mcm ni dikira nazar?
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2010 05:22 PM | Show all posts | Share
Post Last Edit by jofizo at 15-12-2010 17:26
jadi..kita blh la buat solat sunat ni bila2 masa je...

sbb ada kwn mickey ckp...tak blh ...
Pr|nCeSS^M|cKeY Post at 15-12-2010 17:12


cakap kat dia solat sunat mutlak la........

senang je, syarat pertama solat nih kene niat.......... niat tuh lintasan hati, kalau x lafaz pun tak pa..........

cth: ishk aku nak buat solat hajat le, pastu terus bangun, takbir "allah akbar", solat dah sah tanpa perlu baca sahaja aku..........
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2010 05:44 PM | Show all posts | Share
tak harus utk menggabungkan niat puasa tuh, setiap ibadah perlu buat berasingan. kalau dipermudahkan mcm tuh takut2 nanti ada plak org buat, aku nak solat subuh sekali dgan qadha subuh minggu lepas......

berkenaan nazar tuh, ada sebut x cthnya,

1) kalau aku lulus periksa aku  nak bernazar puasa 3 hari la atau

2) kalau lulus periksa nanti aku nak puasa 3 hari la

kalau sebut, wajib nazar.......


1- Nazar yang dituntut membayarnya ialah yang telah diucapkan dengan lidah.

2- Tidak dinamakan nazar jika tidak disebutkan dengan lidah.

3- Lafaz nazar ialah: "Jika saya dapat A, maka saya akan ...........".

4- Sumpah yang diguna pakai ialah sumpah yang diucapkan dengan lidah.

5- Tidak dinamakan sumpah jika tidak disebutkan dengan lidah.

6- Lafaz sumpah ialah: "Demi Allah, ..." atau "WaLlahi, ...".

7- Sebarang permainan bahasa dalam sumpah atau nazar adalah ditolak, sebaliknya mengikut hukum asal.

WaLlahu a`lam.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2010 06:23 PM | Show all posts | Share
cakap kat dia solat sunat mutlak la........

senang je, syarat pertama solat nih kene niat.... ...
jofizo Post at 15-12-2010 17:22



    ok2...mickey sudah faham..
thank ya
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

28-7-2015 01:48 PM GMT+8 , Processed in 0.072947 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list