CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 17598|Reply: 249

Geng Ajaran Syiah Gombak Kena Serbu!

   Close [Copy link]
Post time 17-12-2010 05:28 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Serbu markas ketika ceramahOleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN pengikut  kumpulan yang diserbu JAIS di Taman Sri Gombak malam kelmarin.



GOMBAK - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berjaya membongkar satu kumpulan ajaran sesat yang dipercayai mengamalkan fahaman Syiah dalam satu serbuan di Taman Sri Gombak di sini malam kelmarin.
Antara ajaran kumpulan tersebut dikatakan menghalalkan para pengikutnya bernikah secara kontrak dan membenarkan sembahyang jamak dilakukan pada bila-bila masa.
Pengikut ajaran tersebut juga percaya bahawa dosa mereka akan terhapus jika sanggup memukul dan mencederakan diri sendiri dengan rantai besi.
Ajaran yang dipercayai aktif sejak dua tahun lalu itu dikatakan lebih berbahaya daripada ajaran Al-Aqram (pertubuhan haram) kerana pengikutnya menganggap darah orang Islam yang lain adalah halal dan jika dibunuh dianggap sebagai jihad.
Dalam serbuan pukul 10.15 malam di premis kedai empat tingkat di Taman Sri Gombak itu, seramai 200 pengikut kumpulan tersebut termasuk wanita dan kanak-kanak warga tempatan sedang taksub mendengar ceramah yang disampaikan dalam bahasa Iran oleh seorang penceramah jemputan dari negara itu.
Turut serta dalam ceramah tersebut ialah seorang lelaki yang merupakan penterjemah.
Lebih mengejutkan, ada di kalangan pengikut ajaran tersebut terdiri daripada kakitangan awam serta pensyarah.

p/s Kan dah kena serbu dan siasat...Semalam aku paste satu thread tajuk `Perlis tak galak kawin Syiah'..dah kena katup thread tuh.....Kot-kot orang syiah mana dah ngadu kabel besar....
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 05:45 AM | Show all posts | Share
pusat nih kat belakang restoran thaqwa fasa 3 sri gombak...belakang maybank atas....
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:13 AM | Show all posts | Share
Ya Rabbi...tak serik-serik dia owang nih
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:19 AM | Show all posts | Share
camne leh terpengaruh nih... nampak terpelajar suma... salah berguru
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:31 AM | Show all posts | Share
Baguih la..HIDUP SUNNI!....ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR!
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:37 AM | Show all posts | Share
dulu aku penah kena approach dgn org fahaman syiah ni.. bek punyer citer ...  
aku dgr jerr..   nasib la pegangan aku kuat lg...
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:53 AM | Show all posts | Share
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku ramai berkawan dgn org2 syiah dari lebanon. xde ler yg menyesatkan.... syiah org islam juga.. yg menyembah Allah. Cuma mereka lebih kepada saidina  Ali. Aku rasa baik korang tangkap melayu yg ada share dlm kilang arak kerana mereka2 inilah yg lebih menyesatkan org melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:58 AM | Show all posts | Share
tapi adik ipar tony blair dah masuk islam syiah ni....
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:15 AM | Show all posts | Share
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53


iye ke? kenapa member2 syiah aku dari iran menunjukkan keadaan yang sebaliknya?
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:35 AM | Show all posts | Share
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:36 AM | Show all posts | Share
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53



    Syiah ada banyak jenis.. kat Utusan cakap "Syiah tegar"

Depa ni Syiah Twelvers yang kebanyakannya mencaci maki sahabat-sahabat nabi yang lain dan juga Aisyah R.A
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:41 AM | Show all posts | Share
Diaorg join sebab ada feature nikah mutaah ke?

Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:41 AM | Show all posts | Share
kat gombak nih mmg byk gang syiah ... muda2 lak tuh
guru tusen tpt lees tusyen dulu pun syiah
sibbaik x terpengaruh
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:43 AM | Show all posts | Share
sebenaqnya JAIS ponya fitnah jah hat kata worg syiah tu halalkan darah worang lain....sejak 80an lg dh wujod syiah nih kt malaysia n pahaman dia tak dak beza mana pong dgn sunni cuma depa lebihkan ahlul beit sikit jah...

aku heran ngn jabatan agama negeri hat suka buat menda2 hat tak pekdah tp diri sundri pangai mcm haram, upload 3gp bagai dlm pejabat
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:43 AM | Show all posts | Share
awat tutup muka depa ? aku nak tgk sapa yg join...
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:47 AM | Show all posts | Share
kalu tgk dari penampilan gang2 nih r golongan tpelajar n bkn pjenayah
perangai dorang pun baik2 ... bkn type y g disco ... npk berilmu   
rsnyer ajaran nih bkn 2 thn kbelakngan nih ...  dh 5 or 6 thn lps
tyme ai skolah lagi
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:47 AM | Show all posts | Share
Rush ni maybe sbb JAIS nak habihkan budget 2010. 2011 mintak lebih skit.

Claim mileage, meal allowance, parking, OT...
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:52 AM | Show all posts | Share
Video ni di claimed sebagai kelompok syiah di Malaysia..

Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:56 AM | Show all posts | Share
camne leh terpengaruh nih... nampak terpelajar suma... salah berguru
voizze Post at 17-12-2010 07:19


dari menganut ajaran isele nenek moyang, depa lagi molia
hang pi makkah nnti, n pi tny imam kaabah acu tny dia melayu isele tuh temasuk sunnah tak,
dia akan habaq 7araam 7araam...kaafir
no wonder ada rmi jowoh n acheh teruih buat kaabah sundri tmpt masing2 pasai serik kena hamun ngn lobai2 arab kat masjidil harm hat jd imam atau hat depa join halaqah tadarus atau halaqah ilmu
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:56 AM | Show all posts | Share
idup syiah......
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:56 AM | Show all posts | Share
sebenaqnya JAIS ponya fitnah jah hat kata worg syiah tu halalkan darah worang lain....sejak 80an lg  ...
7anan Post at 17-12-2010 08:43



    Tak betui ke? Di Pakistan India dok bunuh membunuh Islam sunni ngan syiah tu apa kes? Di Iraq dok gaduh sunni syiah tu apa kes? Asyik2 bom sana, bom sini.. masing2 taksub..

Di Malaysia ni penganut syiah toksah la dok sebar luas pengaruh depa... takut nanti ada plak nak bom sana bom sini...

Sila baca penjelasan JAKIM mengenai isu ni.. dah lama dah..

http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 08:57 AM | Show all posts | Share
Di Malaysia terdapat tiga kumpulan Syiah yang berkembang semenjak beberapa tahun yang Ialu iaitu:

i. Syiah Taiyibi Bohra (Dawood Bohra)

Kumpulan ini berasal dari India dan di Malaysia ia dikenali dengan golongan yang memiliki Kedai Bombay. Kumpulan yang berpusat di daerah Kelang ini mempunyai tanah perkuburan dan masjidnya sendiri dan pengikutnya dianggarkan seramai 200 hingga 400 orang (tahun 1996).


ii. Syiah Ismailiah Agha Khan.

Kumpulan yang dikenali dengan nama Kedai Peerbhai ini bergerak di sekitar Lembah Kelang. Jumlah pengikut tidak diketahui tetapi bilangannya lebih kecil dari kelompok Bohra.


iii. Syiah Ja'fariyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah (Imam Dua Belas)

a) Kumpulan Syiah ini dipercayai mula bertapak di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran dan fahaman kumpulan ini menular ke negara ini melalui bahan-bahan bacaan dan orang perseorangan sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran.
b) Fahaman Syiah ini bertambah meruncing apabila beberapa orang pensyarah universiti tempatan telah memainkan peranan untuk menyebarkan fahaman Syiah Ja'fariyah secara serius kepada para pelajar di Institut Pengajian Tinggi.

c) Beberapa buah kitab utama Syiah telah dijadikan bahan rujukan dan sebahagiannya telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia, antaranya:


link --> http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 09:03 AM | Show all posts | Share
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53


ye ke? diorang selalu nak kaver klu diorang tak ramai.
Aku skg tengah keje dgn org Iran/Iraq dan diorang ni Syiah la
klu setakat solat diorang jamak suka2 tu biasa je pd aku
cuba ko tanya diorang Quran diorang ada bapa Juz..
hahaaa Syiah tak terima Al-Quran yg kita baca/beriman tu sebab yg tu semua dikumpul oleh sahabat2 aliran sunni.
Syiah ada Quran dia sendiri, Mushaf Fatimah katanya
ada dlm 70 Juz dan takde satu pun yg sama dgn Al-quran sunii
Amacam?
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 09:10 AM | Show all posts | Share
Tak betui ke? Di Pakistan India dok bunuh membunuh Islam sunni ngan syiah tu apa kes? Di I ...
tokapi Post at 17-12-2010 08:56


eh, worang macam JAis n kononnya sunni tegar (tp kalu tgk balik, tak menepati ASWJ pong tp lebih pada isele nenek moyang) la hat suka kafirkan worg tu kafirkan worang nih...depa tak dak masalah pong kt sini mcm wahabi tak dak masalah kt worg isele nenk moyang hat terang2 bidaah n khurapat....tak dak pong kata kena bunoh n halalkan darah  nk bom sana sini baagai...

hat jd kt pakistan n iraq tuh sbbnya wujod bunga2 mcm ni lah, kafirkan worg tu n fitnah worg tuh...hezboullah kt lebanon tu syiah jugok, iran tu syiah jugok, tp depa lah hat paling sokong palestine hat sunni....mulayu nenek moyang jah fefeeling anti syiah bagai tp tak paham pong syiah lagu mana...
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 09:13 AM | Show all posts | Share
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53



   adoii..syiah tak sesat anda kata? saya pnh belajar di pakistan saya tahu lah apa tu syiah.. kenapa mencerca nabi muhd? yg tu tak sesat ke? sedangkan Allah akui rasulullah tu kekasihNya, apatah lg org yg mencerca.. dan kat pakistan mana2 pengikut mcm kita ni sunnah wal jamaah patut di bunuh.. kenapa? utk apa?
sesat lagi menyesatkan..hmy3:
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

22-5-2015 07:31 PM GMT+8 , Processed in 0.156221 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list