CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12345678910Next
Return Post new threads
Show: 17181|Reply: 249

Geng Ajaran Syiah Gombak Kena Serbu!

   Close [Copy link]

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 17-12-2010 05:28 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Serbu markas ketika ceramahOleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN pengikut  kumpulan yang diserbu JAIS di Taman Sri Gombak malam kelmarin.



GOMBAK - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berjaya membongkar satu kumpulan ajaran sesat yang dipercayai mengamalkan fahaman Syiah dalam satu serbuan di Taman Sri Gombak di sini malam kelmarin.
Antara ajaran kumpulan tersebut dikatakan menghalalkan para pengikutnya bernikah secara kontrak dan membenarkan sembahyang jamak dilakukan pada bila-bila masa.
Pengikut ajaran tersebut juga percaya bahawa dosa mereka akan terhapus jika sanggup memukul dan mencederakan diri sendiri dengan rantai besi.
Ajaran yang dipercayai aktif sejak dua tahun lalu itu dikatakan lebih berbahaya daripada ajaran Al-Aqram (pertubuhan haram) kerana pengikutnya menganggap darah orang Islam yang lain adalah halal dan jika dibunuh dianggap sebagai jihad.
Dalam serbuan pukul 10.15 malam di premis kedai empat tingkat di Taman Sri Gombak itu, seramai 200 pengikut kumpulan tersebut termasuk wanita dan kanak-kanak warga tempatan sedang taksub mendengar ceramah yang disampaikan dalam bahasa Iran oleh seorang penceramah jemputan dari negara itu.
Turut serta dalam ceramah tersebut ialah seorang lelaki yang merupakan penterjemah.
Lebih mengejutkan, ada di kalangan pengikut ajaran tersebut terdiri daripada kakitangan awam serta pensyarah.

p/s Kan dah kena serbu dan siasat...Semalam aku paste satu thread tajuk `Perlis tak galak kawin Syiah'..dah kena katup thread tuh.....Kot-kot orang syiah mana dah ngadu kabel besar....
"Kalau hidup ini pahit, Allah lah gulanya"
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 17-12-2010 05:45 AM |All posts
pusat nih kat belakang restoran thaqwa fasa 3 sri gombak...belakang maybank atas....
UMNO dipimpin oleh Perompak2 wang rakyat, hapuskan UMNO BN.
A.B.C.D = ASAL BUKAN CAP DACING
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 17-12-2010 07:13 AM |All posts
Ya Rabbi...tak serik-serik dia owang nih
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 17-12-2010 07:19 AM |All posts
camne leh terpengaruh nih... nampak terpelajar suma... salah berguru
-saya sayang MALAYSIA-
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 17-12-2010 07:31 AM |All posts
Baguih la..HIDUP SUNNI!....ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR!
..I LUV ALLAH..
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 17-12-2010 07:37 AM |All posts
dulu aku penah kena approach dgn org fahaman syiah ni.. bek punyer citer ...  
aku dgr jerr..   nasib la pegangan aku kuat lg...
01000001 01111010 01100101 01101100 01100001
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 17-12-2010 07:53 AM |All posts
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku ramai berkawan dgn org2 syiah dari lebanon. xde ler yg menyesatkan.... syiah org islam juga.. yg menyembah Allah. Cuma mereka lebih kepada saidina  Ali. Aku rasa baik korang tangkap melayu yg ada share dlm kilang arak kerana mereka2 inilah yg lebih menyesatkan org melayu.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-12-2010 07:58 AM |All posts
tapi adik ipar tony blair dah masuk islam syiah ni....
HUP HOLLAND HUP!!!!!!
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 08:15 AM |All posts
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53


iye ke? kenapa member2 syiah aku dari iran menunjukkan keadaan yang sebaliknya?
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 17-12-2010 08:35 AM |All posts
Lalalala~
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 17-12-2010 08:36 AM |All posts
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53



    Syiah ada banyak jenis.. kat Utusan cakap "Syiah tegar"

Depa ni Syiah Twelvers yang kebanyakannya mencaci maki sahabat-sahabat nabi yang lain dan juga Aisyah R.A
Lalalala~
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 17-12-2010 08:41 AM |All posts
Diaorg join sebab ada feature nikah mutaah ke?

Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 17-12-2010 08:41 AM |All posts
kat gombak nih mmg byk gang syiah ... muda2 lak tuh
guru tusen tpt lees tusyen dulu pun syiah
sibbaik x terpengaruh
xxxx
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 08:43 AM |All posts
sebenaqnya JAIS ponya fitnah jah hat kata worg syiah tu halalkan darah worang lain....sejak 80an lg dh wujod syiah nih kt malaysia n pahaman dia tak dak beza mana pong dgn sunni cuma depa lebihkan ahlul beit sikit jah...

aku heran ngn jabatan agama negeri hat suka buat menda2 hat tak pekdah tp diri sundri pangai mcm haram, upload 3gp bagai dlm pejabat
!كس امك
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 17-12-2010 08:43 AM |All posts
awat tutup muka depa ? aku nak tgk sapa yg join...
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 17-12-2010 08:47 AM |All posts
kalu tgk dari penampilan gang2 nih r golongan tpelajar n bkn pjenayah
perangai dorang pun baik2 ... bkn type y g disco ... npk berilmu   
rsnyer ajaran nih bkn 2 thn kbelakngan nih ...  dh 5 or 6 thn lps
tyme ai skolah lagi
xxxx
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 08:47 AM |All posts
Rush ni maybe sbb JAIS nak habihkan budget 2010. 2011 mintak lebih skit.

Claim mileage, meal allowance, parking, OT...
"Work like you don't need the money, love like you've never been
hurt, and dance like you do when nobody's watching."
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 17-12-2010 08:52 AM |All posts
Video ni di claimed sebagai kelompok syiah di Malaysia..

Lalalala~
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 08:56 AM |All posts
camne leh terpengaruh nih... nampak terpelajar suma... salah berguru
voizze Post at 17-12-2010 07:19


dari menganut ajaran isele nenek moyang, depa lagi molia
hang pi makkah nnti, n pi tny imam kaabah acu tny dia melayu isele tuh temasuk sunnah tak,
dia akan habaq 7araam 7araam...kaafir
no wonder ada rmi jowoh n acheh teruih buat kaabah sundri tmpt masing2 pasai serik kena hamun ngn lobai2 arab kat masjidil harm hat jd imam atau hat depa join halaqah tadarus atau halaqah ilmu
!كس امك
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-12-2010 08:56 AM |All posts
idup syiah......
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 17-12-2010 08:56 AM |All posts
sebenaqnya JAIS ponya fitnah jah hat kata worg syiah tu halalkan darah worang lain....sejak 80an lg  ...
7anan Post at 17-12-2010 08:43



    Tak betui ke? Di Pakistan India dok bunuh membunuh Islam sunni ngan syiah tu apa kes? Di Iraq dok gaduh sunni syiah tu apa kes? Asyik2 bom sana, bom sini.. masing2 taksub..

Di Malaysia ni penganut syiah toksah la dok sebar luas pengaruh depa... takut nanti ada plak nak bom sana bom sini...

Sila baca penjelasan JAKIM mengenai isu ni.. dah lama dah..

http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
Lalalala~
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 08:57 AM |All posts
Di Malaysia terdapat tiga kumpulan Syiah yang berkembang semenjak beberapa tahun yang Ialu iaitu:

i. Syiah Taiyibi Bohra (Dawood Bohra)

Kumpulan ini berasal dari India dan di Malaysia ia dikenali dengan golongan yang memiliki Kedai Bombay. Kumpulan yang berpusat di daerah Kelang ini mempunyai tanah perkuburan dan masjidnya sendiri dan pengikutnya dianggarkan seramai 200 hingga 400 orang (tahun 1996).


ii. Syiah Ismailiah Agha Khan.

Kumpulan yang dikenali dengan nama Kedai Peerbhai ini bergerak di sekitar Lembah Kelang. Jumlah pengikut tidak diketahui tetapi bilangannya lebih kecil dari kelompok Bohra.


iii. Syiah Ja'fariyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah (Imam Dua Belas)

a) Kumpulan Syiah ini dipercayai mula bertapak di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran dan fahaman kumpulan ini menular ke negara ini melalui bahan-bahan bacaan dan orang perseorangan sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran.
b) Fahaman Syiah ini bertambah meruncing apabila beberapa orang pensyarah universiti tempatan telah memainkan peranan untuk menyebarkan fahaman Syiah Ja'fariyah secara serius kepada para pelajar di Institut Pengajian Tinggi.

c) Beberapa buah kitab utama Syiah telah dijadikan bahan rujukan dan sebahagiannya telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia, antaranya:


link --> http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 17-12-2010 09:03 AM |All posts
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53


ye ke? diorang selalu nak kaver klu diorang tak ramai.
Aku skg tengah keje dgn org Iran/Iraq dan diorang ni Syiah la
klu setakat solat diorang jamak suka2 tu biasa je pd aku
cuba ko tanya diorang Quran diorang ada bapa Juz..
hahaaa Syiah tak terima Al-Quran yg kita baca/beriman tu sebab yg tu semua dikumpul oleh sahabat2 aliran sunni.
Syiah ada Quran dia sendiri, Mushaf Fatimah katanya
ada dlm 70 Juz dan takde satu pun yg sama dgn Al-quran sunii
Amacam?
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-12-2010 09:10 AM |All posts
Tak betui ke? Di Pakistan India dok bunuh membunuh Islam sunni ngan syiah tu apa kes? Di I ...
tokapi Post at 17-12-2010 08:56


eh, worang macam JAis n kononnya sunni tegar (tp kalu tgk balik, tak menepati ASWJ pong tp lebih pada isele nenek moyang) la hat suka kafirkan worg tu kafirkan worang nih...depa tak dak masalah pong kt sini mcm wahabi tak dak masalah kt worg isele nenk moyang hat terang2 bidaah n khurapat....tak dak pong kata kena bunoh n halalkan darah  nk bom sana sini baagai...

hat jd kt pakistan n iraq tuh sbbnya wujod bunga2 mcm ni lah, kafirkan worg tu n fitnah worg tuh...hezboullah kt lebanon tu syiah jugok, iran tu syiah jugok, tp depa lah hat paling sokong palestine hat sunni....mulayu nenek moyang jah fefeeling anti syiah bagai tp tak paham pong syiah lagu mana...
!كس امك
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 17-12-2010 09:13 AM |All posts
kenapa disko yg jual arak x kena serbu? syiah tu salah ker? syiah bukan ajaran sesat ler... aku rama ...
ogyayop Post at 17-12-2010 07:53



   adoii..syiah tak sesat anda kata? saya pnh belajar di pakistan saya tahu lah apa tu syiah.. kenapa mencerca nabi muhd? yg tu tak sesat ke? sedangkan Allah akui rasulullah tu kekasihNya, apatah lg org yg mencerca.. dan kat pakistan mana2 pengikut mcm kita ni sunnah wal jamaah patut di bunuh.. kenapa? utk apa?
sesat lagi menyesatkan..hmy3:
Reply

Props Report

12345678910Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 20-12-2014 10:24 PM , Processed in 0.164491 second(s), 36 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top