CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 13197|Reply: 31

Celcom Oh CelCom..ProbLem KediT Aku GhaIb

[Copy link]
Post time 20-1-2011 03:46 PM | Show all posts |Read mode
Salam Suma....
Prob aku nih jadik lam 2 minggu lepas...pas aku top up kedit...aku dpt satu mesej link internet...cam games java rasanyer...xbc abis pun...aku dh delete....n yg dukacita kan ati aku sgt...pg esok..aku bgn tido..nk kol...ttiba suh aku check kedit lam ac aku...bygkan dr RM20> kedit aku..ttiba tinggal RM0.11....

Aku kol celcom...dia ckp mmg auto potong wpun aku xclick pun link tuh...cam hampehh jer kan..n aku ckp...cm hangat ati la coz aku xguna servis tuh...tp kedit aku kena potong...jln penyelesaiannyer...aku kena delete suma setiing kaitan ngan internet,wap n mms....so...skarang aku xleh wat pe2 laa...kesalkan xdpt tima n anto mms pun...huhuhuhuhu...n celcom xleh wat pe2...n dia salahkan nokia...coz nokia auto dia ckp...aku pakai N82....

Smalam aku kol lg n nk setting akunyer mms...n tanya gk..klu aku on MMS aku...kedit aku auto akan tolak x...celcom xmo janji pe2 coz dia ckp menda tuh cam dh auto lam hp nih...xkan sampai sudah aku xleh MMS....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-1-2011 04:33 PM | Show all posts
mungkin tertekan call masa tido kot.... pa lagi tukar je la nombor
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 05:08 PM | Show all posts
Salam Suma....
Prob aku nih jadik lam 2 minggu lepas...pas aku top up kedit...aku dpt satu mesej li ...
yana79 Post at 20-1-2011 15:46



    Biasanya kes hilang kredit ni berkaitan dgn 3rd party application. Setiap kali kita top-up kredit, kredit kita akan automatik ditolak. Takkanlah ditolak oleh Nokia, Nokia hanya brand hp, takde kena mengena dgn sistem reload yg dijaga oleh service provider. So bagaimana 3rd party tu boleh tahu yg kita dah reload kredit? Makanya, kena berbalik juga kpd service provider. So kena hubungi Celcom dan minta mereka block 3rd party application tadi. Selagi mereka tak block, selagi itulah kredit akan hilang secara misteri... perkara ini sebenarnya takde kena mengena pun dgn Nokia, pelik kalau Celcom kata ini adalah setting dari Nokia.

Sejak bila pula ada brand hp yg boleh kawal sistem reload yg dijaga sendiri oleh service provider? Alasan yg sangat tak masuk akal. Kalau tak percaya, cuba beli sim kad baru. Automatik problem ni akan berhenti sebab no anda yg lama tu sebenarnya dah diinstall dgn 3rd party application tadi (ni keja orang dalam). Kalau betul ini masalah Nokia, maka takde sesiapa akan beli hp jenis Nokia lagi, kerana perkara ini akan berlaku kpd semua manusia yg memiliki hp jenis Nokia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 06:36 PM | Show all posts
cel mmg sengal..aku da byk kali complaint tp benda yg ulang kali gak tjadi
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 06:55 PM | Show all posts
sebijik mcm masalah aku..dah byk kali sgt aku ada problem hilang kredit ni..mula2 hilang rm20, pastu rm30..pastu rm 9...cuma rm9 tu je aku dpt refund dari celcom, sebab aku ada bukti kukuh celcom curi kredit aku...duit aku mmg mengalir mcm air je bila guna celcom..lama-lama bleh bangkrap la mcm ni..last aku tukar ke Digi Easy prepaid..best giler sbb boleh wat call free ke 3 nombor buddyzz..
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 07:17 PM | Show all posts
Aku pernah kna ngan celcom broadband...aku ambik yg 68 bila sampai bil je 100 lbh...pastu aku col la celcom, dia kate aku ad bli sms berbayar...bayangkan no broadband aku guna utk broadband je mane ad langgan all those things...

Aku call 100 tu then aku marah2 la sbb dia kate mayb jd sbb no tu celcom recycle so application ape2 yg dilanggan oleh pengguna terdahulu dia x auto stop, so bila aku guna, charge dia masuk kt broadband aku ni...aku mmg marah2 la ckp ngan pegawai dia tu, mane ak x hangin, skit2 kna block sbb dh reach kredit limit padahal dh byr bln2...

Aku ckp i dont want to pay any sen for the things that i didnt use at all...skrang ni aku nk pakai internet, aku nk celcom sambung blk line, kalau payah2 sgt, aku tanye dia perlu ke aku tukar no bru, dia kate xyah n dia akan cuba selesaikan...

At the end, bila dh settle, agaknya sbb aku slalu komplen, internet aku pakai ni diupgrade kan sama cm byr 98 dgn byrn 68....best2...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-1-2011 07:47 PM | Show all posts
berukband 2 3 hr ni prob..line asyik hold jer..aku da complain hangin jer ni
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 09:13 PM | Show all posts
hmm .. pernah jadi dengan diri sendiri... masa tu guna line... dan langgan lah yg celcom punya internet rm20 seminggu... sekali terlajak guna sebab tak perasan yang dah habis tempoh waktu... tak lama pun sehari je... sedar pun sebab tetiba kena block tak leh call... angin sungguh... tup tup call celcom terkejut beruk dgr bil dah cecah rm1000 +++... dalam hidup kali tu memang mengamuk sungguh... sedangkan limit untuk nombor tu pun rm150.. macamana boleh terlajak sampai rm1k ? memang kena sound cukup2 mereka.. kenapa tak block je... kalau call leh lak block kalau dah sampai limit.... sakit hati betul... motif mereka nak untung dgn cara halus... akhirnya mereka mengalah dengan amukan kami... kesian kat operator tu bukan salah mereka dan kena tahan kemarahan kita... bayar rm500 lebih kurang tak ingat tapi itu pun tak puas hati... akhirnya kini pakai terus broadband asing tak guna phone sebagai modem... selamat sikit... tapi celcom ada gak positifnya... selalu gak dapat bonus... kekadang dapat rm10 ... rm5...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-1-2011 11:08 PM | Show all posts
aku pun salu kene potong kredit celcom..so aku boikot n tuko digi prepaid..lg best..takde la duit hilang..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2011 08:04 AM | Show all posts
Reply 2# KingNepTune

Aku dh check ngan celcom...xde ttekan kol pun...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2011 08:14 AM | Show all posts
Reply 3# andria

Aku pun pening coz celcom ckp xleh nk stop menda nih...so...jln terbaik...aku xde setting MMS...
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 11:25 AM | Show all posts
Reply  andria

Aku pun pening coz celcom ckp xleh nk stop menda nih...so...jln terbaik...aku xde  ...
yana79 Post at 21-1-2011 08:14



    Oh, rugilah, sebab Celcom actually BOLEH block 3rd party application tu. Nak tak nak jer.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2011 11:38 AM | Show all posts
Reply 12# andria

Itu la kan...tp cm xde tindakan dr celcom...cam hampeh gk ar...
Terkilan gk sebenarnyer...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2011 11:39 AM | Show all posts
Xde ker org keje kt celcom yg leh tlg jwbkan...n tlg settle kan prob aku nihh....
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 02:29 PM | Show all posts
dgr2 khabar celcom da xder top4 3hegget skrg..tol ker?
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 03:25 PM | Show all posts
Reply 8# assafdiyah

sy pun penah kena mcm ni gak kak, limit rm100 je, tak sedar overuse dia blh caj 600 sumthin. suami komplen+gaduh dpt kurang smpi 200 sumthin. still tak bayar gak. padan muka
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-1-2011 03:53 PM | Show all posts
Reply  assafdiyah

sy pun penah kena mcm ni gak kak, limit rm100 je, tak sedar overuse dia blh ca ...
MinyakAngin Post at 21-1-2011 15:25



   la ingatkan akak sorang je... agaknya memang taktik mereka ke nak kaut untung ? ... tapi kalau ugut bawak tribunal mereka mesti kurangkan punya sebab mereka tahu mereka akan kalah... akak masa kes tu tak terpikir langsung nak ugut bawak gi tribunal... akak memang bab hak pengguna ni memang leh jadi segarang2 manusia... hihihi
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 04:09 PM | Show all posts
nova pernah kene gak.. huhh, dari rm5 terus jadi rm0.50.. dapat cool mms la, hot mms la.. sakit hati gile ar! :@ then call celcom, dorg cakap kite terlanggan apa tah. huhh, dorg suruh send STOP dan hantar ke berapa tah.. 5 digit.. then settle. tapi mmg sakit hati gile gile!
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 07:14 PM | Show all posts
Reply 13# yana79

Ni aku nk ajar cr nk berckp ngan pegawai perkhidmatan pelanggan dia...mula2 ko perlu ada ketegasan, bila bercakap sesekali perlukan nada yg marah n bengang....ko ckp ape ko x puas ati, ko pertikaikan skit kredibiliti celcom sbg syarikat komunikasi terkemuka, ko ckp la...kate celcom tu terbaik, mende kecik cmni pn xleh setel...bila pegawai dia x leh nk handle ko, secara automatiknya panggilan ko dihala ke pegawai yg lg tinggi, ni yg pernah jd kt aku...pastu pegawai tertinggi ni senang la skit nk handle, ko cite penuh kemarahan, nnti dia akan selesaikan...kalau xselesaijugak, ko bg email plak, ko tepon selalu marah2...gtu la penyelesaian aku n pas aduan demi aduan mmg berbaloi, mcm2 tambahan aku dpt, byr 68 dpt kelajuan cm byr 98...pokoknye ko kna tegas, jgn tanye n ye kan je...kna tanye n marah2....
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2011 08:54 PM | Show all posts
Post Last Edit by andria at 21-1-2011 20:59
Xde ker org keje kt celcom yg leh tlg jwbkan...n tlg settle kan prob aku nihh....
yana79 Post at 21-1-2011 11:39



    Janganlah harap org Celcom (atau service provider mana sekalipun) akan bagi jawapan yg kita ingin nak dengar. Kita sendiri yg kena tuntut hak kita. Telefon semula Celcom tu, bertegas dgn mereka, dan jangan sesekali TAKE NO FOR AN ANSWER. Kalau CSR tak boleh jawab soalan2 kita, dia akan escalate case tu kpd Team Leader. Dan kes ini akan diletak di bawah siasatan. Jangan lupa minta nombor report. Tunggu dalam masa 3-7 hari waktu bekerja. Nanti mereka akan hubungi semula.

Andaikata la org yg hubungi TT tu tak berikan jawapan seperti yg dikehendaki, TT cakap jer akan bawa kes ni ke Tribunal Pengguna. Kemudian kalau nak lebih efektif, TT bawa hp TT tu ke cawangan Celcom terdekat, dan berhujah dgn mereka di sana. Nokia takde kaitan langsung dgn pemotongan kredit TT. TT pula janganlah cepat mengalah mcm tu jer. Tegakkanlah hak TT. Jangan takut utk marah mereka sebab ini memang tanggungjawab Celcom.

CSR (customer service representative) yg cakap kat TT yg ini setting Nokia, sebenarnya malas nak handle kes TT ni, sebab kalau dia escalate kes ke Team Leader, graf efficiency dia akan menurun, dan ini kadang2 memberikan efek kpd PFP (bonus performance bulanan). Sebab itu kadang2 CSR sengaja bagi alasan mcm ni supaya tak perlu escalate kes kerana apabila banyak escalate kes, itu menunjukkan CSR tu tak pandai handle aduan pelanggan.

Ini jelas kes 3rd party application dan Celcom HARUS block application ni apabila sudah mendapat aduan dari pelanggan. Kalau mereka tak block, itu bererti mereka dah melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia 98 (CMA98). Boleh mengadu kpd Tribunal Pengguna atau ke CFM di www.cfm.org.my.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

25-5-2024 01:21 AM GMT+8 , Processed in 0.322872 second(s), 53 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list