CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 5859|Reply: 14

RH Negatif & Kehamilan :(

[Copy link]

Rank: 6Rank: 6

Post on 11-5-2011 10:30 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Rasa down yg teramat2 sangat
Ada sesiapa yg arif mengenai darah jenis RH NEGATIF tak ?
Saya preggy ank pertama.Mcm biasa lah kalau mula2 nak buat buku merah,mesti kena amik darah dulu kan.
Selepas dua minggu dari tu,dapat panggilan telefon dari jururawat dan minta saya dtg ke klinik kesihatan dlm masa terdekat utk amik drh semula untuk confirmation sekali lagi betul atau tak darah saya,RH NEGATIF.

uolls.........betul ke saya RH NEGATIF ? knp repeat amik darah ? maknanya sample darah yg pertama dah ade tanda2 RH NEGATIF ke ?
Persoalan saya :

1) Bahaya ke RH Negatif ni ?
2) Mcm mana saya blh ade Rh negatif ?
3) Perlu ke amik vitamin2 lain ?
ncSHA
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 11-5-2011 11:19 AM |All posts
kesiannye... mende rh negatif tuh... jap gi tanye cik google...
aku ado slipar croc...
ekau hado...?!!!
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 11-5-2011 11:24 AM |All posts
infonye bahasa indon pak...


Bagi yang ber-Rh negatif berarti ia kekurangan faktor protein dalam sel darah merahnya. Sedangkan yang ber-Rh positif memiliki protein yang cukup. Pada jaman dahulu dalam transfusi darah, asal golonganya sama, tidak dianggap ada masalah lagi.

Orang-orang dengan rhesus negatif mempunyai sejumlah kesulitan karena diseluruh dunia ini, orang dengan rhesus negatif relatif jumlahnya lebih sedikit. Pada orang kulit putih, rhesus negatif hanya sekitar 15%, pada orang kulit hitam sekitar 8%, dan pada orang asia bahkan hampir seluruhnya merupakan orang dengan rhesus positif.

Di Indonesia, kasus kehamilan dengan rhesus negatif ternyata cukup banyak dijumpai. Umumnya dijumpai pada orang-orang asing atau orang yang mempunyai garis keturunan asing seperti Eropa dan Arab, walaupun tidak langsung. Ada juga orang yang tidak mempunyai riwayat keturunan asing, namun jumlahnya lebih sedikit.

Bila seorang wanita dengan rhesus negatif mengandung bayi dari pasangan yang mempunyai rhesus positif, maka ada kemungkinan sang bayi mewarisi rhesus sang ayah yang positif. Dengan demikian akan terjadi kehamilan rhesus negatif dengan bayi rhesus positif. Hal ini disebut kehamilan dengan ketidak cocokan rhesus (rhesus inkontabilita).

Kehadiran janin sendiri di tubuh ibu merupakan benda asing, apalagi jika Rh janin tak sama dengan Rh ibu. Secara alamiah tubuh bereaksi dengan merangsang sel darah merah (eristrosit) membentuk daya tahan atau antibodi berupa zat anti Rh untuk melindungi tubuh ibu sekaligus melawan benda asing tersebut. Inilah yang menimbulkan ancaman pada janin yang dikandung.

Efek ketidakcocokan bisa mengakibatkan kerusakan besar-besaran pada sel darah merah bayi yang disebut erytroblastosis foetalis dan hemolisis. Hemolisis ini pada jaman dahulu merupakan penyebab umum kematian janin dalam rahim, disamping hydrop fetalis, yaitu bayi yang baru lahir dengan keadaan hati yang bengkak, anemia dan paru-paru penuh cairan yang dapat mengakibatkan kematian.

Selain itu kerusakan sel darah merah bisa juga memicu kernikterus (kerusakan otak) dan jaundice (bayi kuning/hiperbilirubinimia), gagal jantung dan anemia dalam kandungan maupun setelah lahir.

nahhhh... nak bace lebih tengok sini
aku ado slipar croc...
ekau hado...?!!!
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-5-2011 11:32 AM |All posts
# Faktor rhesus (kumpulan darah, juga dipanggil faktor Rh) Kalau anda perhatikan, apabila ujian darah dilakukan, doktor akan mencatat sama ada darah anda (sama ada kumpulan A, B, AB atau O) dengan Rh positif atau Rh negatif. Jika tidak dicatat apa-apa, bermakna darah anda adalah Rh positif.

Rhesus adalah satu kumpulan antigen (bahan dianggap asing oleh badan) yang mungkin atau tidak hadir pada permukaan sel darah merah. Ia menjadi asas bagi sistem kumpulan darah. Kebanyakan orang tidak mengira jenis darah mereka mempunyai rhesus positif. Individu yang tidak mempunyai faktor ini dipanggil rhesus negatif atau Rh negatif.

Menurut Dr Ho, Rh negatif dianggap sebagai keadaan tidak normal dan ia jarang berlaku. Ketidakserasian antara darah Rh positif dan Rh negatif boleh menyebabkan penyakit berkaitan darah pada bayi. Bagi wanita yang mempunyai Rh negatif, suami akan dipanggil untuk menjalani ujian. Jika suami juga mempunyai Rh negatif, bermakna anda boleh menarik nafas lega kerana darah anda serasi dengan darah suami.

Pada keadaan biasa faktor ini tidak memberi kesan kepada kesihatan kecuali ketika anda mengandung. Apa dibimbangkan ialah jika isteri mempunyai Rh negatif dan suami pula Rh positif. Oleh kerana bayi adalah gabungan daripada bahan baka ayah dan ibu, maka badan ibu akan menghasilkan antibodi untuk menolak bayi yang dianggap sebagai bahan asing. Ini menyebabkan wanita boleh mengalami pendarahan sama ada sebelum atau selepas melahirkan anak.

Jika anda mengalami pendarahan sebelum atau selepas melahirkan anak, doktor akan memberikan suntikan RhoGAM untuk mengelakkan komplikasi. Ini bermakna doktor akan memberikan suntikan setiap kali anda mengalami pendarahan sepanjang sembilan bulan kehamilan. Suntikan ini juga bertujuan untuk mengelakkan komplikasi jika anda mengandung lagi.

credit to......http://www.farahkeifli.com
ashiteru~
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-5-2011 12:00 PM |All posts
Post Last Edit by sar9eant at 11-5-2011 12:04
Rasa down yg teramat2 sangat  
Ada sesiapa yg arif mengenai darah jenis RH NEGATIF tak ?
Saya pr ...
ncsha Post at 11-5-2011 10:30



    The Rh (Rhesus) golongan darah sistem (termasuk faktor Rh) adalah salah satu daripada 30 saat ini sistem golongan darah manusia. Ini secara klinikal darah kumpulan yang paling penting sistem selepas ABO. Darah Rh sistem kumpulan saat ini terdiri dari 50 antigen darah-kumpulan ditakrifkan, di antara mana 5 antigen D, C, c, E, dan e adalah yang paling penting. Istilah yang sering digunakan Rh faktor, Rh positif dan Rh negatif merujuk pada antigen D saja. Selain peranannya dalam pemindahan darah, darah Rh sistem kumpulan, khususnya antigen D, merupakan penyebab yang relevan dari penyakit hemolitik dari eritroblastosis fetalis baru lahir atau yang pencegahan adalah kunci.

Credit to:Wikipedia
Be yourself!!!!
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 11-5-2011 03:26 PM |All posts
RH negatif ni xbahaya pun..ni adalah genetik dr mak ayah awak..bla disahkn awk Rh negatif..pihak spital akn bg kaunseling.biasenya dktor akn bg suntikan tuk awk..nama suntikan tu sy dh lupe..kalu suami awk pn Rh negatif bayi awk akn selamat..kalu suami awk Rh positif kandungan pertama akn selamat sbb dktor akn bg suntikn..tp tuk kndungan kedua dn seterusnya mungkin akn berbahaya sikit..jd jgn tensen2 ye..xelok tuk kandungan..tuk maklumat lanjut nnt jupe dktor tnya byk2 ye..penjelasan dktor lg jelas..byk2kn doa kalu awk muslim wat solat hajat byk2..hehe..
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 11-5-2011 07:10 PM |All posts
Reply 1# ncsha


   dear.. jangan risau. zaman dahulu kala mmg bahaya rh ni. tapi skrg takde pape dah.. dah ade solutionnye..tapi ade sedikit pelik tau.. biasanya pemilih darah RH dah tau dari awal(biasanya dari lahir) dan org tersbut akan dibekalkan sekeping kad RH ni.(mcm kad lesen keta tu) dan kad tu mesti dibawa kemana saja. in case kalau kemalangan. pemilik darah RH ni tak boleh senang2 terima darah. jika u darah O rh-ve, anda tak boleh sama sekali terima darah Orh+ve.

tapi manalah nak tau ade yg tak terperasan dah besar2 baru sedar yg darah dia tu rh.

nak cerita pasal struktur ..mekanisme dan pelbagai lagi tentang rh ni boleh.. tapi tak pasal2 u kena baca banyak pulak bebelan sy ni.
sy pendekkan cerita..

Mak saya berdarah O rh-ve dan saya O rh+ve. alhamdulillah..saya ada lagi 3 org adik.. kami semua sihat hingga hari ini..hehehee...
so jgn risau ye..
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 11-5-2011 10:23 PM |All posts
Reply 6# semanis

ok kalau kata kan RH NEGATIF nie dari mak & ayah saya darah jenis O.
Mcm mana pulak saya blh dpt RH NEGATIF......................
ncSHA
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 11-5-2011 10:25 PM |All posts
Reply 7# eniliana

DOC TAK BAGI LAGI PENJELasan.
dear....u story lah details.sudi membaca nya.
ncSHA
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 12-5-2011 07:49 AM |All posts
Reply 9# ncsha


   kebiasaanya dr mak ayah la..tp kalu mak ayah Rh positif tiba2 awk lak negatif maybe dr atuk nenek awk..smua ni genetik..tp xpela..skrg ni byk ubat..kalu x..xkn awk dpt bawa kandungan awk smpai thap ni kn..mende ni mmg org rmai xthu cam talasemia..jd jgn risau ek..sbb sy nk bgthu lanjut pn sy pun dh lupe.almklum la dh lame tinggal mase study dlu..hehe..tp yg sy thu mmg ank pertama akn selamat..insyaallah..ank kedua dn seterusnya maybe dktor akn bg pnjgaan yg rapi sikit..
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 12-5-2011 10:20 AM |All posts
Reply 10# semanis


semanis,ada yg ckp ank pertama kalo hidup pun cacat .btl ke
ncSHA
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 12-5-2011 11:59 AM |All posts
Rh blood group terjadi disebabkan senario  Multiple allelism. Manusia dikelaskan kepada  4 jenis darah (A, B, AB dan O). Setiap jenis darah itu mempunyai  protein  yang menentukan samada orang tu Rh+  ataupun Rh-.

Rh blood group ni penting bagi ibu mengandung.

Jika si ibu Rh+ dan si bapa Rh+ maka semasa mengandung ,fetusnya (anaknya)  Rh +. Keadaan ini kita panggil Dominan. Maka tak ada apa-apa masalah, di mana jika semasa mengandung, antigen Rh+ daripada fetus , ke darah ibu menghasilkan antibody ke atas Rh + antigen.

Jika si ibu Rh- dan si bapa Rh C maka semasa mengandung, anaknya Rh -. Kedua-duanya membawa gen resesif, juga tak membawa sebarang masalah.

Jika si ibu Rh- dan si bapa Rh+ maka jika semasa mengandung, fetusnya Rh+.  Ditakuti, ketika mengandung mahupun saat kelahiran, darah baby (Rh +) leak ke darah si ibu (Rh-), system immune si ibu akan bertindakbalas menghasilkan antibody keatas Rh C ini. Si ibu mengalami keadaan dikenali sebagai Rh sensitif. Biasanya tidak menjadi masalah bila mengandung anak pertama.

Anak seterusnya, jika si ibu mengandung anak Rh+, antibodi yang dihasilkan tadi akan menyerang darah si anak.

Jangan risau, biasanya ibu akan di beri suntikan immune globulin. Banyak dah kes si ibu ok, anak pun ok. Jangan dengar cakap orang. Tengoklah samada diorg dok cerita kisah zaman bila, zaman yang tak ada kemudahan seperti sekarang. Yang penting ikut cakap dan nasihat doktor.

Tahniah dan jaga kandungan elok-elok.
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 12-5-2011 12:27 PM |All posts
Reply 11# ncsha


   eh xdela..jgn pikir cmtu..doa byk2 k..cuma kna slalu follow up ngn dktor..dapatkn rawatan dgn sebaiknya
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 16-5-2011 11:39 PM |All posts
aku RH -ve......hb +ve...so far alhamdulillah tak de apa2....aku skrg pregnant anak ke 5...now dah 34wks...anak2 sumer sihat...aku pun sihat2 je...
tak yah risau...ikut je nasihat doc...insyaAllah ok...
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 17-5-2011 07:53 AM |All posts
Reply 14# mama_fatimah


    thanks mama fatimah.
risau jugak.baca artikel & search internet ada yg explain RHESUS nie boleh menyebabkan kemtian.
ncSHA
Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-10-2014 10:18 AM , Processed in 0.230121 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top