CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return to list New
View: 16809|Reply: 96

ratu anjasmoro

[Copy link]
Post time 13-5-2011 05:40 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

ada sesiapa yang bole citerkan tentang ratu anjasmoro ni?...
saya terpikat bila dengar Kak mona (watak dalam citer mantera anjasmoro kat tv3 ni) baca mantera dalam bahasa jawa tu....
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 06:17 PM | Show all posts | Share
Reply 1# ak007

haku ingat ko nak cite...........

adakah ini orgnya?
Dikisahkan kekuasaan Majapahit sedang menghadapi rongrongan dari Prabu Minakjinggo dari Blambangan. Siapa Prabu Minakjinggo? Dia awalnya bernama Joko Umbaran, seorang pemuda sakti dan tampan. Suatu ketika ada sayembara yang diselenggarakan Ratu Kencono Wungu, Ratu Majapahit bahwa siapa yang bisa mengalahkan Kebo Marcuet, maka apabila dia seorang perempuan akan dijadikan saudara. Apabila laki-laki akan dijadikan suaminya

Akhirnya, terjadikah perang tanding antara Joko Umbaran dan Kebo Mercuet yang dimenangkan oleh Joko Umbaran. Namun akibat pertempuran itu, Joko Umbaran yang semula wajahnya ganteng menjadi buruk akibat kesaktian Kebo Mercuet. Bahkan kakinya pincang. Kebo Mercuet sendiri bisa dibunuh.

Karena sudah terlanjur berjanji, Ratu Kencono harus siap dijadikan isteri Joko Umbaran. Sayangnya, melihat kondisi Joko Umbaran yang sudah cacat tersebut Kencono Wungu dalam hati menolak. Dicarinya alasan yang masuk akal yaitu agar sementara waktu Joko Umbaran disuruh mendirikan Kadipaten di tanah Jawa bagian paling timur yang dinamakan Blambangan. Disana Joko Umbaran bergelar Prabu Minak Jinggo.

Karena sudah bertahun-tahun ternyata janji Ratu Kencono tidak ditepati, akhirnya Minak Jinggo membangkang dari Mojopajit. Karena pembangkangan itu, maka diutuslah Damarwulan, seorang anak muda sakti untuk membunuh Minak Jinggo. Perang pun dikisahkan dalam tembang Asmorodono:

Anjasmoro arimami
Masmiran kulako warto
Dasihmu tan wurung layon
Aning kutho probolinggo
Prang tanding lan Urubismo
Karyo mukti duh wong ayu
Pun kakang pamit palastro

Ini adalah ungkapan Damarwulan terhadap kekasihnya yang bernama Dewi Anjasmoro. Damarwulan sesungguhnya tidak menyukai Ratu Kencono Wngu yang sebenarnya menjadi hak Minak Jinggo untuk diperisterinya.

Perangpun terjadi berulangkali dan Damarwulan kalah. Tapi akhirnya dibantu oleh Waeto dan Puyengan, isteri Minak Jinggo dengan mencuri senjata milik Minak Jinggo yaitu godo wesi kuning dan pedang sukoyono.

kedit to: wongalus.wordpress.com
   
hahahaha.. kat site tu ada bg mantra tu.. x mo try test ke?
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 07:05 PM | Show all posts | Share
mantera tu utk mende wei..........
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:07 PM | Show all posts | Share
Reply 3# martiena

mantra pengaseh.. mau coba?


*risiko.. kesan akibat.. sume tanggung sdiri...
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:17 PM | Show all posts | Share
Reply 4# halimi78


   agak2 apa hukum guna mantera mcm ni eh? haram ke?
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:21 PM | Show all posts | Share
Reply 5# thessailly

wp kalu tgk kalimah mantera tu cam x bsalahan.. tp aku masih ragu...
sbb ada tcatat '(INI UNTUK MEMANGGIL ENERGI GAIB)'.. rasanya ada melibatkan perantaraan makhluk halus..
aku lbh condong mengatakan.. haram (sekurang2nya pada diri aku.. dr mgunakannya..)
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:30 PM | Show all posts | Share
Reply 6# halimi78


   ye ar tu...kot...

cerita menak jinggo, damarwulan ngn kencono wunggu ni mmg agak seronok...
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:36 PM | Show all posts | Share
harap2 jangan ada yang guna mantera toh kat kiesh

Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:37 PM | Show all posts | Share
Reply 7# thessailly

aku ni br pestaim baca pasal dorang.. bharap kot ada sesapa yg lbh tau pasal dorang ni leh cite..

pasal mantra tu... mcm kbykn jampi.. kadang nampak mcm xde pape...
mula dgn bismillah.. katup ngan syahadah.. tp dsebaliknya ada jah plibatan 3rd party..
pepehal.. aku amik jln tgh... ilmu pengasih... x kira.. wp guna ayat Quran aku tolak tepi..
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 08:51 PM | Show all posts | Share
Reply 9# halimi78

yup setuju..bahaya, takut lain yang diseru....ayat2 Quran mmg ada khasiat2 tertentu tetapi kalau kita tak boleh gunakan semata-mata untuk dapatkan khasiat...apabila kita beramal dengan ayat Al-Quran,biarlah kerana ikhlas nak mendekatkan diri kepada Allah swt, Tuhan yang Menciptakan kita.
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2011 09:01 PM | Show all posts | Share
Reply 10# zi_trone22
beramal dengan ayat Al-Quran,biarlah kerana ikhlas nak mendekatkan diri kepada Allah swt

dan... biar ada yg memandu.. sbb kadang wp kita dah ikhlaskan hati.. nanti akn ada yg cuba menempel...
itu juga sbnrnya 1 btk ujian kpd yg beramal.. justeru perlunya akn bimbingan guru..
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 12:32 AM | Show all posts | Share
Reply 4# halimi78


    pengasih??xnak la..takut.......ntah pape kang jadi nnt........
tp citer la sikit sebab dia kalo salah gune ke ape ker
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 12:49 AM | Show all posts | Share
Reply 12# martiena

err.. nak cite pasal apa? kalo pasal mantra anjasmoro nih.. me pong tatau..
nak test pong x brani.. takut kekdahnya bsalahan hukum..
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 01:13 AM | Show all posts | Share
sikit lg pasal Damarwulan...
Damarwulan Jumeneng Nata
Pengalih huruf naskah ini tidak menyebutkan berasal dari naskah mana ceritera ini berasal. Yang jelas naskah ini berbentuk legendriya drama tari istana Jawa (KBRI, 1988: 494) yang disajikan dalam bentuk sinom, asmaradana, mijil, megatruh, pangkur, kinanthi dan durma. Naskah ini menceriterakan perjalanan hidup Damarwulan sampai ia berhasil menduduki tahta Kerajaan Majapahit dan memperisteri Ratu Kenya, pewaris tahta Kerajaan Majapahit. Kemudian naskah ini diterbitkan oleh Proyek Penerbitan Buku Sastra Indonesia dan Daerah, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1982.

Dikisahkan bahwa Adpati Blambangan, Prabu Urubesma, atau yang lebih dikenal dengan Prabu Menakjingga memberontak terhadap kekuasaan Majapahit; didasari keinginannya memperisteri Ratu Majapahit. Sebenarnya Ratu Majapahit telah mengutus Adipati Tuban dan Adipati Kediri untuk menumpas pemberontakan itu, tetapi gagal, bahkan mereka berdua gugus di medan pertempuran. Persoalan Blambangan belum selesai, muncul pasukan dari Wandan Gupita yang hendak menyerang Majapahit. Selanjutnya Ratu Majapahit dalam mimpinya menerima petunjuk Dewata bahwa yang dapat mengalahkan Prabu Urubesma adalah seorang bernama Damarwulan.

Setelah menemukan Damarwulan, Ratu Majapahit mengutus Damarwulan, Ratu Majapahit mengutus Damarwulan menumpas pemberontakan itu dengan diiringi oleh Raden Layangseta dan Raden Layangkumitir. Berkat pertolongan isteri Prabu Urubesma, yaitu Dewi Sasmitaningrum dan Dewi Suselawati, Damarwulan berhasil membunuh Prabu Urubesma.

Di tengah perjalanan pulang menuju Majapahit, Damarwulan dibunuh oleh Raden Layangseta dan Raden Layang Kumitir. Setelah berhasil membunuh Damarwulan dan merampas peti yang berisikan kepala Prabu Urubesma, kedua orang itu pulang ke Majapahit dan mengaku bahwa merekalah yang berhasil membunuh PrabuUrubesma. Prabu Kenya tidak begitu saja mempercayai keterangan kedua orang itu karena tidak sesuai dengan wangsit yang diterimanya.

Ternyata memang benar bahwa Damarwulan masih hidup sehingga untuk membuktikan kebenaran ceritera itu. Damarwulan berperang tanding melawan Raden Layangsetadan Raden Layang Kumitir. Damarwulan berhasil mengalahkan kedua orang itu sehingga ialah yang berhak memperisteri Ratu Majapahit dan bertahta sebagai Raja Majapahit.

Dapat disimpulkan bahwa ceritera ini yang hidup pada masa akhir kejayaan Majapahit masih diwarnai pengaruh agama Hindu. Hal ini terlihat pada waktu Ratu Majapahit menerima wangsit dari Dewata untuk menemukan seorang yang bernama Damarwulan.
Jeng Dewa Ji kula boten dugi,
mring wangsit Hyang Manon,
Damarwulan Kang saged nyirnakke,
mring pun Besma Wusana blenjadi,
Damarwulan lalis,
mengsih Besma Prabu.

Ugi pejah Prabu Urubesmi,
saking dasih katong,
Layangseta Kumitir kalihe,
anglengkara wangsitnya Dewa Ji.

Wangsit yang datang dari Dewata ini dipegang teguh oleh Ratu Majapahit sehingga ia tidak mempercayai keterangan Layangseta dan Layangkumitir yang mengaku telah membunuh Prabu Urubesma. Dan akhirnya memang terbukti bahwa Layangseta dan Layangkumitir telah berbohong terhadap ratunya sehingga mereka dapat dikalahkan Damarwulan dalam perang tanding.

Selain unsur agama Hindu yang tampak masih dominan, dapat ditemui pula unsur mitologi dalam ceritera ini. Unsur mitologi itu mengenai kekuasaan seorang raja yang tidak boleh diganggu gugat. Raja adalah utusan atau wakil Dewata di muka bumi ini yang harus dipatuhi dan ditaati segala perintahnya. Barang siapa yang melawan raja akan hancur binasa. Maka perbuatan Prabu Urubesma yang bernai memberontak terhadap Ratu Majapahit, yang dilandasi keinginannya untuk memperisteri Ratu Majapahit tidak direstui oleh Dewata. Prabu Urubesma yang gagah perkasa, yang tidak dapat mati selain oleh senjata sendiri, besi kuning, akhirnya binasa karena pengkhianatan kedua isterinya.

Sumber:
Tim Koordinasi Siaran Direktorat Jenderal Kebudayaan. 1996. Khasanah Budaya Nusantara VII. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

kedit to : http://uun-halimah.blogspot.com/ ... -jumeneng-nata.html

tp beza dgn yg td... xde sebut lak pasal ratu anjasmoro... bahkan Damarwulan kawen lak ngan Ratu Majapahit..

petikan wiki:
Diceritakan awalnya Damar Wulan mengabdi sebagai tukang rumput kepada Patih Loh Gender dari Majapahit. Karena kepandaiannya, Damar Wulan dapat menjadi abdi andalan Patih Loh Gender, dan Anjasmara putri sang patih terpikat dan jatuh cinta kepadanya. Damar Wulan kemudian mendapat tugas dari raja putri Majapahit, yaitu Ratu Kencana Wungu, untuk menyamar dengan tujuan membantu mengalahkan Menak Jinggo penguasa Blambangan  yang bermaksud memberontak kepada Majapahit. Damar Wulan yang tampan dapat menarik perhatian selir-selir Menak Jinggo, yaitu Waeta dan Puyengan. Dengan bantuan mereka, Damar Wulan berhasil memperoleh senjata sakti gada Wesi Kuning milik Menak Jinggo. Menak Jinggo kemudian berhasil dikalahkan dan Damar Wulan menjadi pahlawan. Ia memboyong kedua selir tersebut, serta pada akhirnya juga mempersunting sang raja putri Majapahit.

ada sebut sket pasal anja nih.. ending sama.. kawen dgn ratu majapahit..

sesapa penah baca serat damarwulan... komen plis... apa cete nih...
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 01:35 AM | Show all posts | Share
memalam baca mantera ni ngeri jugak...
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 02:00 AM | Show all posts | Share
Reply 14# halimi78


   uncle aku dari jogja penah cerita pasal damarwulan ni semua...tapi dia takde lak sebut pasal anjasmoro..
kesimpulan kisah damarwulan ni,
akhirnya dia (dw) pun dapat bunuh menakjinggo (tikam dari bawah dagu) setelah kencono wungu membocorkan rahsia kelemahan menakjinggo kepadanya...


damar wulan ni baik,
menak jinggo jahat.
kencono wungu ni heroin (baik)

sekurang-kurangnya, itulah apa yang aku ingat....anjasmoro takde disebut...
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 02:18 AM | Show all posts | Share
Reply 16# thessailly

damarwulan kira watak baik, utusan ratu majapahit kencono wungu..
menentang pemberontak menak jinggo.. penguasa blambangan..

kbykn penulisan mjuruskan punca kekalahan menak jinggo sbb besi kuning dia dah kene curi ngan damarwulan...
(siyes.. penat nak baca penulisan indon.. jenuh nak pahamkan....)

cete ni kategori apa ek? ada kata mitos... ada kata betul.. siap klaim ada bekas tapak kaki lg...

*gada tu apa ek? senjata ke?
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 05:39 PM | Show all posts | Share
kelakor ak dgr die sbt mantera tuh,,,habuk pong x phm
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 05:56 PM | Show all posts | Share
Reply 3# martiena


    mantra kasi kuat..
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 06:00 PM | Show all posts | Share
Reply 13# halimi78


    owh ye??better x yah la kan............try2 tue...ntah pape jadi nnt.kang jd cam dlm cite tb3 tu lak kang naye jer........
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 06:03 PM | Show all posts | Share
Reply 20# martiena


   kalo jadi pape.. leh jd skrip cete mantra anjasmoro2..
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 06:06 PM | Show all posts | Share
Reply 21# halimi78


    takut nnt ble dh jadi pape kang x terbaca plak skrip cete tuh.........huhuhu.............
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 06:08 PM | Show all posts | Share
ok.. dah ada yg sebut.. ratu anjasmoro nih ada descendant...
so.. kalo ada sesapa sini cucu cicit ratu anjasmoro..
nak mintak cete pasal beliau...
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 06:57 PM | Show all posts | Share
aku ingat rekaan semata2 pasal mantera anjasmoro ni...rupanya kisah beneren ekk
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2011 07:00 PM | Show all posts | Share
tatau la betul ke fake...
http://manteraratuanjasmoro.blogspot.com/
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

1-9-2015 07:46 AM GMT+8 , Processed in 0.076811 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list