Anggaran jumlah sebenar PATI kat Malaysia??? - Isu Semasa - Isu Semasa & Politik - CARI Infonet -

CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return to list New
View: 4170|Reply: 94

Anggaran jumlah sebenar PATI kat Malaysia???

[Copy link]
Post time 15-8-2011 08:10 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Yang mana satu anggaran jumlah pendatang asing tanpa izin di Malaysia ni yang lebih tepat?

Yayasan Kebajikan Pekerja Asing kata ada 3 juta

Yayasan Kebajikan Pekerja Asing (YKPA) director K. Jayaraman lauded the extension, saying it was a good decision as there were still many illegal immigrants who had yet to register.

Many tend to wait until the last minute. This has been the culture in the country, he said, adding that only a handful came yesterday following the extension.

Jayaraman said the fasting month was also a contributing factor to the poor response from illegal immigrants.
Another agent, Mohd Faris Shah said the Government should consi-der extending the registration period for another month to accommodate the unregistered illegals.

There are about three million illegals in the country but we have only registered 885,000 so far. This exercise has to be extended, he said.

Mohd Faris said the registration exercise was a good move and should not be stopped midway as the enforcement would be costly for the Government.


gomen pulak cakap ada 1.8 juta
An estimated one million illegal foreign workers have yet to register under the countrys legalisation and amnesty exercise.
Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong said about 800,000 illegal immigrants had so far registered under the exercise, dubbed 6P, which was launched on Aug 1.

At present, he said, there were about 1.8 million legal foreign workers in the country.
Usually, the Immigration Department uses a one-for-one ratio to estimate the number of legal workers to the number of illegal workers.

So, our projection is an estimated 1.8 million illegal workers, of which only 800,000 have registered to be legalised so far, he said after opening the SME Recognition Award 2011 Penang roadshow at Sunway Hotel Seberang Jaya here yesterday.
Lee said so far about a million legal workers had registered their particulars under the departments biometric system.

Although the deadline for the illegal workers has been extended to Aug 21, workers and employers should not wait till the last minute.


3 juta dgn 1.8 juta tu banyak bezanya.. hampir 100% differential.

tu baru yang tanpa izin.. kalau campor dgn yang datang dgn izin.. berapa la gamaknya jumlah pendatang asing kat malaysia ni??
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:16 AM | Show all posts | Share
lepas nie MALAYSIA akan jadi tempat warga asing menjadi WARGANEGARA MALAYSIA...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:17 AM | Show all posts | Share
  sgt bnyk, naik bas  metro, 95% org asing jaaa;...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:19 AM | Show all posts | Share
baki 1.2 juta tu gomen dah amik jadi warganegara...so betullah dah x boleh dipanggil PATI lagi
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:24 AM | Show all posts | Share
baki 1.2 juta tu gomen dah amik jadi warganegara...so betullah dah x boleh dipanggil PATI lagi
koinzell Post at 15-8-2011 08:19


mmg betul.. dari last week me tgk berduyun2 pegi JPN kat putrajaya...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:24 AM | Show all posts | Share
setengah lagik untuk PRU13 nanti kot
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:25 AM | Show all posts | Share
Ramailah jadi pengundi2 hantu nanti ... :@

Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:31 AM | Show all posts | Share
aku pergi buat VISA student kat Kedutaan Indonesia hari tuh, punyalah sesak dgn PATI nih sampai aku rasa tk safety jer sebab seolah-olah aku pulak yg jd org asing kat situ...dah la dorang tengok aku semacam jer...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:37 AM | Show all posts | Share
masuk senang, pengawalan sempadam sgt longgar , penguatkuasaan jarang - jarang , sesekali promosi buat pemutuhan, terus jadi halal ..... masalahnya, takmo mengaku kelemahan tu, iskk iskk  
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:44 AM | Show all posts | Share
Helo semua
PATI dari China dan India dah lama ada kat Tanah Melayu

sekarang dah goyang kaki ada yg gajikan org melayu basuh jamban

serta bersihkan kandang VIVApulak

DAP dan MCA MIC tolong ,melalui UMNO

tapi sekarang ni melalui PKR pulak
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-8-2011 08:45 AM | Show all posts | Share
masuk senang, pengawalan sempadam sgt longgar , penguatkuasaan jarang - jarang , sesekali promosi bu ...
no0rm Post at 15-8-2011 08:37

betul tu. sempadan kita memang boros. Hampir 70% sempadan negara kita dikelilingi oleh laut. kemasukan ikut jalan laut memang mudah sbb penguasa marimtim kita shot handed, baik dari tenaga masnusia mahupun logistik. Sebab tu PATI indon boleh keluar masuk ikut suka ati.. when and where they like.... dan sbb itulah majoriti PATI adalah dari Indon.
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:45 AM | Show all posts | Share
org tiap2 tahun bayar zakat fitrah, tapi Malaysia tiap2 tahun bersedakah hantar PATI secara percuma...kos perbelanjaan siapa yang tanggung????..

Nih cerita benar dari cleaner tmpt keja aku cakap..time pemutihan nih mmg mereka berduyun-duyun daftar untuk balik Indon secara percuma...merka akan bawa duit paling kurang RM 5000 sorang untuk tanggung perbelanjaan di Indonesia sblm datang semula secara haram 3-4 bulan selepas tuh....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-8-2011 08:50 AM | Show all posts | Share
org tiap2 tahun bayar zakat fitrah, tapi Malaysia tiap2 tahun bersedakah hantar PATI secara percuma. ...
zaila Post at 15-8-2011 08:45

Indon ni dalam dok kondem Malaysia siang malam.. tapi sanggup bergolok bergadai nak datang Malaysia... bukan saja gadai harta benda tapi ada setengah yang terpaksa gadai nyawa bila bot yang depa naik karam kat lautan dalam.
Yang dah berjaya masuk tu pulak.. kalau boleh tak nak balik2 dah...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 08:50 AM | Show all posts | Share
Helo semua
PATI dari China dan India dah lama ada kat Tanah Melayu

sekarang dah goyang kaki ada  ...
cm_gagahperkasa Post at 15-8-2011 08:44
bila indon dah jadik tuan, boleh laa ko basuh tandas utk diorg.....
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:01 AM | Show all posts | Share
Reply 1# Al Lebam

tu baru PATI yg diketahui, yg tidak diketahui, entah berapa juta lagi...longgarnya sempadan dan perairan Malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:02 AM | Show all posts | Share
kawalan sempadan negara mcm sampah..tu pasal makin lama makin ramai..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:04 AM | Show all posts | Share
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:12 AM | Show all posts | Share
kawalan sempadan negara mcm sampah..tu pasal makin lama makin ramai..
antagenaiz Post at 15-8-2011 09:02



    takleh kawal betul2..sebab yang datang tu sedara mara

sian kat diorang nak jugak mencari rejeki di mesia
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:13 AM | Show all posts | Share
Yang mana satu anggaran jumlah pendatang asing tanpa izin di Malaysia ni yang lebih tepat?

Yayasa ...
Al Lebam Post at 15-8-2011 08:10



   ankle sokong pembersihan pati yg giat sedang dilakukan sekarang ini dan projek IC segera pendatang tanpa izin yg mendapat IC biru warga malaysia.....??
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:14 AM | Show all posts | Share
mmg betul.. dari last week me tgk berduyun2 pegi JPN kat putrajaya...
Hana_Hirokawa Post at 15-8-2011 08:24



   di JPN putrajaya nih dari tahun 2009 lagi aku upkan tread kat CI yg indon2, bangla2 setiap hari penuh membuat IC di JPN tersebut, dan aku cabar pada pencacai2 UMNO semua jika ada yg tak eprcaya untuk lihat sendiri....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-8-2011 09:23 AM | Show all posts | Share
Reply  Al Lebam

tu baru PATI yg diketahui, yg tidak diketahui, entah berapa juta lagi...longgarn ...
koboi Post at 15-8-2011 09:01

setuju. sebenarnya jumlah PATI ni yang dikatakan 1.8 juta tu adalah satu anggaran jer. Mengikut kata Timb. Menteri Dalam Negeri kerajaan menggunakan kaedah 1:1 ratio. Setiap 1 pendatang dgn izin.. ada 1 pendatang tanpa izin. Jadi berdasarkan rekod imigresen sekarang ada 1.8 juta pendatang berstatus halal maka mereka menganngar ada 1.8 juta PATI.
Tapi rasanya kaedah ini terlalu simplistik la. Kalau mengikut realiti rasanya jumlah sebenar PATI ni jauh lebih tinggi. Sbb itu anggaran Yayasan Kebajikan Pekerja Asing (YKPA) yang menyebut ada 3 juta PATI tu lebih realistik.

Jadi kalau itu diambil kira Malaysia memang menghadapi masaalah serius
PATI 3 juta campur pendatang dgn iziz 1.8 juta = 4.8 juta
berbanding jumlah penduduk Malaysia 28 juta, dari segi peratusnya jumlah pendatang asing adalah 17%.

memang problem!
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:23 AM | Show all posts | Share
Acong Post at 15-8-2011 09:04



   fuhh.. slanga kerasnya lagi indon.... timer kasih akak tolong kempen politik sekali...muahhahahahaaa

bodoh atau bongok aku tak tahu... IC adalah sah... tapi dalam undang2 negara bolehkah pendatang asing boleh dapat IC biru hah..?? dasr pengkhianat...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:25 AM | Show all posts | Share
pembersihan,,aku sokong,,penyalahgunaan hingga bagi IC..aku tak setuju...tapi takat ni pada aku fakta pasal bagi IC ni,,aku ragui...

pembersihan dan pemutihan,,sepatutnya diikuti dgn kawalan ketat disempadan..dan pintu amsuk negara.....  usaha yg ada , setiap tiga tahun pekerja akan ditukar di pintu lain...bagus,,tapi sejauh mana perlaksanaannya? takde sapa tau
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-8-2011 09:26 AM | Show all posts | Share
di JPN putrajaya nih dari tahun 2009 lagi aku upkan tread kat CI yg indon2, bangla2 setiap hari penuh membuat IC di JPN tersebut, dan aku cabar pada pencacai2 UMNO semua jika ada yg tak eprcaya untuk lihat sendiri....
slippergombak Post at 15-8-2011 09:14

totok... belajar bebaskan diri dari politik bila berbincang kat CI ni...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2011 09:30 AM | Show all posts | Share
berapa ramai pendatang asing...??


di KL..
chow kit dah jadi bandar tetap indon...
di masjid india dah jadi bandar indon juga dan juga india mari
di Kotaraya, dah jadi bandar tetap nepal dan bangla dah...
setiap hujung minggu, KLCC dah jadi bandar indon juga...
kg. baru sekarang pun dah jadi bandar indon juga...
di Klang pun bandar India2 mari dah...
di gombak, greenwood dah jadi bandar tetap pendatang2 minang indon dah....
di sekitar selayang dah jadi bandar myammar juga..
di bandar pekan mmg sejak azali jadi bandar pendatang kemboja...
di Ampang pun dah jadi perkampungan indon2 juga...

belum kira bandar2 lain lagi....

di KL nih aduhai... cukup rimas dah rasanya.. tak tahu mana nak cari melayu dah.... serata tempat mmg indon, bangla, myammar, nepal jah... inilah pendukung2 ketuanan melayu dok sanjung2 nak pertahankan lagi....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

29-7-2015 01:43 AM GMT+8 , Processed in 0.067967 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list