CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234567Next
Return Post new threads
Show: 5131|Reply: 160

Semakin ramai pendakwah wanita. Kemungkinan poligami akan diperketatkan.

[Copy link]

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 22-11-2011 01:51 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Post Last Edit by gogo2 at 23-11-2011 12:57

In Malaysia, Muslim preachers now wear tudung
By Debra Chong
November 22, 2011

Siti Adibah presents herself during the first live telecast of Solehah, in Kuala Lumpur September 23, 2011. Reuters pic

KUALA LUMPUR, Nov 22 Already accounting for more than 60 per cent of undergraduates and over half of civil servants, Malay-Muslim women are now breaking into the male bastion of Islamic preaching.

In a New York Times (NYT) article published yesterday, it was reported that two local new reality TV programmes are shining a spotlight on the rise of women in the male-dominated arena of religion.

The reason for this phenomena, the paper appeared to suggest, was because there was a significant gender role in Islam that could only be filled by women.

We need women preachers, rather than men, 21-year-old Siti Adibah Zulkepli, 21 a contestant on the reality TV show Solehah (translated as pious in Arabic) was cited as saying by the NYT.

Because they dont face what we are facing health problems, how to manage the house, how to manage the children. The woman knows better, she added.

It also cited Greg Barton, acting director of the Center for Islam and the Modern World at Monash University in Melbourne, as saying it would be a mistake to dismiss the significance of Malaysian womens expanding engagement in Islamic education.

Both Solehah and Ustazah Pilihan, which the newspaper translated as ideal female preacher in Malay are burnishing the image of female preachers here and show how women can shape and nurture potential leaders of the future, the paper said.

Citing Zaleha Kamaruddin, the first female rector appointed to head the International Islamic University here, the NYT said Malaysia was carving a new path for women in Islam.

I think Malaysia has started to break the glass ceiling and is trying to be one of the modern Muslim countries, she was reported saying.

Despite the massive headway, the NYT observed that Malaysian Muslim women were still barred from leading prayers.

It cited Perak mufti, Tan Sri Harussani Zakaria saying he welcomed the growing number of women teaching Islam, but insisted they could not lead Friday prayers in front of mixed congregations.

They can preach Islam to the men, but they cannot lead the prayers for men, the NYT reported Harrusani saying.

Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 22-11-2011 01:54 PM |All posts
In Malaysia, Muslim preachers now wear tudung
By Debra Chong
November 22, 2011

Siti Adibah pres ...
gogo2 Post at 22-11-2011 13:51


Sila ambil perhatian.
Satu pesanan dari Mufti Peghok.
Afaman kaana mukminann kamann kaana fasiqa, laa yas tawuun - 32:19
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 01:56 PM |All posts
Kalau mulot longkang boleh jadi penceramah jugak ka?
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 01:57 PM |All posts
pehal tajuk benang nih?

Semakin ramai pendakwah wanita. Kemungkinan senang kahwin 4 dihapuskan nanti.?

tak paham maksud ko
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 22-11-2011 02:01 PM |All posts
pehal tajuk benang nih?

Semakin ramai pendakwah wanita. Kemungkinan senang kahwin 4 dihapuskan ...
sitihawa Post at 22-11-2011 13:57



   Kalau semakin ramai wanita masuk dalam pentadbiran hal-ehwal Islam, bolehlah dikawal sikit kahwin empat tuh. Ramai wanita yg sedih suami madukan nya.
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:06 PM |All posts
Dulu kat TV ada seorang penceramah wanita. Dia ni macam arab arab lah sikit.

Badan dia kecik sikit daripada fridge Toshiba twin door model baru tu. Harus hukumnya kalau makan nasi briyani, dia boleh habiskan 5 pinggan sorang dia saja.

Dia bertudung bila berceramah sebab takut lelaki beriman akan stim kalau nampak rambut dia.....prrrrrrrpfffftght
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 22-11-2011 02:08 PM |All posts
dah terbalik sepatutnya bila ramai pendakwah wanita maknanya kahwin extra akan digalakkan memandangkan bilangan andartu yg semakin bertambah.dan juga demi menyelamatkan institusi kekeluargaan.ye la kalau dah dapat laki miang apa salahnya diberi jalan untuk kawin lebih selaras dgn kehendak agama kita.

pada masa yg sama nasib perempuan(madu) dapat dibela memandangkan kuasa autority pada pendakwah2 wanita yg ramai bilangannya.
winningelevennextgen
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 02:10 PM |All posts
Kalau semakin ramai wanita masuk dalam pentadbiran hal-ehwal Islam, bolehlah dikawal sikit  ...
gogo2 Post at 22-11-2011 14:01



    sedih/cemburu tuh normal lah bagi semua insan.
kawin 4 tuh benda halal, bukan haram. aku rasa makin ramai wanita solehah , makin ramai yg tahu hak2 wanita dalam islam, makin ramai yg tahu kebaikkan bermadu , maka makin ramai yg rela bermadu.
yang menjadi tak suka/huru haranya kawin 4 ni disebabkan kelemahan pihak lelaki dlm agama gak. nak kawin 4 tapi serba serbi kurang, ditambah pula wanita yg tak berapa paham agama lak.
so, jadi lah kawin 4 tu satu mimpi ngeri bagi kaum wanita dan satu tiket kemegahan buat sang lelaki.
padahal kalu dua2 faham agama, dan tahu peranan dan limit masing2, akan tahu manisnya itu madu , cam kata abng jerm tuh


opsssssssssssssssss...
mesti ramai kaum hawa kondem aku ni
larik!!!!!!!!!!!!!!!!! {:4_241:}
1

View rating log

Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:12 PM |All posts
Kalau semakin ramai wanita masuk dalam pentadbiran hal-ehwal Islam, bolehlah dikawal sikit  ...
gogo2 Post at 22-11-2011 14:01
Ada yang percaya semakin ramai wanita memahami Islam semakin rela mereka berkongsi kemaluan suami mereka. Mereka akan gumbira menunggu giliran mereka untuk dilawati oleh suami mereka. Sesambil menunggu mereka boleh baca cerita seks dari harian metro atau masuk forum cari sesambil Isle kesana Isle kemari....
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 22-11-2011 02:13 PM |All posts
sedih/cemburu tuh normal lah bagi semua insan.
kawin 4 tuh benda halal, bukan haram. a ...
sitihawa Post at 22-11-2011 14:10


Ini lah pendapat berasaskan fakta, bukan di dorong perasaan.
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 02:13 PM |All posts
dah terbalik sepatutnya bila ramai pendakwah wanita maknanya kahwin extra akan digalakkan memandangk ...
roblucci Post at 22-11-2011 14:08



    yup, setuju. {:4_182:}
so. i like


Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:14 PM |All posts
Reply 8# sitihawa


    a/s/l plz
hai kawan kawan
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 22-11-2011 02:16 PM |All posts
sedih/cemburu tuh normal lah bagi semua insan.
kawin 4 tuh benda halal, bukan haram. a ...
sitihawa Post at 22-11-2011 14:10



   kebanyakkan yg kahwin 4 sekarang mmg kurang serba serbi. Jadi kahwin 4 kan berkurangan kalau objektif kahwin 4 dipatuhi.
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 02:17 PM |All posts
Ada yang percaya semakin ramai wanita memahami Islam semakin rela mereka berkongsi kemaluan suami me ...
Maideen. Post at 22-11-2011 14:12



    itu mentaliti org2 kafir jerk. sebab tu depa sanggup laki2 depa berzina dengan pempuan2 lain, asal jgn kawin . sebab tu ramai wanita2 kafir tak kisah berzina sebab tak ada larangan dalam agama depa.

tak gitu?
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 22-11-2011 02:18 PM |All posts
Kalau mulot longkang boleh jadi penceramah jugak ka?
Maideen. Post at 22-11-2011 13:56


Cakap pasal mulut longkang ni, memang pertambahan bilangan so called ustaz/ustazah/penceramah agama ni sesuatu yg bagus...cuma mereka yg berceramah itu perlu tunjuk contoh tauladan yang baik.

Kalau mereka sendiri tak boleh praktiskan apa yg diceramahkan, macam mana ye tak?

Ambik contoh satu kes dulu, ada pertelingkahan antara 2 ustazah ternama yg berjiran
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 22-11-2011 02:18 PM |All posts
dah terbalik sepatutnya bila ramai pendakwah wanita maknanya kahwin extra akan digalakkan memandangk ...
roblucci Post at 22-11-2011 14:08



             laki miang=kebaikan poligami adalah dapat menghidarikan diri dari maksiat.

                           tapi

    wanita yg dipoligami oleh lelaki miang=Jamin ke kehidupan klu dapat laki miang then boleh pikul ke tanggungkawab tu...
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 02:19 PM |All posts
Reply  sitihawa


    a/s/l plz
kucingTomey Post at 22-11-2011 14:14



    wakakakakakka......

pantang jer dengo pempuan yg suka bermadu ya
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 22-11-2011 02:19 PM |All posts
Reply  sitihawa


    a/s/l plz
kucingTomey Post at 22-11-2011 14:14



    Hoiiii...nak berkenalan PM aja lah
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:19 PM |All posts
Reply 17# sitihawa


    bukan apa hawa......ayat hawa tu kiut
hai kawan kawan
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:20 PM |All posts
Reply 18# RedDevils


    sorry kaka red
hai kawan kawan
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 22-11-2011 02:21 PM |All posts
Ini lah pendapat berasaskan fakta, bukan di dorong perasaan.
RedDevils Post at 22-11-2011 14:13



    terima kasih mod, bagi aku tacang
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 22-11-2011 02:21 PM |All posts
itu mentaliti org2 kafir jerk. sebab tu depa sanggup laki2 depa berzina dengan pempuan2 la ...
sitihawa Post at 22-11-2011 14:17



   Aku rasa kalau lelaki miang, walaupun kahwin 4, namun tetap miang juga. Zina juga dengan wanita luar walaupun ada  4 isteri tunggu seks kat rumah.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 22-11-2011 02:23 PM |All posts
makin ramai yang kawin 4 nanti....
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 22-11-2011 02:27 PM |All posts
itu mentaliti org2 kafir jerk. sebab tu depa sanggup laki2 depa berzina dengan pempuan2 la ...
sitihawa Post at 22-11-2011 14:17


Aku pun tak setuju dengan pendapat jojo @ pader maiden nie. Depa ni bukan sokong Islam tapi macam musang berbulu ayam . Sebab tu aku berbulu dengan pendapat mereka
KATAKAN NO PADA MOD YANG NON MUSLIM  DAN PRO GAY
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-11-2011 02:28 PM |All posts
itu mentaliti org2 kafir jerk. sebab tu depa sanggup laki2 depa berzina dengan pempuan2 la ...
sitihawa Post at 22-11-2011 14:17
Alangkah baiknya kalau mereka juga menganggap laki depa celop sini celop sana sebagai sesuatu yang mulia dan suci murni  khen? Prrrrrrrrpfffftght
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

1234567Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 28-11-2014 05:49 AM , Processed in 0.159635 second(s), 31 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top