CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 29867|Reply: 79

Panduan isi angin tayar kereta

[Copy link]

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 12:55 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Sy ni pakai kereta baru lagi selalunya suruh suami isi angin tayar kereta.Semalam mintak tolong kawan tunjukkan cara isi angin kereta.Cuma kemusykilannya berapa kita kena letak kat meter tu adakah ikut model kereta atau semua model kereta standard? Mcm semalam set kat meter angin tu 200 so adakah itu standard ukuran meter sesebuah kereta.?  Atau bergantung kpd model dan cc kereta ?.Harap sesiapa yg arif tolong jelaskan...sejelas-jelasnya.Terima kasih.
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 25-1-2012 01:03 PM |All posts
kalau TT buka pintu driver...ada stiker utk panduan berapa PSI nak kena pam..
cari stiker yg lekat kat pintu tu....
1

View rating log

Sibuk? takde masa nak hantar Servis kereta?Perkhidmatan Servis Kereta - datang terus ke rumah anda, akan dilakukan didepan anda, di kawasan rumah anda
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 25-1-2012 01:09 PM |All posts


cari stiker ni, yg lekat kat pintu
1

View rating log

Sibuk? takde masa nak hantar Servis kereta?Perkhidmatan Servis Kereta - datang terus ke rumah anda, akan dilakukan didepan anda, di kawasan rumah anda
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 01:25 PM |All posts
Reply 3# zulka


    terima kasih byk-byk ye.Nanti sy tengok kat tepi kereta bila buka pintu.Maknanya meter antara tayar belakang dan depan kereta mmg lainlah ye! Sy belasah je 200 utk tayar depan dan belakang.Risau jugak kang tiba-tiba tayar tak isi angin penuh meletup kat atas highway he he he. Byk nak kena belajar ni. Tahu isi air bateri kereta dah.Semalam tengok dah kering..
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 25-1-2012 02:05 PM |All posts
meletup tak mungkin....
tapi keselesaan kurang...
Sibuk? takde masa nak hantar Servis kereta?Perkhidmatan Servis Kereta - datang terus ke rumah anda, akan dilakukan didepan anda, di kawasan rumah anda
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 25-1-2012 02:24 PM |All posts
selalu nyer aku isi angin set 210psi camtu laa..
dlm sebulan sekali better check angin tayar, kalau kurang angin, nanti telan lebey petrol lak..

~selamat isi angin tayarr keter~
気分上々だ
~GGH 860011~
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-1-2012 02:31 PM |All posts
Reply 6# takumi86

pkai taya apa smpai kna isi angin 210psi tu 210psi=1448kpa

tellaliebigenough&keeprepeatingit,people willeventuallybelieveit
Reply

Props Report

she Phone Verified User 

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 02:38 PM |All posts
saya isi tayar viva

205 depan
200 blkg...

buleh gitu? kat sticker tulih 200 tapi ati ttp degil nak up sket tayar depan....
nom nom nom nom...
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-1-2012 02:45 PM |All posts
Reply 8# she

nak upkan smpai 50kpa drpada yg tertulis pada sticker pun voley( pnah bwat mcmni dkt 6bulan pada taya aku) , cuma nnti jd bumpy la, steering pun akan bergerak-gerak ikut permukaan jalan
tellaliebigenough&keeprepeatingit,people willeventuallybelieveit
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 25-1-2012 03:16 PM |All posts
kalau pakai spotrim besar angin kena isi lebey...
kalau tak cukup angin nanti takut rim cepat bengkok..
sebab rim besar ni kena pakai tayar nipis...
mcm aku pakai rim 18..tayar size 225/40/18 - kena isi angin 220 PSI (belakang) , 210 (depan)
Sibuk? takde masa nak hantar Servis kereta?Perkhidmatan Servis Kereta - datang terus ke rumah anda, akan dilakukan didepan anda, di kawasan rumah anda
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 25-1-2012 03:22 PM |All posts
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
http://cetusan-elastik.blogspot.com
Reply

Props Report

she Phone Verified User 

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 03:30 PM |All posts
Reply 9# H4dRi


    kalau gitu...kira ok la tabiat kedegilan mengisi angin tayar nih...wokeh2 pasni x susah ati lagi...tenkiu bebeh.

tapi betul ke orang ckp...kalu ari2 park kete tgh panas...angin tayar akan lebih cepat kurang...???

dua minggu skali mesti kena isi angin...kalau isi tu kdg2 kurang sampai 170....adakah kata2 orang tu satu fakta???
nom nom nom nom...
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 25-1-2012 03:37 PM |All posts
yg aku tau.. keta tak jalan ( parking lama2 ) yg buatkan angin keluar..

as long keta tu bergerak.. lambat la angin tu nak keluar ).. keta aku kadang2 berbulan pressure angin still menten..
http://cetusan-elastik.blogspot.com
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-1-2012 03:45 PM |All posts
Reply 12# she

ko tulis bebeh bebeh tu aku dok terbayang avatar ko ckp mcm tu pada aku, sgt skeri wey
ala isi sbulan sekali pun boleh, 2 bulan skali pun boleh lg, 3 bulan skali tu pemalas nmenye
tellaliebigenough&keeprepeatingit,people willeventuallybelieveit
Reply

Props Report

she Phone Verified User 

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 03:49 PM |All posts
Reply 14# H4dRi


   

aku yg gelak tbahak kt opis wehhhh
nom nom nom nom...
Reply

Props Report

she Phone Verified User 

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 03:54 PM |All posts
Reply 13# Alt-F4


    yg ni mmg betul....

tapi ada satu lagi....

membe aku tayar kete dia asik kembung/merekah....pegi kedai tukar...pastu jadi lagi.....smpai tokey kedai tensen...pastu tokey tanya....

tokey apek: lu tarak bawak ini kereta ka?
pandir: saya jarang bawak ini kereta...slalu park rumah saja...satu minggu satu kali saja bawak...


tokey garu2 pala...

tokey apek: bapa lu isi angin tayar?
pandir: 300

tokey tepuk dahi....membe aku g isi angin 850 smpai 300...ptt la kembung.

so apa pendapat korang?
nom nom nom nom...
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 25-1-2012 03:55 PM |All posts
meme fail la taruk angin kete....

kekdg suruh org kat petrol pam tu y isikan...

huhuhuhu
si putih si merah
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 25-1-2012 03:58 PM |All posts
Reply  Alt-F4


    yg ni mmg betul....

tapi ada satu lagi....

membe aku tayar kete dia as ...
she Post at 25-1-2012 15:54



   pendapat aku.. kawan ang tu mmg mengutamakan keselamatan.. kalo tayar pecah.. ada byk lagi angin spare.. so boleh la guna lagi tayar tu..
http://cetusan-elastik.blogspot.com
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 25-1-2012 03:59 PM |All posts
Reply 18# Alt-F4


   nak gelak blehhhhhhhhh
bek tak yah isi angin je..

kat luar dh byk angin....
si putih si merah
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 25-1-2012 05:07 PM |All posts
Reply  Alt-F4


   nak gelak blehhhhhhhhh
bek tak yah isi angin je..

kat luar ...
baByBoY Post at 25-1-2012 15:59



   haha.. betoi tu.. kat luaq lagi byk angin.. terhegeh2 jugak nak masukkan angin dlm tayar.
http://cetusan-elastik.blogspot.com
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-1-2012 09:35 PM |All posts
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
Alt-F4 Post at 25-1-2012 15:22



    sama la kita aku pun isi 230kPa depan belakang sama dengan 30PSI...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 26-1-2012 12:30 AM |All posts
ko pakai kete apa tt?
mcm kete aku tayar depan 210 tayar belakang 190. tapi aku bila isi akan lebihkan 10 psi. aku pakai tayar saiz 15. aku rs semua kete yg pakai tayar 15 akan guna sukatan yg sama atau lebih kurang sama mcm aku.

kalo kete park kat luar/ tgh panas mmg angin akan cepat lari. so ikut logiknya kete yg parking tgh panas elok la anginnya diisi lebih kerap berbanding kete yg parking berbumbung. semingu sekali should be ok
No more loneranger. In relationship.
otai_g is fully owner by N** A*** K********
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 26-1-2012 02:05 AM |All posts
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
Alt-F4 Post at 25-1-2012 15:22
tak meletup tayar ko? bawa lori trailer kaa?
Yg Bhg Presiden CDA
GST baik utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 26-1-2012 02:07 AM |All posts
elok isi angin keta masa tayar masih sejuk/baru jalan tak jauh.
Yg Bhg Presiden CDA
GST baik utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 26-1-2012 08:10 AM |All posts
Reply 20# Alt-F4


   pam/sedut pakai mulut ar.....wahahahaha
si putih si merah
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 2-9-2014 10:01 PM , Processed in 0.132180 second(s), 26 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top