Panduan isi angin tayar kereta - Kereta,Kenderaan Bermotor & Aksesori - Hobi & Kehidupan - CARI Infonet -

CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return to list New
View: 48448|Reply: 79

Panduan isi angin tayar kereta

[Copy link]
Post time 25-1-2012 12:55 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Sy ni pakai kereta baru lagi selalunya suruh suami isi angin tayar kereta.Semalam mintak tolong kawan tunjukkan cara isi angin kereta.Cuma kemusykilannya berapa kita kena letak kat meter tu adakah ikut model kereta atau semua model kereta standard? Mcm semalam set kat meter angin tu 200 so adakah itu standard ukuran meter sesebuah kereta.?  Atau bergantung kpd model dan cc kereta ?.Harap sesiapa yg arif tolong jelaskan...sejelas-jelasnya.Terima kasih.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 01:03 PM | Show all posts | Share
kalau TT buka pintu driver...ada stiker utk panduan berapa PSI nak kena pam..
cari stiker yg lekat kat pintu tu....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 01:09 PM | Show all posts | Share


cari stiker ni, yg lekat kat pintu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-1-2012 01:25 PM | Show all posts | Share
Reply 3# zulka


    terima kasih byk-byk ye.Nanti sy tengok kat tepi kereta bila buka pintu.Maknanya meter antara tayar belakang dan depan kereta mmg lainlah ye! Sy belasah je 200 utk tayar depan dan belakang.Risau jugak kang tiba-tiba tayar tak isi angin penuh meletup kat atas highway he he he. Byk nak kena belajar ni. Tahu isi air bateri kereta dah.Semalam tengok dah kering..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 02:05 PM | Show all posts | Share
meletup tak mungkin....
tapi keselesaan kurang...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 02:24 PM | Show all posts | Share
selalu nyer aku isi angin set 210psi camtu laa..
dlm sebulan sekali better check angin tayar, kalau kurang angin, nanti telan lebey petrol lak..

~selamat isi angin tayarr keter~
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 02:31 PM | Show all posts | Share
Reply 6# takumi86

pkai taya apa smpai kna isi angin 210psi tu 210psi=1448kpa

Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 02:38 PM | Show all posts | Share
saya isi tayar viva

205 depan
200 blkg...

buleh gitu? kat sticker tulih 200 tapi ati ttp degil nak up sket tayar depan....
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 02:45 PM | Show all posts | Share
Reply 8# she

nak upkan smpai 50kpa drpada yg tertulis pada sticker pun voley( pnah bwat mcmni dkt 6bulan pada taya aku) , cuma nnti jd bumpy la, steering pun akan bergerak-gerak ikut permukaan jalan
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:16 PM | Show all posts | Share
kalau pakai spotrim besar angin kena isi lebey...
kalau tak cukup angin nanti takut rim cepat bengkok..
sebab rim besar ni kena pakai tayar nipis...
mcm aku pakai rim 18..tayar size 225/40/18 - kena isi angin 220 PSI (belakang) , 210 (depan)
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:22 PM | Show all posts | Share
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:30 PM | Show all posts | Share
Reply 9# H4dRi


    kalau gitu...kira ok la tabiat kedegilan mengisi angin tayar nih...wokeh2 pasni x susah ati lagi...tenkiu bebeh.

tapi betul ke orang ckp...kalu ari2 park kete tgh panas...angin tayar akan lebih cepat kurang...???

dua minggu skali mesti kena isi angin...kalau isi tu kdg2 kurang sampai 170....adakah kata2 orang tu satu fakta???
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:37 PM | Show all posts | Share
yg aku tau.. keta tak jalan ( parking lama2 ) yg buatkan angin keluar..

as long keta tu bergerak.. lambat la angin tu nak keluar ).. keta aku kadang2 berbulan pressure angin still menten..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:45 PM | Show all posts | Share
Reply 12# she

ko tulis bebeh bebeh tu aku dok terbayang avatar ko ckp mcm tu pada aku, sgt skeri wey
ala isi sbulan sekali pun boleh, 2 bulan skali pun boleh lg, 3 bulan skali tu pemalas nmenye
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:49 PM | Show all posts | Share
Reply 14# H4dRi


   

aku yg gelak tbahak kt opis wehhhh
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:54 PM | Show all posts | Share
Reply 13# Alt-F4


    yg ni mmg betul....

tapi ada satu lagi....

membe aku tayar kete dia asik kembung/merekah....pegi kedai tukar...pastu jadi lagi.....smpai tokey kedai tensen...pastu tokey tanya....

tokey apek: lu tarak bawak ini kereta ka?
pandir: saya jarang bawak ini kereta...slalu park rumah saja...satu minggu satu kali saja bawak...


tokey garu2 pala...

tokey apek: bapa lu isi angin tayar?
pandir: 300

tokey tepuk dahi....membe aku g isi angin 850 smpai 300...ptt la kembung.

so apa pendapat korang?
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:55 PM | Show all posts | Share
meme fail la taruk angin kete....

kekdg suruh org kat petrol pam tu y isikan...

huhuhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:58 PM | Show all posts | Share
Reply  Alt-F4


    yg ni mmg betul....

tapi ada satu lagi....

membe aku tayar kete dia as ...
she Post at 25-1-2012 15:54



   pendapat aku.. kawan ang tu mmg mengutamakan keselamatan.. kalo tayar pecah.. ada byk lagi angin spare.. so boleh la guna lagi tayar tu..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 03:59 PM | Show all posts | Share
Reply 18# Alt-F4


   nak gelak blehhhhhhhhh
bek tak yah isi angin je..

kat luar dh byk angin....
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 05:07 PM | Show all posts | Share
Reply  Alt-F4


   nak gelak blehhhhhhhhh
bek tak yah isi angin je..

kat luar ...
baByBoY Post at 25-1-2012 15:59



   haha.. betoi tu.. kat luaq lagi byk angin.. terhegeh2 jugak nak masukkan angin dlm tayar.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 09:35 PM | Show all posts | Share
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
Alt-F4 Post at 25-1-2012 15:22



    sama la kita aku pun isi 230kPa depan belakang sama dengan 30PSI...
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2012 12:30 AM | Show all posts | Share
ko pakai kete apa tt?
mcm kete aku tayar depan 210 tayar belakang 190. tapi aku bila isi akan lebihkan 10 psi. aku pakai tayar saiz 15. aku rs semua kete yg pakai tayar 15 akan guna sukatan yg sama atau lebih kurang sama mcm aku.

kalo kete park kat luar/ tgh panas mmg angin akan cepat lari. so ikut logiknya kete yg parking tgh panas elok la anginnya diisi lebih kerap berbanding kete yg parking berbumbung. semingu sekali should be ok
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2012 02:05 AM | Show all posts | Share
aku punya keta.. rim 17 pun taruk 230psi..
Alt-F4 Post at 25-1-2012 15:22
tak meletup tayar ko? bawa lori trailer kaa?
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2012 02:07 AM | Show all posts | Share
elok isi angin keta masa tayar masih sejuk/baru jalan tak jauh.
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2012 08:10 AM | Show all posts | Share
Reply 20# Alt-F4


   pam/sedut pakai mulut ar.....wahahahaha
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

28-7-2015 09:27 AM GMT+8 , Processed in 0.072061 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list