CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 7687|Reply: 19

Buah kulim/bawang hutan aka jungle garlic

[Copy link]
Post time 21-4-2012 12:22 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Buah ini memang jarang-jarang sekali diketahui...dijual?? apatah lagi menjumpai pokoknya
Buah Kulim atau nama saintifiknya Scorodocarpus Borneensis jugak dikenali dengan nama Bawang Hutan oleh masyarakat Sabah. Tahukah anda, pokok Kulim ini merupakan sejenis pokok balak yg  ketinggian lebeh 100 kaki. Dahulunya, daerah Kulim diberi nama.. adalah disebabkan terdapat banyak pokok ini ,bau buah kulim dapat di hidu dari jauh lagi..hewan seperti landak,kijang,pelanduk memakan buah ini,daging nya akan berbau separti buah kulim apabila disembelih



Buah ini mempunyai tempurung yang keras. Tempurung tersebut perlu dipecahkan dahulu bagi mendapatkan isinya yang berada di dalam,Namun, aroma sebenar yng lebeh menyusuk idong akan terbit setelah isinya dihiris atau diracik halus,Daripada rujukan, buah ini digunakan sebagai penyedap rasa dlam masakan cth,masakan gulai iaitu gulai kemahang, namun perlu digunakan dalam kuantiti yang sediki dan jugak buah ni slah satu dari campouran herba dlam kopi pra campuran kesihatan tradisional
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2012 12:33 AM | Show all posts | Share
gud info, bravo
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2012 01:48 AM | Show all posts | Share
orang asli gune buah kulim ni sbg perasa tmbhn dlm mknn diorang...its tastes n smells good
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2012 08:42 AM | Show all posts | Share
oooooooooo...kulim tu dpt nme dri buah ni la ye?
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2012 02:18 PM | Show all posts | Share
buah ni ramuan rahsia org mancen kat kolam bayor, gaul ngan dedak
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2012 04:04 PM | Show all posts | Share
tak pernah tau pasal buah ni
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-4-2012 04:39 PM | Show all posts | Share
buah ni ramuan rahsia org mancen kat kolam bayor, gaul ngan dedak
rurouni Post at 24-4-2012 14:18

apa rasionalnya ikanggg makan  err uimpan buah utan nie ngan dedak... bau ker rasanya? ceciter
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2012 03:04 PM | Show all posts | Share
Reply 7# bluezink

   mmg sbb bau die kuat le org pakai wat perasa tambahan...selalunya umpan mancen kolam ni makin berbau makin best
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2012 04:02 PM | Show all posts | Share
Reply 1# bluezink


    Tak pernah tengok pun buah kulim. Ada gambar pokok and bunga tak?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-4-2012 04:31 PM | Show all posts | Share
Reply  bluezink


    Tak pernah tengok pun buah kulim.  Ada gambar pokok and bunga tak? {:que ...
oldleo Post at 26-4-2012 16:02



   
cik oldleo bley laa melawat ke FRIM,ntok meliahat lebeh dekat lagik bunga pokok kulim, FRIM..adalah utan rimba buatan manusia yang mula ditanam sejak 1929 lagik taw
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2012 04:37 PM | Show all posts | Share
Reply 10# bluezink


    Oh, tq, di mana tempat itu? Selayang?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-4-2012 04:45 PM | Show all posts | Share
Reply  bluezink


    Oh, tq, di mana tempat itu? Selayang?
oldleo Post at 26-4-2012 16:37



    ,.berhampiran spital selayang
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2012 04:55 PM | Show all posts | Share
Reply 12# bluezink


    Oh, yes, thank you very much sir, domo arigato.
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2012 12:27 PM | Show all posts | Share
Khasiat :-
Pengamal perubatan tradisional mendakwa buah kulim boleh mengubati:


Demam
Mencuci Buah Pinggang
Jantung
Darah Tinggi
Angin Ahmar

sumber:http://khazanahpakchu.blogspot.com/p/ubat-ubatan.html
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2012 10:33 AM | Show all posts | Share
makan gitu jer mcm mkn buah longan bole tak?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2012 10:58 AM | Show all posts | Share
makan gitu jer mcm mkn buah longan bole tak?
chechelahbedah Post at 24-5-2012 10:33


hewan jer bley mkn begitu ajerrr...manusia?/..enta
  
Dahulunya, daerah Kulim diberi nama.. adalah disebabkan terdapat banyak pokok ini ,bau buah kulim dapat di hidu dari jauh lagi..hewan seperti landak,kijang,pelanduk memakan buah ini,daging nya akan berbau separti buah kulim apabila disembelih
Reply

Use magic Report

Post time 1-7-2012 01:07 PM | Show all posts | Share
Reply 1# bluezink


   mcm tepurung kelapa ... buah kelapa kecik
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2012 09:45 AM | Show all posts | Share
oh...xpenah tgk
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2012 11:42 AM | Show all posts | Share
pertama kali tengok buah ni...rupa seakan2 buah kelapa.
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2012 11:49 AM | Show all posts | Share
larikesurga posted on 24-4-2012 08:42 AM
oooooooooo...kulim tu dpt nme dri buah ni la ye?

ah ha...pacik kulim yg jumpe
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

27-3-2015 09:11 PM GMT+8 , Processed in 0.123661 second(s), 11 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list