CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123456Next
Return Post new threads
Show: 14660|Reply: 131

REVOLUSI SOSIAL . Pembantaian Sultan-Sultan Melayu Sumatera Timur

[Copy link]

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 03:57 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Post Last Edit by Puak_Deli at 10-5-2012 06:29

Assalamualaikum, ambe nak cuba buat Tread Pertame ambe... semuga tread ambe nen boleh buat tambah pengetahuan kite ..


Revolusi Sosial berlaku di Sumatera Timur (Sumatera Utara sekarang ni, sapa penah pegi ke Medan, kota Medan tu dahulu pun wilayah Sumatera timur) pada tahun 1946. Semua Sultan Melayu, Bangsawan Melayu, Raja Batak Simalungun, Batak Karo dan Batak Mandailing di Bantai, termasuk Kesultanan Melayu Deli..



moh kite kelih boh ....

REVOLUSI SOSIAL....!!!


Pabile daulat rakyat meratah daulat tuanku

Dimane terpenggal kepale pare tengku

Teburai darah dari jasad yang kaku

Hampir ranap dari dunie melayu ku



Revolusi sosial ini bermula pada 3Maret/Mach 1946 malam di Brastagi, dengan PKI, Pesindo dan PNI yang mayoritasorang Jawa menangkap 17 Raja Urung dan Sibayak serta mengasingkan mereka keAceh Tengah. Raja Panai serta keluarganya juga ditangkap dan dijarah hartanya,Bangsawan serta Datok Tumenggung di Penggal Kepalanya. Raja Raya dibunuh,disembelih di jembatan besar. Raja Purba dan Raja Silimakuta dilindungi TKR(Tentara Keamanan Rakyat), tapi rumah dan ahli keluarganya tak lepas darihajaran PKI dan Pesindo, semua di bunuh, ada yang di bakar hidup-hidup dan adayang di Penggal kepalanya .



Begitu juga nasib Kesultanan Melayu Asahan.Semua ahli keluarga dan harta benda Kesultanan Melayu Asahan dibunuh, dipenggal dan ditikam di luar istana. Sultan Asahan berjaya selamat, beliauberlindung pada sebuah pos tentara Jepang/Jepun. Ahli laskar PersatoeanPerdjoeangan (PP), yang ditubuhkan oleh Tan Malaka, dan Persatuan Ulama SeluruhAceh (PUSA) menyerang istana Sultan Melayu Deli, Istana di tembak, tapi Sultanberjaya selamat. Mereka mengambil alih ladang minyak dan kebun karet/getah.Tapi Inggris melancarkan serangan dan memporak porandakan pendukung republik.



Lima kedatukan Melayu Labuan Batu jugadiserang. Sultan Kualuh hilang, mungkin beliau di seksa dan di bunuh lepas tujasadnya dibuang ke sungai. Tengku Hasnan, Tengku Long, serta seluruhkeluarganya dipenggal kepalanya.



Istana Sultan Melayu Deli dilindungi olehpasukan Inggris, sehingga banyak ahli keluarga sultan selamat, tapi Bangsawan,datuk, wan dan warga Melayu deli di luar istana Banyak di Bunuh. Sultan MelayuSerdang dan Kerapatan Istana lain hanya ditahan di istananya di Perbaungandalam keadaan baik. Karena Sultan Serdang dipandang lebih berpihak padaRepublik sejak awalnya, sehingga banyak orang yang melindungi dan menjagaIstananya.



Sementara itu, Sultan Melayu Langkat tidakmeminta perlindungan Sekutu maupun Jepang/Jepun karena ada jaminan dari dr. M.Amir Syarifuddin, Wakil Gubernur Sumatera Utara. tapi, ternyata pasukan Pesindomenangkapi 21 orang ahli istana, termasuk Tengku Amir Hamzah, Pahlawan danPujangga Negara. Istana Sultan Langkat baik yang di Tanjung Pura maupun yang dikota Binjai diserbu dan dirompak, Bangsawan-bangsawan Langkat ditangkap dansebagian besar dibunuh dengan kejam termasuk pujangga besar Tengku Amir Hamzah,puteri-puteri Sultan Langkat diperkosa.dirogol dan yang lebih memilukan lagiperkosaan/perogolan di depan mata ayahanda , sang Sultan Langkat, dan putramahkota yang masih belia hilang tak tau rimbanya hingga kini, ini dilakukanoleh Marwan dan kawan-kawannya, mereka dari PKI. hampir seluruh Tengku, Datuk,Wan dan semua ahli Istana mati di bunuh.. Kesultanan Melayu Langkat yang palingbanyak mati di bunuh PKI dan Pesindo.

1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 06:33 AM |All posts
Tengku-tengku di Asahan yang laki-laki semua dibunuh termasuk isteri Tengku Musa dan anaknya. Begitu juga raja raja Simalungun, Mandailing dan Tanah Karo. Bahkan yang lebih ganas lagi pembantaian di Simalungun. Pembunuhan terhadap kaum bangsawan terjadi secara massal, ada juga yang di benamkan di Laut, kepalanya dipotong, di kubur hidup-hidup dan berbagai pembunuhan sadis lainnya, di lakukan oleh massa dari PKI. Bahkan ada juga kaum melayu bukan bangsawan mati dibantai. yang paling mengerikan pembantaian Raja-raja Simalungun Oleh Barisan Harimau Liar (BHL).

Raja Muda Tanoh Jawa Tuan Omsah Sinaga dan saudaranya raja Tanoh Jawa Tuan Kaliamsyah Sinaga selamat dari penculikan BHL (Barisan Harimau Liar) dan mereka tinggal di Pematangsiantar. Tetapi saudaranya Tuan Dolog Panribuan Tuan Mintahain Sinaga dan puteranya rajamuda Tuan Hormajawa Sinaga (ayah Mayor Jatiman Sinaga) tewas dibunuh BHL beberapa bulan kemudian, yaitu 16 Agustus 1946. Menurut Killian Lumbantobing, mayatnya dicincang dan dicampur dengan daging kerbau serta disuguhkan untuk santapan pasukan BHL. Menurut Tuan Gindo Hilton Sinaga masih banyak korban revolusi sosial di Tanoh Jawa yang masih belum terungkap.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 06:35 AM |All posts
Tidak berapa lama setelah pergantian Kapten Tengku Nurdin, penggantinya yang baru di Batalion III , menangkap semua kaum bangsawan Melayu di beberapa daerah termasuk perempuan dan anak-anak ditangkap dan dibawa ke perkampungan (Concentration camp) di Simalungun dan Tanah Karo.
Kaum non-pribumi pun tak lepas dari pembantaian, China dan India banyak menjadi korban keganasan Revolusi Sosial. Kaum bangsawan dinista dan dicacimaki sebagai orang bodoh dan pemalas serta berada di dalam kemiskinan dan tidak mendapat bantuan Negara dan di negerinya sendiri.

Dua generasi orang Melayu hampir kehilangan identitas mereka. Mereka takut mengaku Melayu, takut memakai baju teluk belanga dan menambah gelar marga Batak di depan namanya supaya boleh masuk sekolah atau diterima di kantor pemerintahan. Mereka menghilangkan gelar Tengku, Wan, OK dan Datuk karena takut dicaci sebagai feodal, bahkan kaum Melayu yang bukan bangsawan tetapi bekerja dengan para Sultan dan Tengku pun tak luput. Banyak dari mereka pergi hijrah ke Semenanjung Malaya, terutama di Kedah dan Perak karena masih erat hubungan kekerabatan. sebagian pergi ke Belanda.

Amir Syarifuddin langsung dikirim ke Medan untuk secepatnya mempelajari laporan dan mengatasi keadaan mendesak agar tidak menimbulkan citra buruk terhadap eksistensi Indonesia secara nasional. Pimpinan TKR, Ahmad Tahir, mengambil alih pemerintahan untuk mengatasi suasana. Namun, ratusan Tengku telah terlanjur tinggal nama di Sumatera Timur, mati terpenggal dan hangus terbakar.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:09 AM |All posts
Revolusi sosial menghasilkan begitu banyak pembunuhan, pembantaian, dan kekacauan. Seorang menteri dari kalangan republikan yang tak punya portofolio dan wakil gubernur Sumatera, yang berasal dari luar Sumatera, justru bertindak sebagai promotor. Selama terjadinya revolusi sosial, ratusan orang-orang penting dan intelektual Sumatra Timur dibantai dengan cara mengerikan. Kekacauan dan penjarahan meledak. Ratusan pribumi ditangkap dan dijebloskan di kamp-kamp, betapapun selama lebih dari satu tahun penyelidikan yuridis telah membuktikan bahwa mereka tidak bersalah. Sebuah dokumen Belanda memperkirakan bahwa revolusi sosial 46 ini menelan korban pembunuhan sebanyak 1200 orang di Asahan. Belum lagi terhitung di daerah lainnya.

Pribumi mulai menyaksikan banyak penduduk hidup dalam kemiskinan dan menderita kelaparan justru di wilayah yang begitu kaya. Itulah mengapa orang Sumatera Timur, sesuai dengan prinsip dan kesadaran, sebagaimana yang ditetapkan dalam perjanjian Linggarjati, menginginkan kemerdekaan.

Kondisi kaum masyarakat Melayu,Karo dan Simalungun yang mengenaskan, kecemasan orang-orang China dan India, serta orang-orang Indonesia yang kelaparan dan merasa kecewa akibat Republik, sentimen negatif kepada orang Jawa, Ambon, Aceh dan Batak Toba mulai banyak terlihat. Mulailah mereka membenci kaum pendatang atau disebut orang luar, dan dimulailah pembentukan Negara Tandingan, Negara yang lepas dari Jawa dan Batak (Tapanuli) , terbentuklah Negara Sumatera Timur.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:12 AM |All posts
Kontroversi : kalau kita baca di buku buku sejarah maupun wikipedia, tentunya kita baca kalau penyebab revolusi sosial di akibatkan oleh Meletusnya revolusi sosial di Sumatera Utara tidak terlepas dari sikap sultan-sultan, raja-raja dan kaum feodal pada umumnya, yang tidak begitu antusias terhadap kemerdekaan Indonesia. Betul kah ?? mungkin ada betulnya, karna siapa sih yang gak mau kekuasaan ?? tapi ada juga tidak betulnya... kalau di tanya kepada masyarakat melayu di pesisir timur sumatera utara, mereka menjawab ;

Tiadalah sultan berbuat silap, daulat sultan mempertahankan kedaulatan melayu , dan itu memanglah lah tugasnya, begitu juga raja-raja (sumatera timur) lainnya, tapi tak semua kaum yang berakyat di negerinya adalah rakyatnya, adakah daulat melayu tampak sekarang ??

Allahu alam..
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:14 AM |All posts


Sultan Sya'ibun Abdul Jalil Rahmat Syah bin Muhammad Husin II. Beliau satu satunya Keturunan Sultan Asahan yang selamat dari Revolusi Sosial, Sultan Su'ibun selamat dan menyerahkan diri kepada Pemerintah Republik Indonesia di Pematang Siantar. Beliau mangkat 17 April 1980 di Medan dan dimakamkan di kompleks Masjid Raya Tanjung Balai.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:19 AM |All posts


Tengku Besar Mansyur Syah. Beliau adalah Tengku Besar Negeri Kualuh yang meninggal di pembantaian Revolusi Sosial. kepalanya terpisah dari badannya.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:22 AM |All posts


Pangeran Tengku Kamil, Ahli Keluarga Kesultanan Langkat. Beliau wafat setelah di tebas parang kepalanya
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 10-5-2012 07:27 AM |All posts


Tengku Pangeran Indera Putera Amir Hamzah, atau lebih dikenali sebagai Tengku Amir Hamzah Pahlawan Negara, beliau wafat setelah di Penggal di Kuala Begumit.

beliau tak lari saat ingin dibunuh, beliau berkata dengan kata yang sangat terkenal

Lari dari Binjai patik pantang. Patik adalah keturunan Panglima, kalah di gelanggang sudah biasa. Dari dahulu patik merasa tiada bersalah kepada siapa. Jadi salah besar dan tidak handalan, kalau patik melarikan diri ke kamp NICA di Medan. Sejak Sumpah Pemuda, patik ingin merdeka.

beliau di penggal oleh Guru silatnya sendiri...
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 10-5-2012 08:50 AM |All posts
good info...sy pn sbenarnya xberapa tau sejarah pembunuhan sultan dan kerabatnya di indonesia ni...saya keturunan sultan bugis daeng pabitah.......
MUO THE BEST
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 10-5-2012 09:31 AM |All posts
Reply 1# Puak_Deli

Cerita ini sudah ada ye Pak.. di sini : http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=544782&highlight=ketuanan%2Brakyat%2Bbapak%2B



Ceritanya sama mcm zaman sekarang =


Raja2 kita kaya raja sebab business yang berusia ratusan tahun.. tapi ada keturunan pendatang tanah besar yang iri hati.. dikatakan wang mereka hasil dari pemerasan cukai2 rakyat.. jadinya.... di war2 kan raja2 ini pengkhianat rakyat... di suruh dan dii api2 kan supaya rakyat melalui balaci2 nya dari kaum sebangsa kita untuk memberontak di jalan2 dan berdemonstrasi utk menjadikan negara ini republik... yang pada mereka nyata lebih 'adil'


Catch my drift??
1

View rating log

www.untoldhistoriesofmalaya.blogspot.com
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 10-5-2012 03:34 PM |All posts
Reply  Puak_Deli
Cerita ini sudah ada ye Pak.. di sini :  

Ceritanya sama mcm zaman sekar ...
unekspekted_XII Post at 10-5-2012 09:31

betul tu... citernya sama mcm zaman sekarang
cuma kaedah pembunuhan tu bukan secara fizikal.


sejarah moden membuktikan akibat cemburu takdpt masuk
kolej melayu (MCKK), seorang keturunan india telah berusaha
sehingga berjaya menjawat jawatan tertinggi dlm negara
semata2 nak melucut kuasa raja2 melayu, menukar bahasa melayu
kepada bahasa malaysia dan merojakkan bangsa melayu besama2
jawa, nepaln dan myanmar sbg 'rumpun melayu'.

sehingga dendam kesumatnya terbalas pon, segelintir melayu
(dlm pertubuhan perkauman melayu) masih tak sedar2 diri
sampai di perli beliau "macai bongok mudah lupa"
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 10-5-2012 03:40 PM |All posts
kat malaysia depa buat slow n steady. Sikit2 tapi org tak sedaq. Kalau buat macam indon, mau melayu2 akan berontak. Tak cukup tanah depa nak lari
Reply

Props Report

Z77  

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 10-5-2012 03:58 PM |All posts
PKI tu salah sorang tu bung karno yg orang indonesia banggakan tu...
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 10-5-2012 04:13 PM |All posts
betul tu... citernya sama mcm zaman sekarang
cuma kaedah pembunuhan tu bukan secara fizikal.


sejarah moden membuktikan akibat cemburu takdpt masuk
kolej melayu (MCKK), seorang keturunan india telah berusaha
sehingga berjaya menjawat jawatan tertinggi dlm negara
semata2 nak melucut kuasa raja2 melayu, menukar bahasa melayu
kepada bahasa malaysia dan merojakkan bangsa melayu besama2
jawa, nepaln dan myanmar sbg 'rumpun melayu'.

sehingga dendam kesumatnya terbalas pon, segelintir melayu
(dlm pertubuhan perkauman melayu) masih tak sedar2 diri
sampai di perli beliau "macai bongok mudah lupa"

...
bangcak Post at 10-5-2012 15:34

Hahahaha. Jangan harap la. Tak ada manusia di muka bumi ini berupaya lingkupkan atau rojakkan bangsa melayu.
kedai=bisnes caprut
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 10-5-2012 04:35 PM |All posts
Reply 1# Puak_Deli

Bangsa pemalas & miskin sentiasa saja persalahkan kaum lain. Hanya berani dengan golongan berkecuali, tak bersenjata & sudah banyak beri mereka pekerjaan. Jadi buruh & babu kepada tuan melayu lagi bagus dari jadi kuli belanda. Tapi dasar pengecut memang tak tau kenang budi. Tak heran la belanda mudah sangat tewaskan mereka. Bila seluruh indonesia dtawan kembali oleh belanda baru la belanda setuju lepaskan indonesia.

Indonesia satu-satunya negara yang perolehi kemerdekaan dengan cara kalah berperang.
kedai=bisnes caprut
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 10-5-2012 04:40 PM |All posts
Reply  Puak_Deli

Bangsa pemalas & miskin sentiasa saja persalahkan kaum lain. Hanya berani denga ...
BotakChinPeng Post at 10-5-2012 16:35


malaysia camna pulak botak? maksud aku, betul ke mcm zainal keling kata m'sia tak pernah kena jajah?
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 10-5-2012 04:43 PM |All posts
malaysia camna pulak botak? maksud aku, betul ke mcm zainal keling kata m'sia tak pernah kena ja ...
apam Post at 10-5-2012 16:40
zainal keling tengah mabuk agaknya ketika buat kenyataan itu
kedai=bisnes caprut
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 10-5-2012 04:58 PM |All posts
kesian indon sekarang. Ingatkan bila dah buat republik "rakyat", rakyat marhain akan makmur. Tapi last2 "rakyat" sendiri tipu rakyat. Ramai indon blah datang malaysia nak jadi rakyat sini plak.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 10-5-2012 06:55 PM |All posts
Kisah kekejaman ini pasti ada yang ditokok tambah tapi pada dasarnya bangsa hamba abdi macam jawa & batak memang zalim.

jawa & batak kuli merogo lmelayu  & menahan melayu di concentration camp  konon. Ada bukti berganbar ke ? Atau hanya secebis  khayalan dari minda golongan paria pengecut  saja ?
Masa bunuh orang tak bersenjata dulu, haram tak berani perkosa pun.
40 tahun kemudian baru la reka  macam macam cerita rogol ,kem tahanan bagai. Dasar jawa bangsa hamba seks

Last edited by BotakChinPeng on 20-2-2013 06:42 PM

kedai=bisnes caprut
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 10-5-2012 07:32 PM |All posts
Reply 21# BotakChinPeng


    tak lah..tak semestinyer.

org jawa ni sbnrnye kaum yg sgt lemah lembut dan bersopan santun, terutamenye jawa Solo.


ad astra per aspera
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 10-5-2012 10:32 PM |All posts
Post Last Edit by BotakChinPeng at 10-5-2012 22:35

Reply 1# Puak_Deli

Dari mana datangnya kesemua cerita anda dalam topik ini ?

Macam tak betul saja.

Misalnya Sultan Langkat yang dikatakan hilang bersama puteranya.
Bila disemak saya dapati Sultan Langkat yang memerintah ketika itu hanya mangkat pada tahun 1948. Dua orang putera baginda pula tercatit dalam senarai Sultan-sultan Langkat berikutnya.


  • 1568-1580 : Panglima Dewa Shahdan
  • 1580-1612 : Panglima Dewa Sakti, anak raja sebelumnya
  • 1612-1673 : Raja Kahar bin Panglima Dewa Sakdi, anak raja sebelumnya
  • 1673-1750 : Bendahara Raja Badiuzzaman bin Raja Kahar, anak raja sebelumnya
  • 1750-1818 : Raja Kejuruan Hitam (Tuah Hitam) bin Bendahara Raja Badiuzzaman, anak raja sebelumnya
  • 1818-1840 : Raja Ahmad bin Raja Indra Bungsu, keponakan raja sebelumnya
  • 1840-1893 : Tuanku Sultan Haji Musa al-Khalid al-Mahadiah Muazzam Shah (Tengku Ngah) bin Raja Ahmad, anak raja sebelumnya
  • 1893-1927 : Tuanku Sultan Abdul Aziz Abdul Jalil Rakhmat Shah bin Sultan Haji Musa, anak raja sebelumnya
  • 1927-1948 : Tuanku Sultan Mahmud Abdul Jalil Rakhmat Shah bin Sultan Abdul Aziz, anak raja sebelumnya
  • 1948-1990 : Tengku Atha'ar bin Sultan Mahmud Abdul Jalil Rahmad Shah, anak raja sebelumnya, sebagai pemimpin keluarga kerajaan
  • 1990-1999 : Tengku Mustafa Kamal Pasha bin Sultan Mahmud Abdul Jalil Rahmad Shah, saudara raja sebelumnya
  • 1999-2001 : Tengku Dr Herman Shah bin Tengku Kamil, cucu Sultan Abdul Aziz Abdul Jalil Rahmad Shah
  • 2001-2003 : Tuanku Sultan Iskandar Hilali Abdul Jalil Rahmad Shah al-Haj bin Tengku Murad Aziz, cucu Sultan Abdul Aziz Abdul Jalil Rahmad Shah, gelar Sultan dipakai kembali
  • 2003- : Tuanku Sultan Azwar Abdul Jalil Rahmad Shah al-Haj bin Tengku Maimun, cucu Sultan Abdul Aziz Abdul Jalil Rahmad Shah
kedai=bisnes caprut
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 11-5-2012 01:00 AM |All posts
Post Last Edit by Puak_Deli at 11-5-2012 01:22
Reply  Puak_Deli

Cerita ini sudah ada ye Pak.. di sini :  



Ceritanya sama mcm zaman sekar ...
unekspekted_XII Post at 10-5-2012 09:31


ohh afwan lah sodara, ambe tak tahu dah ade rupenye... tapi dari tu ambe ade skit nak pembetulan lah .......

pertame :

- Kerajaan Langkat
- Kerajaan Kota Bahran (Kota Bahran ni bukan nama Kerajaan lah, ni nama ISTANA , ISTANA KOTA BAHRAN di KOTA PINANG)
- Kerajaan Asahan
- Kerajaan Serdang
- Kerajaan Deli

ISTANA KOTA BAHRAN ni punya Kedatukan Labuhan Batu di bawah kuasa SULTAN ASAHAN... kerajaan kota bahran tu tak ada

di Sumatera timur tu cuma ade 4 Kesultanan Melayu Besar, dikenal juga dengan sebutan 4 negeri melayu berdaulat, ialah
1. Kesultanan Langkat
2. Kesultanan Deli
3. Kesultanan Serdang
4. Kesultanan Asahan

dan ini bukan kerajaan, kerna kerajaan itu adalah kerajaan batak, sedangkan melayu guna KESULTANAN, bukan KERAJAAN...

kalu kerajaan du sumatera timur tu bemakna kerajaan batak simalungun (bukan melayu) , misal ; kerajaan tanoh jawa, kerajaan siantar, kerajaan tapanuli
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 11-5-2012 01:00 AM |All posts
Post Last Edit by Puak_Deli at 11-5-2012 01:47

ambe nak tanya ngan sodare suma kat sini , sepatotnya mabe lanjut tread ni kat sini kah, atau mesti ambe lanjut kat tread sodare unekspekted_XII ?? harap bagi tunjuk, ambe masi newbi hehehe
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 11-5-2012 01:42 AM |All posts
Reply  Puak_Deli

Dari mana datangnya kesemua cerita anda dalam topik ini ?

Macam tak betul sa ...
BotakChinPeng Post at 10-5-2012 22:32



    heheh , afwan sodare, tapi cuba baca dengan jeli sekali lagi ....

"memilukan lagiperkosaan/perogolan di depan mata ayahanda , sang Sultan Langkat, dan putramahkota yang masih belia hilang tak tau rimbanya hingga kini,"

yang hilang tu pangeran/anak lelaki baginda sultan langkat .. tu kan ade  tanda koma [ , ] ..

jadi maksud dari ayat tu

Sultan tengah dalam kepiluan yang mendalam sangat, Puteri beliau di rogol di depan mata beliau , dan anak ketiga beliau hilang.. bukan sultannya yang hilang lah sodara .......

haa, nak lebih jelas mengenai Sultan Mahmud Abdul Jalil Rakhmat Shah bin Sultan Abdul Aziz, cam ni ..

H.H.Sri Paduka Tuanku Sultan Mahmud Abdul Jalil Rahmad Shah ibni al-Marhum SultanAbdul Aziz di rudung kepiluan yang amat mendalam...




Revolusi SosialolehPKI, Istana Darul Aman dibakar dan banyak bangsawan Melayu Sumatra Timur(Langkat,Deli,Serdang,Asahan & Labuhan Batu ) yang dibunuh; termasukPahlawan Nasional Tengku Amir Hamzah dan Raja Muda Langkat (putra sulungSultan)Tengku Musa bin Sultan Mahmud..



usai revolusi sosial, Sultan tetap diangkatsebagai Kepala Kerabat Istana Langkat (Head of Langkat Royal House) danberfungsi sebagai pengayom budaya saja... kuasa beliau telah hilang .......



SULTAN LANGKAT TIDAK DIBUNUH, KERNA BELIAU MENDAPAT JAMINAN DARI dr. M.Amir Syarifuddin, Wakil Gubernur Sumatera Utara... tetapi ahli keluarga beliau semua dibunuh..









Reply

Props Report

123456Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 21-10-2014 01:22 PM , Processed in 0.301219 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top