CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 3205|Reply: 79

[Tempatan] Laporan Ketua Audit Negara 2011: 40% projek jalan kantoi

[Copy link]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 05:58 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

PETALING JAYA: Implementation of nearly 40% of projects under the Rural Road Projects in Sarawak have suffered delays, some as long as 242 days, according to the Auditor-General's 2011 report.
The report, which was tabled in Parliament Monday, pointed out that of 101 projects completed, 38 had been delayed from 15 to 242 days from the original schedule.
The Auditor-General also found that of 74 other ongoing projects, 13 are behind schedule by more than 20%.
Apart from the delays, the report noted that construction and upgrading of roads did not follow contract specifications and that road users were not satisfied with the quality, safety and comfort of the roads.
Audit findings revealed that, in general, the construction and upgrading of rural road projects in Sarawak were not satisfactory, read the report.
The Rural and Regional Development Ministry, which oversees the projects, said the delays were out of the control of either the ministry or implementing agents.
Among the problems the ministry highlighted in its response to the Auditor-General on June 26 this year include blockades by land owners, lack of building materials and internal problems faced by the hired contractors.
However, the implementing agency constantly takes the necessary action to overcome such problems or causes of delays so that a project can be completed within the designated time, the ministry said.
According to the report, the ministry had approved a total of RM1.727 bil to implement 175 road projects in Sarawak from 2006 to 2010.
From the total approved funds, some RM1.024 bil had been spent so far as at Dec 31, 2011.
The Sarawak Public Works Department was put in charge of 146 projects worth a total of RM1.104 bil, while the remaining 29 projects costing RM622.84 mil were put under the Sarawak Drainage and Irrigation Department.

Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 15-10-2012 06:01 PM |All posts
muntz mana muntz....
BN MUST GO!
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 15-10-2012 06:05 PM |All posts
hzln posted on 15-10-2012 06:01 PM
muntz mana muntz....

bontot dia berdarah lagi kot ...
Intheenditdoesn'treallymatter
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:14 PM |All posts
Lagi Laporan Audit......




2 syarikat k'jaan rugi lebih RM1 bilion
  • Zulaikha Zulkifli
  • 4:33PM Okt 15 2012

LAPORAN AUDIT Dua syarikat kerajaan Rangkaian Pengangkutan Deras Sdn Bhd (RapidKL) dan Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK) mengalami kerugian lebih RM1 bilion sehingga akhir 2010, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Menurut laporan itu, IWK terus mengalami kerugian sehingga mencatatkan angka RM888.81 juta sehingga akhir 2010. Manakala RapidKL pula mengalami kerugian terkumpul RM293.82 juta antara 2008 hingga 2010.

Laporan yang dibentangkan di Parlimen hari ini antaranya menemui, kerugian IWK akibat terlalu bergantung kepada subsidi kerajaan untuk menampung perbelanjaan operasi yang semakin meningkat.

Manakala, RapidKL pula dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini hanya mencacatkan keuntungan pada tahun 2009 selepas mendapat peruntukan kerajaan berjumlah RM112.23 juta bawah pakej rangsangan ekonomi.

Audit juga mendapati terdapat kelemahan pengurusan dokumen kewangan serta kawalan dalaman sistem kutipannya.





HANYA UMNO BN MAMPOOOOOOOOOOOO MEMERINTAH NEGARA......
facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:17 PM |All posts
Lagi laporan audit........

HARAP MAAF.. KALI INI KERAJAAN PR TAK PANDAI MENGURUS NEGERI..... SADIS... SADIS..... HANYA UMNO BN MAMPU MEMERINTAH NEGARA.......




PR Tidak Pandai Mengurus :

Empat Negeri Pakatan Rakyat Terus Ketua Audit Negara!


Laporan 2011 Ketua Audit Negara yang dikeluarkan hari ini menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh semua empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah dari segi perolehan pendapatan.

Keempat-empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu terus mendapat pujian Ketua Audit Negara berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.

Pulau Pinang yang diterajui DAP terus mendahului senarai dari segi pungutan hasil negeri, mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding dengan RM410.70 juta yang dibuat pada tahun 2010 manakala Selangor, negeri terkaya di Malaysia, meningkat sebanyak RM62.50 juta atau 4% untuk tempoh yang sama.


Bagaimanapun, dalam pada itu, Kedah menyaksikan penurunan lebihan apabila ia mencatatkan peningkatan dalam perbelanjaan operasi walaupun meningkatkan hasil, tetapi laporan itu menyatakan bahawa pimpinan PAS, kerajaan negeri telah lebih atau kurang mengekalkan lembaran imbangan "memuaskan".

Tetapi negeri jelapang padi itu dianggap sebagai salah satu negeri paling miskin, masih jauh daripada mencapai had hutang yang dibenarkan, kata laporan itu.

"Komitmen kerajaan negeri untuk baki hutang awam kini berada pada RM2.60 bilion berbanding dengan RM2.61 bilion pada tahun 2010, ia adalah masih tinggi," ia membaca, sambil menambah bahawa Kedah mesti berusaha lebih untuk meningkatkan kutipan hasil.

Negeri yang kaya dengan sumber petroleum Kelantan juga, mendapat undian memuaskan disebabkan oleh peningkatan dalam dana yang disatukan sebanyak RM86.17 juta atau 58.1% kepada RM234.47 juta berbanding dengan RM148.30 juta yang dicatatkan pada tahun 2010.

Negeri yang dikuasai PAS ini juga menyaksikan pelaburan meningkat pada tahun 2011 iaitu peningkatan sebanyak RM95 juta daripada RM16.33 juta pada tahun 2010 kepada RM111.33 juta pada tahun 2011.

Prestasi penyata kewangan secara keseluruhan di negeri ini, di mana perolehan berbanding jumlah pengurusan dan perbelanjaan pembangunan bagi tahun 2011, mencatatkan peningkatan daripada defisit berjumlah RM171.70 juta pada tahun 2010 kepada RM141.53 juta pada tahun 2011.

Tetapi laporan Ketua Audit Negara menekankan pengurusan hutang yang longgar di Kelantan.

"Hutang awam meningkat sebanyak RM27.85 juta daripada RM1.11 bilion pada tahun 2010 kepada RM1.14 bilion pada tahun 2011. Tunggakan pembayaran balik hutang kepada kerajaan persekutuan juga meningkat daripada RM121.57 juta pada tahun 2010 kepada RM179.81 juta pada tahun 2011. "

Sementara itu, laporan itu menyatakan peningkatan yang ketara dalam prestasi agensi kerajaan negeri dengan kebanyakan undian "cemerlang" berbanding dengan 2010, walaupun Ketua Audit mencadangkan Kelantan dan Kedah untuk menyediakan lebih banyak latihan untuk pegawai bagi tujuan peningkatan kualiti.

Selangor dan Pulau Pinang telah dipuji kerana inisiatif mereka untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan mereka.





hanya umno bn sahaja mampu memerintah negara......
facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:22 PM |All posts

facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 15-10-2012 06:36 PM |All posts
Printer lama yg harga RM738  , kos membaiki = RM50,000.00!



Last edited by cyberjaye on 15-10-2012 06:38 PM

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 15-10-2012 06:43 PM |All posts
cyberjaye posted on 15-10-2012 06:36 PM
Printer lama yg harga RM738  , kos membaiki = RM50,000.00!

Cuma mahal sikit, bukan rasuah bukan menyeleweng,  Umngok saja mampu mentadbir!

Kritik apartheid ,pecah & perintah, tapi sendiri lagi rasis
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 15-10-2012 06:45 PM |All posts
Keempat-empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu terus mendapat pujian Ketua Audit Negara berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.

Pulau Pinang yang diterajui DAP terus mendahului senarai dari segi pungutan hasil negeri, mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding dengan RM410.70 juta yang dibuat pada tahun 2010 manakala Selangor, negeri terkaya di Malaysia, meningkat sebanyak RM62.50 juta atau 4% untuk tempoh yang sama.


Apa berlaku pun sanggup merempat kat indon pun tak leh kasi kaum penipu mentadbir.
Kritik apartheid ,pecah & perintah, tapi sendiri lagi rasis
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:45 PM |All posts
cyberjaye posted on 15-10-2012 06:36 PM
Printer lama yg harga RM738  , kos membaiki = RM50,000.00!

ishk...ishk...ishk... hanya UMNO BN mampu memerintah walaupun dibarisi perompak2 jahannam yg meranapkan malaysia....
facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:46 PM |All posts
sebelum cacai pprt masuk, ....nuart, nuart, nuart!! ....hah, puas hati aku...
FORWARD!
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 15-10-2012 06:50 PM |All posts
laporan audit negara tiap2 tahun hampeh... kasi tukar..
No Signature
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:58 PM |All posts
v(T.T)v posted on 15-10-2012 06:45 PM
Apa berlaku pun sanggup merempat kat indon pun tak leh kasi kaum penipu mentadbir.

indon dah kata kat blog dorang... rakyat indon sudah lama membuat kebangkitan menjatuhkan pemimpin rakus jaman suharto yg mirip pemerintah malaysia.... nah sekarang lihat indon sedang melangkau lebih jauh untuk terus menjadi negara maju mengikuti singapore.... malaysia masih tak dapat berfikir lagik....


rasa nak marah.. tapi ada benarnya....
facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 06:59 PM |All posts
freebird posted on 15-10-2012 06:46 PM
sebelum cacai pprt masuk, ....nuart, nuart, nuart!! ....hah, puas hati aku...

jap...jap... nak panggil baghal beskal nak suh meratib tahun 91 dolu anwart buat apa..???
facebook.com/selipargombak

Harapan Baru Rakyat Malaysia
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 07:01 PM |All posts
screw driver rm3 dijual oleh suplier umnok rm90, ni perkara biaso
VW #DRIVERS WANTED#
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 15-10-2012 07:38 PM |All posts
BN ponya kerja, PR dapat nama...........




bak kata menteri......
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 15-10-2012 07:46 PM |All posts
memalukan..

PR yg memerintah bbrp taun pun leh menunjukkan peningkatan ketara,..

camne BN nak jadi role model???
--> ADD fb https://www.facebook.com/penganjur.carikdrama

Lagu feveret June14: Rude - MAGIC! >> Fancy - Iggy Azalea >> All For Me - John Legend
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 15-10-2012 07:50 PM |All posts
Patut laa UNMO BN beriya-iya giler talak sama Selangor.
Negeri terkaya dalam mesia rupanya.

Dulu tinggalkan taik, bila Selangor dah hensem bawah PR, UMNO BN dalam hati ada taman plak.
Kacak.......? - Kumisku.
Tampan ...? - Spek itamku.
Bergaya ...? - Ya..inilah hero sejati.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 15-10-2012 08:04 PM |All posts
korg ni nmpk je kn aku yg keje sana pn xabis bc lg laporan tebal 2
pet peeve=to whom it may concern
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 15-10-2012 08:27 PM |All posts
kesian IWK tuh
depa wat kerja..
Smile, you don't own all the problems in the world - NavaidAziz
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 15-10-2012 08:31 PM |All posts
tiap-tiap tahun sama aje skripnya....ntah bila nak insap pelahap-pelahap ni
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 15-10-2012 08:43 PM |All posts
overspending/delays/etc is NOT a crime therefore no action will be taken (or something like that lah)


-SPRM-


puuuuiiiiiiiiiii
BN MUST GO!
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 08:46 PM |All posts
majoriti projek ni dapat kat ke Naim ke??
FORWARD!
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 15-10-2012 08:54 PM |All posts
hzln posted on 15-10-2012 08:43 PM
overspending/delays/etc is NOT a crime therefore no action will be taken (or something like that lah ...

projek ai selalu delay tp alhamdullilah jarang kene LAD

tapi ampu kene tinggi lah~
~somewhere over the rainbow~
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 15-10-2012 10:48 PM |All posts
dari dulu lagi, tiap2 tahun laporan audit sure byk yg tak kena. dan byk jugak sapu bawah carpet...so tiada apa nk disiasat.
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 26-10-2014 06:06 AM , Processed in 0.187241 second(s), 36 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top