CARI Malay Forums

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Search
View: 28893|Reply: 139

MAKANAN TRADISIONAL DARI SETIAP NEGERI.

[Copy link]
Post time 18-12-2012 04:49 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login



[img][/img]

  1. Masakan Melayu. Setiap wilayah tradisional Melayu mempunyai makanan khasnya yang tersendiri -Terengganu dan Kelantan terkenal dengan Nasi dagang, Nasi kerabu dan Keropok lekor,Negeri sembilan dengan Gulai lemak cili api, Pahang dan Perak dengan Gulai TempoyakIkan Patin, Kedah dengan Asam laksa dan Gulai nangka, Melaka dengan Asam pedas, Johordengan Mi Bandung, Riau dengan hidangan ikan Patin;Gulai ikan patin dan Asam Pedasikan patin, Melayu Deli di Medan Sumatera Utara terkenal dengan Nasi goreng teri Medandan Gulai Ketam[1] dan Brunei dengan hidangan Ambuyat.

  2. Ciri utama masakan tradisional Melayu ialah penggunaan rempah ratus yang banyak, sertasantan yang penting untuk menghasilkan makanan berlemak dan pekat. Perasa sepertibelacan dan budu adalah penting untuk menambah kesedapan makanan. Belacan juga digunakan sebagai bahan asas bersama-sama dengan cili, bawang dan bawang putih untuk menghasilkan sambal, satu lagi perasa utama dalam hidangan. Masakan Melayu juga banyak menggunakan lengkuas dan serai makan.[2]

  3. Hampir setiap masakan Melayu dihidang bersama dengan nasi, makanan ruji kepada orang Melayu dan juga kebanyakan etnik lain di Asia. Walaupun terdapat banyak jenis makanan dalam masakan Melayu, biasanya semua dihidangkan sekaligus, tanpa turutan sajian seperti dalam budaya Barat. Makanan akan dijamah dengan tertib menggunakan tangan kanan (tangan kiri dikhususkan untuk penyucian diri) dan orang Melayu jarang menggunakan perkakas.[3] Tidak dapat dipastikan bila tradisi masakan Melayu mula wujud, tetapi rekod terawal yang ada adalah dari abad ke-15 apabila Kesultanan Melaka menjadi pusat perdagangan penting di Kepulauan Melayu.[4] Warisan terpenting Melaka dalam tradisi masakan Melayu terhasil dari penglibatan aktifnya dalam perdagangan rempah serta keterbukaannya kepada bahan-bahan dan kaedah masakan yang diperkenalkan oleh orang luar seperti dari Arab, Parsi, China dan India. Melaka juga merupakan pemangkin kepada pembangunan dua budaya masakan yang kaya dan unik hasil dari campuran tradisi Melayu dengan China dan Eropah, yang dikenali sebagai Makanan Baba Nyonya dan Serani. Ratusan tahun sebelum dan selepas zaman Melaka, terdapat juga kumpulan etnik bukan Melayu yang lain seperti Jawa, Bugis dan Minangkabau yang telah diserap atau diasimilasi ke dalam masyarakat Melayu, hasil dari kesamaan agama dan cara hidup, dan telah memberi pengaruh penting dalam masakan Melayu.
Copy the Code
Sumber: Wikipedia.






Jom kita kongsi di sini, makanan-makanan yang jarang-jarang kita jumpa di kedai, tapi makanan tradisi dari mana-mana neferi pun tak apa... Boleh share photo kalau ada, resepi pun ok.. kalau tahu kat mana boleh cari dan dapat makan tu pun lagi bagus..
Moga dapat bantu mana yang ingin tahu seperti saya..
saya dahului dengan terima kasih... selamat berkongsi...




Last edited by manjaredd on 17-12-2012 09:09 PM

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-1-2013 09:12 AM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 16-1-2013 12:58 AM
tak pandailah manja...agak2nya sama mcm sambal kelapa tu
cuma dia blender cili campur udang kerin ...

saya google jumpa yang ni..
saya pandai makan serunding kelapa ni bila kecik2 dulu berjiran dgn org jawa ijok
mbah (nenek) tu rajin buatkan saya serunding ni..

[img][/img]
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2013 08:58 AM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 11:23 PM
mamajiah pandai tak buat serunding kelapa...?
saya suke..tapi tak tahu nak beli kat mana..

tak pandailah manja...agak2nya sama mcm sambal kelapa tu
cuma dia blender cili campur udang kering kot..
nnt cari dlm buku saji...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 11:23 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 06:55 AM
hah..baru teringat...mamajiah pun pernah buat sambal kelapa..
blender cili kering ngan bwg..
goren ...

mamajiah pandai tak buat serunding kelapa...?
saya suke..tapi tak tahu nak beli kat mana..
Last edited by manjaredd on 15-1-2013 03:28 PM

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 02:55 PM | Show all posts | Share
hah..baru teringat...mamajiah pun pernah buat sambal kelapa..
blender cili kering ngan bwg..
goreng ikan bilis bagi garing dan angkat..
goreng cili tadi..sampai masak..dan pecah minyak..
masukkan ikan bilis tadi dan masukkan kelapa parut..letak sket garam..
kalau ada terung rembang..(terung bulat2 kecik tu)..goreng dan campur skali pun sedap..
kacau rata dan kelapa sebati ngan bahan lain..bley la makan ngan nasi ke roti ke..
mamajiah bagi resepi yg tak yah pikir panjang2 pye...senang dan mudah dan murah...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 02:45 PM | Show all posts | Share
kek coklat lembab

5 biji telur
3 1/2 cwn gula halus
1 tin susu cair ideal
2 cwn serbuk koko (van houten sedap)
1 cwn air panas
1 1/2 cwn minyak masak (mamajiah pakai mazola)
3 1/2 cwn tepung blue key (naik sendiri)
1 sudu kecil baking powder (taknak letak pun tak apa)
1 sudu kecil soda bikabonat (taknak letak pun tak apa)
secubit garam

cara.
pukul telur ngan gula halus bagi kembang
masuk susu cair..pukul kejap..masuk lain2 (kecuali tepung) pukul rata2 dan sebati..
tpg gaul sekali ngan soda dan baking tadi..masuk sket2..dlm adunan di atas..masuk secubit garam..
kaup balik ngan senduk kayu..
dah bley kukus atau bakar..mamajiah suka kukus..guna bekas muffin..cepat siap..
bley dpt dlm 55 biji kek..kalau wat sebiji besar..lmbt nak masak...selamat mencuba...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 02:30 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 01:06 PM
aik??? dapat makan pun jadik issue..??
macam..macam...

...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 02:23 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:58 PM
mi bangdung yang saya suka makan kat jalan ampang /pandan....area kfc dekat dgn club apatah..
pek ...

klu mkn kat muar pun dia akn letak telur
hm....kuahnya mmg sedap pekat2
sbb tu klu guna ready made paste ayu akn tmbh lg perencahnya
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 01:41 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 05:23 AM
apa nak malu plak...tepek je..mamajiah kalau pandai tepek gmbr...
mmg nak tepekkan..tapi tak reti ...

kannn... ha.. mamajiah dah kasi green light tu..!!

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 01:40 PM | Show all posts | Share
mamaezah posted on 15-1-2013 05:19 AM
topik beshhhhhh!!!!!!!!!!!

topik makan memang best ler mamaezah..!!
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 01:23 PM | Show all posts | Share
galleria23 posted on 15-1-2013 01:20 PM
ehh... manjaredd... rasenye betol la cam dlm gambo yg awak tepek kan tu... sebab teringat husband pe ...

apa nak malu plak...tepek je..mamajiah kalau pandai tepek gmbr...
mmg nak tepekkan..tapi tak reti..nnt mamajiah blajar tepek gmbr dulu......
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 01:20 PM | Show all posts | Share
ehh... manjaredd... rasenye betol la cam dlm gambo yg awak tepek kan tu... sebab teringat husband penah cakap, ada kelapa sikit... cam tu la kot rupenye...

ehh, xnak la... malu nak tepek kan gambo makanan resepi mamajiah tersebut.... takut xjadi....
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 01:19 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:54 PM
yey...mamaezah..join..!

topik beshhhhhh!!!!!!!!!!!
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 01:06 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 04:55 AM
...kadang2 mamajiah tanak pulut kat opis..pakai slow cooker....
dah penah ken ...

aik??? dapat makan pun jadik issue..??
macam..macam...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 01:03 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 04:27 AM
mamajiah pun tak paham ngan org yg suka rahsiakan resepi ni..
kadang tu..ada gak yg bagi..tapi ta ...

kes kedekut resepi pun ade ye...
alahai..setuju dgn mamajiah...buat apa la nak kdekut sagt..
sharing kan best...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 01:00 PM | Show all posts | Share
galleria23 posted on 15-1-2013 04:06 AM
yeke mamajiah... sebabnye kat johor xpenah jumpe lagi... kalau pulut ngan kuah duriyan tu da bes ...

jgn lupa tau..lepas masak.. tepek gambo...
tak dpt rasa tapi dapek tgk sesama..kan chef mamajiah ade ni...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 12:58 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:49 PM
yang macam ni kot...
[/img]
sumber:google.

hah...yg inilah...tu dia...dia letak sambal ngan ikan masin skali...
kelapa parut pun ada...
pedih dah pewot ni...tak tau g nak makan apa..
tak selera nak makan kat kedai...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 12:58 PM | Show all posts | Share
Ayu61279 posted on 15-1-2013 03:55 AM
hehehee....nnti ayu boh resepi ye mamajijah
ada masa tu ayu guna rencah ready made tu je
tp alter  ...

mi bangdung yang saya suka makan kat jalan ampang /pandan....area kfc dekat dgn club apatah..
pekat kuah sebab byk udang kering..
kadang2 makan kat warong..mereka pecah telur..tak best sgt...
tak tahu kenapa saya suka mintak kacang panjang dalam mi bandung saya..bestt!! hheeehehhe


Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 12:56 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:52 PM
lepas masak mamajiah tepek photo kat sini..tau..
bagi warna warni thread ni dgn makanan eh ...

mamajiah tak pandai tepek gmbr...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 12:55 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:46 PM
alahai mamajiah niiiii..... kecur air liur ingat pulut ikan masinnnnn....

...kadang2 mamajiah tanak pulut kat opis..pakai slow cooker....
dah penah kena warning...sbb masak nasi dan lauk pauk dlm opis......
bila pulut tu dah masak..mamajiah kepal2 dan gaul kelapa (kelapa ni gaul plak ngan sket garam)..
air gula dia..masakkan gula kabung ngan air..biar hancur..tuang atas pulut kepal tadi..
dan pulut kepal tersebut berjalan keliling opis..sorang sekepal......
tapi...tulahkan...ada plak yg sakit mata tgk..terus jadi issue...skang rice cooker dah bwk balik umah..
terbiar sepi...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 12:54 PM | Show all posts | Share
mamaezah posted on 15-1-2013 03:53 AM
adoiiii....sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaa..........cabai tu yg buat sedap tuuuuuuuuuu...........aduihhhhh ...

yey...mamaezah..join..!
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 12:52 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 03:44 AM
tepekla resepi mee bandung muar tu ayu...
mamajiah suka makan tapi pewot tak tahan mee kuning..
...

lepas masak mamajiah tepek photo kat sini..tau..
bagi warna warni thread ni dgn makanan eh...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 12:52 PM | Show all posts | Share
manjaredd posted on 15-1-2013 12:42 PM
wah..kalau macam tu boleh bukak kedai ni.. hehehe

uiks...idok la smpai gitu
setakat lps tekak s'diri n family leh la
mcm resepi asam pedas ikan mayong tu ayu blajar dgn mak
aritu try buat...menjadi
tu pun hasil pemerhatian mak lps mkn kat warung jln jonid tu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-1-2013 12:49 PM | Show all posts | Share
galleria23 posted on 15-1-2013 03:40 AM
betik ke? kenapakah saya tak penah nampak pon...

pulut dia camne ek? pakai pulut kuning ke ...

yang macam ni kot...
[img][/img]
sumber:google.

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 12:49 PM | Show all posts | Share
mamajiah posted on 15-1-2013 12:27 PM
mamajiah pun tak paham ngan org yg suka rahsiakan resepi ni..
kadang tu..ada gak yg bagi..tapi ta ...

mamajijah...nak resepi kek tu leh tak?
terasa nak buat tp tu la...takut tak m'jadi
bkn salah resepi tp salah tukang si bancuh.huhu....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

3-3-2015 04:23 AM GMT+8 , Processed in 0.136276 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list