CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

123Next
Return to list New
View: 3417|Reply: 56

[Tempatan] Cuepacs mahu kajian semula elaun disegerakan

[Copy link]
Post time 9-2-2013 09:05 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

SHAH ALAM – Pengumuman kerajaan untuk mengkaji semula elaun penjawat awam termasuk elaun sara hidup dilihat bertepatan dengan masa sekarang, kata Cuepacs.

Sehubungan itu, Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, beberapa perkara berkaitan penjawat awam perlu disemak termasuklah skim gaji baru, peluang kenaikan pangkat dan gelaran nama jawatan.

Katanya, “kesemua elaun itu sudah lama tidak dibuat semakan dan tidak begitu relevan diguna pakai sehingga kini terutama sekali skim gaji baru, skim kenaikan pangkat dan insentif-insentif lain perlu dibuat semakan secara menyeluruh dan segera."

"Lagipun sudah terlalu lama elaun penjawat awam tidak disemak," katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata penjawat awam bakal menerima berita gembira daripada kerajaan tidak lama lagi.

Semalam, Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa turut mengumumkan  lebih 80 jenis elaun penjawat awam termasuk elaun sara hidup akan dikaji semula bagi melihat kesamarataan, kesaksamaan dan kemunasabahan.

Dalam masa sama, Omar turut menyambut baik pengumuman yang dibuat oleh kerajaan kerana pengumuman yang dibuat itu memang dinantikan oleh semua penjawat awam yang telah lama mengharapkan perkara itu berlaku.

Menurutnya, semakan semula secara menyeluruh terhadap elaun perlu dibuat secepat mungkin bagi memastikan hak penjawat awam diterima secara sama rata.

Beliau juga berkata, elaun-elaun insentif ini perlu dibuat semakan secara komprenhensif.

"Sudah lama penjawat awam ini menunggu penambahbaikkan elaun-elaun mereka.

"Memang sudah sampai masa kerajaan membela hak penjawat awam ini, dan saya yakin kerajaan telah pun mengkajinya dan perlu disegerakan," katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2013 09:08 PM | Show all posts | Share
Tak habissss2 lagi kupekkk niiii dukk mintakkk duitt, cuba suh tingkattkannn mutu kejaa ahliii2 tuuuu.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2013 09:28 PM | Show all posts | Share
aku yg keje gomen pon nyampah jugak yg kupekss ni..
baiki la dulu prestasi kakitanganmu itu...
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2013 10:42 PM | Show all posts | Share
hehehe...kalau ade, alhmdulilah..klau xde pun, alhmdulilah dgn ape yg ade.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2013 11:01 PM | Show all posts | Share
bukan last year dah naik 13% ker?nak naik apa lagi?elaun pun dah macam2 elaun dah dibagi..COLA la..elaun kritikal la..elaun kesusahan la..elaun baju, kasut, spender, baju dalam, sloar dalam...

kuarters pun ada...

tapi satu jer takder...elaun prestasi
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2013 11:05 PM | Show all posts | Share
saya pernah lihat satu slip gaji gomen serben ni.....bawah gaji pokok ada bayaran 600 ...ade 1000...ade sampai 4000......ape tuh?itu pun tak cukup lagi.......
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 08:55 AM | Show all posts | Share
bagi jela.. ikut je sume kehendak.. servis gomen mmg terbaik
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 09:22 AM | Show all posts | Share
Jgn lupa ye ... elaun doktor harus lebih tinggi daripada elaun pejawat awam yang lain. kalau sama lebih baik semua org jadi doktor

Cadangan daripada saya, gaji dan elaun kakitangan awam terutamanya guru harus dikekalkan disebabkan tanggungjawab mereka lebih ringan jika dibandingkan dengan doktor. Guru-guru di Malaysia ini asyik merunggut gaji tak cukup atau elaun tak besar disebabkan mereka boros berbelanja. Guru-guru ini bukannya kerja pun di sekolah. Mereka lebih banyak bersembang dan berMLM daripada menyediakan RPH, menyemak kerja pelajar, dan melakukan pelbagai lagi tugas guru. Mereka duduk di kantin sahaja sampai 1 jam. Dalam sehari guru-guru ni mengajar tak sampai pun 5 jam. 1 masa hanya 40 minit sahaja. Ada guru yang mengajar 3 masa sahaja sehari.

Sebilangan guru berasak-asak pergi ke hospital minta rawatan doktor pada waktu pejabat disebabkan sakit kepala, sakit perut dan sakit-sakit ringan sahaja. Mereka ini langsung tak mempedulikan tanggungjawab pada anak-anak didik dan negara. Tugas guru memang murni dan baik bagi guru-guru yang ikhlas dan amanah. Akan tetapi, sama ada anda percaya atau tidak gurulah manusia yang paling banyak masa terluang untuk mengumpat dan berpolitik dalam pejabat. Mereka mengumpat berkaitan dengan semua topik daripada seks sampai ke Perdana Menteri.

Sekarang ini, golongan guru selalu mendabik dada konon-kononnya gaji mereka tinggi. Asyik meminta-minta sahaja. Percaya atau tidak gaji mereka tak setimpal dengan usaha yang mereka lakukan. Guru-guru di Malaysia ini semakin lama semakin tamak, bayangkan balik dari sekolah pukul 1.00 pm, dia orang boleh cari kerja sambilan di luar. Siapa kata cikgu tak kaya? Mereka boleh buat macam-macam benda daripada melakukan tugas rasmi. Saya pernah ke sekolah lama melawat bekas guru pada minggu lepas, rata-rata saya melihat guru-guru ni sibuk berfacebook dalam pejabat dan ketawa berdekah-dekah macam tak bertamadun.

Konklusinya, karenah guru-guru ni jangan dilayan sangat. Mereka nak berpersatuan biarkanlah berpersatuan. Mereka menyalak biarkanlah menyalak. Mereka mengembek biarkanlah mengembek. Mereka nak meraung biarkanlah meraung. Banyak lagi kakitangan awam yang lebih tersisih jika dibandingkan dengan golongan guru. Tanggungjawab guru memang mulia tetapi guru-guru di negara kita tidak menggunakan masa yang ada untuk melakukan tugas mereka dengan sepenuh-penuhnya sehingga mereka asyik mengeluh banyak tugas dan sebagainya wahal lambakan tugas itu berpunca daripada kebobrokkan diri mereka sendiri.


Buat guru-guru saya, mohon maaf jika anda terbaca coretan ini. Guru-guru kena melakukan anjakan paradigma seperti guru-guru di Barat untuk memajukan sistem pendidikan di Malaysia. Pengurusan diri dan pengurusan masa yang cemerlang perlu dipelajari, diimplementasi, dan diaplikasikan oleh guru-guru sekalian jika mahu dihormati oleh masyarakat.






Last edited by cruisekeanu on 10-2-2013 09:38 AM

Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:01 AM | Show all posts | Share
kajian nak cepat, tapi buat kja lambat!
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:20 AM | Show all posts | Share
macam diorang je nak hidup kat malaysia ni org gomen ni

gaji dah besar nak meminta2 lagi

tgk pekerja proton baru2 ni demo sebab gaji kecik

pekerja2 gomen harus bersyukur

tak puas hati dengan gaji gomen silalah berkhidmat di swasta pulak

baru tau langit tinggi ke rendah


Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:25 AM | Show all posts | Share
kalau bagi naik gaji naik elaun pun x guna jugak sebenarnya kat staf gomen ni

tambah belanja negara je

tgk sebelum ni pak lah bagi naik gaji kaw2 kat staf gomen

hampir tewas jugak pada pru sebelum ni

sebab staf gomen cuma 1.4 juta org je

itupun bukan semua sokong gomen bn

rakyat2 lain yg bukan staf gomen adalah penentu sebenarnya





Last edited by RED 666 on 10-2-2013 10:26 AM

Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:36 AM | Show all posts | Share
cruisekeanu posted on 10-2-2013 09:22 AM
Jgn lupa ye ... elaun doktor harus lebih tinggi daripada elaun pejawat awam yang lain. kalau sama le ...

wlpn aku seorang cikgu tp ak setuju dengan komen2 ko.. yup sumtimes ckgu2 da rs tlalu selesa.. yg boros tu pn same.. ckgu2 nye gaji skrg boleh tahan agak lumayan..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:36 AM | Show all posts | Share
lor.. tak abis-abis lagi ke? cite barang turun harga tak ada ke?
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:39 AM From the mobile phone | Show all posts | Share
cruisekeanu posted on 10-2-2013 09:22 AM
Jgn lupa ye ... elaun doktor harus lebih tinggi daripada elaun pejawat awam yang lain. kalau sama le ...

Maaf ye..aku ckgu..walaupun aku keje di skolah selama 6jam sehari..tp sabtu aku tetap kena dtg.keje aku selalu bwk balik rumah utk tanda buku.keje aku bertambah byk bile time exam aku berjaga hingga kul 4 pg utk masuk data dlm sppbs.aku xde mse utk buat tuisyen..buat MLM...mase aku byk habis utk buat keje2 skolah dan pengkeranian.cuti skolah aku kena kursus sana sini.klo xde kursus aku dok rumah dan siapkan rancangan tahunan utk thn akan dtg dan perancangan utk thn dpnnya.aku juga buat soalan2 utk akan dtg supaya bile buka skolah aku x terbeban ngan kerja lain..

Sbg kakitgn awam,aku x stuju dgn kupeks ni gak.jgnla ko labelkan sume ckgu cmtu.aku pun tau,doktor keje lg gile dr ckgu2 ni.skang ni yg aku risaukan, elaun penjwt bwhn 41 ni yg naik tggi..last2,gaji kasar kerani lebih tggi dr gaji doktor.sbb kupeks ni perjuangan dia lebih kpd 41 kebwh.lama2 nnt org spm gaji lg tggi dr bos2...

Bg aku lg,tlgla tgktkan produktiviti tu..mcm kerani skolah aku,ble parent dtg dkt2 kul 2,diorg x lyn.alasan opis tutup.kul 2 bru lyn.aku kesian lak ngan parent.last2 ckgu ni la entertain parent walaupun tu keje kerani.sme gak di jbtn2 awam lain.pyh nk cari yh senyum..muka msm mencuka.aku sbg kakitgn awam ni malu dgn org cmni...
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts | Share
widuri007 posted on 10-2-2013 10:36 AM
wlpn aku seorang cikgu tp ak setuju dengan komen2 ko.. yup sumtimes ckgu2 da rs tlalu selesa.. yg  ...

Tu x msuk ckgu2 yg kedekut gile utk budak..gaji besar,tp xde penghargaan utk budak.
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 10:49 AM | Show all posts | Share
elnor_81 posted on 10-2-2013 10:39 AM
Maaf ye..aku ckgu..walaupun aku keje di skolah selama 6jam sehari..tp sabtu aku tetap kena dtg.kej ...

yup.. ak pn sama jd kerani gak kdg2.. duk kaunter tu tlg parents sb kerani sek ak amat berat mulut nk entertain.. geram gak ak.. tp tula psl segelintir ckgu2 bmasalah ni x psl2 kita kena label.. kt  sek ak ada 1 group cikgu2 ni keja diorg merungut je bl ade program sibukla byk keja la tp ak tengok bersembang kemain rancak.. geram gak ak kdg2
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 11:01 AM | Show all posts | Share
cepat la PRU..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 11:05 AM From the mobile phone | Show all posts | Share
widuri007 posted on 10-2-2013 10:49 AM
yup.. ak pn sama jd kerani gak kdg2.. duk kaunter tu tlg parents sb kerani sek ak amat berat mulut ...

Sme la..ad segelintir ckgu yg kena buat backdrop smpi membangangkan org sbb kena wat backdrop.ble kena bhgn kebersihan pun membebel bagai kena keja alam flora.mereka ni mahu rileks saje..xnk buat keje.rileks smbil mengumpat ckgu2 lain..sdgkn ckgu2 lain ni berhempas pulas wat keje dr mula program smpi abis.bile ckgu2 ni dpt apc,dikutuk juga..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 11:06 AM | Show all posts | Share
staf gomen gaduh dgn staf swasta, staf bank rakyat tepok tangan
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 11:11 AM | Show all posts | Share
elnor_81 posted on 10-2-2013 11:05 AM
Sme la..ad segelintir ckgu yg kena buat backdrop smpi membangangkan org sbb kena wat backdrop.ble  ...

tau xpe.. last week ak jd penyelaras program mjlis watikah kpimpinan murid.. sabar jela ak nk lyn kerrnah2 ckgu ni.. tgu submit senarai murid ikut unit pn payah sgt.. mcm2 alasan xde ic murid la ape la da smgu x siap.. raptai pn x dtg padahal penyelaras unit.. sedih sb perangaj ckgu cmni.. nt sok jd penyelaras program baru la ko tau ssh nye nk arah ckgu2 yg besar kepala ni
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts | Share
elnor_81 posted on 10-2-2013 10:39 AM
Maaf ye..aku ckgu..walaupun aku keje di skolah selama 6jam sehari..tp sabtu aku tetap kena dtg.kej ...

ya betul...ceupac memang nampak membela kumpulan sokongan..semuanya dah nk sama rata..sbb tu kumpulan sokongan sekarang lg mewah...tp kalau pegi keja luar, kita gak yg kena blanje dia org walaupun  gj dia org lbh besar dr kita. ..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts | Share
elnor_81 posted on 10-2-2013 10:39 AM
Maaf ye..aku ckgu..walaupun aku keje di skolah selama 6jam sehari..tp sabtu aku tetap kena dtg.kej ...

ya betul...ceupac memang nampak membela kumpulan sokongan..semuanya dah nk sama rata..sbb tu kumpulan sokongan sekarang lg mewah...tp kalau pegi keja luar, kita gak yg kena blanje dia org walaupun  gj dia org lbh besar dr kita. ..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 04:03 PM | Show all posts | Share
cruisekeanu posted on 10-2-2013 09:22 AM
Jgn lupa ye ... elaun doktor harus lebih tinggi daripada elaun pejawat awam yang lain. kalau sama le ...
Buat guru-guru saya, mohon maaf jika anda terbaca coretan ini. Guru-guru kena melakukan anjakan paradigma seperti guru-guru di Barat untuk memajukan sistem pendidikan di Malaysia. Pengurusan diri dan pengurusan masa yang cemerlang perlu dipelajari, diimplementasi, dan diaplikasikan oleh guru-guru sekalian jika mahu dihormati oleh masyarakat.


Guru dibentuk oleh sistem pendidikan,oleh itu sistem kena ditambahbaik serta diperbaiki dulu,barulah guru akan seiring dengan sistem tersebut. Menyamakan sistem pendidikan negara dengan negara barat adalah satu kesilapan besar,kerana banyak faktor perlu diambil kira,jangan hanya melihat dari sudut gurunya sahaja,perlu lihat dari keseluruhan terutama keadaan pelajarnya,pentadbirannya dan sistemnya paling utama. Anjakan paradigma memang bagus,terutama bagi guru-guru yang kurang cemerlang,namun bukan semua bidang boleh dilakukan anjakan paradigma,kerana kekangan sering kali timbul,dan kerjaya guru banyak melibatkan orang ramai,sesuatu perkara yang ingin dilakukan,perlu mengambil kira faktor keadaan sekeliling.



Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 04:21 PM | Show all posts | Share
adm7 posted on 10-2-2013 11:06 AM
staf gomen gaduh dgn staf swasta, staf bank rakyat tepok tangan

swasta dengan gomen gaduh... Syiah tepuk tangan
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2013 05:23 PM | Show all posts | Share
bila ada benang pasal kupeks, bonus,naik elaun.. ramai betul yang gigih nak memportraykan diri konon pegawai berpangkat yang  tak puas hati kat kakitangan sokongan..  kahkah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

28-5-2016 11:58 PM GMT+8 , Processed in 0.079126 second(s), 11 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list