CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 3593|Reply: 7

Sejarah Korea Utara & Korea Selatan

[Copy link]

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 25-2-2013 05:39 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login




Pernahkah anda terfikir tentang apa perbezaan antara Korea Utara dan Korea Selatan?

Korea Utara

Atau nama sebenar dalam bahasa Korea iaitu Republik Demokratik Rakyat Joseon (Hangul: 조선민주주의인민공화국, Hanja: 朝鮮民主主義人民共和國, Joseon Minjujuui Inmin Gonghwaguk) adalah sebuah negara komunis yang diperintah oleh Kim Jong-il. Negara ini amat popular dengan propaganda dan pemujaan pemimpin mereka iaitu Kim Jong-il dan bapanya Kim Il-sung. Kerajaan Korea Utara gemar mempengaruhi rakyat mereka supaya membenci orang Amerika atas sebab orang Amerika yang memisahkan negara mereka menjadi dua.

Memuja Kim Il-sung dan anaknya, Kim Jong-il yang dikatakan penyelamat bangsa Korea daripada pengaruh Jepun dan Amerika. Apa yang kita lihat tidak semestinya apa yang mereka rasai kerana kebanyakan cuma propaganda sahaja. Anda boleh dihukum mati jika keluar dari Korea Utara ke Korea Selatan. Keadaan ekonomi mereka amat berbeza sekali berbanding Korea Selatan dan kebuluran sering terjadi di kawasan desa di Korea Utara.

Kerajaan Korea Utara mengamalkan dasar Fahaman Juche (Hangul: 주체사상, Juche Sasang) iaitu berdikari sendiri tanpa bantuan dari luar. Sementara itu, Korea Utara mengharamkan telefon bimbit dan menghadkan penggunaan Internet di negara mereka. Jika anda melihat dokumentari dari Korea Utara, memang tidak sah jika anda tidak nampak potret Kim Jong-il serta ayahnya tergantung di dinding rumah, sekolah dan sebagainya. Mereka dianggap dewa di negara mereka.

Korea Selatan






Atau nama sebenar dalam bahasa Korea iaitu Republik Han (Korea) (Hangul: 대한미국, Hanja: 大韓民國, Daehan Minguk) adalah sebuah negara yang dianggap salah satu negara yang termaju di Asia. Korea Selatan mengalami ketumbuhan ekonomi yang sangat menakjubkan sehingga digelar Keajaiban Sungai Han (Miracle of Han River).

Disinilah datangnya semua artis-artis Korea yang kita minati dan drama-drama Korea yang selalu kita tontoni. Korea Selatan telah menjadi salah satu pengerak ekonomi dunia. Walaupun Korea Selatan mengalami masa yang sukar semasa zaman 50-an ke 70-an, amat menakjubkan jika kita lihat mereka boleh berdiri semula dengan sungguh pantas sekali.


Jika kita bandingkan antara kedua-dua negara tersebut, cuma kemajuan ekonomi dan ideologi sahaja yang membezakan antara dua negara ini. Kedua-dua Korea telah bertungkus-lumus untuk mencari jalan penyelesaian untuk menyatukan semua kedua-dua negara tersebut namun masih belum berhasil. Bayangkan jika kedua-dua negara itu bersatu semula, apa yang akan terjadi?

Faktor utama yang menghalang penyatuan sudah tentu ideologi komunis yang berlawanan dengan kapitalis. Jadi, kita tunggu dan lihat sahaja apa yang akan terjadi mungkin 20 ke 30 tahun yang akan datang.


Sebab Perpecahan






Sebab Korea boleh berpecah ialah penjajahan Jepun ke atas Semenanjung Korea pada 1905. Dan mula dipecahkan menjadi dua oleh Soviet Union dan Amerika Syarikat pada tahun 1945 selepas perang dunia ke-2. Sebab itu, dua kerajaan Korea yang berasingan telah ditubuhkan dan ini telah mencetuskan Perang Korea 1950 antara kedua-dua Korea tersebut untuk mengawal keseluruhan Semenanjung Korea.

Pada tahun 1953, perjanjian gencatan senjata telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak namun perjanjian damai tidak pernah ditandatangani. Oleh itu, secara teknikal, kedua-dua Korea tersebut masih dalam perang. Di kawasan sempadan antara dua Korea, perang dingin masih berlaku dan Korea Utara sering cuba ingin menyerang Korea Selatan secara senyap.

Konklusi

Diharapkan anda telah tahu dan memahami sebab mengapa Korea boleh berpecah menjadi dua dan jadikan apa yang berlaku di Korea sebagai pengajaran buat kita semua. Wassalam



sumber











1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 25-2-2013 09:24 PM |All posts
teringat drama korea King 2 Heart lakonan lee seung gi dgn ha ji won ttg impian mereka ttg penyatuan korea...mampukan cite tu menjadi reality.
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-2-2013 09:44 PM |All posts
Korea ni satu negara sebenarnya.tapi sebab perang Dunia kedua, Korea berpecah kepada dua.lepas Nazi tumbang kat eropah kuasa berikat tumpukan perhatian kepada Jepun. Namun pada waktu itu US curiga dengan Soviet dalam perikatan.lepas diorang masuk Manchuria diorang masuk ke Korea dari utara dan USA dari belah selatan. US bom Hiroshima dulu pun salah satu sebab xnak jepun masuk atau berpecah cam korea.ada sebahagian kecil pulau kat utara jepun dah masuk kawasan Rusia sekarang. Klu US x cepat2 kalahkan jepun kemungkinan jepun sekarang dah berpecah dua.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 26-2-2013 12:32 PM |All posts
ak penah bukak thread pasal Perang Korea [juga dikenali sebagai Perang 6-2-5 (yuk-i-o jeonjaeng)] kat sini--->Kim Jong Il dan korea utara
    
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 26-2-2013 03:15 PM |All posts
kenape dieorg tak bole bersatu ???
Panduan Belajar Matematik...http://jomtuisyenonline.com
Reply

Props Report

narizman   cPlan User 

Rank: 3Rank: 3

Post on 26-2-2013 08:27 PM From mobile phone |All posts
Kerana Jepun , China & USA menjadi BATU API yang berterusan.....
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-3-2013 02:37 AM |All posts
Salah korea selatan jugak pi tunduk kat pay master depa iaitu US setan besaq.
Novus Ordo Seclorum
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-3-2013 02:52 AM |All posts
Memang susah nak bersatu kerana tiada niat nak bekerjasama sebaliknya cuba menguasai antara satu sama lain.
I
AM
[][][][]
LOCKED
Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 2-9-2014 09:57 AM , Processed in 0.131130 second(s), 28 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top