CARI Malay Forums

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return to list New
View: 3215|Reply: 35

Artis Sabah Bimbang krisis lahad datu - updated : konsert amal pg.2

[Copy link]
Post time 9-3-2013 07:41 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Sabtu Mac 9, 2013

Artis Sabah Rasa Bimbang Pencerobohan Lahat Datu

PETALING JAYA: Biarpun tidak bersama-sama untuk berjuang menentang penceroboh di Lahat Datu, namun sebahagian artis dari Sabah membantah kejadian itu selain memberi sokongan terhadap anggota keselamatan yang berjuang untuk negara.

Penyanyi berasal dari Tambunan, Sabah, Jimmy Palikat, 34, menganggap peristiwa pencerobohan ini membuka mata masyarakat betapa besarnya pengorbanan dan perjuangan perajurit.

"Saya sangat sedih mendengar ramai anggota polis kita yang mati dibunuh tentera Sulu, sebagai rakyat Malaysia, saya sangat menghormati dan menyanjung mereka yang terkorban sebagai wira negara.

"Selama ini kita selalu mempertikaikan tugas-tugas anggota polis dan tentera, sekarang baru kita sedar betapa besarnya tanggungjawab yang mereka pikul untuk pertahankan negara," katanya kepada mStar Online, pada Jumaat.

Tambah Jimmy, dia sering mengikuti perkembangan dari semasa ke semasa tentang isu pencerobohan tersebut.

"Selama ini kita hidup dalam keadaan aman damai, jadi bila timbul huru-hara seperti ini kita jadi panik dan ingin tahu. Lebih-lebih lagi tempat tinggal saya di Tambunan tidak jauh dari tempat kejadian," ujarnya.

Kata Jimmy, dia dan keluarga sentiasa berhati-hati berikutan berita tentang penyamaran tentera pengikut individu yang mendakwa Sultan Sulu iaitu Sultan Jamalul Kiram III di perkampungan-perkampungan di Sabah.

"Saya dengar penceroboh sudah merebak ke beberapa kawasan dan keluar dari Lahat Datu, oleh itu saya dan keluarga mengambil langkah berhati-hati dan berharap pencerobohan ini dapat diselesaikan dengan segera.

Sementara itu, penyanyi Marsha Milan Londoh, 29, turut bimbang dengan perkembangan berita pencerobohan yang masih belum selesai.

"Ketika menerima berita ini, saya sangat terkejut, selama ini kita hidup aman sejahtera dan tidak menyangka ia boleh jadi begitu serius.

"Saya harap ia dapat diselesaikan secepat mungkin tanpa sebarang pertumpahan darah lagi.

Tambah Marsha yang berasal dari Tamparuli, dia turut risau degan keselamatan ahli keluarga yang tinggal di bandar berhampiran iaitu Tawau.

Bagi Penyanyi Adam (AF) yang berasal daripada Kota Kinabalu mengakui hanya mampu mendoakan yang terbaik dan keselamatan rakyat-rakyat penduduk Sabah dalam situasi ini.

"Biarpun tempat saya dan Lahat Datu agak jauh namun ramai teman-teman rapat berada di sana dan bandar sekitarnya seperti di Samporna dan Tawau.

"Buat masa ini saya hanya mampu berdoa dalam solat agar semuanya selesai cara baik. Saya juga terfikir untuk adakan solat hajat beramai-ramai supaya semua masalah ini dapat selesai secepat mungkin," katanya.

Adam atau nama sebenarnya Mohd Aizam Mat Saman, 30, berkata dia ada bertanya khabar berita daripada rakan-rakannya di sana, dan kebanyakan mereka berada dalam keadaan bimbang, malah ada yang sudah berpindah ke tempat lebih selamat.

"Ada rakan-rakan saya yang pindah buat sementara sehingga isu ini selesai bagi menjaga keselamatan keluarga, ada juga segelintir yang berada dalam keadaan ketakutan di sana," katanya.

Sementara itu, pengarah dan pelakon Afdlin Shauki, 42, memohon untuk mendapatkan saluran bagi memberi bantuan kepada mangsa pencerobohan di Lahat Datu.

Dia yang baru pulang dari melawat wilayah Gaza di Palestin pada Disember lalu, menzahirkan rasa bimbang dengan keselamatan rakyat Sabah kerana isterinya juga rakyat negeri itu.

"Saya secara peribadi merasa amat bimbang dengan apa yang terjadi di Lahad Datu, Sabah. Saya harap ada saluran yang boleh saya beri bantuan dan pertolongan yang patut," katanya.

Menurut Afdlin, isteri keluarganya dan rakan-rakan baik yang berada di Sabah memberitahu bahawa mereka berada dalam ketakutan.

"Isteri saya mempunyai keluarga yang tinggal di sana dan juga kenalan terdekat. Mereka memberitahu bahawa mereka berada dalam ketakutan dan tidak senang duduk kerana bimbang keadaan yang semakin serius," katanya.

Tambahnya, dia turut kesal apabila beberapa pihak mengambil kesempatan ini untuk mempolitikkan perkara ini untuk kepentingan peribadi.

"Saya kecewa apabila ada pihak yang mengaitkan peristiwa yang telah pun mengorbankan beberapa orang anggota polis kita itu dengan politik.

"Tolong lupakan sebentar agenda politik masing-masing dan jangan pedulikan dakwaan-dakwaan tersebut. Yang penting sekarang kita perlu bersatu demi kedaulatan dan keamanan negara kita.

Beberapa artis dari Sabah lain seperti Ayu Damit, Stacy, Adira dan Wawa Zainal yang dihubungi tidak menjawab panggilan telefon untuk memberi komen berkaitan isu itu. Last edited by skymania on 13-3-2013 03:20 AM

Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:04 AM | Show all posts | Share
doakan yang terbaik untuk rakyat sabah
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:25 AM | Show all posts | Share
rasenyer ramai lg retis yg berasal dri  Sabah khennn mcm Ayu OIM tu..
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:34 AM | Show all posts | Share
Mas AF kat Sabah gak kan
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:36 AM | Show all posts | Share
adira pucat lesi pun dr sabah kan...doakn yg terbaik tuk sume...
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 12:17 PM | Show all posts | Share
yg keturunan sulu sape selain dayang sulu? wawa zainal tu keturunan apa ek ..
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 12:17 PM | Show all posts | Share
doakan semua ok...tp depa dok kl dan kan..

tgh baca article..nak cari gossip apa yg terselit
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 12:22 PM | Show all posts | Share
krukx posted on 9-3-2013 10:34 AM
Mas AF kat Sabah gak kan

mas ni anak tawwaaw baaa.... dulu ada kidai sateh sana baaa...
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 12:55 PM | Show all posts | Share
doa kan semua2 selamat.. huhu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2013 01:24 PM | Show all posts | Share
Mmg ramai artis dr sabah... Tp byk yg tak berjaya

Wawa zainal cute miut tuh org sulu sabah hokeh

Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 03:42 PM | Show all posts | Share
kalau ada rejeki x kemana kan
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 04:31 PM | Show all posts | Share
semoga keadaan penduduk2 di negeri sabah dlam keadaan yg baik dan terkawal...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2013 05:16 PM | Show all posts | Share
alyafea posted on 9-3-2013 12:17 PM
yg keturunan sulu sape selain dayang sulu? wawa zainal tu keturunan apa ek ..

Orang sulu sabah
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2013 05:17 PM | Show all posts | Share
Nera  Af9 pn aku rasa org sulu
Sheol cantik sgt kulit putih gebu
Penah menang pertadingan miss sabah earth ke rasanya le


Pelakon filem MIG adriana teoh org sabah gak
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 05:26 PM | Show all posts | Share
operasi menjejak artis artis sabah...

harap cepatlah selesai

keluarga di sabah

mereka di semenanjung mencari rezeki

tentu risau..

doakan sejahtera untuk mereka
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 05:27 PM | Show all posts | Share
mixed posted on 9-3-2013 05:17 PM
Nera  Af9 pn aku rasa org sulu
Sheol cantik sgt kulit putih gebu
Penah menang pertadingan miss sa ...

Nera AF9 orang suluk ek

aku ingatkan Wawa Zianal je orang sulu


Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 05:43 PM | Show all posts | Share
mestila risau....dahla diperantauan....mesti hati x penah tenteram....
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 08:59 PM | Show all posts | Share
Marsha pun Sabah gak kan.....
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 09:27 PM | Show all posts | Share
krukx posted on 9-3-2013 08:59 PM
Marsha pun Sabah gak kan.....

Marsha - kadazan dusun (sabah)


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2013 09:41 PM | Show all posts | Share
mat_arof posted on 9-3-2013 05:27 PM
Nera AF9 orang suluk ek

aku ingatkan Wawa Zianal je orang sulu

Tah x tau tp nera cantik gak muka dia cam mix sikit
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:06 PM | Show all posts | Share
doa yg terbaik saja utk diaorg tu

cam wawa zainal hrp2 dia tabah dgn apa yg melanda sekrg ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:14 PM | Show all posts | Share
Apasal retis Sabah bimbang.................??????
Sultan Kiram Sulu tu menuntut hak ke atas diaorang jugek ke.......?????
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 10:39 PM | Show all posts | Share
mixed posted on 9-3-2013 05:17 PM
Nera  Af9 pn aku rasa org sulu
Sheol cantik sgt kulit putih gebu
Penah menang pertadingan miss sa ...

Nera KadazanDusun la (uncle dia kan Datuk Joseph Pairin Kitingan)

Setahu aku yang keturunan suluk Yani (allahyarham), Azharina, komposer Julpikar...
Yg ada potensi suluk..Fiq, juara mentor ppuan Sabah..err lupa nama (yg protege Era Fazira tu), kawan Nera dari Sabah masa AF9 tu (again lupa nama..sebab tak pemes)
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2013 11:00 PM From the mobile phone | Show all posts | Share
NAT_11 posted on 9-3-2013 10:14 PM
Apasal retis Sabah bimbang.................??????
Sultan Kiram Sulu tu menuntut hak ke atas diaoran ...

Diorg bimbang dgn keselamatan mereka dan keluarga mereka
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2013 12:49 AM | Show all posts | Share
ramai gak suluk ek retis mesia nih ...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

26-1-2015 12:17 AM GMT+8 , Processed in 0.125660 second(s), 11 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list