CARI Malay Forums

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return to list New
View: 6438|Reply: 59

[Tempatan] Fakta rokok elektronik ( electronic cigarrete ) , kerajaan Malaysia berbohong !

[Copy link]
Post time 20-3-2013 01:47 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Berita di Malaysia , cuba memperbodohkan dan mengugut pengguna .
Pengguna rokok e-elektronik terdedah penyakit kronik
"Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikoton untuk kegunaan rokok e-elektronik boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali,"
Artikel Penuh:http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0120&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_07.htm


Berita Di  USA :
Evidence Suggests E-Cigs Safer ThanCigarettes, Researcher Claims
http://sph.bu.edu/insider/Recent-News/evidence-suggests-e-cigs-safer-than-cigarettes-researcher-claims.html
In a new report that bucks the concerns raised by the Food and Drug Administration, a Boston University School of Public Health (BUSPH) researcher concludes that electronic cigarettes are much safer than real cigarettes and show promise in the fight against tobacco-related diseases and death.


2010 - The American Association of Public HealthPhysicians (AAPHP) states that it supports the sale of electroniccigarettes sales to adults.  However, the AAPHP is against sales tominors.  The AAPHP recommends that the FDA reclassify the electroniccigarette as a tobacco product as opposed to a drug device.  Also in 2010a study at Boston University concluded thatelectronic cigarettes were much safer than real cigarettes.  In thereport, the level of carcinogens in E-Cigs was found to be up to 1,000 timeslower than regular cigarettes.
10.      Harm Reduction: Smokers who have tried, but failed to quit using medicalguidance and pharmaceutical products, and smokers unable or uninterested inquitting should consider switching  to a less hazardous smoke-freetobacco/nicotine product for as long as they feel the need for such a product.Such products include pharmaceutical Nicotine Replacement Therapy (NRT)products used, off-label, on a long term basis;, electronic e cigarettes,dissolvables (sticks, strips and orbs), snus, other forms of moist snuff, andchewing tobacco.


Electronic Cigarette History
http://electronic-cigarette-facts.com/electronic-cigarette-facts/electronic-cigarette-history/





Last edited by instafx333 on 20-3-2013 01:56 AM

Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 02:02 AM | Show all posts | Share
sebab tak dapat CUKAI je.. sebab tu kerajaan ckp rokok MERBAHAYA. kalau dpt cukai? tgklah rokok boleh jual BEBAS
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 02:19 AM | Show all posts | Share
Abaikan jer.. let's vape on bebeh!!!

Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 08:12 AM | Show all posts | Share
impose tax masuk ok lahhh
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 08:14 AM | Show all posts | Share
rokok penyumbang cukai negara beb... paham2 je la...
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 11:51 AM | Show all posts | Share
Sama macam shisha ke menda alah nie? Sib baik aku x merokok
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 11:59 AM | Show all posts | Share
PenjualAPAD posted on 20-3-2013 11:51 AM
Sama macam shisha ke menda alah nie? Sib baik aku x merokok

kan opis seme isap menda alah nih..... better dr rokok biasa..... at least ade bau
psl aku tak merokok.... tp dah mcm org merokok.... masuk bilik bos berasap manjang
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:00 PM | Show all posts | Share
Dah masak dah perangai perbodoh rakyat neh...ckp je la "cukai negara terjejas teruk kerana penjualan rokok elektronik" - ini nak menipu kononnya "pengguna E-Cig terdedah penyakit kronik kanser" bla bla bla.. Owh puhlisssss...........

Aku lgsg tak merokok cuma aku mencik nengok sikap kerajaan bila deal dgn isu neh...nmpk sgt dungunya sampai kuar statement2 bengap semata2 nak rakyat kembali membeli rokok bercukai....
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:04 PM | Show all posts | Share
Bertabahlah semua, pas kena cukai ecig nie confirm leh jual secara terbuka, maybe pastu kerajaan galakkan plak ecig nie sebab lebih selamat untuk kesihatan
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:15 PM | Show all posts | Share
Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikoton untuk kegunaan rokok e-elektronik boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali

dah dikuatkuasa ke undang2 ni? bersepah je aku tgk org jual produk ni kat luar sane......
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:22 PM | Show all posts | Share
rokok patut diwajibkn cmpur dna babi,
barula umat islam patut fatwa rokok tu haram..
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:33 PM | Show all posts | Share
bkn ke mmg dh ade fatwa rokok ni haram?
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 12:34 PM | Show all posts | Share
senang criter xyah isap rokok lagi senang..
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts | Share
aku x merokok....but at least yg ni better...bau2 kurg menyenangkn da x der...tp asik berasap je laa dlm opis ni....bau kopi...stoberi..redbull...;-)
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 03:25 PM | Show all posts | Share
sejak bila meke tak bohong
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 03:33 PM | Show all posts | Share
PitMie posted on 20-3-2013 12:00 PM
Dah masak dah perangai perbodoh rakyat neh...ckp je la "cukai negara terjejas teruk kerana penjualan ...

Akupun tak merokok.. memang takleh tahan walau orang tengah merokok jauhnya 2-3 meja dari meja aku.
Memang terganggu dengan perokok ni.

Tapi dengan perokok e-cigar ni..baunya takde la kuat sangat. Cam bau buah jer.
Dah tak kisah depa nak merokok semeja pun.

Katanya jimat dekat 200 sebulan dengan e-cigar ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 03:35 PM | Show all posts | Share
edee_91 posted on 20-3-2013 12:15 PM
dah dikuatkuasa ke undang2 ni? bersepah je aku tgk org jual produk ni kat luar sane......

Yang bersepah jual tu dia punya batang.. cecair dijual berasingan. Camna tu?
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 03:41 PM | Show all posts | Share
tintabiru73 posted on 20-3-2013 03:35 PM
Yang bersepah jual tu dia punya batang.. cecair dijual berasingan. Camna tu?

cecair pon dijual secara bersepah-sepah jugak. kat pasar malam banyak. selalunya si penjual batang pon akan bagi servis penjualan cecair sekali. setakat ni aku tak nampak lagi dijual secara berasingan.

Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 03:51 PM | Show all posts | Share
ramai kwn2 aku pakai e-cig ni..
tp tak silap aku
kwn aku ckp e-cig diklasifikasikan sbg gajet elektronik so
kena tax as electronic gajet mcm hengpong..
ntahla
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 04:13 PM | Show all posts | Share
AdamBillionaire posted on 20-3-2013 02:02 AM
sebab tak dapat CUKAI je.. sebab tu kerajaan ckp rokok MERBAHAYA. kalau dpt cukai? tgklah rokok bole ...

itulah jawapan yg paling betul.. ntah apa2 ler... takkan ler consumer nak bunuh diri sendiri kan???

tp alhamdullilah lah suami ku sudah buang ini rokok
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 04:16 PM | Show all posts | Share
macam laa rokok original tak merbahaya..yang tu tak haramkan plak yerrr


Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 05:03 PM | Show all posts | Share
Setuju sesangat dengan Topik TT... Teman dah 3-4 bulan bertukar ke rokok eletronik ni... Ni la ringkasannya. Cam buat promo plak.

KENAPA E-CIG LEBIH  SELAMAT!

TIADA lagi 4000+ BAHAN KIMIA BERBAHAYA seperti didalam rokok biasa! Tiada lagi TAR, Karbon monoksida, Tembakau, Karsinogen dll. E-Juice iaitu bahan utama dalam E-Cig mengandungi VG (vegetable glycerin) dan PG (propylene glycol), penambah perisa sepertimana yang digunakan dalam menu harian anda. Kandungan nikotin dalam E-Juice pula boleh dikawal sehingga ke peringkat sifar.

BOLEH ELAKKAN 1001 PENYAKIT BERBAHAYA seperti barah paru-paru, sakit jantung, asma, batuk kering, ulser, gastric, strok dsbnya akibat kandungan bahan-bahan kimia berbahaya dalam rokok tradisional.  Sayangilah diri anda dan keluarga anda yang tersayang!

TIADA lagi HABUK DAN ASAP!!
E-Cig tidak mengeluarkan asap, sebaliknya dalam bentuk wap air yang         tidak memedihkan mata.

TIADA lagi BAU rokok !! Tiada lagi Baju, Mulut dan Nafas yang Berbau. Rakan sekerja , anak isteri dan  kawan-kawan anda tidak lagi akan menjauhi anda! Kebanyakan E-Juice berbau wangi dan harum

TIADA lagi KEBAKARAN berpunca dari puntung rokok! Ianya juga tidak akan mengaktifkan Penggera Kebakaran (Smoke Detector) sepertimana asap rokok biasa.

PENJIMATAN SEHINGGA >80% !!
Untuk perokok biasa, bayangkan perbelanjaan untuk rokok anda.
RM10 sehari X 30 hari (sebulan)        = RM300.       
Berbanding E-Cig, anda hanya perlu membeli E-Juice sebanyak 50ml sebulan
50ml E-Juice (sebulan)        = RM50-75.
ANDA JIMAT  (SEBULAN)        = RM225-250!!!
Sekiranya anda perokok tegar, anda mungkin boleh berjimat lebih dari RM500 sebulan.
Bayangkan wang yang anda jimatkan dalam setahun!!!!         RM500x12=RM6000.
Dan anda juga berjimat kerana TAK PERLU lagi membeli PEMETIK API, BEKAS ABU ROKOK, PEWANGI anti rokok , mengganti kain baju yang berlubang dsbnya. Tak termasuk lagi perbelanjaan KOS RAWATAN untuk penyakit kronik akibat rokok tradisional yang boleh anda elakkan!

BOLEH HENTIKAN KETAGIHAN NIKOTIN anda. Kandungan nikotin dalam E-Juice sering dipersoalkan. Anda mempunyai pilihan kerana pengambilan nikotin dalam E-Juice boleh dikurangkan dari 24mg  18mg 9mg 6mg0mg (Sifar Nikotin). Dengan berbagai perisa yang ditawarkan, anda mungkin tidak lagi memerlukan nikotin dalam E-Cig anda. Cubalah.

Bertindak sebagai PEWANGI ! Cubalah dari perisa Strawberry, Orange, Mango, Epal, HoneyDew , Grapes, Peppermint dsbnya Ruang rumah anda pasti berbau lebih harum.

TIADA lagi GIGI KUNING dan BIBIR YANG KERING dan HITAM. TIDAK MEMEDIHKAN MATA

Tiada lagi baju, seluar & kusyen rumah yang berlubang akibat abu rokok anda. TIADA lagi ABU DAN PUNTUNG ROKOK bersepah dilantai. Isteri anda pasti tidak lagi membebel diatas kelalaian anda.

E-Cig BOLEH DIGUNAKAN DIMANA SAHAJA, samada didalam kereta tertutup, pejabat, bilik berhawa dingin, bilik tidur dsbnya. Boleh juga digunakan ditempat awam yang bertanda E-Smokingdibenarkan.

E-Cig juga disediakan dalam bentuk yang elegant, eksklusif dan bergaya.
Boleh dijadikan CENDERAHATI buat yang tersayang.

KESIMPULANNYA, E-Cig merupakan ALTERNATIF TERBAIK untuk mengurangkan ketagihan
rokok tradisonal anda serta jauh LEBIH SELAMAT!

SAYA SETUJU SESANGAT!!!
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 05:18 PM | Show all posts | Share


ikut la artikel oberseas
malaysia nye artikel penoh dgn alasan2 tak lojik demi sesuatu
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 05:45 PM | Show all posts | Share
cikatilia posted on 20-3-2013 05:18 PM
ikut la artikel oberseas
malaysia nye artikel penoh dgn alasan2 tak lojik demi sesuatu

artikel di malaysia kebanyakannya base on ucapan & komen2 menteri bodo jer.  menteri yg dok ada kebanyakannya bodo. bagi tau jer terus terang kutipan cukai merosot teruk. berbilion krjn rugi sbb tak boleh kutip cukai rokok sgt tinggi tu. maknanya krjn tak ikhlas bila buat kempen TAK NAK. bila rakyat nak berenti rokok mcm2 halangan dikenakan. JOM TUKAR KERAJAAN.




Also in 2010 a study at Boston University concluded that electronic cigarettes were much safer than real cigarettes.  In the report, the level of carcinogens in E-Cigs was found to be up to 1,000 timeslower than regular cigarettes.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 06:06 PM | Show all posts | Share
Ada 3 juta perokok kat Malaysia ni... Banyak leh ngundi ni... Hehe.  Lagi petikan untuk E-Cig... Base on research obersea.

-(Ruj: http://ecigarettereviewed.com/va ... thash.7hRuEkZe.dpuf)

"This months issue of the journal Inhalation Toxicology carried the results of a study conducted to find more information about the constituents of e-cigarette smoke. A detailed laboratory analysis was carried out to find out if vaping was safer than smoking and if the second hand vapor from e-cigarette smoke was as harmful as secondhand tobacco smoke.

(McAuley TR, Hopke PK, Zhao J, Babaian S. Comparison of the effects of e-cigarette vapor and cigarette smoke on indoor air quality. Inhalation Toxicology 2012; 24(12): 850-857)

In the study, 2 sets of experiments were carried out using generic 2-piece e-cigarettes and 4 different high nicotine containing e-liquids were vaporized. The emissions were collected and tested to assess the concentration of common by-products left behind by regular cigarette smoke. Tobacco cigarette smoke tests were also carried out to compare the results. The pollutants assessed in the test include carbonyls, VOCs, TSNAs, PAHs, glycols and nicotine. The concentration of these pollutants was assessed in the secondhand smoke left behind by both e-cigarettes and tobacco.

The study revealed that;

1.        Only a few of the chemicals that are usually present in second hand tobacco smoke were detected in e-cigarette vapor.
2.        The concentration of the few chemicals that were detected in secondhand e-cigarette vapor was way less when compared to tobacco smoke.
Among the chemicals detected, the only one that was significant was formaldehyde but the levels were very less when compared to tobacco smoke. A valid hypothesis is that formaldehyde could be formed as a result of propylene glycol heating up. Efforts have to be taken to figure out a way to reduce its formation during the vaporization process but this does not change the fact that the amounts are very less and pose no significant risk.

Michael Siegel, Professor in the Department of Community Health Sciences, Boston University School of Public Health states in a press release that this study confirmed the fact that health risks from the secondhand smoke of an e-cigarette is much less when compared to that of tobacco smoke. There is no justification in banning the use of electronic cigarettes in workplaces and other public places like regular tobacco cigarettes.

Bill Godshall of Smokefree Pennsylvania also stated that the organization has been advocating bans on cigarette smoking in public places for more than 25 years but there is no reason that e-cigarettes must also be included in these bans.

Another statement was from Dr. Murray Laugesen of Health New Zealand who stated that the results revealed by this study confirm the findings of the various studies that he has been conducting for the past 4 years.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

5-3-2015 12:44 AM GMT+8 , Processed in 0.137467 second(s), 16 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list