CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 6967|Reply: 132

[Tempatan] PRU13 : Kena Bubar Sebelum 27 Mac

[Copy link]
Post time 25-3-2013 11:09 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

                                                                                                                                                                                                                                       







                Jika parlimen tidak bubar awal minggu ini        
                                Harakahdaily,               
                25 Mac 2013        


KUALA LUMPUR: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendesak keras agar pembubaran parlimen wajib berlaku sebelum mana-mana pembubaran automatik Dun.
Ia juga bermaksud, pembubaran parlimen harus berlaku pada awal minggu ini sebelum 27 Mac 2013, ujar Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Teka-teki pembubaran parlimen telah masuk ke kancah lebih kritikal setelah banyak jangkaan pembubaran pada minggu-minggu yang lalu meleset.

Kali pertama dalam sejarah, pentadbiran negara telah melepasi lima tahun mandat yang diberi pasca 8 Mac 2008.

Lebih parah, hanya tinggal sehari sebelum satu Dewan Undangan Negeri (Dun) akan terbubar secara automatik iaitu Dun Negeri Sembilan dan seterusnya Dun Pahang pada 7 April.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyifatkan perkembangan ini sebagai tidak sihat.

SAMM percaya kesempatan cuba diambil oleh kerajaan pemerintah susulan daripada pembubaran automatik Dun yang bakal berlaku sebelum parlimen dibubar.

Dengan perkembangan ini juga, tidak mustahil boleh berlaku pilihanraya negeri ketika kerajaan pusat masih di bawah pemerintahan BN, bukan di bawah kerajaan sementara seperti yang sepatutnya.

Kuasa yang ada pada pemerintah multak membolehkan segala peruntukkan terutamanya peruntukkan kewangan digunapakai dalam kempen pilihanraya negeri berbanding kuasa sebagai pemegang kerajaan sementara yang agak terbatas.

Implikasi dari pilihanraya di dua buah negeri ini ialah, Barisan Nasional mencari kemenangan awal yang mampu menaikkan moral sokongan sebelum pertembungan sebenar.

Kedudukan Negeri Sembilan yang dijangka jatuh ke tangan Pakatan Rakyat mampu dikekang secara maksimum dengan taktik ini dan kemenangan ke atas negeri Pahang akan memberi jaminan yang lebih selesa kepada BN demi kempen pilihanraya seterusnya.

Malah, jika kerajaan Selangor membubarkan Dun lebih awal seperti yang digemburkan sebelum ini, ia adalah bonus besar buat BN dan mungkin pilihanraya tiga negeri serentak akan disaji sejurus sebelum parlimen dibubar 28 April.

Jika inilah perancangan Barisan Nasional, maka tidak hairan mengapa parlimen masih belum dibubar.

Rakyat harus melihat dan menilai betapa bacul dan jahatnya kerajaan Umno Barisan Nasional pimpinan Najib. Ia sama sekali tidak 'gentleman'.

Justeru, SAMM mendesak keras agar pembubaran parlimen wajib berlaku sebelum mana-mana pembubaran automatik Dun. Ia juga bermaksud, pembubaran parlimen harus berlaku pada awal minggu ini sebelum 27 Mac 2013.


~Najib Kecut xdak teloq


Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:18 AM | Show all posts | Share
Teloq najib rosmah dh kepit.. kecut siott takut kalah ler tu hihihi nasib ko la najib oii
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:20 AM | Show all posts | Share
najib tunggu restu ahkak pink....
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:21 AM | Show all posts | Share
sumber dari harakah ka
patut la
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:22 AM | Show all posts | Share
aku rela tak pegi bercuti..sebab menantikan tarikh pilihanraya
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:27 AM | Show all posts | Share
aku tak kisah pun.....janji plan yg dah diatur tak dikacaui....
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:28 AM | Show all posts | Share
buat cepat cepat pun, PAS nak ke anuwat jadi PM
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:31 AM | Show all posts | Share
Nogori bakal tumbang ke tangan PR...

lagi ko lengah lagik besar kemungkinan banyak negeri jatuh ke tangan PR
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:32 AM | Show all posts | Share
masih setia menanti
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:34 AM | Show all posts | Share
fatehana posted on 25-3-2013 11:32 AM
masih setia menanti

cepatlah announce bile... nak apply cuti nih
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:34 AM | Show all posts | Share
taktik najib yang membuatkan PR seperti cacing kepanasan....atau adakah najib betul2 terdesak....
apa2pun percaturan ditangan najib...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:36 AM | Show all posts | Share
gede-bab posted on 25-3-2013 11:34 AM
taktik najib yang membuatkan PR seperti cacing kepanasan....atau adakah najib betul2 terdesak....{:1 ...

klau ikutkan bgitau je la bile pru tuh... tak adil utk pembangkang.... dgn bijan dok guna media semaksimum mungkin....

Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:37 AM | Show all posts | Share
dino posted on 25-3-2013 11:34 AM
cepatlah announce bile... nak apply cuti nih

klu announce hujung minggu ni x sempat nak amik cuti nak tgk LIMA
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:37 AM | Show all posts | Share
"saya belum dpt ilham lagi" - PM
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:43 AM | Show all posts | Share
harap xganggu la tarikh sy nk pi shoping kt sogo nnti
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:45 AM | Show all posts | Share
dah lama menunggu utk memangkah...hehe
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:45 AM | Show all posts | Share

dalam politik .. parti yg bakal bertanding mesti ada strategi tersendiri .. semua nk menang,
so tak kisah la kecut ka tak kecut ..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:51 AM | Show all posts | Share
cepat bubarr..anuar x sabo nakk jadi pm dahh tuee..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:55 AM | Show all posts | Share
lagi lama tunggu lagi bagus.. boleh PR buat preparation kaw kaw..
dah 110% dah ni..
mmg all out la PRU13 ni

kelakar tgk umnok tgh cacing kepanasan..kalau boleh taknak bubar terus smp 10tahun...apa boleh buat nak taknak kena bubar gak akhirnya...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 11:59 AM | Show all posts | Share
makin kembang rambut mek moh....
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 12:07 PM | Show all posts | Share
pest time mengundi.....tak sabarnya
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 12:09 PM | Show all posts | Share
bakal calon DUN kat tempat aku,  dtg rasmi kan meeting PIBG kat sekolah kami kelmarin..
berdesup-desup kempen... sampaikan kami ingat hari sabtu tu, dah bubar parlimen..
masalah nya, konpem ke dia jadi  calon YB?
dgr2 dah ambik cuti tanpa gaji setahun..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 12:17 PM | Show all posts | Share
percaturan ditangan najib ke ditangan apco international?
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 12:26 PM | Show all posts | Share
bendera dah pasang ...rasa nyaaa buruk pulak bendera tu lum tentu bubar....lawak 1malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2013 12:40 PM | Show all posts | Share
gede-bab posted on 25-3-2013 11:34 AM
taktik najib yang membuatkan PR seperti cacing kepanasan....atau adakah najib betul2 terdesak....{:1 ...

di negara maju 9 bulan sebelum pru diwar2kan tarikh pembubaran dan pilihanraya...

dan kalu cakap pr menggelabah, tak kot sebab pr dah bersedia sejak awal tahun lagi calon2 dan manifesto sejqk tahun lepas lagik...

yg pasti menggelabah najib dah terasa bahang kehilangan kuasa bila rakyat semakin bosan dengan ketakutan najib nak pilihanraya, dengan senarai cal8n yg bakal bertanding pun najib tak finalise lagik, cam umno kat gombak nih gegeh bergaduh sesama sendiri, bodek kaw2 sapa nak jadi calon dun, sapa nak jadi ahli parlimen.. begitu juga dun chempaka disebut ada 7 org nama nak ajdi calon umno... dan kalu ko ada kenal mana2 dun umno, cuba tanya dorang.. realiti dalam umno sekarang semqkin kucar kacir, belum lagik ditambah mca yg ugut macam2 dalam hal cqlon pru nanti....


dan najib semakin buat bodo biarkan dun terbubar otomatik... sejarah baru malaysia baru tercipta....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

31-3-2015 11:30 PM GMT+8 , Processed in 0.145871 second(s), 11 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list