CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 1446|Reply: 33

[Jenayah] PDRM sudah tahu pencerobohan puak Suluk, tapi tak buat apa-apa

[Copy link]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 09:18 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

If the police knew, why nothing done to prevent Sulu incursion?                                                
                        
                                                
BY JAHABAR SADIQ, EDITOR
                        
July 17, 2013
                                                
                                                                                                                                                                                
NEWS ANALYSIS - A revelation that Malaysian police actually knew two weeks ahead of a planned Sulu incursion into Sabah last February but asked a district officer to keep quiet makes disturbing news.

        It also begs many questions, the least of which is if the loss of lives, especially Malaysian security personnel, could have been avoided.

        And how long has our national security been compromised by the disregard of intelligence and a breakdown in communication between Kuala Lumpur and the farthest reaches of the nation.

        All this came to light when Lahad Datu district officer Zulkifli Nasir told the Royal Commission of Inquiry into illegal immigrants in Sabah yesterday that he had met district police chief Supt Shamsudin Mat in February and was told about the planned landing of the armed intruders.

        "I was told that Lahad Datu was the main target of the armed intruders and informed that the issue was top secret. I was warned not to leak any news about the issue," he told the RCI five-men panel, led by former Sabah and Sarawak Chief Justice Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

        But the 177th witness to the panel added, "Swift police action boxed in the armed Sulu terrorists in Kampung Tanduo and prevented them from attacking Lahad Datu."

        Other sources have confirmed with The Malaysian Insider that police knew of the possible incursion after maritime traders who plied the waters between Sabah and the Philippines were not spotted for days ahead of the initial attack.

        However, no one raised the alarm beyond Lahad Datu.

        Malaysians were led to believe that this incursion was a complete surprise and that there were insufficient boots on the ground to cover our borders, especially the porous border between Sabah and The Philippines.

        The then Home Minister, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, even went on to say that the intruders were old men with no weapons. And that negotiations were the order of the day rather than risk a skirmish and an international diplomatic incident with these Filipino followers of one Sulu sultan.

        But someone had known that they would arrive just before Chinese New Year. And made sure no one else was to know. Why?

        Given that the police had intelligence of a possible incursion, there was no way they should have been caught off guard when this so-called ragtag Royal Sulu Army turned up at Lahad Datu in February 2013.

        And no way two policemen from VAT 69 in  Ulu Kinta, Perak - Sergeant Sabarudin Daud, 46, and Asst Supt Zulkifli Mamat, 29, - would be dead now or even the six killed in action in Semporna.

        The police and military rank and file would be justified in being angry at the loss of lives of their fellow patriots. So would Malaysians now that they know police knew about the incursion way in advance.

        Given what the RCI heard yesterday, it is imperative for the government to hold an RCI for the Lahad Datu incident. To find out what had happened and why no one thought it was best to prevent the incursion than let it play out to a bloody conclusion.

        An estimated 235 Filipino militants turned up to wreck the lives of Sabahans and the families of the slain policemen and soldiers but no one stopped them before they could do it. Why?

        It caused friction between two neighbours and revived the Philippines claim over Sabah. Why did someone allow that to happen?

        There are many questions brought about by this disturbing piece of news months after the incursion. Malaysians need to get to the bottom of this matter because it involves trust in the police and national security, or lack thereof in both matters. - July 17, 2013

Last edited by ifanonline on 17-7-2013 09:21 AM

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 09:21 AM |All posts
sandiwara siapa sebenarnya?
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-7-2013 09:23 AM |All posts
hahaha..alah apa ada hal..penceroboh tu kan hanyalah org2 tua yg tiada senjata...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-7-2013 09:25 AM |All posts
ifanonline posted on 17-7-2013 09:21 AM
sandiwara siapa sebenarnya?

Org2 Sabah suma tau hal ni  selepas terjadinya serangan sulu. Tp org Sememanjung yg pro UMNO kata kami ni penipu. So be itlah. Kena sedara mara durang yg mati di tembak tu baru nak sedar kot.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 09:31 AM |All posts
Peterpan17 posted on 17-7-2013 09:25 AM
Org2 Sabah suma tau hal ni  selepas terjadinya serangan sulu. Tp org Sememanjung yg pro UMNO kata  ...

susah kalu penipu memerintah negara...golongan luka bin luka...

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 09:31 AM |All posts
Depa sibuk dok layan politik PRU13
Gila kau
Tunggu masa jer nak election
Mana ada masa nak layan suluk caprut bagai ni
Selamat hari raya uolss
Reply

Props Report

Post on 17-7-2013 09:33 AM |All posts
sandiwara binti purapura
woi tengganu! ko kat mane??

Gua tau lu tengah skodeng..kihkihkih
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-7-2013 09:33 AM |All posts
ifanonline posted on 17-7-2013 09:31 AM
susah kalu penipu memerintah negara...golongan luka bin luka...

Betul,betul. Jenis golongan yg sanggup gadai negara ke bangsa2 asing asalkan dpt bertahan sbg pemerintah. Tu psl byk sgt Bangla, Paki, Sulu,Indon dah jd tuan besar kat Malaya.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 17-7-2013 09:45 AM |All posts
Peterpan17 posted on 17-7-2013 09:33 AM
Betul,betul. Jenis golongan yg sanggup gadai negara ke bangsa2 asing asalkan dpt bertahan sbg peme ...

Kena tambah lagi... cina, india....

Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-7-2013 09:47 AM |All posts
scorpionkiki posted on 17-7-2013 09:45 AM
Kena tambah lagi... cina, india....

Klu begitu korang halau suma cina india dr Malaysia ni. Tgk tinggal berapa kerat lg rakyat Malaysia.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 17-7-2013 09:49 AM |All posts
Masa tu kan Najib sibok...
Jgn la kacau.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 17-7-2013 09:50 AM |All posts
jadi betul la ada mp ckp ni sandiwara.. cume kite tak paham pe maksud dia.. giler punya ramai melayu sentap ms tu.. rupanya ditipu idup2 ngan melayu gak..
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-7-2013 09:51 AM |All posts
Nash^Roy posted on 17-7-2013 09:50 AM
jadi betul la ada mp ckp ni sandiwara.. cume kite tak paham pe maksud dia.. giler punya ramai melayu ...

Tp durang ckp, takpe kena tipu dgn Melayu asalkan jgn kata kena tipu dgn Cina atau India

Klu kena tipu dgn Melayu tak haram. Kena tipu dgn Cina atau India haram.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 17-7-2013 09:55 AM |All posts
terancang??????
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 17-7-2013 09:56 AM |All posts
Zahid hamidi masa nak pru13 ckp ade 3 ketua pembangkang terlibat dlm kes ni. Kenapa skang senyap je?nke aku ketinggalan ketapi..
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 09:57 AM |All posts
Nash^Roy posted on 17-7-2013 09:50 AM
jadi betul la ada mp ckp ni sandiwara.. cume kite tak paham pe maksud dia.. giler punya ramai melayu ...

punya dok maki hamun cina tu...rupa2 nya betul ckp dia...melayu tipu melayu...yg menyedihkan, pakai pelakon real dan mati pun real...
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 10:00 AM |All posts
ape lagi.....start la memaki kerajaan.....

zikir "kerajaan tipu rakyat"  atau " kerajaan makan rasuah"

aku rase kerajaan dah makan rasuah sbb biarkn pengganas sulu berada di malaysia....

maki jangan tak maki
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 10:00 AM |All posts
                                                                        
Tian Chua didakwa menghasut berhubung kenyataan sandiwara pencerobohan Sulu                                                                                                            
Oleh Ida Lim                       
March 14, 2013                        
TERKINI: March 14, 2013 09:54 pm                        
                                                                                                                                                                        
Tian Chua menghadiri mahkamah dikelilingi oleh penyokongnya. Gambar oleh Saw Siow Feng

KUALA LUMPUR, 14 Mac Naib Presiden PKR Chua Tian Chang didakwa hari ini di bawah Akta Hasutan 1948 kerana dituduh membuat kenyataan menghasut berhubung pencerobohan Sulu dan pertempuran bersenjata di pantai timur Sabah.

Beliau yang dikenali sebagai Tian Chua minta dibicarakan diatas pertuduhan tersebut memberitahu Mahkamah Sesyen di sini: Ini adalah dakwaan bermotif politik. Saya akan lawan fitnah ini untuk membersihkan nama saya.

Peguamnya, N Surendran, memberitahu Hakim Mahkamah Sesyen Mohamad Sekeri Mamat beliau akan memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi untuk menggugurkan pertuduhan terhadap Chua, mendakwa ini adalah pencabulan proses dan bermotifkan politik.

Timbalan Pendakwaraya Amer Abdul Karim memberitahu mahkamah Chua dituduh di bawah Seksyen 4 (1) (b) Akta Hasutan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 (1) dalam akta sama.

Pertuduhan dibacakan kepada Chua oleh mahkamah yang berbunyi: Bahawa kamu, pada 1 Mac 2013 jam 11:00 pagi di alamat No: 62-2-A, Fraser Business Park, Jalan Off Metro Pudu, Jalan Loke Yew, Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, telah menyebutkan perkataan menghasut dengan membuat kenyataan bahawa,

(a) Serangan tembak menembak di Lahad Datu dipercayai konspirasi terancang kerajaan UMNO untuk mengalih perhatian dan menakut-nakutkan rakyat;

(b) Insiden berkenaan menimbulkan banyak persoalan dan keraguan di sebalik wayang mainan kerajaan UMNO;

(c) Menyifatkan pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah. Kejadian pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah; dan

(d) Ada konspirasi oleh kerajaan UMNO untuk mengalih pandangan rakyat Sabah, terutama dari isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing;
dan oleh yang demikian, kamu telah melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah seksyen 4(1) Akta yang sama.

Chua boleh dikenakan denda tidak lebih daripada lima ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak lebih daripada tiga tahun atau kedua-duanya dan, bagi kesalahan yang kemudian, boleh dikenakan penjara selama tempoh tidak lebih daripada lima tahun.

Beliau kemudiannya dibebaskan dengan jaminan RM5,000.

Mahkamah Sesyen juga menetapkan 12 April untuk sebutan kes.

Pada 1 Mac Chua dilaporkan berkata terdapat konspirasi dari Umno untuk mengalihkan perhatian di Sabah dari isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

Ahli parlimen Batu itu dilaporkan menyifatkan pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah.

Ada konspirasi oleh kerajaan Umno untuk mengalih pandangan rakyat Sabah, terutama dalam isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing, kata Chua seperti dilaporkan oleh laman atas talian lidah rasmi PKR, Keadilan Daily.



Tian Chua diiringi oleh kedua peguamnya N Surendran dan Latheefa Koya.
















Awal hari ini, penyokong Chua bertengkar dengan polis, dengan peguamnya mendakwa terdapat percubaan untuk menangkap pemimpin PKR itu.

Saya fikir ini tidak adil dan sangat mendiskriminasi, kata peguam Chua Latheefa Koya kepada pemberita, mendakwa layanan sama tidak kepada ahli politik Umno, menteri atau keluarga menteri.

Seorang lagi peguam mewakili Chua, Eric Paulsen, mengakui penangkapan sebelum seseorang dituduh adalah dalam kuasa budi bicara polis, tetapi mendakwa bahawa ia akan menyebabkan penyalahgunaan kuasa kerana Chua telah memberi kerjasama dengan muncul di Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

Akan tetapi polis memberitahu pemberita mereka hanya mengikut prosedur biasa mahkamah dan hanya mahu mengiringi Chua ke kamar mahkamah.

Polis Johor beberapa hari sebelum ini telah merakamkan kenyataan dari Chua, editor Keadilan Daily Fazalah Pit dan pemberitanya Aisha Geoffery.

Ketua polis Johor DCP Mohd Mokhtar Mohd Shariff dilaporkan semalam berkata 82 daripada 318 laporan polis terhadap Chua datang dari negeri tersebut.

Latheefa juga membangkitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Julai lalu mengatakan Akta Hasutan 1948 akan dipinda dan digantikan dengan Akta Harmoni Kebangsaan.

Oktober lalu, menteri de facto undang-undang Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dilaporkan berkata akta untuk menggantikan Akta Hasutan akan dibentangkan di parlimen tahun ini.
                                                                    

Last edited by ifanonline on 17-7-2013 10:02 AM

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 10:07 AM |All posts


kepentingan politik sesuatu kumpulan, mati org yg tak berdosa
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 10:13 AM |All posts
dah tau tapi penceroboh masih leh seludup masuk sabah?...baghal ke ape ni...sama laa cam ko dah tau ada pencuri nak pecah umah ko, tapi tak wat pape utk halang dorang masuk umah
masih menunggu pemilik bom nak guling kerajaan didakwa di mahkamah
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 17-7-2013 10:19 AM |All posts
satu peristiwa yg amat pelik mengapa begitu mudah sekumpulan bersenjata memasuki kawasan negara berdaulat dgn begitu mudah.......

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-7-2013 10:26 AM |All posts
Sandiwara, cerekarama,
Janji orang filipino masih memilih bn jadi kerajaan negeri...
FORWARD!
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 17-7-2013 10:28 AM |All posts
axl_bach posted on 17-7-2013 10:19 AM
satu peristiwa yg amat pelik mengapa begitu mudah sekumpulan bersenjata memasuki kawasan negara berd ...

kan bak kata hishammuddin mereka adalah golongan tua dan tidak bersenjata
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 17-7-2013 10:30 AM |All posts
kalau benar ianya satu sandiwara PIHAK TERTENTU betapa mahalnya kemenangan PIHAK TERTENTU itu dlm PRU yg lepas kerana melibatkan nyawa pejuang2 tanah air yg x tahu menahu.......
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 17-7-2013 11:01 AM |All posts
terlalu banyak korupsi dah Malaysia ni.. sampai bila baru nak berubah
No Signature
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 25-4-2014 12:10 AM , Processed in 0.155500 second(s), 31 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top