CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

QQ登录

只需一步,快速开始

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 11634|Reply: 26

Kisah Benar Isteri Mengamalkan Nasi Kangkang Untuk Suami~!

[Copy link]

Rank: 3Rank: 3

Post on 3-9-2013 08:32 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login



kami ingin berkongsi satu cerita ini kepada korang semua. Cerita mengenai amalan nasi kangkang isteri kepada suaminya.

Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya merasa terlalu seronok. ‘Eh, makin kurus nampak. Diet ke?’ kata saya setelah mempersilakannya duduk.


‘Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja.Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi tinggal tulang,’ balas Arifin. ‘Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,’ Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.


Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan. ‘Orang rumah saya sakitlah, ustaz’, kata Arifin.


‘Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak tak hendak. Sakit apa?’ saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.


‘Entahlah.’ katanya perlahan.. ‘Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, paha, perut, dibelakang.. penuh dengan lepuh macam orang terkena air panas,’kata Arifin. Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak dapat melegakan penyakitnya. ‘Sakit apa, doktor pun tak tau,’tambahnya.


‘Dah pergi berubat kampung?’ saya bertanya.


‘Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh kawasan orang bunian, sampuk dan macam-macam lagi. Duit banyak habis, masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,’jelas Arifin. Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang cantik juga berubah murung, kusut.. ‘Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan berbintil-bintil macam katak puru,’ tambah Arifin.


Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka. Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.


Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan. Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.


‘Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,’kata Arifin. Wajahnya sayu … ‘Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu’.


Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan. ‘Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi,saya harap ustaz dptlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,’ tambah Arifin.


‘InsyaAllah. ‘ Balas saya.


Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati. ‘Apa yang dia cakap masa meracau tu?’


‘Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? .. Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah , orang dah sakit memang macam tu,’kata Arifin. Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri.. Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya. ‘Datang ya, ustaz . Saya tunggu,’
katanya sambil mengangkat punggung.


Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak. ‘Jemput masuk ustaz,’Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.


‘Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,’ bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan. Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.


‘Za.. Ni Ustaz Nahrawi datang,’ kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.


Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;’Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung’. ‘Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,’ jawab Arifin.


‘Err,. dari mana datangnya bau yang.’ soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.


‘Ooo. mmm, dari alat sulit dia,’kata Arifin perlahan. ‘Keluar lendir bercampur nanah’…


Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukan Arifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal-hal yang seperti itu.


Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.


‘Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah saya pun sudah.’


‘Kalau macam tu, baguslah,’kata saya.


Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah. ‘Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,’ kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.


Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya. Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi. Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.


‘Ustaz,’katanya.. ‘Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu’


‘Kenapa?’pantas saya bertanya….


‘Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya’ . Arifin menyambung ceritanya; Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya. Saya tanya ‘Kenapa?’


Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain. ‘Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.’ Saya tanya, masa bila awak buat?’ Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki. ‘Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.


Dia minta saya maafkan. ‘Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan… ‘ Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.


Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok. ‘Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,’ kata saya. Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.


Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.’ Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi. ‘Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.’


‘Ampunkan dia?’ Arifin bertanya balik. ‘Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?’ tingkah Arifin dengan suara yang agak keras. Mungkin dia terkejut.


‘Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,’ jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah. ‘Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,’ jelas saya.


Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali. ‘Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,’ kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.


‘Tapi Alhamdulillah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun,tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.



‘Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.


Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-9-2013 09:24 PM |All posts
hurm.. busuk hati cmne sekalipun jgnlah sampai sihir2. biar hati kita sakit derita tp akan hilang sekiranye kita tak fikir khianat org lain.. just go on as normal person..
My Gps HP Tracking Number https://www.sat-gps-locate.com/
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 3-9-2013 09:57 PM From mobile phone |All posts
Sedih lak baca. Terharu aku. Mbtk dijauhkan lah benda mcm ni
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-9-2013 10:53 PM From mobile phone |All posts
penah dah bca kisah ni dlu. xpasti dr majalah mana
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 3-9-2013 11:20 PM |All posts
AdamBillionaire posted on 3-9-2013 09:24 PM
hurm.. busuk hati cmne sekalipun jgnlah sampai sihir2. biar hati kita sakit derita tp akan hilan ...

hari ni adam, ko bunyik ala2 ostad pulak syabas!
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-9-2013 11:22 PM |All posts
Walaupun mungkin kita tidak buat perkara sekeji ini... tapi moga Allah SWT tutup keaiban kita di dunia dan juga di akhirat... Amiin.
Genius is born, not paid.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 4-9-2013 09:52 AM |All posts
Besar sunggup azab yang Allah turunkan. Sama2 la kita beringat.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 4-9-2013 11:02 AM From mobile phone |All posts
Sorga ttp bawah tapak kaki laki....taatlah kat dia selahi dia tak mungkar.
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 4-9-2013 12:15 PM |All posts
buat sihir untuk halang suami cari pempuan len kesudahan nye yang istri tu lak yang cari jantan len...hai dunia.. lambat ke cepat ke balasan tu tetap ada...nauzubillah..
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 4-9-2013 12:16 PM |All posts
buat sihir untuk halang suami cari pempuan len kesudahan nye yang istri tu lak yang cari jantan len...hai dunia.. lambat ke cepat ke balasan tu tetap ada...nauzubillah..
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 4-9-2013 12:54 PM |All posts
dah pernah terbaca cite ni tp di mana yaa
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 4-9-2013 02:14 PM |All posts
pernah baca citer nie dulu..lama dah..apa pun kisah nie memang ada terjadi..
New Begining
Reply

Props Report

aza  

Adventurer

hu!hu!

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 4-9-2013 04:51 PM |All posts
pelik betul orang yang sanggup benda yang terkutuk ni yer.. nauzubillah.. jauh kan laa benda2 benda macam ni...
lalala
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 4-9-2013 08:33 PM From mobile phone |All posts
Mudahan2 aku x jadi seperti in walaupon suami keras aty
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 5-9-2013 09:20 AM |All posts
bahana nasi kangkang
like FB PAGE >>> Kisah Seram Dari Buku 555

wechat id  -- theflash08
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 5-9-2013 10:29 AM |All posts
Mak_Bee posted on 4-9-2013 12:54 PM
dah pernah terbaca cite ni tp di mana yaa

kt mastika kot,
sy pnah bce ksah ni kt mastika
Tyranny__ a.k.a
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 5-9-2013 10:42 AM |All posts
-electrifying- posted on 5-9-2013 10:29 AM
kt mastika kot,
sy pnah bce ksah ni kt mastika

ar arr..betul3x
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 5-9-2013 11:22 AM |All posts
gile betul la.... sian en ariffin tu....mujur die org yg kuat agama gak...kalo tak,,mau mati cepat...bende kotor tu....jampi2 masuk dlm badan....iskh!!! mintak dijauhkan la....
I love bad boy...so what??
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 5-9-2013 11:46 AM |All posts
Nasi kangkang adalah racun yg sangat bisa, sapa dah termakan, jangan harap le senang senang nak berubat, tak jalan nya....


sebab tak melibatkan jin syaitan....tapi racun yg telah mengubah otak sesaorang
http://hantukiller.blogspot.com/
019-7516287
http://darulhantu.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 5-9-2013 02:44 PM |All posts
Mak_Bee posted on 5-9-2013 10:42 AM
ar arr..betul3x

kan btol.
Tyranny__ a.k.a
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 5-9-2013 02:57 PM |All posts
jaouhkanlaa dr perkara2 mcm ni..
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 5-9-2013 03:00 PM |All posts
sajalah nak tanya.....  kalau tengah makan nasik lauk lazat2, ada plak tgh kangkang.... mana patut pilih?


maaf ye kalau ada yang marah.... hari raya ada lagi...mintak mahap ye....   
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 5-9-2013 03:14 PM |All posts
DewaSeks posted on 5-9-2013 03:00 PM
sajalah nak tanya.....  kalau tengah makan nasik lauk lazat2, ada plak tgh kangkang.... mana patut p ...

woiiiiiii, melucah dihujung shawal????????
http://hantukiller.blogspot.com/
019-7516287
http://darulhantu.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 5-9-2013 04:14 PM |All posts
DewaSeks posted on 5-9-2013 03:00 PM
sajalah nak tanya.....  kalau tengah makan nasik lauk lazat2, ada plak tgh kangkang.... mana patut p ...

kena tgk juga sapa yg kangkang kalo lembu atau kambeng yg kangkang mmg dpt penyepak hehehehe
www.cashunite.com/Fariz07
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 6-9-2013 11:42 AM |All posts
geli nyeee... hurmm mintak la simpang la menda2 cenggini..
kot iye nak suh hati laki tu lembut.. mintak dgn allah je la..
tawakal pada NYA. InsyaAllah
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 21-12-2014 06:41 PM , Processed in 0.170097 second(s), 38 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top