|
Kronologi insiden kehilangan pesawat MAS MH370 ikut thread
THREAD VOLUME 1: http://mforum.cari.com.my/forum. ... 0418&extra=page%3D1
- PESAWAT MAS, BOEING 777, MH370 BERLEPAS DARI KLIA TANPA SEBARANG MASALAH DILAPORKAN.
- AIR TRAFFIC CONTROL SUBANG AIRPORT TELAH MELAPORKAN KEHILANGAN REAL TIME FLIGHT DATA
DARI MH370 SERTA KOMUNIKASI TERPUTUS DENGAN PESAWAT TERSEBUT. TIADA DISTRESS CALL DIKESAN.
- MH370 KALI TERAKHIR DIKESAN DALAM RADAR SEBELUM HILANG IALAH PADA ALTITUDE 35,000ft.
- MAS BUAT PRESS CONFERENCE, PASUKAN PENYELAMAT TELAH BERTINDAK UNTUK SAR OPERATION.
- SUMBER AWAL YANG TIDAK DISAHKAN MENGATAKAN MH370 SELAMAT MEMBUAT PENDARATAN KECEMASAN DI NANMING
AIRPORT CHINA. NAMUN KEMUDIAN CEO MAS TELAH MENAFIKAN BERITA ANGIN TERSEBUT.
-TUDM DEPLOYED SAR TEAM.
- MAS KELUARKAN SENARAI FLIGHT CREW, BILANGAN PENUMPANG IKUT NEGARA DAN SENARAI PENUMPANG.
-SPEKULASI KUAT MENGATAKAN MH370 TELAH TERHEMPAS, NAMUN MASIH BELUM KETEMU BANGKAI BUSUK PESAWAT.
-PIHAK BERKUASA MENGATAKAN SEBARANG ANDAIAN PADA MASA INI, DIAMBIL KIRA.
THREAD VOLUME 2. http://mforum.cari.com.my/forum. ... 0418&extra=page%3D1
- DUA PENUMPANG MH370 DIDAPATI TELAH MENGGUNAKAN PASSPORT CURI MILIK WARGA ITALY DAN AUSTRIA.
- SPEKULASI MENGATAKAN AIRCRAFT DI RAMPAS PENJENAYAH/TERRORIST.
- SPEKULASI MENGATAKAN INSIDEN INI HAMPIR SAMA DENGAN INSIDEN PESAWAT AIR FRANCE PADA TAHUN 2011 DI PERAIRAN SELATAN
ATLANTIK. http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447
- SPEKULASI DAN SPEKULASI BLABLABLABLABLA...sepasang pengantin baru dlm perjalanan honeymon ke beijing turut terlibat. setakat ni tiada lagi laporan ala2 HMetro dibuat seperti kejadian pelik2 pada mana2 penumpang yg terlibat.
Ada yang wat speculation based on rumours yg mengatakan offshore platform TALISMAN energy di perairan kelantan telah ternampak aircraft MH370 ditched into water. Aku dah confirmed dgn Talisman....it's a HOAX.
NIH AKU PUNYA THE ULTIMATE SPECULATION!!!
Quote dari @@aderaderker ,
aderaderker posted on 9-3-2014 05:29 AM
POINTS OF SUMMARY SO FAR.
1. Dua orang penumpang yg kononnya berbangsa Italian dan Austria ...
1. Dua orang penumpang yg kononnya berbangsa Italian dan Austria dalam kapalterbang terbabit, sebenarnya bukan penumpang dengan passport sebenar. Dua penumpang itu sebenarnya menggunakan PASPORT CURI yg mana pasport itu telah dicuri dari seorang yg berbangsa Itali 2 tahun lepas, dan seorang lagi berbangsa Austria 6 bulan lepas, sewaktu kedua orang ini berada di THAILAND, menginap di hotel yg sama. Khabarnya ada 4 lagi passport yg dah dicuri di hotel yg sama.
2. U.S. Embassy memberitahu bahawa military bases yg beroperasi di Thailand (U-Tapao) telah menerima signal SOS sewaktu mendengar emergency call dari Flight MH370. Yg sangat mengejutkan ialah, emergency call ini mengatakan mereka minta izin mendarat kecemasan kerana aircraft cabin menghadapi masalah DISINTERGRATION. DISINTEGRATION??? Speechless.
3. Mengikut data dari flightradar24, info dari MAS yg mengatakan kapal dari radar hilang selepas 2 jam (plus minus), adalah tidak tepat sama sekali, kerana flightradar24 kata last radar contact adalah pada pukul 1.19am, kurang dari 40 minit SELEPAS pesawat mula berlepas.
4. Beberapa laman web China pula melaporkan bahawa panggilan SOS diterima utk meminta izin mendarat kecemasan due to disintegrating fuselage.
5. Info dari orang yg sepupunya seorang pilot di US - FAA Emergency Notice di sana dah keluarkan amaran kpd semua pilot bahawa ada 6 kes kecurian pasport di Thailand telah berlaku (tak pasti samada merujuk kpd minggu lepas atau tahun lepas), semuanya berlaku di hotel yg sama. Air Threat Level akan dinaikkan buat USA flights, not sure around the world.
6. Vietnamese authorities dah jumpa 2 oil slicks di kawasan berdekatan, yg mana consistent dengan tempat di mana kapal yg disyaki terhempas.
7. Ada 7 orang penumpang dalam kapal ini yg booked flight mereka menerusi China Southern codeshare:
1 Chinese
1 Malaysian
1 Dutch
1 Austrian
1 Italian and
2 Ukrainians
8. Selepas MH370 hilang dari radar buat kali pertama, beberapa lama selepas itu, flight tracker muncul kembali, tapi pada altitud yg lebih tinggi.
9. US Navy telah menghantar kapal dan surveillance plane utk membantu dalam operasi mencari.
10. Kenapa China adalah pihak pertama yg keluarkan senarai nama penumpang terlalu awal, mendahului MAS? Sedangkan mengumumkan senarai nama penumpang adalah de-facto confirmation of death.
@aderaderker
Quote dari @tukang_baca di post #101
'INTERFERENCE': Pilot in another plane was flying 30 minutes ahead of MH370
SEPANG: A BOEING 777 pilot, who was flying 30 minutes ahead of the missing Malaysia Airlines aircraft, said he established contact with MH370 minutes after he was asked to do so by Vietnamese air traffic control.
The captain, who asked to not be named, said his plane, which was bound for Narita, Japan, was far into Vietnamese airspace when he was asked to relay, using his plane's emergency frequency, to MH370 for the latter to establish its position, as the authorities could not contact the aircraft.
"We managed to establish contact with MH370 just after 1.30am and asked them if they have transferred into Vietnamese airspace.
"The voice on the other side could have been either Captain Zaharie (Ahmad Shah, 53,) or Fariq (Abdul Hamid, 27), but I was sure it was the co-pilot.
"There were a lot of interference... static... but I heard mumbling from the other end.
"That was the last time we heard from them, as we lost the connection," he told the New Sunday Times.
Read more: Pilot: I established contact with plane - General - New Straits Times http://www.nst.com.my/nation/gen ... 76448#ixzz2vQgQiZ00
Spekulasi terpimpin dari aku ni yea..hasil dari inputs yang korang kasi kat sini...aku sambung2 kan mcm main puzzle.
jikalau report ni mmg betul valid, apa yang aku highlighted kat atas semua menunjukkan PLANE HIJACK (spekulasi aku je ya):
- pesawat diambil alih oleh 7 orang or maybe 6 orang. Sila semak, dua pemegang passport yg dilaporkan dicuri pada waktu berlainan telah beli tix dari china southern codeshare untuk penerbangan yg sama MH370...manakala secara kebetulan lagi telah dilaporkan juga ada kecurian 6 passports di thailand sebelum ni....kebetulan pula jumlah pembeli2 tix via codeshare ni hampir sama.
Then,
- pesawat berjaya diambil alih; maybe cockpit crew compromised untuk berikan cockpit access. Ketika itu MH370 mungkin baru melepasi malaysia waters. Ikut laporan US embassy to thailand, SOS call dikesan less than 40mins since penerbangan? That means..baru nak masuk Thailand air space kan? SOS call minta mendarat kecemasan di Thailand...sedikit pemahaman di sini...Subang kehilangan real time flight tracker hanya dua jam selepas penerbangan...manakala US embassy di Thailand kata depa terima SOS call selepas 40mins MH370 fly dari KLIA. So, kalau betul claim US tu, makanya, SOS call dibuat ketika penerbangan MH370 masih kelihatan dalam radar display memana air traffic controller. Okay..kita tahu ada dua channel aircraft bley pakai...VHF dan HF.
Untuk jarak dekat pakai VHF kan? sapa forumner yg sembang pasal ni kat thread volume 2 tadi? Semak quote dibawah.
Quote post #1203 @kelana36
@kelana36 says,
commercial plane guna VHF untuk short range and HF untuk long range.
selain dari tu , ada CPDLC.. its a text message comm between the pilot and the controller.. but this one more for enroute jer, pengganti HF.
caranya communication lebih kurang sama macam guna sms kat handphone, untuk request climb ker, descend, weather deviation...
guna untuk emergency distress call such as mayday or panpan pun boleh.
Okay, so hijacker ambil alih pesawat dah, semua bentuk alat komunikasi dirampas (typical modus operandi hijacking) dari penumpang dan anak kapal, malah comm system di cockpit under control depa. Then hijacker wat SOS call palsu guna VHF di Thailand air space, picked up by US military base Thailand, pada masa ni Subang traffic controller mmg tak dapat terima pun SOS call coz VHF dari thailand tak sampai coverage-nya dah. Motif hijacker pakai VHF? supaya hanya local airport in vicinity dgn MH370 sahaja yg picked up untuk landing...so berita fake emergency landing nya less havoc ke seluruh dunia. Tapi hijackers tak sangka yg picked tu US military base.
CHANGING PLAN.
- Flight MH370 diteruskan sampai hampir masuk ke vietnam air space. Maybe tiada contingency plan, hijackers bermesyuarah amik masa untuk berfikir. Wait, kita kena pilih dulu asal dari mana hijackers ni beforehand:
a) SOS call di buat di Thailand...maybe depa penjenayah thailand dan nak land ke negara sendiri, senang untuk urusan penebusan dengan tuntutan? Tapi apakah hijacker ni nak dari Thailand atau dunia? Ada krisis di thailand akhir2 ni? Ana la 'arif. Tapi kenapa flight ni yg digunakan? target mudah sebab flight route-nya via Thailand air space, berbanding kalau hijack flight dari Thailand sendiri tentu dah makan lajak perjalanan masuk jauh ke tempat lain luar thailand. Tapi kenapa tebusannya harus penumpang kapal terbang tidak pula penumpang bas di Bangkok? Coz banyak nationalities yg jadi tebusan, So lebih senang untuk beri tekanan kepada Thailand memenuhi tuntutan depa? Logiknya, penjenayah yg berpengkalan di thailand ni anytime je senang2 bley masuk malaysia melalui jalan darat or air. (imigresen, take note.) Still, tak dapat dipahamkan kenapa tak hijack je aircraft penuh penumpang di airport bangkok tapi sebelum aircraft berlepas? Maybe depa prefer remote airport yg derang dah make ready?
b) Udaya ke apakenama ntah puak pemisah china selatan yang punya krisis dgn PRC bebaru ni yg forumner mana ntah mula citer kat thread Vol 1? depa hijack flight mh370 sebab ramai penumpang china untuk wat ugutan? Tapi adakah mereka punyai kepandaian sebegitu? nak masuk ke malaysia even dari jalan darat...bermula dari tempat derang di selatan china nun...rasanya susah. Kenapa sesusah itu harus derang tempuhi untuk menggertak PRC? So we rule out yang ni la kot.
CHANGE PLAN cont.
-MH370 dah masuk ruang udara vietnam. Okay, dalam flight aware radar display yg korang dah tengok bidionya tuh, nampak tak di saat2 last sebelum signal hilang ada nampak macam plane tu cuba wat correction...ada gerak2 ke kanan sket sebelum lost signal? Mungkin cubaan berpatah balik ke Thailand untuk teruskan juga landing ke airport pilihan sukahati derang? Itupun selepas derang bergaduh sama sendiri. Dalam masa yang sama, maybe ada crew cockpit yang cuba bertindak hero cempiang cuba mengambil kesempatan atas kelekaan hijackers. Dalam pergelutan, entah camne, pilot ditembak mati, hilang kawalan manual. Sebab pe manual? maybe sebab auto pilot off coz derang dah nak start re-route patah balik. hijackers ni bodoh piang tak selicik al qaeda yg rajin antar wakilnya wat lesen pilot. Depa ni tak reti nak control pesawat. Sila semak item #8 kat quote tu yg dah aku highlited tu. Tetiba altitude climbing up. Ini maybe berlaku ketika mana yg kita lihat saat2 akhir sebelum lenyapnya signal flight tracker kat display..setelah dua jam penerbangan. Dalam pada masa yg sama juga quote kedua aku pada artikel tempekan forumner, cakap ada interference pada emergency comm line. Disebut juga panggilan dibuat oleh co-pilot. Kemanakah perginya capten mh370 masa tu? maybe sedang cuba maneuver plane..atau pun telah di secured oleh hijacker.
So rumusan speku aku....Hijacking went wrong, terhempas.
p/s: Ini barulah spekulasi terpimpin!
Last edited by Muntz on 9-3-2014 06:53 PM
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|