CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 5973|Reply: 25

Pesawat menjunam lebih 1000 meter selepas kapten tertidur

[Copy link]
Post time 15-8-2014 02:45 AM | Show all posts |Read mode
NEW DELHI 15 Ogos - Pihak berkuasa penerbangan India mendedahkan sebuah pesawat Jet Airways yang membawa 280 penumpang dan anak kapal menjunam secara mendadak sehingga 1,524 meter daripada ketinggian sepatutnya selepas kapten pesawat itu didakwa tertidur manakala pegawai pembantunya sedang memeriksa komputer tablet.



Direktorat Am Penerbangan Awam (DGCA) India kini sedang menyiasat laporan insiden itu yang dilaporkan berlaku di ruang udara Turki pada 8 Ogos lalu sewaktu pesawat Boeing 777 berkenaan dalam perjalanan dari Mumbai ke Brussels.
Insiden itu terbongkar selepas pegawai pengawal trafik udara Turki menghubungi pihak penerbangan berkenaan selepas pesawat tersebut terbang pada ketinggian 8,839 meter berbanding jarak sepatutnya iaitu 10,363 meter. - DPA


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-8-2014 08:49 AM | Show all posts
mcmni pun ada...tp xkan xda autopilot??
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 08:50 AM | Show all posts
alahai kesiannyer...mengantuk sgt ker..
nsib x jadi apa2..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 09:26 AM | Show all posts
biar betull.....bhye laaa
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 09:40 AM | Show all posts
Mcm2 cerita pasal kapal terbang skrg ni...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 09:45 AM | Show all posts
seram btl....selamat x smua???
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-8-2014 10:00 AM | Show all posts
biar betul...ini lagi bahaya... kelalaian manusia
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 12:34 PM | Show all posts
Tak boleh bayangkan keadaan penumpang time menjunam tu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-8-2014 12:59 PM | Show all posts
Pembantu pilof bukan lansung tak sedar yang kapalterbang tu menjunam dengan tiba tiba?
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 02:31 PM | Show all posts
musim menjunam..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2014 02:59 PM | Show all posts
Tu la bahayanya syiah jadi pilot, pilot sunni aman je
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2014 12:48 AM | Show all posts
Boeing 777 lagi ???
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2014 03:43 AM | Show all posts
Cuainya....

So apa tindakan?
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2014 04:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Tulah pakai gear manual lg.kalau pakai gear auto kan senang
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2014 07:52 AM | Show all posts
dondangdendang posted on 15-8-2014 08:49 AM
mcmni pun ada...tp xkan xda autopilot??

lupa nak set dulu sebelum tidur...heheh
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2014 12:55 PM | Show all posts
sebenarnya dlm aviation, terdapat terms yg mengatakan 'Dont trust your body. Trust the instrument'.
ini kerana badan manusia tak dpt nak tahu samada pesawat skrg sedang decent, accent mahupun banking ke kiri atau kanan kecuali kalau kita tengok ke luar tingkap ataupun monitor menerusi ADI.
kalau tak caya korang boleh try sendiri... waktu yg terbaik ialah ketika nak landing...
sila jgn langsung toleh ke tingkap dan hanya fokus baca majalah...
ketika nak landing, sekurang2nya ada 3 movement iaitu nose down, nose up dan verticle. Tu tak termasuk bank ke kiri atau kanan lagi...
surely korang tak boleh nak perasan punye.... event though kpd pilots yg dah beratus tahun terbangkan pesawat...

tentang auto pilots pulak, selalunya selepas rotate V1, pilots akan set autopilot.
Dgn kata lain yg lebih mudah, pilots akan menerbangkan pesawat secara manual dlm sekitar 2 minit sahaje....dan lepas tu zzzzzzzzz.... (ini ialah realiti)
so setiap kali mereka tiba ke zon negara lain mereka akan inform kehadiran mereka dan meminta permission utk fly mengikut flight plan mereka yg asal.

contohnya kalau korang drive from kl to kb,
bila tiba je kat karak, korang akan inform kehadiran kat atc karak, and then continue to bentong.
andaikan bila tiba je di bentong, atc bentong beritahu ade tanah runtuh atau jem gile kentang dihadapan dan diorg mintak korang divert ke laluan freser hill, korang kena la ikut kata mereka... dan sudah tentu route ni lari dari flight plan yg asal.... (ini adalah normal)

waktu perubahan route ini la yg memaksa pilots utk disenggage autopilot dan fly manually.
after that barulah set autopilot semula dan continue mengikut laluan yg asal...

kecuali kalau pilot berkenaan tak sabar nak tidur semula atau bermain farmville....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2014 08:20 AM | Show all posts
system_failure posted on 17-8-2014 12:55 PM
sebenarnya dlm aviation, terdapat terms yg mengatakan 'Dont trust your body. Trust the instrument'.
...

nice info

kasi kdt la @alphawolf
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2014 10:55 AM | Show all posts
Auto-pilot = co-pilot...

Pilot PPRT?!!
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2014 03:09 PM | Show all posts
oh myyyyyyyyyyy....
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2014 07:00 PM From the mobile phone | Show all posts
dondangdendang posted on 18-8-2014 08:20 AM
nice info

kasi kdt la @alphawolf

abe wolf bukan momod bod ni la dear..
lgpun aku xharapkan sgt pun krdt.. just nk share info2 mana yg termampu jer..
zaman aku jd momod dulu puas dah aku selak thread otai2 yg dah kena kuarantin kat dunia laen..
lgpun skrg ni kalau setakat nk akses thread yg perlukan reading access yg tinggi, aku tau cara backdoor dia. muahahahaha
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 03:43 AM GMT+8 , Processed in 0.072085 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list