View: 1418|Reply: 19
|
[Tempatan]
Cadangan wujudkan bandaraya ke-2 bagi Lembah Klang
[Copy link]
|
|
Pembinaan bandar raya kedua dan sistem kereta api laju bagi menyelesaikan masalah kesesakan di Lembah Klang adalah antara idea yang dibangkitkan di Sidang Kemuncak Perumahan dan Hartanah Kebangsaan Ke-17 yang baru saja berakhir.
Ketika sesi persidangan 'Perumahan Mampu Milik -Memenuhi Permintaan Semakin Meningkat: Pemikiran Baharu dan Strategi Baharu', peserta menyuarakan kebimbangan mereka berhubung isu semasa seperti kenaikan harga hartanah serta kesesakan lalu lintas.
Seorang daripada peserta berkata, sistem kereta api laju yang menghubungkan wilayah utara, yang harga tanah adalah berpatutan, dan Kuala Lumpur bukan saja 'membuka' ekonomi negeri tetapi turut membantu mengurangkan kos sara hidup.
"Kawasan Lembah Klang padat dengan penduduk dan kami sanggup untuk melakukan perjalanan jauh jika terdapat pengangkutan dan saya kira akses adalah elemen penting untuk menyelesaikan semua masalah.
"Lihat Jepun sebagai contoh. Rakyat Jepun melalui perjalanan yang jauh ke tempat kerja di bandar raya setiap hari. Kita juga boleh melakukan perkara yang sama," katanya sambil menambah bahawa rakyat Malaysia bersedia untuk membayar bagi kualiti kehidupan yang lebih baik.
Sementara itu, Presiden Syarikat Perumahan Negara Bhd, Prof Datuk Dr Kamarul Rashdan, berkata idea untuk mewujudkan pinggiran bandar semasa bekerja di Kuala Lumpur adalah idea yang baik.
Kamarul, yang juga seorang daripada penceramah pada sesi itu, berkata cadangan itu membabitkan pelbagai perkara.
"Ia memerlukan perancangan yang terperinci dan menelan perbelanjaan yang besar dalam mewujudkan sistem pengangkutan yang cekap, pengambilalihan tanah dan pembangunan infrastruktur.
"Membina bandar raya kedua berhampiran bandar raya utama, seperti Putrajaya, satu lagi kawasan pertumbuhan baharu yang berpotensi boleh diwujudkan. Ini akan membantu mengurangkan kesesakan di Kuala Lumpur," katanya.
Beliau berkata, cadangan itu secara tidak langsung akan membantu mengatasi masalah kenaikan harga rumah berikutan harga tanah akan menjadi lebih murah berbanding di Lembah Klang, yang meningkat sejak tiga tahun lalu. - BERNAMA
|
|
|
|
|
|
|
|
katanya ada ura2 nk letak nilai kan sbg bandaraya ke 2 |
|
|
|
|
|
|
|
"Membina bandar raya kedua berhampiran bandar raya utama, seperti Putrajaya, satu lagi kawasan pertumbuhan baharu yang berpotensi boleh diwujudkan. Ini akan membantu mengurangkan kesesakan di Kuala Lumpur," katanya.
Beliau berkata, cadangan itu secara tidak langsung akan membantu mengatasi masalah kenaikan harga rumah berikutan harga tanah akan menjadi lebih murah berbanding di Lembah Klang, yang meningkat sejak tiga tahun lalu. - BERNAMA Murah ker rumah kat Putrajaya nun? |
|
|
|
|
|
|
|
bandaraya ke2 = putrajaya
|
|
|
|
|
|
|
|
PongKang posted on 1-9-2014 10:50 PM
katanya ada ura2 nk letak nilai kan sbg bandaraya ke 2
nilai jalan dh jem janganlah tambahkan jem.
|
|
|
|
|
|
|
|
airfilterkotor posted on 1-9-2014 10:51 PM
Murah ker rumah kat Putrajaya nun?
ura2 akak dgr cyberjaya akan dibangunkan,
|
|
|
|
|
|
|
|
CiliPadiSedap posted on 2-9-2014 01:47 AM
nilai jalan dh jem janganlah tambahkan jem.
tula.. depa kene buat kereta terbang menjelang wawasan 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
Nilai tuh x jauh pon Dr lembah klang...
Apa kate buat jauh skit...in 30 yrs jadi la cam KL skrg ni |
|
|
|
|
|
|
|
bandaraya ke2 kat sg buluh( rrri lama) |
|
|
|
|
|
|
|
bukit beruntong |
|
|
|
|
|
|
|
"Ia memerlukan perancangan yang terperinci dan menelan perbelanjaan yang besar dalam mewujudkan sistem pengangkutan yang cekap, pengambilalihan tanah dan pembangunan infrastruktur.
memang besar pembelanjaan.....ditelan.....Prof Datuk Dr Kamarul Rashdan |
|
|
|
|
|
|
|
Apalah profesor ni. Tak buat research mendalam ke sebelum mencadangkan.
Bandaraya ke-2 dah ada iaitu Putrajaya.
Keretapi laju pun dah ada iaitu KL-KLIA2. Di sepanjang perjalanan ada stesen-stesen tertentu seperti Putrajaya dan Salak Tinggi. Tapi harga dia yg terlalu mahal menyebabkan ramai yg bergadai nyawa naik motor.
Bandaraya ke-3. Sebenarnya dah ada iaitu Seremban. Seremban dan Nilai akan digabungkan menjadi Bandaraya Seremban.
Perkara simple yg boleh kerajaan buat ialah extend ERL drp KLIA2 ke Seremban 2, Seremban dan Senawang.
Pembangunan biar swasta yg buat dgn kawalan harga dan infra oleh kerajaan.
Transnasional dah buat konsep yg sama dgn BET untuk laluan KL-Seremban.
Cuma saya cadangkan perlu ada perhentian di sepanjang Lebuhraya KL-Seremban yg integrasi dgn public transport. Contoh Bukit Jalil (Bus/LRT), Serdang (Bus/Komuter). |
|
|
|
|
|
|
|
putrajaya bandaraya hantu tak ada urang |
|
|
|
|
|
|
|
tobby posted on 2-9-2014 05:00 AM
bukit beruntong
area Rawang tu mcm2 cara, usaha di buat
masih susah org nk menghuni di sana
sesiapa yg nk menyewa di sana tanpa perlu byr sewa rumah cuma byr bil air, letrik dipersilakan cari rumah di sana
byk pemilik rumah tgh cari!
|
|
|
|
|
|
|
|
tak guna kalau create bandar ke-2 or ke-3 or ke-4 kalau at the end of the day, rakyat masih bergantung dengan kereta untuk masuk KL.
apa yg ditekankan adalah jaringan public transport dari luar bandar ke dalam bandar. harus la effiecient and reliable at any time with affordable cost untuk daily travel. |
|
|
|
|
|
|
|
camflo03 posted on 2-9-2014 08:55 AM
tak guna kalau create bandar ke-2 or ke-3 or ke-4 kalau at the end of the day, rakyat masih bergantu ...
Betul tu.
Basic di negara maju bukannya bangunannya tinggi atau canggih tetapi reliable and efficient public transport.
|
|
|
|
|
|
|
|
Plan system public transport dah la, bandaraya tu automatic muncul. |
|
|
|
|
|
|
|
kluangman posted on 2-9-2014 07:32 AM
Apalah profesor ni. Tak buat research mendalam ke sebelum mencadangkan.
Bandaraya ke-2 dah ada iait ...
Wat ken we expek words from those spnb people... masih terngiang-ngiang apa kawan aku penah komen sinis pasal dorang neh.
|
|
|
|
|
|
|
|
nak compare dgn Jepun? apa ke bongoknya.. Jepang sana cuaca, muka bumi suma nya lain, asal boleh ja nak bagikan contoh.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|