View: 1965|Reply: 18
|
[Tempatan]
Data jumlah pembaca akhbar menurun, kaji selidik Nielsen disalahkan
[Copy link]
|
|
KUALA LUMPUR 25 April - Kaji selidik yang dijalankan The Nielsen Company (Malaysia) Sdn. Bhd. (Nielsen) mengenai data pembaca akhbar 2014 meragukan kerana tidak selari dengan jumlah edaran satu-satu akhbar.
Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Mohamad Md. Yusoff berkata, firma kaji selidik itu tidak boleh bergantung kepada data pembaca sahaja sebaliknya perlu menyertakan sekali jumlah edaran bagi memberi gambaran sebenar akhbar yang menjadi pilihan rakyat di negara ini.
“Kita dapati dalam senarai yang dikeluarkan firma itu, akhbar-akhbar tertentu tidak berada pada kedudukan sebenar berdasarkan jumlah edarannya.
“Bagaimana akhbar yang kita tahu ia popular, berpengaruh dan diterima masyarakat boleh berada di kedudukan bawah dengan jumlah pembaca yang rendah,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini, hari ini.
Beliau mengulas kaji selidik Nielsen baru-baru ini mengenai perbandingan data pembaca akhbar 2014.
Malah, Mohamad berkata, kajian itu serta beberapa kajian yang dilakukan sebelum ini dilihat mempunyai agenda tersembunyi untuk memastikan pengiklan melanggan di dalam akhbar-akhbar atau syarikat penyiaran tertentu yang berkepentingan sahaja.
“Saya tidak menolak kemungkinan ada gerak saraf daripada pihak-pihak tertentu bagi memberi persepsi tidak baik kepada sesebuah akhbar kerana kajian sebegitu memang boleh memberi kesan kepada sebuah agensi media,” ujarnya.
Sementara itu, Pensyarah Jabatan Komunikasi, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Syed Agil Syed Alsagoff berkata, sudah tiba masanya sebuah agensi penyelidikan tempatan ditubuhkan bagi menjalankan kajian menyeluruh khususnya dalam menentukan rating pembaca dan penonton saluran-saluran media di negara ini.
Beliau berkata, negara tidak boleh bergantung kepada Nielsen semata-mata kerana kredibilitinya sudah beberapa kali tercalar lebih-lebih lagi firma itu masih terbabit dengan kes undang-undang dengan sebuah akhbar berbahasa Inggeris berkaitan soal unjuran bilangan pembaca.
|
|
|
|
|
|
|
|
aku tk.thu nk komen pe.boleh gitu?muaha |
|
|
|
|
|
|
|
Lebih senang membaca online di smartphone,duit soratkabar bole buat byr bil datapele. |
|
|
|
|
|
|
|
apa kajian Nielsen tu kata?
paper utusan malaysia no 1 kat malaysia ke? |
|
|
|
|
|
|
|
kalu edaran tinggi sebab diborong atau dipaksa beli secara borong takyah meroyan lah utuseks oiii |
|
|
|
|
|
|
|
logik apaaaa....
macik jual nasik lemak beli utusan nak bungkus nasik lemak semataaaaa
namun harammm membacanyaaaa |
|
|
|
|
|
|
|
Dijadikan kertas membungkus nasi lemak.
|
|
|
|
|
|
|
|
aku suke nielsen ni
dia buat survey sure ada je buah tangan bg aku...hahahahah |
|
|
|
|
|
|
|
Orang baca online sajo dah
Mane ado boli paper
Rugi jew banyak iklan |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun. bace online. then kat opis pung ada paper. no need to beli. |
|
|
|
|
|
|
|
terimalah kenyataan.... akhbar is so yesterday.... kdg2 media social lg pantas dan cepat.... |
|
|
|
|
|
|
|
dah 2 tahun tak beli suratkhabar |
|
|
|
|
|
|
|
sapa yang gigih beli paper tu ai amek paper the sun yang dorang bagi free kat kl sentral tu je..kat ofis pon ada
kalau nak baca komen2 on certain issue, bukak forum sudaaa |
|
|
|
|
|
|
|
paper uutusan, berita hairan mmg orang tak bace la.. macai je kuat hadap.
lagi satu metro sex... |
|
|
|
|
|
|
|
utusex, metroll hairan...
|
|
|
|
|
|
|
|
Aku penah keje (setahun lebih) kat Nielsen dulu dan mmg bnyk ada unsur penipuan. Samada dekat field (interviewer) atau dekat department data entry. Data yang di collect dari public kbnykn tidak lengkap, kawtim dgn kwn2, cleaning dekat data entry base on condition yg diberikan sekiranya ada soalan2 yang kosong / tidak dijawab dan bnyk lagi lah. Malas aku nak ingat balik. |
|
|
|
|
|
|
|
banyak org baca kat opis... 1 paper kat 30 org bleh baca... mana de nak beli2...
pastu survey dorang ni camner yer? kot-2 org yang disurvey x baca paper ker.... |
|
|
|
|
|
|
|
kalau data menunjukkan pembaca tu ramai pembaca
di jajanya statistik tu
bila data tunjuk pembaca menurun
si Nielsen kena kutuk la pulak |
|
|
|
|
|
|
| |
|