Register

ADVERTISEMENT

Author: putehkundor

[2015] THE MARTIAN-Matt Damon, Jessica Chastain

[Copy link]
Post time 1-10-2015 05:45 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 1-10-2015 11:13 PM

Hi  all....assalamualaikum,

Well... i managed to catch the movie last nite at Odeon and well…i love it ....all of it , i mean every frames of it ...the film of course - not the  thin cachexic physique of matthew paige damon  !!!...hahahaha, hmm there is always something about Ridley's film that  makes you feel that this director is meticulous and has done the homework to the best of his ability la…..u rasa  dia buat keje dengan baik, cuba  tengok The Kingdom of Heaven, Robin Hood...ada sense of inclusivity and balance dalam film dia tu – dia tak suka nak tunjuk berat sebelah atau stereotype barat dalam sesuatu isu itu , pada sayalah.

About Matthew Paige Damon....well what can i say about  this brilliant actor ?
Well,  I can see clearly the bits of  his ‘ young ‘ Good Will Hunting’  being the  'mature' side of Mark Watney...the calculated and automated actions  of Jason Bourne in him during every execution of his survival plans on Mars . I could see the characters he  played  in his  previous good films  ,  somehow blend  together and manifest  as  ‘Mark Watney’  - the best Botanist on Mars …hahaha. Sekarang ni Nampak damon in his acting more relaxed and 'natural' and that good , relax , nice smile …natural.
i tak suka film dia yg lain like yg ade mission iraq tu or ?? the zoo nampak tajuk dalam tu tak macam film tu dan watak tu sesuai dengan dia...but films dia macam good will hunting, ocean 11.12.13, jason bourne, this one and adjustment bureau tu memang ....suit his 'natural ' personality well...u could feel that ...
okay now the film - wow cool - pace wise - not too draggy - you could see the character develops - every scenes, conflict , challenges and problem solving tasks in every frames of the films...

- good scripts and appreciation of the characters - i mean - of course semua bagus Sean Bean - suka tengok dia pegang watak baik and assertive , Jeff Daniels, Vincent kapoor ?? nice - i mean he is really natural - his humour and the way he acts , demeanour tu nampak memang dia jiwai watak seorang penyelaras program dengan baik...cara dia interact dengan JPL people and that ' asperger guy = yg nerd tu - from astrodynamics  dept  - hahahahahahahahah semua audience gelak ....adoi yaaiii sampai office jadi rumah , jadi katil  dah and  up to the point when  his  boss  said : you do know that i am your boss, right?  hahahahah. This guy kan memang selambe rock je tau , suka je tengok dia - he was really hilarious  - watch the scene when  he is proposing his rescue mission to the ' director of Nasa' and ' the lady  PR of NASA ' tu hahahahahahaahhahah gotta watch this !!!! – selambak je  tanya : sorry …sorry what’s your name again  hahahahahahahahah
memang best ......
and one more thing that i like -  when Vincent ? and that  NASA PR lady  yg dok monitor Watney on mars tu - baca transcript  watney in one of the scenes lebih kurang macam ni :
‘Are you F- kidding me,’
Depa dua masa tu dok pikiaq apa intonasi  Watney ye ...hahahah
classic ....plus – Watney swear words broadcasted to the rest of the world  hahahahaha lawak scene tu ….oh boy i love it ....

okay now...

the science of it - wow,  i mean surely you will marvel at those brains in NASA or the author of this novel ...about a 'somewhat ' logical and plausible things to do when you were alone and stuck on mars surface...
- cara dia pikiaq survival skills using simple ( but not so laaa kalau pengetahuan basic science level KBAT pun teruk ) basic science - nak tanam pokok - kena ada benih - in this case potatoes...yup, kena ada organc plant food ( fertilisers) so human waste - yeah cool - love those scenes...then kena ada ayaq...
how to create water - yess the fuel from the rocket tu = hydrogen but then kena ada catalyst sikit then exposed to air  , explosion  then water .....
then how to communicate - yep critical - dia teringat pathfinder ....yes....so...pi cari balik tapak tu ambik guna technology tu ....then pikiaq pulak macam mana nak tahu response from the other planet  = yes ...pikiaq a method to decode their  message ....simple kan problem solving ???
bila mana seseorg tu dicampak dalam situasi yg dia tak familiar , bila dia start nak  menilai dan problem solve , yg main banyak peranan ialah your executive function - allah is great sebab tu allah sayang manusia ....bagi ilham dan idea dan bagi dia apply knowledge dia tu....cool...sungguh...

banyak calculation on food ratio - concept Sol days tu i tak tahu tu macam mana depa kira sistem hari di mars on hari di bumi = they conceptualised as sol XX days...travelling days ….macam mana nak save tenaga dan charging  his space vehicle tu…nice…sentimental last sekali…bila dia sign nama dia ….nice…..la touching scene.

dan lastly the trajectory of his space capsule and his friends , wow , cool…cara depa dok  pikiaq  bagaimana nak ‘rabut? ‘ ragut or snatch him during that window of time , kena ambil kira v of their shuttle and his distance + velocity – dan cara depa selesaikan masalah tu ….nak pintas dia , interceptive velocity.
best...i suka.  
Others : pilihan lagu =  Waterloo by abba....suka pulak tengok selection of songs....hahahahaha his comments on those songs ' disco' song ....hahaha ' beat ....'best tengok scene dia rawat luka dia , jahit sendiri....etc etc...last credit song – hahahah lagu I will survive….dan last sekali – film depa ni dah memberi 15 000 peluang pekerjaan dalam proses pembikinannya ….u see the ‘industry’ ???

cuma nak tanya satu benda la mars gravity - cara dia berjalan tu macam jln biasa ....sebab i fikir gravity mars kurang so ..ada ke sikit effect ?

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 1-10-2015 05:52 PM | Show all posts
lagi satu  kan depa bila buat film, depa ada support yg bagus dari agensi agensi berkaitan...tengok tang credit tu nama besar dalam agensi pendidikan science : smithsonian, NASA , etc ...semua depa boleh dapat...

Use magic Report

Post time 1-10-2015 10:28 PM | Show all posts

Fakta Menarik  The Martian
pihak produksi meminta kebenaran NASA untuk memuatkan fakta saintifik. Setiap apa yang diceritakan dalam cerita ini adalah berdasarkan fakta.  Hampir 50 peratus dari  cerita ini merupakan bahan dari NASA.

The Martian menjalani penggambaran di Wadi Rum, Jordan iaitu sebuah padang pasir berwarna merah yang seakan sama dengan permukaan Marikh.
Misi ke planet Marikh yang diceritakan dalam  ini merupakan rancangan masa depan sebenar NASA.
Pihak produksi memiliki ladang kentang sebenar di dalam studio untuk digunakan dalam cerita ini.
Matt Damon khuatir jika penonton keliru dengan watak dalam  lakonannya sebelum ini,Interstellar. Ini kerana dalam cerita berkenaan dia turut membawa watak sebagai angkasawan yang terkandas di sebuah planet.

Kebanyakkan kajian dan pembangunan dari  Prometheus (2012) digunakan dalam cerita ini terutamanya berkaitan sut angkasawan.

Use magic Report

Post time 2-10-2015 01:44 PM | Show all posts
scene nak selamat kan si watney tu sebijik macam scene citer Gravity

Use magic Report

Post time 2-10-2015 04:53 PM | Show all posts
Aku peminat Jessica Chastain, kristen Wiig, Mat damon.. semestinya nak tgk...

Use magic Report

Post time 2-10-2015 05:40 PM | Show all posts
oh by the way lupa pulak:

please pay attention to the last few words , phrases from Mark Watney - when he told the students about his experience on MArs....

u will die....and accept it and then  something lebih kurang macam ni dengan ingat you will die tulah , you akan buat anything appropriately to keep u alive...

betul la...org ingat mati org yg bijak  sebab itu akan membuatkan you bermotivasi bekerja kuat seolah olah ini hari terakhir sehabis baik dan bersungguh sungguh dan juga beribadat pun bersungguh dalam melakukan pekerjaan you tu dan amalan you...

i mean terkesan jugakla...part itu...

every shoot  of a new growing plant - dia sebut - hi there.....heheheh

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Follow Us
Post time 3-10-2015 01:39 AM | Show all posts
Baru jer balik dari nonton mobe nie ... wut i can say ... mobie ni mmg terboek. My butt glued teruih kat seat sepanjang mobie ni berlangsung. Tak ada momen yang bosan langsung. There was a time the mobie a bit slow and most of the time, a bit fast ... but pedulik apa ... sebab i really enjoyed every moment wutching this mobie.

Bayangkan:
~ Tersadai di sebuah planet yang agak tidak berpenghuni ... alone .... no living creatures at all ... except you alone. Scary khenzzzz... Tapi disebabkan nak hidup, you will do what ever you can within your knowledge, capability and survival skills in order to keep survive.
~ You on earth ... aware that there is some one on the other planet left behind ... alone trying to survive. You can see and watch him via satelite .. moving and doing necessary thing in order to survive. Suma manusia kat dunia tanpa mengira bangsa, agama, kepercayaan, ideology ... pray and hope that he will be able to be rescued. That why chinese government extend their help as well to rescue him. Love this part so much ...
~ As part of team yang berjaya menyelamatkan diri dari ribut ganas yang melanda marikh ... dan dalam perjalanan pulang ke bumi ... that moment biler tau kawan yang ditinggalkan kat marikh rupanya masih hidup ... mmg pelbagai perasaan dan emosi melanda diri. Biler mendapat tahu ada jalan utk menyelamatkan kawan tersebut ... sanggup kembali ke marikh untk mendapatkan balik kawan tersebut. Walaupun terpaksa menempuhi another 900 days untuk kembali ke bumi ...

My favorite scenes:
~ Disaat cuaca elok, tiada ribut taufan ... the physical view of marc extremely spectacular and breathtaking ... very peaceful. red is everywhere ... pada saat matahari terbenam, kerdipan2 bintang mula kelihatan dilangit marikh ... tetapi di saat ribut taufan melanda ... mmg dasatttttt ....
~ Scene mark membuat ujikaji untuk menanam kentang dan mendapat sumber air kat marikh... very interesting.
~ Scene first interaction and communication antara mark ngan bumi ... that feeling ... sampai iols sundiri pun berasa lega juga ... walaupun in reality, i m just wutching a mobie ...
~ Scene mark mendengar lagu lagu disco 80an kat marikh. Somewhere isolated far from earth and human civilization, ngan scenary memaparkan suasana mars yang agak sunyi .. sepi dengan bunyi angin menderudan pasir pasir mars berterbangan ... tetibe terdengar lagu disco 80an ... using 80s song as back ground semasa Mark explore mars ... mmg merupakan satu idea yang teramat bijak ... tersentuh jiwa....
~ saat komander Lewis berjaya merangkul tangan mark semasa mereka terawang awangan pada orbit mars ... dan berjaya membawa mark masuk ke spacecraft dan disambut oleh kawan kawan yang layen ... owhhhh .. i love that moment so much. Tapi sayang .. moment tu terlampau pendek ...
~ banyak ler jugak scene scene lawak yang iole suker jugek. director mmg bijak .. sebab disaat emosi penonton tertekan ... stress ... dapat jugak dikendurkan ngan lawak lawak bijak ... bukan lawak bodoh hokeyyyy ...

Overall ... i truly enjoyed wutching this mobie. jalan citer banyak memainkan emosi dan perasaan penonton.

I scored this mobie 9.5/10 ... terbaek .. daebak ... best gilerrrrr ...

p/s micheal pena ni mmg very versatile actor. ntah ler ... sejak nonton dia berlakon dalam citer antman ... i can feel that i really love this actor ...

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 3-10-2015 07:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Cerita yg sangat menarik
2 jam yang tidak dirasai telah habis
Part science semua telah di komen oleh mbhsfc
Jadi aku nak komen part
Dalam cerita ni takde orang jahat huhuhu
Tapi takde org jahat pun ok

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 4-10-2015 11:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok..baru lpas layan movie ni..mmg best la..cuma terfikir jugak mcm mana kapal dia boleh naik ke angkasa hanya berbumbungkan kain khemah .Dan la laju siot..

Use magic Report

Post time 5-10-2015 09:49 AM | Show all posts
Rajawali replied at 4-10-2015 11:00 PM
Ok..baru lpas layan movie ni..mmg best la..cuma terfikir jugak mcm mana kapal dia boleh naik ke angk ...

khenzz.... macam tak lojik kat part tue

Use magic Report

Post time 5-10-2015 09:27 PM | Show all posts
Rajawali replied at 4-10-2015 11:00 PM
Ok..baru lpas layan movie ni..mmg best la..cuma terfikir jugak mcm mana kapal dia boleh naik ke angk ...

kapal dia boleh naik sebab kapal tu guna engine rocket dan ini yg diperlukan untuk menghasilkan daya tujahan ke atas. Aim kapal tu ialah untuk ke orbit MARs tu sebab masa tu dia boeh keluar untuk dipintas oleh kawan kawan dia...

Use magic Report

Post time 5-10-2015 10:42 PM | Show all posts
tengok The Martian, kita sebenarnya tengah  diadikan tikus belanda dan cuba di braiwash oleh NASA, bahwa jika suatu ketika nanti, manusia sudah mampu melakukan perjalanan atau melakukan umrah ke Mars, tak perlu takut jika tertinggal sendirian. Ikuti saja panduan bertahan hidup dari Watney, maka kita idop selamat
1 SOL di Marikh bersamaan dengan 24 jam 37 minit dan 22.664 saat waktu di Bumi...maknanya, satu hari di Marikh melebihi 2.7% masa 24 jam di Bumi...jarak untuk kapal angkasa dari Bumi untuk tiba di Marikh adalah bersamaan dengan 414 hari.
nak tahu bagaimana Encik Mark Watney nak survive seorang diri di Marikh dan makan kentang untuk idop kat planet merah sila baca kat link bwh:
What will you do to survive Mars

Use magic Report

Post time 5-10-2015 11:21 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 6-10-2015 01:18 AM

http://www.popsci.com/realism-ma ... i-fi-films-all-time

tentang apa yg film tu tak highlight dan keadaan sebenar

Use magic Report

Post time 6-10-2015 01:11 AM | Show all posts
bluezink replied at 5-10-2015 10:42 PM
tengok The Martian, kita sebenarnya tengah  diadikan tikus belanda dan cuba di braiwash oleh NASA, b ...

that's SOL ye...thanks

ni about andy weir

and citer dia berkenaan proses penulisan buku tu
besttt

https://www.youtube.com/watch?v=2tfh6OUUYUw

Use magic Report

Post time 6-10-2015 01:13 AM | Show all posts

Use magic Report

Post time 6-10-2015 07:22 AM | Show all posts

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 6-10-2015 07:35 AM | Show all posts
sapa dah tgk???? best tak????

Use magic Report

Post time 7-10-2015 01:39 AM | Show all posts
Besh woooo .x rugi nengok!

Use magic Report

Author| Post time 7-10-2015 06:59 AM | Show all posts
ramai yg bandingkan filem ni ni dgn castaway versi marikh.
tapi bagi kak teh castaway tu filem rob zemeckis dan tom hanks...watak2 lain mcm underused esp helen hunt... bila depa dah jumpa balik dah start boring....

tapi film ni walaupun matt damon menonjol, tapi watak2 lain pun dikembangkan dgn baik oleh pakcik ridley dan screen writer andrew goddard ..jeff daniel as nasa head, vincent kapoor, jess chastain etc....kristen wiig pun cute gak watak dia. yup betul....fast paced...takde momen boring pun. film ni pun byk adegan lucu dan sangat suka tgk sikap optimis mark watney

(spoiler alert)paling best bila kapten lewis dapat tangkap mark walaupun terlepas pada mulanya....tapi mark berjaya berpaut kat tali yg ikat lewis tu...bila depa berpeluk nampak cantik jah tali tu terapung apung...mcm ribbon....

undoubtedly best film of the year so far for kak teh kertu

Use magic Report

Post time 7-10-2015 08:31 AM | Show all posts
dah tgk sabtu lepas.. best!!
even anak aku yg umur 10 tahun pon enjoy dgn cerita ni

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

27-4-2024 02:20 PM GMT+8 , Processed in 0.093577 second(s), 44 queries .