Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Search
39333
View
145
Reply

Kraftangan dan alat muzik tradisi Sabah..

[Copy link]

Author: BeeBuzz       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-3-2004 10:19 AM | Show all posts |Read mode
Seperti yang kita semua tahu Sabah kaya dengan hasil kraftangan dan alat muzik tradisi..So kalau boleh jom kita perkenalkan dan lebih baik letak gambarnya sekali...

Silakan........


Jenis Alat Muzik

Kebanyakan alat-alat muzik di Sabah dibuat daripada bahan-bahan asli. Sebagai contoh, tongkungon, turali, suling (atau seruling), sompoton dan togunggak diperbuat daripada buluh. Alat lain seperti gambus, kompang dan gendang diperbuat daripada kulit kambing. Gong dan kulintangan dibuat daripada kayu lembut dan menyerupai gitar panjang bertali tiga yang dibuat daripada giman, sejenis gentian pokok palma.

Alat-alat muzik di Sabah dikelaskan kepada kordofon (tongkungon, gambus, sundatang atau gagayan), erofon (suling, turali atau tuahi, bungkau dan sompoton, idofon (togunggak, gong, kulintangan) dan membranofon (kompang, gendang atau tontog).




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 12:39 PM | Show all posts


Sompoton..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:02 PM | Show all posts




Sebahagian daripada alat muzik yg terdapat di sabah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:05 PM | Show all posts




Alat-alat muzik yang terdapat di sabah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:07 PM | Show all posts











Alat muzik yang terdapat di sabah.
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2004 01:34 PM | Show all posts
bestnya Bee... aku pernah belajar main kulintangan sama nenek ku tp kan.. sampai skrg ni ndak jugak aku pandai.... sayang kan?!!! warisan pusaka nenek moyang..... ntah bilalah aku ada cuti panjang supaya boleh belajar lagi betul2..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:36 PM | Show all posts


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:38 PM | Show all posts








Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2004 01:44 PM | Show all posts
Originally posted by Gadiskampung25 at 12-3-2004 13:34:
bestnya Bee... aku pernah belajar main kulintangan sama nenek ku tp kan.. sampai skrg ni ndak jugak aku pandai.... sayang kan?!!! warisan pusaka nenek moyang..... ntah bilalah aku ada cuti panjang  ...



Tu la ko...biasalah kalau masih kecil ni kita mana mau menghargai bendax tu semua walhal orang luar kagum ngan kebolehan kita...

Aku mau cakap pandai sangat nda la tapi aku pandai main lagu mengiluk,limbai tarian bajau tu, bambunatip, bolax sama tarirai....Itu pun aku belajar di sandakan waktu aku join STS......Sambil menari sambil aku belajar sama pemuzik macam mana main tu....

Aku biasalah semua aku mahu tau....sebab tu aku minat buka story pasal bendax ni...sebab aku ni cinta seni....hehehehehehe....tapi betul bah begitulah aku orangnya...:ah::ah::ah:..
Reply

Use magic Report

brokenstereo This user has been deleted
Post time 13-3-2004 05:01 PM | Show all posts
makasih byk2 beebuzz sbb ko buka topik2 yg amat berguna nie....ngam2 sa sdg menjalankan research psl ni benda2.....dateline 2 weeks lg... :bgrin:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2004 06:33 PM | Show all posts
Welkam babe.........bah kiranya ko berhutang satu

mangkuk soto sama aku la nie....hihihi...hah apa lagik siap sudah sibagai nie

mau kebandar......ayok berinut kita...:cak::cak::cak::cak:
Reply

Use magic Report

brokenstereo This user has been deleted
Post time 13-3-2004 06:51 PM | Show all posts
1 mangkuk ja? napa ndak 10?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-3-2004 10:06 AM | Show all posts
Bah kalau mau kasih lebih pun boleh bah.......
Reply

Use magic Report

Harry Potter This user has been deleted
Post time 15-3-2004 03:30 AM | Show all posts

Inikah yang namanya bungkau..??

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 03:34 AM | Show all posts
Nda berapa jelas pula mukanya tue......barangkali........:stp:
Reply

Use magic Report

Harry Potter This user has been deleted
Post time 15-3-2004 03:44 AM | Show all posts
jan macam tu.. kes taulah..
Reply

Use magic Report

Harry Potter This user has been deleted
Post time 15-3-2004 04:09 AM | Show all posts

Sompoton..


Sompoton adalah sejenis alat muzik yang di perbuat daripada buluh kecil, buah badas atau, tabarau, sejenis tumbuhan yang pahit isinya dan tidak boleh dimakan. Selain itu digunakan sapinit (sejenis gam pelekat) dan kelulut labah (sejenis lebah yang membuat sarangnya di batang kayu dan gemar menghisap peluh manusia).

[ Last edited by Harry Potter on 15-3-2004 at 04:23 AM ]
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 05:57 PM | Show all posts


Tikar Apkhir..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 05:58 PM | Show all posts


Tikar Saburina
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 05:59 PM | Show all posts


Tikar Dua Muka
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 06:00 PM | Show all posts


Tikar Kulit Kayu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2004 06:02 PM | Show all posts




Jenis-jenis mutiara yang terdapat di sabah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2004 06:26 PM | Show all posts
Bee, thanks atas semua gambar yg kau post. Tak sabar mau balik sana.....terubat jugak la rindu!
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2004 06:31 PM | Show all posts
Originally posted by ~bEeBuZz~ at 15/3/04 05:59 PM:


Tikar Dua Muka


Bee... selama ni aku ingat Sarawak jak ada tikar2 mcm ni... sbb yg glemes sblh kampung aku...tikar ala2 mengkuang tu.... nyiru....dsb...

mcm org baru masuk Sabah gak aku ni..... ya lah bah.....
malu sia wei.....:nyorok::nyorok:
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2004 06:36 PM | Show all posts
tikar2 ni kalau kita bikin alas badan atau tidur atasnya...sejuk gila!!! Ndak macam tikar moden yg lain.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2016 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.080447s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list