CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Misteri & Sejarah Lihat artikel

Harley Davidson 1903

16-4-2014 05:08 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 8576| Komen: 2

Description: Harley Davidson , Merupakan Sebuah Nama Bagi Motor-Motor Gede Yang Mempunyai Bentuk Yang Unik Dan Dalam Hal Kelajuan Mempunyai Cc Yang Sangat Tinggi Bagi Sebuah Motor Yang Digunakan Dijalanan.
Harley Davidson , merupakan sebuah nama bagi motor-motor gede yang mempunyai bentuk yang unik dan dalam hal kelajuan mempunyai CC yang sangat tinggi bagi sebuah motor yang digunakan dijalanan.




Debut bermula dari tin bekas untuk mesin. Persaingan dengan basikal motor bikinan Jepun, membuatnya harus mengubah pola pengurusan agar boleh kembali bangkit dari krisis. Inilah perjuangan Harley Davidson , yang lebih dari 100 tahun menjadi ikon kejantanan. Sejarah motor Harley-Davidson bermula di Milwaukee pada tahun 1903. Saat itu, Bill Harley dan Arthur Walter Davidson yang membangunkan sebuah motor satu silinder. Dan hebatnya, seseorang membelinya! Pada tahun 1905, mereka kemudian berjaya membuat 11 unit motor, pada tahun 1908 meningkat menjadi 154 motor .... akhirnya mereka mempunyai sebuah kilang motor, yang awalnya hanya terbuat dari papan, kebetulan yang membuat adalah ayah dari Davidson. Kilang kecil ini kemudian berkembang, salah satu ahli keluarga Davidson, William, kemudian ikut bergabung. Akhirnya mereka merekrut 20 orang pekerja, untuk memenuhi keperluan tenaga kerja.


Tahun 1909, Bill Harley membuat projek mesin V twin 1000 cc. Kala itu mesin ini boleh menghasilkan 7 horsepower. Mesin dengan konfigurasi V-twin 45 darjah menjadi ciri khas dari motor Harley-Davidson.



Tahun 1910, adalah awal pemasangan logo yang legendaries "Bar and Shield" di motor Harley-Davidson. Pada tahun ini, beberapa lumba lumba motor, ketahanan motor dan lumba naik bukit dimenangi oleh Harley-Davidson.

Tahun 1912 disifatkan dengan pertumbuhan yang pesat dari kilang motor Harley-Davidson. Pada saat itu, mula dibina 6 kilang baru, bahkan pada saat itu sudah mula dilakukan eksport ke Jepun. Di Amerika Syarikat sendiri sudah berdiri lebih dari 200 pengedar jualan motor Harley Davidson.

Tahun 1914 mula diperkenalkan sidecar. Tahun 1915 mula diperkenalkan penghantaran sliding gear 3 kelajuan. Tahun 1917, satu daripada tiga motor dihantar untuk kepentingan Tentera Amerika Syarikat. Pada tahun berikutnya, jumlah yang dihantar untuk kepentingan tentera malah meningkat menjadi 50% dari jumlah pengeluaran. Pada akhir tahun itu, diperkirkan lebih dari 20,000 unit motor Harley-Davidson yang dipakai oleh pihak tentera.

Tahun 1918, Harley-Davidson merupakan kilang motor terbesar di dunia. Tetapi kemudian datanglah masa suram bagi Harley-Davidson, iaitu ketika harga kereta semakin murah (lahirnya kereta jenis T-Ford), dan banyak orang menilai motor sudah ketinggalan zaman.



Tahun 1920, diperkenalkan tanki jenis tear drop, menggantikan tangki yang menggantung di backbone. Pada tahun 1926, motor dengan satu silinder kemudian muncul lagi, selepas pengeluaran berhenti pada tahun 1918. Pada tahun 1928, pertama kali diperkenalkan mesin Twin-cam dan brek roda depan di motor Harley-Davidson. Dengan perubahan ini, motor boleh dipacu hingga 85 batu per jam. 1930 mula diperkenalkan motor trike (roda tiga) sebagai motor Service-Car, bahkan banyak yang digunakan untuk kepentingan komersil dan kepentingan bagi kepolisian. Pada saat itu, logo sayap helang mula dilakarkan di tangki, beberapa perubahan juga dilakukan di sector mesin. Tahun 1936 sangat istimewa bagi Harley-Davidson, kerana pada saat itu lahirlah mesin 1340 cc.

Mesin ini kemudian diaplikasikan ke Harley-Davidson jenis Knucklehead. Pada tahun 1947, jenis Panhead pertama kali dilancarkan dari kilang, menandakan Harley-Davidson sebagai satu-satunya motor bangsa Amerika. Tahun 1940-an, adalah masa-masa patriotic bagi Harley-Davidson, kerana semua pengeluaran ditujukan untuk membantu pihak tentera berperang. Bahkan pada tahun 1941, pengeluaran Harley-Davidson untuk awam dihentikan, semua pengeluaran diarahkan pada untuk keperluan tentera. Pada tahun 1945, pengeluaran motor untuk penggunaan awam dibuka kembali. Harley-Davidson membeli kilang tua AO Smith Propeller Plant, khusus untuk pembuatan mesin. Mesin ini kemudian dihantar ke kilang lama di Juneau Avenue untuk dipasang.



Pada tahun 1949, system hidraulik brek depan diperkenalkan pada model Hydra-Glide. Tahun 1950-an adalah tahun yang buruk bagi Harley-Davidson. Saat itu Inggeris menguasasi 40% pangsa pasar dengan motor model Triumph. Tapi untunglah, pada tahun 1957, Sporster telah lahir, merupakan motor Harley paling cepat dari yang sudah ada selama itu. Tahun 1969, adalah saat ketika Harley-Davidson melakukan penggabungan dengan American Machine and Foudry Compaly (AMF). Tetapi kualiti yang dihasilkan sangat menurun, sehingga produk Super Glide dan SLCR Caferacer pada tahun 1970 mendapat nama yang buruk.



Kemudian manjemen Harley Davidson berjaya keluar dari penggabungan dan bertekad menghasilkan motor yang moden tetapi tetap bercirikan Harley-Davidson. Awal tahun 1970-an merupakan tempoh revolusi bagi Harley Davidson. Tahun 1971, jenis cruiser telah lahir yang bercirikan dengan mesin yang sporti tetapi casis dan penggerak tetap memakai produk jenis Flathead. Tahun 1973, operasi pemasangan dipindah ke lokasi baru di Pennsylvania.



Tahun 1975, Harley-Davidson memperoleh penghargaan AMA pada ajang Grand National Championships lumba dirt track. Tahun 1977, diperkenalkan FXS Low Rider dan LHS Electra Glide. FXS merupakan jenis kedudukan tempat duduk yang rendah (sehingga dikenali dengan istilah: Low Rider). Tahun 1980, diperkenalkan FLT dengan 5 kelajuan dan perubahan penggunaan belt dengan memakai tanda Kevlar. Pada tahun 1982, Harley-Davidson melaksanakan system Materials as Needed (MAN) di line pengeluarannya. Sistem ini mengurangkan kos pengeluaran dan meningkatkan kualiti. Tahun 1983, pertama kali diperkenalkan HOG yang disupport oleh Harley-Davidson. Tahun 1984, diperkenalkan model Softail.


Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kambeng_masam 20-12-2013 04:23 AM
Good article!
Quote -electrifying- 21-4-2014 11:08 AM
yg masyuk leh ar pki... klau x, mmpu tgk je... hmm

Lihat semua komen(2)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 01:24 AM GMT+8 , Processed in 0.051414 second(s), 31 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top