View: 11756|Reply: 66
|
DYSLEXIA!!!: Silalah ke program di bawah ini dan bantu anak anda
[Copy link]
|
|
Edited by ipes2 at 21-4-2017 10:45 PM
Jagnan slaah aggnap bhaawa aank aand ''tdiak bjiak'', bhawaa ''dai lmeah'', bahaaw adi ''tdiak aad maas dpean dlaam biadng plaejaran'', haany kreana ckigu selokah kaat dekimian (iin belarku; tka rmaai ckigu kaat gnii!). Mnugkin dai haany dsylexic je. Dai aakn mmebcaa sbegaimaan kraagnan iin.
Tengko psoter dibhawa. Jgua tegnok wbesite ini:
https://www.understood.org/en/tools/through-your-childs-eyes
Dpaatkanlah pretloonagn unktu aank aand. Jagnna bira dai mmebcaa mreangkak sbeagai aand kekita nii.
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
saya pon boleh baca dengan lancar
anak dyslexia ni biasenye ade masalah membaca je ke.. die kategori masalah lembab pembelajaran ke atau die boleh berjaya cuma masalah membaca perkataan tonggang terbalik je |
|
|
|
|
|
|
|
haha...ipes m biasanyakan typo selalu.. so m baru gelak2 sendiri ipes ni gaknya ngantuk masa taip ni.. ke archie yg taip.lupanya untuk menguji. |
|
|
|
|
|
|
|
tq ipes, m akan hebahkan berkenaan program ni. m sendiri ada berhadapan dgn beberapa org yg mempunyaj adhd, dyslexia ni dan m nak sentuh beberapa perkara kerana masih ramai kurang pengetahuan pasal ni.
apa yg m perhatikan jarang mak bapak dapatkan bantuan doktor bila terdapat kelainan pada anak. diaorg taknak bawak pakar..dalam mood penafian tak nak dengar 'anak awak ada masalah sekian2'..ingat ya masalah dyslexia atau seangakatan dgnnya tu bukan bermaksud anda melahirkan anak yang tak berguna,teruk,sila tukar persepsi tersebut. m pernah melawat ke pusat terapi dyslexia,apa pakar ni cakap 'sepatutnya bila tahu anak ada kelainan sila lah mak dan bapa dua2 sama2 dtg untuk memahami apa yg anak hadapi, sila tampil kehadapan. begitu juga guru.. jgn sewenang ckp budak ni bodoh, lembab..anda sebagai guru kena kenal pasti ciri tersebut dan memberi saranan dan penerangan kepada ibu bapa utk anak ini mendapatkan rawatan'
m sendiri ada anak saudara ada dyslexia.sejak kecil mak bapak sibuk lalu anak tersebut terabai. dikatakan budak ni xpandai. dia mmg xpandai membaca. tp sewaktu m homeschooling anak m, m guna flashcard yg sama untuk ajar dia. walau agak lambat tp berkesan. cuma kena sabar dan teknik yg betol utk tarik perhatian dia.lagi satu kalau berduit sila hantar ke pusat2 dyslexia seperti di singapore ke apa.. anak2 tersebut bijak sangat.. tp di malaysia ni masih kurang. anak tersebut di satukan di dalam kelas budak2 kurang upaya.. maaf ya bahasa kasar cacat, syndrome down dll. |
|
|
|
|
|
|
|
anak sedara m yg ada dyslexia ni xnak pergi sekolah sbb dia ditempatkan dlm kelas mcmtu.. sbb m banyak mulut, m suka peluk anak sedara dgr apa dia cerita.. anak sedara m ni cakap 'auntie kita bukan mcm yg lain knp kita di letakkan dlm kelas mcmtu, kita xsuka'..
anak sedara m ni komputer tersangat hebat. dia cepat blajar format komputer buat itu ini, bab komputer software mmg sgt tere. benda yg tak di ajar,walau xtau membaca, kebijaksanaan dia..cara berfikir.. baby m nangis dia cakap 'auntie adakah kamu sudah memberi makan kepada bayi kamu? sudah berikan susu? ataupun mungkin bayi kamu penat' m nak gelak pun ada.. dlm masa yg sama m fikir mcmne otak dia boleh fikir mcm tu?dia mmg bagus, hebat memasak masuk pertandingan dpt no 1..
terus terang kekecewaan m sekarang adalah bila dia dah disahkan dyslexia, ibu bapa dia berpelajaran,si anak ini pandai.. tp masa depan hancur sbb ibubapa dia berhentikan sekolah (sbb anak tersebut xnak sekolah yg bercampur kanak2 istemewa) dan skrg hanya duduk dirumah.. bila kita tahu potensi anak kita,walau dia x mcm kanak2 lain, sila cungkil dan lebarkan kemahiran yg dia minat. bukan biarkan.hurh...mood stress cerita pasal ni. m xdpt pertahankan hak anak sedara sendiri.m dh cuba tanya dia ok x masuk kelas kemahiran belajar masak atau komputer shj, xda campur persekitaran dia xsuka.. dia mmg teruja. tp ibu bapa sendiri x peduli.. hingga m terpaksa cakap 'kita ni mak bapak hidup bukan lama, esok lusa silap2 mati.. anak begini bukan bermaksud dibiarkan,kita kena cungkil kemahiran, dan bantu dia cara apa sekalipun utk pastikan dia boleh teruskan kelangsungan hidup bila kita tiada kelak'.. m saja nak share cerita.. siapa yg ada anak mengalami masalah mcmni, sila baca n faham apa m tulis. jadikan pengajaran. sila ubah mentaliti jgn persiakan anak kita, anak tu amanah dr tuhan, kita nmpk budak ni macam bodoh, xpandai.. sebenarnya lg pandai. sebenarnya kita as a parents yg kena cungkil dan bantu..dia mungkin xpandai membaca, tp Allah kurniakan kebolehan yg lebih bagus dlm bidang lain untuk dia terokai.. kita kena bantu.. kita di sini bermaksud mak bapak.. bukan ibu sahaja kena fikir. ni belum lagi cerita kes ADHD tapi mak sorg shj yg hadap bapak tahu marah2 maki anak. |
|
|
|
|
|
|
|
Last year I met a boy nk ke eduhealth setiawangsa.,dia ckp, nada selamba agak sedih..abg nk jumpa doktor sbb otak abg terbalik.
Sampai sekarang masih terasa kekeliruan budak tu.dia tak faham apa berlaku. |
|
|
|
|
|
|
|
alah sian diaaa... kan? dia tentu rasa dia tak pandai sebab takleh ngeja..padahal dia bijak, dan mungkin lebih pandai dari org lain, tapi sebab dyslexia dia je. Ramai kids yg terpinga pinga di kelas pemulihan, tak tahu kenapa mereka tak membaca dgn elok, jadi marks semua rendah walhal maths, english, sejarah (if menghafal), terer kemain; sebab nya kita tidak peka dgn dyslexia ni.
Sy masih ingat masa sy kecik, ada budak kena marah dan dikutuk kerana tak reti membaca dan nulis pon terbalik, 100 jadi 001 etc, S dia selalu terbalik, K pon; muram dan monyok je budak pompuan tu; pastu darjah dua dia kena masuk kelas corot. dah la anak org miskin. apalah nasib dia sekarang. semoga Allah bela nasib dia.
|
|
|
|
|
|
|
|
ha ha kids yg ada dyslexia dia takleh kekalkan hurup hurp tu pada tempatnya semasa mata dia scan ke hurup yg satu lagi..seolah bergerak..jadi, jika SMART, a few milliseconds dia nampak SMRAT, then few miliseconds SARMT etc..sian dia. Otak kita terer sebab bleh atur semua ni..slow kan things etc..tu sebab masa drive laju laju 100kmj, lama lama kita sempat je baca papantanda dan nampak line jalan pass by satu persatu as if kita drive perlahan je..sebab otak process kan agar slow..pastu kena saman sebab tak perasan dah bawak 150
Kids yg ada dyslexia takde kena mengena dgn IQ; takde rosak otak ke etc. semua normal kecuali membaca. [Lexus ie baca (alexia = tak leh membaca dari org yg pada asal nye boleh membaca)]. jadi, some people yg kena stroke lalu takleh membaca kita kata dia ada Alexia (bukan dyslexia).
yg sy tulis tunggang tebalik pon awak bulih baca, ni kira power lah.
|
|
|
|
|
|
|
|
oh semestinya..malah mereka mungkin lagi bijak sebab terpaksa menghafal..ada mak bapak yg tak tahu camaner nak suruh anak reti membaca (sebab dyslexia; di kg kan mana org tau), depa suruh anak tu hafal setiap ejaan setiap urup and the kids could sebab terpaksa. IQ tetap sama dan otak tidak rosak, cuma ada problem melihat hurup di kertas tu je (also, mata nya tak bermasaalah). tgk link yg saya bagi tu..dan see also yg say jawab kat WS.
|
|
|
|
|
|
|
|
no, lembab pon dak..
macam jugak kids yg kena cerebral palsy; nmpk mcm org cacat dok geliat geliat atas kusi roda. kita pon kata budak ni terencat akal ni.
padahal cells dia yg rosak ialah yg motor je, tu sebab dia takleh coordinate muscle tgn dia, lidah dia mulut n muka dia.. IQ nye byk yg sama je. sy ingat masa kecik org selalu kata depan depan je kat budak budak cerebral palsy ni kan, ''eh sian dia, terencat akal, eh dia paham ke apa yg kita kata ni, eh geli lah tgk air liur dia..'' padahal budak budak tu ada yg IQ ny elok dan paham, tapi dia takleh respond la, dia mungkin geliat geliat lebih byk je la
|
|
|
|
|
|
|
|
typo tu sebab keyboard my feveret PC kat sini ni e dan r dia memang kena tekan kuat kuat abru kuar..maybe org tertumpah air kot kat area e dan r ni hi hi
|
|
|
|
|
|
|
|
tepat m, mereka disalah anggap sebagai IQ rendah...sgt salah!
|
|
|
|
|
|
|
|
'auntie kita bukan mcm yg lain knp kita di letakkan dlm kelas mcmtu, kita xsuka'.. alah siannya dia..
ha computer programming boleh la sebab eja eja dala programming mana ada make spelling sense..jika dia hafal sure dia ingat dan can programme very well nyer.
ha ha sy dulu hyperactive sgt sgt sgt.
sampai cikgu yg popular dan kenal dgn mak saya, terpaksa ambil tindakan dgn ikat sy ke kerusi dan ikat mulut..tu pon meronta ronta lagi nak main .
|
|
|
|
|
|
|
|
ipes2 replied at 25-4-2017 12:24 AM
'auntie kita bukan mcm yg lain knp kita di letakkan dlm kelas mcmtu, kita xsuka'.. alah siannya ...
astagha.. kalau m jd cikgu m ikat kat pokok ada kerengga. baru ok kot. m pun nakal masa kecik ngt x cite m lari cikgu kejar nyorok bawah tangga. siap pening mak m bila dtg sek. kihkih.. cikgu cakap m mulut murai.. potpetpotpet
tp ipes nakal2 skrg bijak, dh pendiam asik baca buku je plk. kihkih.. |
|
|
|
|
|
|
|
ipes2 replied at 25-4-2017 12:20 AM
tepat m, mereka disalah anggap sebagai IQ rendah...sgt salah!
mak bapak mainkan peranan. maaf m cakap ye jgn terasa, setengah mak bapak m tgk urusan anak 100% serah kat orang atau dia anggap owh dah anak aku mcmni nak buat mcmne. sgt salah.. pertama sekali untuk apa kita ada anak? anak ni amanah Allah. jgn disia kan.. walau dia xpandai ke apa dyslexia ke apa. ada penyelesaian sbnrnya cuma tanya balik samada kita jenis xnak amik kisah atau bagaimana.
cikgu kimia m masa sekolah, cikgu cina anak dia hyperactive,adhd..pergi sekolah ni lari je kat padang xhenti, xpenat.utk org lain dia akan ckp alah dah xnak blajar nak buat mcmne. tp cikgu m ni tiap petang dia akan bawa anak dia swimming hingga penat, hingga anak dia boleh duduk belajar. pandai anak dia skrg ni aritu balik jumpa dia. faham x apa m maksdukan semua ada penyelesaian tp samada kita as a parents kisah tentang apa penyelesaiannya atau bsifat ala kadar
masuk forum omputih tntg anak ada gangguan pembelajar dll ni, yg malaysia punya pun baca org2 yg uruskan anak2 ada masalah gini.bbeza utk yg dah tahu anak ada masalah, dia amik kisah, dgn yg kebanyakkan sibuk cakap takdir ilmu tentang ni pun xnak belajar.kalau mak pak xda ilmu xpe,ni ada ilmu tp ala kadar. sedih sgt. anak hyperaktif doc ckp kurgkan mknan bgula pun dia xkisah bg je.. alasan penat nnti nangis itu ini.. lepastu cerita bab xmampu..suka m nak ingatkan ramai je xmampu, tapi bila sbgai ibu contohnya bila cakap kau xmampu dr segi duit, tp kalau kau mampu beli pakaian baru,handbag baru, kasut baru, tudung baru tapi bila bercakap tentang anak.. kau cakap xmampu.. hurm.. mana yg penting? duit utk kepentingan sendiri atau amanah yg tuhan bg? sori kalau agak kasar sikit ada menyentuh sesiapa. tp ni hakikat kena terima.dr tengok instagram stalk artia yg xberi faedah, baiknya kita luangkan masa tgk ig mak pak didik anak bermasalah atau sbgainya.skrg jgn ckp tak tahu.. ilmu ni hujung jari je. malahan bahan pembelajaran utk anak2 mcmni xda duit beli, goggle je.. ada cara DIY..'saya xda masa lah' mcmne cikgu m dulu,org lain bkerjaya ada masa didik anak mcmni? kena duduk fikir balik. ni dah puas m sentuh bab ibu. sat lg bebel part bapa pulak |
|
|
|
|
|
|
|
untuk bapa eh yg ada anak adhd,dyslexia hyperactive dll.. apa fungsi kau sbgai bapa kalau semua serah bini?? xkan lah btindak sebagai penyumbang sperm je? pg hospital terapi kat pakar ko serah pada bini 100%, bila anak nakal ko plk tahu marah itu ini.. sdgkan mak bapak kena pergi sama2 belajar dgn pakar mcmne cara uruskan budak2 mcmni. bukan serah kat bini semata.. bapa ni ada tanggungjwb as ketua keluarga mendidik.
lagi satu pengalaman m nmpk setengah bapa ni bg alasan xda masa itu ini, xda duit. cuti untuk pg mancing, pg itu ini ada duit. cerita xda duit..guna duit beli brg beskal,beli basikal mahal mampu untuk anak dan2 xmampu. kalau ckp xmampu xboleh itu ini pastikan usaha support bini kau, ringankan beban dia membantu dia, fahami dia.. bukan tahu mengarah itu ini. bini kau bukan org gaji.ada faham?
untuk masyarakat ni paling penting.. kdg2 xtahu, xnak ambil tahu.. tp buat2 tahu. anak org ni nakal ko labelkan mak pak xajar, xpun ha.. ni mesti kenan ni tu anak dia mcmtu..ha.. yg ni lembab semacam ni, bodoh.. lalu ko bg dia gelaran badigol. ni semua cerita berdasarkan pengalaman. m bila bawa anak sedara kurg upaya tahu mcmne pandangan pelik masyarakat ni.. sibuk dok ckp kenan lah itu ini. budak2 gini xpelik.. yg pelik tu anda yg punya akal tp xguna akal pikir xnak mengkaji kenapa, mengapa. m ada satu pengalaman kat kidzona aeon.. budak ni xduduk diam anak cina, anak org ni dok ejek2 budak ni. ko sbgai mak pak nampk anak ko mcmtu patutnya tegur bukan duduk pegang hp kalau anak ko xnk dgr, buli budak gitu lagi, sila pelempang anak ko.budak tu bila m try dekat dia, ok je. anak m takut mula2,tp bila m terangkan knp budak tu mcmtu, dia ok je main.. tp tiba2 budak tu ngamuk baling mainan kete beso2,terbalikkan itu ini.. pasal anak org lagi satu buli dia.. tp xpukul pun anak m. kita duduk diam2 sebelum tido kena ajar anak tntg apa jenis org dan persekitaran yg ada dlm masyarakat..ada org buta, ada org kurg upaya, ada org itu ini.. dan cerita apa peranan dia sbgai org sihat.. kanak2 faham.ni peranan kita sbgai ibu bapa. bukan buka kartun bio je.. m cakap bukan sbb m pandai, bukan sbb nak tunjuk bagus.. tp ni apa yg m belajar. apa yg ada depan mata kita ni ada satu sistem pembelajaran. sm dulu satu sekolah dgn budak kurg upaya,syndrome down, masalah pembelajaran mcm2 lah. dah biasa. bila rehat dgn diaorg sbb m banyak cakap , m dapati diaorg ni ada hati dan pemikiran yg baik.diaorg ada perasaan penyayang lebih dr org yg normal. ingat kita labelkan dia bodoh, lembab itu ini dia xda perasaan ke? |
|
|
|
|
|
|
|
I see. Thank you Dr Ipes for the info given. Jelas dan mudah untuk difahami. Thanks again.
|
|
|
|
|
|
|
|
thans for the info dr ipes.. M also... ksall will try to diagnose my daughter... nak kena bincang jugak dgn cikgu2 dia.. nak tau juga how to buat kesimpulan mmg dia ada masalah ni...
semalam ada minta dia try baca adakah dia jenis tak nampak atau nampak terbalik berterabur atau macamana.. dia mmg tak mengaku le....
ksall nak tau prosedur camna nak detect problem dia... nak confirmkan mmg dia ada dyslexia... atau dia mmg lembab bab2 membaca ni sebab malas.....mmg ksall tak tahu camna nak bagi dia boleh membaca.... nak kata dia tak kenal huruf.. dia kenal.. nak kata dia tak reti mengeja.. dia reti... tapi dia mmg tak lancar membaca.... cikgu pun tak pernah panggil kami bincang... kalau masa tandatangan kad laporan.. cikgu banyak cerita ttg perangai dia je... walaupun dapat nombor corot... cikgu tak tekankan pun...
maybe this yr ksall kena agresif sikit le pasal ni... mmg bab bapa2 ni mmg le.. ayah mmg banyak serah kat mak je... dah tiap2 hari keje anak kat taska... hari ahad je anak2 dgn mak sahaja.. bapaknya keje.... semua hal anak2 mmg serah kat mak2 je... |
|
|
|
|
|
|
|
alah kesian nombo corot sebab tak lh membaca
cpat bawak jumpa pakar
cpat sikit di diagnose!
jgn delay sian kat dia
|
|
|
|
|
|
|
| |
|