|
Assalamualaikum....
nak minta idea tentang bagaimana untuk membaca dengan lebih tumpuan terutamanya bacaan ILMIAH dan juga buku-buku teks. macam mana takmau bagi mengantuk, boring dan sebagainya.
saya mengalami situasi apabila membuka buku ILMIAH dan buku teks dekat U dulu..rasa boring mengantuk dan tak faham kerap datang...tetapi terpaksa gagahkan juga baca sebab kalau tak baca lec bagi F la...sampai la bila nampak buku ILMIAH kat rumah ambik baca preface saja..
tolonglah bagi idea yang bernas...
kepada Tuan Mod,
kalau ada thread ni harap maaf la.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hyphrigian at 23-9-2006 02:55 AM
Assalamualaikum....
nak minta idea tentang bagaimana untuk membaca dengan lebih tumpuan terutamanya bacaan ILMIAH dan juga buku-buku teks. macam mana takmau bagi mengantuk, boring dan sebagainya ...
Waalaikumussalam...
Saya pun 2x5 aje dengan Hyphrigian... Bila baca buku yang tak minat, mata ni rasa mengantuk yang amat.. lebih-lebih lagi kalau buku tulisannya bersaiz kecil, bahasa dan isi kandung agak susah nak faham, dan tak de gambar... So kalau terkena masalah yang macam ni... saya lebih suka buat nota kecil sambil membaca... so otak tak le letih sangat... atau sambil baca tu makan ke... minum ke... kurang sikit rasa nak tidur tu... Tapi selalu aje tewas... cam na ye?
[ Last edited by ct_og at 23-9-2006 10:24 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
kalau buku teks kena gak baca walau camne pun..
tapi kalau sebab nak tambah pengetahuan, pilih subjek yang kita betul2 minat.. macam falsafah ker.. dan lebih baik baca sehelai muka surat dan FAHAM dari baca satu buku tapi tak faham langsung, so i guess ngantuk tu tak salah, janji ada ilmu yang masuk
dan jangan baca sambil baring :nerd: |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
buku human communication walaupun tak tebal mana...rasa malas sangat nak baca....
nasib baik ada summary bila habih chapter....baca summaru dengan tengok gambaq ja... |
|
|
|
|
|
|
|
baca by target....wat i used to do is that ada timeframe.
eg. dlm masa 2 jam abes baca 1 chapter, siap buat latihan sume. so u put limit on yourself for 2 hours. lepas 2 hours tu usually i left my book. sbb human concentration only effective in the first minute. kalo dia bebetul nak baca, dia akan baca.
infos are best absorbed in the first 2 hours, after dat start la sleepyla...hape la..
aku punyer subjek sume ada involve melukis so takde la boring sgt...hihi jgn jeles
kalo takde pun aku buatla table ke, graph ke, janji ada lukisan, bukan sume text |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
yup, me too...kalau membaca mesti buat mind-map, tukar ke graf or nmemonic...
paling penting gak tempat membaca...would u believe my favorite place would be the cafeteria...
can't read tempat yg sunyi...nanti zzzzzzzzzzz....
Kalau kat library pon kena cari yg kat pintu ada org lalu-lalang...or cari something to cuci mata
or kasik motivasi when reading...kwang3x...gerenti BERES... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 seribulan's post
kalau membaca mesti dengan lagu...tadak lagu takleh baca laa |
|
|
|
|
|
|
|
kalau sesuatu perkara tue, mind set kita kata mcm gini, ia akan jd macam gini, kalau mind set kata mcm gitu, ia akan jd mcm gitu, begitu besar peranan mind set kita...sbg cth, pagi nie kita ada kuliah ekonomi, yg mengajar dia seorg profesor yg agak membosankan..maka, sebelum dia masuk lg kita dah tau ia bakal satu kuliah yg agak membosankan, maka ia akan jd satu kuliah yg bosan...bagaimana kalau kita tukar mind set kita, pd keesokan harinya dengan mengatakan kuliah hari nie akan berlaku satu keseronokan, wujudkan suasana yg seronok dlm mind kita...secara tak langsung sel sel otak kita yg tidur akan bangun utk sama sama bekerja membantu kita dlm mewujudkan keseronokkan kita...hasilnya, kita akan melalaui suasana kuliah yg berbeza dr hari semalam dan barangkali jugak keseronokan itu akan berlaku sepanjang hari...
saya nak bawa satu cerita, tentang seorg lelaki yg ada satu kemahiran membaiki peti sejuk, dia sangat sangat pakar dlm membaiki peti sejuk sama ada kecil or besar, baru atau lama.pd satu hari dia di datangi seorg perempuan yg memerlukan khidmat lelaki itu utk membetulkan sebuah peti sejuk yg agak besar.tentunya takder masalah bg lelaki tue nak membaikinya.dia lebih senang utk membuat pekerjaannya seorg diri.nak dijadikan cerita, lelaki ini terperangkap di dlm peti sejuk yg besar tue semasa dia sedang membaiki peti sejuk yg hanya boleh dibuka dr luar.dlm fikirannya, dia akan mati kesejukan kerana dia tidak mampu utk keluar dr peti sejuk yg sedang dia baiki tue.pd ketika perempuan tuan punya peti sejuk tue dtg utk mengambil balik peti sejuknya, dia terperanjat kerana sebaik dia membuka pintu peti tue, lelaki tersebut mati dlm keadaan kesejukan walhal peti sejuk itu masih lagi rosak.di saat2 kematian lelaki tue, dia telah set mind dia yg dia akan mati kesejukan di dlm peti sejuk tue.
mgkin sedikit tergelincir dr thread nie, tp saya harap ia dpt memberitahu kita yg fungsi mind ini sgt penting dlm kehidupan kita.back to the thread, set kan mind kita yg sebenarnya perkara perkara yg kita nak buat tue sebenarnya sgt menyeronokkan.be positif ttg perkara tue.barangkali dgn mendengar muzik atau lagu2 yg kita suka boleh menjadi permulaan utk mewujudkan rasa keseronokkan tue.slow slow utk membiarkan sel sel otak utk menjalankan kerja kerja tue, jgn push... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 helmetkebas's post
mind set is one thing but to set the mind is another thing...
but thanks for your words... |
|
|
|
|
|
|
|
kalau kita buat mende kita suka buat memang tak busan punya
kalau kita tak gemo buat sesuatu tapi terpaksa buat demi sesuatu yang lain memang boleh bosan
maybe kalau keadaan macam itu diselitkan sekali pekara yang kita suka buat, contoh kawan saya masa study dia suka pasang lagu heavy metal malah dia bangga siap cakap pada saya, ini actually satu conviction or saya sebut self conviction, dia menyatakan pada his brain yang dia cuma boleh study kalau pasang lagu macam tu.
i think u kene think of urself hard bab apa kamu suka buat dan cuba selitkan sekali masa study or baca buku teks tu yang kamu fikir satu aktivit bosan or bikin kamu mengantuk.
membaca memang boleh meletihkan mata pasal tu tabiat ramai sebelum tidor depa baca skit kerana nak cepat letihkan mata, saya sendiri nak tau masa tidor mudah saja, kalau mata saya gatal2 skit, kelopak cam berat aaaaa tu dia kasik signal tuan gua mahu rehatlah tidor lah tuan..so saya pih tidor lah.
u kene self examination lah..apa u suka buat apa u tak suka buat , what cheer u up what u dislike then it will become easy to coach urself in life k?
maybe tips saya buleh kasik u cuba DONT THINK OF IT AT ALL..u just bukak buku dan cari solution untuk apa pun ler, exam kaa assignment kaa..i mean do not give judgement, excuses or apa pun. Especially kalo arises certain mood or feeling do not pay attention just ignore and just buat what u think need to do. So FOCUS is untuk A kene buat B so u focus just buat B , tak payah pikir mende lain feel lain or apa pun..ni bab full attention or focus lah k? Selain ni soal kesihatan lah kut..kalau siang u letih fisikali buat itu ini main sport, ur body needs some rest too so mind tell ur eyes to gradually tell the master to become sleepy , ini subsconcious so kene amik tau soal kesihatan jugak. Kemudian soal teknik study macam kes Tony Buzan brain mapping dan lain2 seme lah k?
[ Last edited by ajinomotonosuga at 7-10-2006 06:10 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kalu sara, jika buku itu ilmiah dan penting
mula2 sara quick reading utk dptkan structure buku itu
pas tu baca kali kedua, pilih topik yd ada kaitan
pas tu bacaan mendalam (sambil tu guna highlite utk bold kan isi penting)
pas tu wat catatan utk recall balik apa yg sara baca
jika kurang pasti atau tak ingat, rujuk balik
dan lepas tuh, sara akan guna nota kecik utk recall apa yg sara baca
kalu utk bacaan ringan.. majalah hiburan, sara quick reading jer..
kalu novel, quick reading dan pleasure reading (baca lambat2 sambil penuh penghayatan) :lol |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 mysara's post
aiiyyyaaaaa......
banyak kali membaca tu....
nak baca sekali pun dah terseksa jiwa dan ragaku.... |
|
|
|
|
|
|
|
Pembacaan: Bagaimana membaca dengan betul
PEMBACAAN untuk pembelajaran amat berbeza dengan pembacaan untuk mengisi masa lapang. Pembacaan untuk pembelajaran memerlukan pembacaan yang aktif. Elakkan pembacaan yang pasif.
Baca semuanya - graf, jadual atau apa-apa gambaran yang disertakan selain tulisan kerana ia akan memudahkan lagi pemahaman.
Selain itu, membaca buku bahasa kedua seperti bahasa Inggeris memang agak membosankan terutama jika pelajar tidak mahir bahasa tersebut.
Oleh itu, syarat utama untuk memahami buku bahasa asing ialah kamus yang baik.
Namun tidak bermakna dengan memiliki kamus yang baik, pembelajaran akan menjadi mudah.
Seringkali tumpuan pelajar terjejas oleh gangguan-gangguan seperti mencari makna sesuatu perkataan.
Berkali-kali melihat kamus, boleh menjejaskan pemahaman asal dan menyebabkan fikiran cepat bosan serta letih.
Bagi mengatasinya, pelajar harus mengurangkan seminimum mungkin proses mencari makna perkataan yang tidak difahaminya.
Sebelum membaca sesuatu tajuk yang ditulis dalam bahasa asing, semak terlebih dahulu dengan membacanya secara pantas.Catatkan perkataan itu untuk tujuan
rujukan dan sediakan satu set catatan yang khusus bagi sesuatu buku yang dibaca.
Teknik membaca yang menjimatkan masa
1. Baca dengan mata, bukan dengan mulut.
Membaca dengan mulut (terkumat-kamit ketika membaca) hanya melambatkan pembacaan kerana pergerakan mata lebih pantas daripada mulut.
Begitu juga membaca dengan menggerakkan jari telunjuk turut melambatkan proses pembacaan.
2. Elakkan berjalan atau mundar-mandir ketika membaca.
Elakkan diri daripada mengulangi ayat yang sudah dibaca.
Ini dapat dibiasakan dengan kerap membuat latihan tetapi masih mengekalkan daya penangkapan maklumat dari bahan yang dibaca.
3. Baca sesuatu tajuk sehingga habis.
Mulakan pembacaan sesuatu topik dari awal untuk memudahkan pemahaman dan tidak perlu mengulang pembacaan jika berhenti pada pertengahan tajuk.
INGAT KEMBALI
1. Cara mengingat kembali boleh dilakukan secara lisan, dalam hati atau menulis fakta di atas kertas.
2. Proses ingat kembali lebih menguntungkan kerana menjimatkan masa dan tidak perlu mengambil masa banyak untuk mengulang kaji.
3. Pelajar tahu apa yang sukar diingati, terlupa atau salah, jadi ia akan menumpukan lebih perhatian kepada bahan ini dalam proses ingat kembali.
LIHAT SEMULA
1. Lihat semula adalah proses untuk mengetahui apa yang telah dibaca.
2. Belajar secara bersendirian sebenarnya memerlukan masa yang lebih panjang.
3. Selain pembahagian waktu teratur, pelajar perlu ada tatatertib sendiri - hapuskan sikap acuh tak acuh, menangguhnangguhkan belajar atau malas.
4. Belajar di tempat yang menggalakkan pembelajaran. Ujian sendiri:
1. Ujian dapat mengenal pasti tahap pemahaman.
2. Untuk menguji ingatan, tutup buku dan tulis semula apa yang diingati.
3. Uji juga kefahaman konsep serta penggunaannya, dengan menjawab soalan lalu.
PENUMPUAN
Kurang penumpuan boleh menyebabkan pembaziran masa.
Sebaik-baiknya jangan berbelah bahagi, perhatian otak sehingga menjejaskan tumpuan.
i. Tubuh yang segar
Tumpuan boleh terjejas jika pelajar berada dalam keadaan tidak sihat atau lapar.
Pelajar perlu tidur dan rehat yang cukup.
ii. Mengantuk
Ramai pelajar masih mengantuk walaupun mempunyai masa tidur yang cukup.
Jalan terbaik ialah dengan melawan perasaan mengantuk itu. Antara caranya ialah dengantidur sekejap untuk menjadi badan segar semula.
Mungkin juga anda boleh bersenam sebentar, bergantungkepada kesesuaian diri.
Jangan cuba atasi masalah ini dengan mengambil ubatatau pil.
Pelajar boleh membahagikan waktu pembelajaran antaramata pelajaran yang diminati dengan yang tidakdiminati.
iii. Kelesuan fikiran
Perasaan ini berpunca daripada rasa bosan yang lazim dilalui ketika belajar atau membaca.
Ia boleh diatasi dengan menukar kegiatan sepertimembaca majalah. Jika percubaan itu berjaya, ertinya dialesu kerana bosan.
SELAMAT BELAJAR! |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 hyphrigian's post
tu ler stail membaca sara |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 mysara's post
huuuuuuuu.....
ku hanya baca summary di akhir setiap chapter....
ok dak? |
|
|
|
|
|
|
|
hmm... kalau membaca buku yg kita suka, dah tentu tak mengantuk... especially kalau ia menarik minat... tapi kalau buku teks mmg kita cepat rasa mengantuk...
dulu masa study, fox mmg ske membaca sambil berbaring... which is not good actually... sbb lagi berbaring lagi cepat mengantuk... so, what i did was, study duduk kat meja study tu... every 15 mins, fox akan stop kejap... take a deep breath, pastu start baca balik... after an hour, fox akan reflect balik apa yg fox baca in that one hour... lepas tu fox akan jalan2 kejap... then lepas rehat 15-20 mins baru sambung balik...
itu style fox bila ada masa yg cukup... study dgn relax... tapi kena tempat sunyi...
tapi bila masa tak cukup, haaa... yg ni biasa terjadik laaa.... mmg kelam kabut sket... selalunya fox akan speed read dulu the chapter, try and get the gist first... then read the summary jika ada... kalau takde, fox akan speed read all the chapters dulu... just to get the gist... pastu baru laa baca balik... but i'll skip parts yg berbtk explanation, provided that i understand the principle laa... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
membaca sambil mendengar lagu...
kalau sunyi rasa cam dok lam gua pulak... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 hyphrigian's post
mcm takbest jer...sbb summary je kan...bukan amek kupasan2 yg telah dibuat.
how about start dgn key question of the topic.
i think if u are talkin about bahan ilmiah mesti ada intro, dalam intro dia slalu ada chapter objective. i think at least u try to comprehend that one pun cukup.
try to answer all questions in the topic...insya allah pahamnyer lah..
itula yg selalu i buat kalo dah Malas tahap gabannyer, kalo tak i like cover to cover readings...
hope this gives u idea to overcome your reading complications..huhu |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 redsinner's post
huhu jugak la....
summarize satu bab bagi yang kena baca setengah page...
senang skitt...buku ilmiah laa..
pelik jugak laa..kalau mag bola artikel 8 page buleh dok baca lagi...
I'll try... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 hyphrigian's post
ikut stail u ler..
kalu buku tu penting utk paper yg core.. sara rasa u kena baca betul2
jika buku tu just tambahan jer atau reference oleh lecture utk sesuatu course or topic
tak per le baca summary jer
kadang2 jika kita baca summary kita akan tertinggal contoh2 atau penerangan ttg suatu facts
any way, diri u, dan cara u belajar adalah hak mutlak anda
org lain boleh cadang pelbagai 'resepi' belajar, tapi yg akan hadapinya adalah u |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|