|
kenduri arwah ni lebih pada adat kita orang melayu..btw pada pendapat saya la..mungkin penceramah ni kata haram ADALAH kerana sikap masyarakat kita yg suka membazir....
even dalam majlis kenduri arwah..dan menjadikan majlis itu sangat penting dan wajib serta kalau tak buat,dianggap berdosa dan akan dipandang rendah oleh masyarakat kerana tak mampu membuat kenduri arwah...
bagi saya,memandai la sekadar buat kenduri arwah ni satu dua mlm je.. |
|
|
|
|
|
|
|
haram atau tidak sy xtau..
sblm ni ade seorang imam arab ceritakn kat sy..
kenduri arwah even tahlil arwah pon bukanlah sunnah rasullullah..
bacaan yasiin kpd arwah juga tidak tertulis di mana2 dlm quran.
bg sy..cukuplah sekadar sedekah alfatihah dan doa utk arwah..
samelah dlm hadis nabi yg mengatakan org yg mati meninggalkan 3bnd..
1.sedekah
2.amal jariah
3.doa anak yg soleh
err..xbrape menjwb soalan..
mayb out of topic..
just want to share my 2cents..
wallahualam..kalo ade silap tolong tegur..
wassalam..hepi eid adha..
|
|
|
|
|
|
|
|
Masalahnya tentang pahala bacaan Quran atau Zikir zikir yang dibaca oleh orang yang masih hidup untuk dihadiahkan pada orang yang sudah mati tu sampai ke tak sampai pada simati? Ini yang dipertikaikan ulamak ada yang kata sampai ramai yang kata tak sampai...
Kenduri arwah tak ditegah. Yang ditegah ialah tuan rumah yang bersedih kematian ahli keluarga terpaksa mengeluarkan belanja berlebihan untuk menjami orang lain datang makan. Yang dikehendaki ialah orang lain sebagi jiran tetangga yang mengeluarkan derma dan menyediakan jamuan makan untuk keluarga berkenaan.
Majlis tahlil dipertikaikan oleh banyak ulamak kerana tidak ada contoh pernah dilakukan di zaman salaf... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 mis3ry's post
yg menjadi masalah nya..mmg org2 kat mesia ni buat berlebihan...sehingga menyusahkan keluarga arwah kerana terpaksa menjamu org2 yg masih idup....
kira buat 44mlm tau....baru dianggap sebagai lengkap..aku dgn keluarga mmg selalu bertekak dlm soal kenduri arwah kerana bagi aku tu semua tak payah....hanya menyusahkan keluarga arwah kerana menyusahkan.. |
|
|
|
|
|
|
|
MEMANG SEHARUSNYA JIRAN YANG PATUT LAKUKAN ,BUKAN WARIS SI MATI.SEBABNYA KELUARGA MASIH BERSEDIH DAH SURUH BUAT KENDURI.
FAKTOR KEDUA SEBAB TAKUT SI MATI ADA ANAK2 LAGI DIKHUATIRI KITA MAKAN HARTA ANAK YATIM.
SEELOK -ELOKNYA BUAT TAHLIL SENDIRI JE..TAK PAYAH SURUH ORANG DAH TENTU DOA SAMPAI JIKA ANAK YANG BAIK DAN SOLEH BACAKAN |
|
|
|
|
|
|
|
Sampai bilakah agaknya isu ini nak di perbahaskan? Boleh ker isu ini memajukan umat Islam setanding dengan umat Barat??
|
|
|
|
|
|
|
|
adat budaya dah sebati dgn melayu..payah nak dibuang.... aku dah pesan kat keluarga aku..aku tak nak majlis tahlil lama2..cukup le 2mlm je.... |
|
|
|
|
|
|
|
Ibnu Tayymiyah pada muka surat 324 juzuk yang sama ,menjawab soalan ;
Ditanya lagi: Adakah bacaan daripada Anak sampai kepada mayyit atau tidak menurut Mazhab Syafie?.
Beliau menjawab:Adapun sampai pahala segala ibadat badaniyah misalnya bacaan , sembahyang dan puasa, maka Mazhab Imam Ahmad ,Imam Abi Hanifah dan satu tho ifah (golongan) daripada Ashhab Imam Malik dan Ashhab Imam Syafie mengatakan sampai. Dan kebanyakan Ashhab Imam Malik dan Imam Syafie mengatakan tak sampai. Wallahu a抣am.
Ibnu Izz Al Hanafy :
Beliau menulis didalam Kitab Syarahan beliau atas Aqidah At Thohawi: ms 452 , cetakan Al Maktab Al Islamy . Tahqiq dan takhrij oleh Al Al Baanni:
Ibnu Izz meghuraikan maksud matan tersebut dengan katanya: 揟elah ittifaq Ahli Sunnah , bahawa orang-orang yang telah mati mengambil (mendapat) manfaat daripada usaha orang-orang yang hidup berdasarkan dua sebab:
Pertamanya: Sebab yang terjadi (untuk membolehkan mendapat manfaat) kepada mayyit tersebut semenjak ketika hidupnya lagi.
Kedua: Doa Muslimin , Permohonan Ampun mereka untuk mayyit , Sedekah dan Haji , (tetapi berlaku) atasnya khilaf pada yang sampai kepada mayyit, berkenaan pahala haji.
Al Imam Al Qadhy Iyadh r.a;
Kitab Syarah Hadis Muslim karangan beliau, berkenaan hadis pelepah tamar, Nabi bersabda , maksudnya:
揗udah-mudahan diringankan siksa keduanya (kedua ahli kubur) selama kedua pelepah tamar tersebut
basah |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 zerozone's post
"Saya rasa yg tak boleh tu bila kita membuat khenduri arwah mengikut bilangan hari..ke1-7,.ke40, ke 100 macam orang hindu."
betul tu...ada bilangan hari pulak...melayu banyak ceduk dari hindu..:@ so kalu tak buah tahlil 44mlm contoh nya....kira tak sah majlis tahlil dimata org2 melayu...:@ :@ |
|
|
|
|
|
|
|
majlis kenduri arwah... buat kenduri-kenduri ni mcm merayakan kematian pulak |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by comy at 20-12-2007 03:54 PM
Betulkah Imam shafiee haramkan kenduri arwah dan tahlil?
Saya buka You Tube ada penceramah tak tahu siapa menjelaskan demikian.http://www.youtube.com/watch?v=gx9Mq_6xIp8&feature=related.. sebab ...
yang pernah saya dengar dalam ceramah ugama ia jatuh haram bila kenduri arwah dibuat menggunakan harta anak yatim.Ustaz yang bagi ceramah tu bagitahu dia sentiasa bertanya jika dijemput untuk baca doa tahlil kerana takut2 harta yang diberi makan untuk orang datang tahlil diambil dari harta anak yatim (misalnya jika kedua ibu bapa sianak yatim tersebut meninggal akibat kemalangan dan yang buat kenduri tu menggunakan harta yang ditinggalkan kepada mereka). |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Gravedigger at 21-12-2007 04:19 PM
Itu prasangka orang yang mengikuti mazhab wahabi saja tapi bagi orang yang mengikuti mazhab mereka masih ada lagi masyarakat atau manusia yang akan mengingati mereka walaupun telah mati. Itul ...
Mengingati orang yang telah mati macamana ikut mazhab syiah? Panggil jemaah ramai ramai tawaf keliling kubur tu tawassul? Boleh ke write off dosa2 yang di buat? |
|
|
|
|
|
|
|
apa2 amalan yg tak dibuat nabi, adalah bida'ah, kalau terlalu jadi kewajipan adat, ianya haram. kes ni sama jer mcm berarak sambut maulud nabi berarak beramai2, sahabat tak buat pun, sama juga mcm sanding semua, sekaligus sanding tambahan tanpa tutup aurat, jadi makan kenduri kalau niat arwah zero pahala yg tuan rumah kumpul, sesia jer buat makan mahal2. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 razhar's post
wah..wah..cik razhar dah buat wasiat tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
telitikan dahulu yg mana adat, yg mana syariat.. syariat dtg bkn utk menghapuskan adat, tp membetulkan adat.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|