CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4616|Reply: 31

kenduri arwah haram

 Close [Copy link]
Post time 20-12-2007 03:54 PM | Show all posts |Read mode
Betulkah Imam shafiee haramkan kenduri arwah dan tahlil?
Saya buka You Tube ada penceramah tak tahu siapa menjelaskan demikian.http://www.youtube.com/watch?v=gx9Mq_6xIp8&feature=related.. sebab 2 saya nak kongsi bersama dengan forumer kat sini...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-12-2007 04:03 PM | Show all posts
kenduri arwah ni lebih pada adat kita orang melayu..btw pada pendapat saya la..mungkin penceramah ni kata haram ADALAH kerana sikap masyarakat kita yg suka membazir....

even dalam majlis kenduri arwah..dan menjadikan majlis itu sangat penting dan wajib serta kalau tak buat,dianggap berdosa dan akan dipandang rendah oleh masyarakat kerana tak mampu membuat kenduri arwah...

bagi saya,memandai la sekadar buat kenduri arwah ni satu dua mlm je..
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2007 04:10 PM | Show all posts
haram atau tidak sy xtau..

sblm ni ade seorang imam arab ceritakn kat sy..
kenduri arwah even tahlil arwah pon bukanlah sunnah rasullullah..
bacaan yasiin kpd arwah juga tidak tertulis di mana2 dlm quran.

bg sy..cukuplah sekadar sedekah alfatihah dan doa utk arwah..

samelah dlm hadis nabi yg mengatakan org yg mati meninggalkan 3bnd..
1.sedekah
2.amal jariah
3.doa anak yg soleh

err..xbrape menjwb soalan..
mayb out of topic..
just want to share my 2cents..
wallahualam..kalo ade silap tolong tegur..
wassalam..hepi eid adha..
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2007 05:05 PM | Show all posts
Masalahnya tentang pahala bacaan Quran atau Zikir zikir yang dibaca oleh orang yang masih hidup untuk dihadiahkan pada orang yang sudah mati tu sampai ke tak sampai pada simati?  Ini yang dipertikaikan ulamak ada yang kata sampai ramai yang kata tak sampai...

Kenduri arwah tak ditegah.  Yang ditegah ialah tuan rumah yang bersedih kematian ahli keluarga terpaksa mengeluarkan belanja berlebihan untuk menjami orang lain datang makan.  Yang dikehendaki ialah orang lain sebagi jiran tetangga yang mengeluarkan derma dan menyediakan jamuan makan untuk keluarga berkenaan.

Majlis tahlil dipertikaikan oleh banyak ulamak kerana tidak ada contoh pernah dilakukan di zaman salaf...
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2007 05:06 PM | Show all posts
haram kalau berlebihan .
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2007 05:36 PM | Show all posts

Reply #5 mis3ry's post

yg menjadi masalah nya..mmg org2 kat mesia ni buat berlebihan...sehingga menyusahkan keluarga arwah kerana terpaksa menjamu org2 yg masih idup....

kira buat 44mlm tau....baru dianggap sebagai lengkap..aku dgn keluarga mmg selalu bertekak dlm soal kenduri arwah kerana bagi aku tu semua tak payah....hanya menyusahkan keluarga arwah kerana menyusahkan..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-12-2007 07:14 PM | Show all posts
MEMANG SEHARUSNYA JIRAN YANG PATUT LAKUKAN ,BUKAN WARIS SI MATI.SEBABNYA KELUARGA MASIH BERSEDIH DAH SURUH BUAT KENDURI.
FAKTOR KEDUA SEBAB TAKUT SI MATI ADA ANAK2 LAGI DIKHUATIRI KITA MAKAN HARTA ANAK YATIM.
SEELOK -ELOKNYA BUAT TAHLIL SENDIRI JE..TAK PAYAH SURUH ORANG DAH TENTU DOA SAMPAI JIKA ANAK  YANG BAIK DAN SOLEH BACAKAN
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2007 10:43 PM | Show all posts
Sampai bilakah agaknya isu ini nak di perbahaskan? Boleh ker isu ini memajukan umat Islam setanding dengan umat Barat??
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-12-2007 01:56 AM | Show all posts
adat budaya dah sebati dgn melayu..payah nak dibuang.... aku dah pesan kat keluarga aku..aku tak nak majlis tahlil lama2..cukup le 2mlm je....
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 07:15 AM | Show all posts
Originally posted by razhar at 21-12-2007 01:56 AM
adat budaya dah sebati dgn melayu..payah nak dibuang.... aku dah pesan kat keluarga aku..aku tak nak majlis tahlil lama2..cukup le 2mlm je....


Bagi aku cukuplah semalam . Tapi kalau ada duit lebih nak buat macam hikayat 1001 malam pun tak per.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 08:38 AM | Show all posts
Ibnu Tayymiyah pada muka surat 324 juzuk yang sama ,menjawab soalan ;

Ditanya lagi: Adakah  bacaan  daripada Anak sampai kepada mayyit atau tidak menurut Mazhab Syafie?.
  
Beliau menjawab:Adapun sampai pahala segala ibadat badaniyah misalnya bacaan , sembahyang dan puasa, maka Mazhab Imam Ahmad ,Imam Abi Hanifah dan satu tho ifah (golongan) daripada Ashhab Imam Malik dan Ashhab Imam Syafie mengatakan sampai. Dan kebanyakan Ashhab Imam Malik dan Imam Syafie mengatakan tak sampai. Wallahu a抣am.

Ibnu Izz Al Hanafy :
      
Beliau menulis didalam Kitab Syarahan beliau  atas Aqidah At Thohawi: ms 452 , cetakan Al Maktab Al Islamy . Tahqiq  dan takhrij oleh Al Al Baanni:

Ibnu Izz meghuraikan maksud matan tersebut dengan katanya: 揟elah ittifaq Ahli  Sunnah , bahawa orang-orang yang telah mati mengambil (mendapat) manfaat daripada usaha orang-orang yang hidup berdasarkan dua sebab:                                                                                                                           
Pertamanya: Sebab yang terjadi  (untuk membolehkan mendapat manfaat)  kepada mayyit tersebut semenjak  ketika hidupnya lagi.
Kedua: Doa Muslimin , Permohonan Ampun mereka untuk mayyit , Sedekah dan Haji , (tetapi berlaku) atasnya khilaf pada yang sampai kepada mayyit,  berkenaan pahala haji.

Al Imam Al Qadhy Iyadh r.a;  
                                                                                                                                                                                                                                 Kitab Syarah Hadis Muslim karangan beliau, berkenaan hadis pelepah tamar, Nabi bersabda , maksudnya:

揗udah-mudahan diringankan siksa keduanya (kedua ahli kubur) selama kedua pelepah tamar tersebut
    basah
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 08:54 AM | Show all posts

Reply #11 zerozone's post

"Saya rasa yg tak boleh tu bila kita membuat khenduri arwah mengikut bilangan hari..ke1-7,.ke40, ke 100 macam orang hindu."

betul tu...ada bilangan hari pulak...melayu banyak ceduk dari hindu..:@ so kalu tak buah tahlil 44mlm contoh nya....kira tak sah majlis tahlil dimata org2 melayu...:@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 09:15 AM | Show all posts
majlis kenduri arwah... buat kenduri-kenduri ni mcm merayakan kematian pulak
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 09:32 AM | Show all posts
Originally posted by comy at 20-12-2007 03:54 PM
Betulkah Imam shafiee haramkan kenduri arwah dan tahlil?
Saya buka You Tube ada penceramah tak tahu siapa menjelaskan demikian.http://www.youtube.com/watch?v=gx9Mq_6xIp8&feature=related.. sebab ...


yang pernah saya dengar dalam ceramah ugama ia jatuh haram bila kenduri arwah dibuat menggunakan harta anak yatim.Ustaz yang bagi ceramah tu bagitahu dia sentiasa bertanya jika dijemput untuk baca doa tahlil kerana takut2 harta yang diberi makan untuk orang datang tahlil diambil dari harta anak yatim (misalnya jika kedua ibu bapa sianak yatim tersebut meninggal akibat kemalangan dan yang buat kenduri tu menggunakan harta yang ditinggalkan kepada mereka).
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 02:29 PM | Show all posts
Kita kerja kuat sikitlah cari bekal nak bawak pindah alam nanti....

Janganlah harap sangat nak jawab soalan nanti ada orang pacak pelepah tamar atas kubur kita, ada orang bagi tip dari atas macamana nak jawab soalan...
Lepas tu kita tertunggu-tunggu kalau kalau ada bekalan pahala sampai dari luar kubur...
Itu semua akan menghampakan harapan kita...

Lebih kita kumpul sendiri sebelum terbujur kaku dipembaringan nanti...
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 04:19 PM | Show all posts
Originally posted by kupia at 21-12-2007 02:29 PM
Kita kerja kuat sikitlah cari bekal nak bawak pindah alam nanti....

Janganlah harap sangat nak jawab soalan nanti ada orang pacak pelepah tamar atas kubur kita, ada orang bagi tip dari ata ...


Itu prasangka orang yang mengikuti mazhab wahabi saja tapi bagi orang yang mengikuti mazhab mereka masih ada lagi masyarakat atau manusia yang akan mengingati mereka walaupun telah mati. Itulah hebatnya kehidupan beragama yang bukan hidup bersendirian di dunioa ini.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-12-2007 04:35 PM | Show all posts
Originally posted by Gravedigger at 21-12-2007 04:19 PM


Itu prasangka orang yang mengikuti mazhab wahabi saja tapi bagi orang yang mengikuti mazhab mereka masih ada lagi masyarakat atau manusia yang akan mengingati mereka walaupun telah mati. Itul ...


Mengingati orang yang telah mati macamana ikut mazhab syiah?  Panggil jemaah ramai ramai tawaf keliling kubur tu tawassul? Boleh ke write off dosa2 yang di buat?
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 04:43 PM | Show all posts
apa2 amalan yg tak dibuat nabi, adalah bida'ah, kalau terlalu jadi kewajipan adat, ianya haram. kes ni sama jer mcm berarak sambut maulud nabi berarak beramai2, sahabat tak buat pun, sama juga mcm sanding semua, sekaligus sanding tambahan tanpa tutup aurat, jadi makan kenduri kalau niat arwah zero pahala yg tuan rumah kumpul, sesia jer buat makan mahal2.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 04:57 PM | Show all posts

Reply #9 razhar's post

wah..wah..cik razhar dah buat wasiat tu..
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2007 05:09 PM | Show all posts
telitikan dahulu yg mana adat, yg mana syariat.. syariat dtg bkn utk menghapuskan adat, tp membetulkan adat..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

5-12-2024 05:10 AM GMT+8 , Processed in 0.488447 second(s), 32 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list