|
Edited by courtney_xo at 24-6-2021 12:45 AM
——- CLOSED ——- |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
bwk skali saper2 yg arif agar x ditifoo |
|
|
|
|
|
|
|
sapelah aku nk bawak...
aku ni dh la sensorang sekarang.
apa2 kena handle sendiri.
masa utk diri sendiri pn kurang.
no men mah! kadang pk risky la jugak... |
|
|
|
|
|
|
|
beli kereta aku je la. Kereta waja. Body memang tak menarik. Almaklumlah, bukan kereta kesayangan hamba. Kena touch up balik la body dia. Ada la kos dalam RM1000. Pastu lagi absorber kena tukar. Dah kong dah absorber aku tuh. Lagi interior dalaman tak menarik. Tapi itu aku boleh kasik clear punya. Ala..murah punya kerja. Ada lagi, motor wiper aku kena tukar. Entah apa mabuk kereta aku tah, motor wiper boleh rosak lak. Tapi aku tukar la kalau ada orang nak beli. Cuma satu je aku nak tekankan kat sini, enjin cantekkkk...aku jaga woo servis dia. Minyak tak pernah pakai yg biasa, kurang2 semi-sentetik. Kalau malas nak wat loan, sambung bayar je tapi kena sign sikit agreement la. Mana boleh kasik camtu je. Pastu lagi aku akan mintak deposit (not refundable), 1k + 3 bulan instalment. Bukan apa, kalau kena tarik nanti aku dah ada 1k untuk bayar upah tarik dgn 3 bulan instalment tu. Kalau ok kasik tau aku. Nanti aku bawak tengok kereta.
p/s : montly instalment 450 je... |
|
|
|
|
|
|
|
awak ni kan pompuan kan .... masa nk gi tgk ...kete tu kan ...bawak la ayah ker abg ker ...mane sedare lelaki yg u yakin tau pasal kete nih ..... well at least u have somebody yg tau pasal bende nieh ... or u cr sedare or kwn yg nk jual kete nieh .... yg u tau mmg jaga kete dier ...
but klau dh beli kete tu kan ...cpat2 anta kedai suro dier tgk ...suro servis sekalik ... sbb my fren kene camtu lah beli kete tk smpai tiga hari kete wat hal ..... kete anta workshop....
pastu make sure yg geran tukar nama tau ..... some owner/dealer kekadang tk tukar namer tau .... better be careful ... one of fren 2 tahun beli kete but smpai skrang tk tukar name lg .... so better be careful
satu lg beli kete 2nd hand nieh ... kene sediakan extra cash ... mane tau kene wat alignment ker ....wat balancing ker ....tukat clutch plat ....tukar brek...or tukar tyre
satu lg mase beli tu jgn wat muker excited tau ...wat muker maintain jerk tau heheh ....
always be ready ...and jgn harap kete in tip top condition tau .... |
|
|
|
|
|
|
|
adehhh... selama ni aku follow laki aku pg workshop pon da pening.
aku tgk maintenance kete dia tu gile betul. he drive hyundai coupe, for sure mmg kena riban2 la..he ask to continue bayar kete dia sbb dia nk beli kete baru tapi aku takmo lah!
aku kat sini sorang2. kwn2 semuanya bz jugak mcm aku.. sedara mara pn bz jugak.
semua org bz..
aku pn berharap sgt salesman yg akan aku jumpa tu baik tak tipoo2 aku.
neway tlg lah list apa yg aku perlu buat... |
|
|
|
|
|
|
|
ask to saleman to drive test dlu dlm 2-3km.then br tau ok ker x. |
|
|
|
|
|
|
|
sian dier... aku pun tak tau nak tolong cemana..
adik bradik x de ker?? mintakla tolong depa.. |
|
|
|
|
|
|
|
1. PEMERIKSAAN LUARAN
1. Sila periksa pemegang pintu
2. Pastikan pintu dan bonet boleh dibuka dan ditutup dengan senang
3. Pastikan 'bumper' belakang tidak calar dan karat
4. Pastikan sistem ekzos tidak berkarat
5. Pastikan rim tidak bengkok dan berkarat
6. Pastikan semua lampu berfungsi dengan baik
2. PEMERIKSAAN ENJIN
1. Pastikan keadaan enjin mestilah bersih
2. Pastikan enjin tidak diubahsuai
3. Pastikan keadaan enjin dan pastikan tiada bocoran. Bagi menunjukkan ada kebocoran pada enjin, anda boleh meletakkan sekeping kotak putih di bawah enjin selepas menguji pandu kenderaan tersebut.
4. Tiada kebocoran pada radiator dan sistem penyejuk
5. Pastikan semua 'belt' berada dalam keadaan baik
3. PEMERIKSAAN DALAMAN
1. Pastikan pintu dan bonet boleh dibuka dan ditutup dengan mudah
2. Pastikan semua cermin berada dalam keadaan baik
3. Pastikan karpet kereta berada dalam keadaan baik
4. Pastikan lantai tidak berkarat
5. Pastikan 'dashboard' tidak retak
6. Pusingkan setering ke kiri dan ke kanan
7. Tiada masalah dengan pedal brek dan clutch
8. Pastikan penghawa dingin berfungsi dengan baik
9. Pastikan tali pinggang boleh dipakai
10. Pastikan 'jeck' clan tayar simpanan berada dalam keadaan baik
4. CUBA MEMANDU DALAM MASA 30 MINIT
1. Cuba hidupkan 'switch' tetapi jangan hidupkan enjin
a. Pastikan meter suhu bergerak
b. Pastikan lampu minyak enjin menyala
c. Pastikan lampu bateri menyala
2. Cuba hidupkan enjin
a. Pastikan semua meter berfungsi dengan baik
b. Pastikan tiada masalah dengan sistem gearbox
c. Cuba matikan enjin dan hidupkan semula
3. Pastikan tiada kebocoran minyak enjin berlaku di bawah
4. Semasa memandu kenderaan tersebut, pastikan tiada bunyi dan gegaran
5. Tiada masalah semasa penukaran gear
6. Cuba pusingkan stering 360 darjah.Adakah ia mengeluarkan sebarang bunyi?
7. Cuba anda pandu kenderaan tersebut clan lalui kawasan yang ada bonggol kerana ianya akan menguji sistem suspension
8. Cuba biarkan enjin kenderaan itu hidup dalam beberapa minit dan pastikan suhu kepanasannya berada dalam keadaan stabil
5. PEMERIKSAAN TERAKHIR
Perkara paling penting ialah periksa nombor casis dan nombor enjin. Pastikan nombor tersebut sama dengan dokumen pendaftaran kereta
kalau waja ngan spectra...aku suke spectra... tapi orang kata minyak parah skit... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 courtney_xo's post
aku vote ko ambik waja!
aku rasa fast atau ryo boley teman ko tengok keter tu nanti..
ko tinggal kat mana ni bebb?...
gi laa check kat motortrader.com.my tak yah beli kat used car! |
|
|
|
|
|
|
|
tadi aku g tgk kete waja kat puchong ngan selayang.
satu kedai cine satu kedai melayu.
monthly for both bout rm450-500 tahun 2003.
aku pn pakat tgk body jelah.. ok look new.
tapi kat kedai melayu tu bila aku kata nk tgk dlm dia kata kunci tak bawak lak..
aku rasa dua2 kedai ni nmpak aku ngan member aku pn pompuan, mcm senang jek diorang nk kencing...
last2 sekali member aku kata baik angkat baru jek.. takdelah pening sgt kot2 nanti kang byk rosak.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by deskcom at 3-2-2008 07:17
1. PEMERIKSAAN LUARAN
1. Sila periksa pemegang pintu
2. Pastikan pintu dan bonet boleh dibuka dan ditutup dengan senang
3. Pastikan 'bumper' belakang tidak calar dan karat
4. Pastikan sis ...
gud info...
thank you... |
|
|
|
|
|
|
|
ambik waja senang sikit, easy maintenance...
kalau keta korea ni nanti kau pening kepala, spare part mahal, nanti nak jual smula harga jatuh gila2...
ini aku punya pandanganlah. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sueria_azlee at 4-2-2008 00:23
ambik waja senang sikit, easy maintenance...
kalau keta korea ni nanti kau pening kepala, spare part mahal, nanti nak jual smula harga jatuh gila2...
ini aku punya pandanganlah.
yups rite...
kete korea yg dibeli pd harga 100k smthing cume laku 20k aje bile jual
maintenance kuat guna duit |
|
|
|
|
|
|
|
Aku vote untuk Waja Auto. Kete FC kira reasonable jugak la tapi pastikan 2004 ke atas la, dia nyer kualiti baik sikit. Untuk check keter tu bawak la mana2 mekanik yg ko dah biasa bayar je barang seratus dua mesti diorg tak kisah nyer. |
|
|
|
|
|
|
|
aku nk release jugak kete kalau boleh by ths month!
tapi..... aku kene bwk org yg pandai tgk2 kete2 ni..
tadi cine kedai tu mcm2 mntak byr tu lah ni lah..
nk amik d/p tinggi lah.. muka diorang pon mcm ala2 gangster.. aku takooott!
kat kedai melayu tu tak kisah letak berapa d/p. tapi takleh view dlm lak!
byr monthly standard la 4-5hundred..
tapi condition kete tu penting.. walaupun aku nk bwk pg-balik keje.. |
|
|
|
|
|
|
|
bagus ko ambik keta baru...........mcm new saga........tak pning pala msalah mntnance |
|
|
|
|
|
|
|
drpd pengalaman aku aku baik beli kete baru then second hand...
apa2pun terpulang pada tuan rumah |
|
|
|
|
|
|
| |
|