View: 2991|Reply: 10
|
Islam & Negara Sekular
[Copy link]
|
|
dari Nigeria to Indonesia, Sudanese law professor(Abdullahi Ahmed an-Naim) menyebarkan idea berkaitan negara sekular dan hak asasi manusia
some quote
"Naim's personal project involves what he calls "negotiating the future of sharia." As Islamic societies struggle to define themselves in a globalized world and some talk of creating Islamic states to codify sharia, he says the state and religion must be kept separate. But religion should still have its place in political life, allowing Muslims to express principles of sharia as they see fit. He believes this is truly Islamic, and that articulating the reasons why will help ordinary Muslims not be taken in by political slogans."
sape boleh baca english gi malaysia today for full news. http://www.malaysia-today.net/2008/content/view/5380/84/
dia juga mengatakan no such things as 'negara Islam'. ianya hanya perbincangan post-colonial dari barat. Isn't true? kawan2 yg bijak pandai, please bgtau sy macam mana Rasullullah berpolitik. sy kurang arif. (kalau kita berkelahi, berbalik pada Quran dan Hadis. kan kan?)
persoalan yg ada dalam otak aku-->
kalau kita seperatekan agama dgn state, org yg mentadbir tuh dia tinggalkan agamanya dirumah. jadi dia mentadbir dgn apa?
Syariah hanya yg dapat di fit kan saja baru dapat di laksanakan. kalau tidak, ia bertentangan dgn masyarakat berbilang agama. huh? bukan Islam tuh universal?
"tiada paksaan dalam beragama" -->sepotong Alquran yg popular digunakan demi kebebasan. tapi ramai lupa, ianya dari konteks beragama. once dah masuk Islam, macam masuk satu kelab tu wajib bayar yuran, tak masuk takyah bayar. sahabat Non-muslim, kenapa takut?????
tp nyatanya, Abdullahi Ahmed an-Naim disambut baik oleh ah cong dan rakan-rakan. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 afza's post
sekular bermaksud memisahkan agama dari kehidupan yakni waktu2 tertentu shj melibatkan agama.
umat Islam tak boleh pisahkan diri dari agama walau sedetik pun dgn sengaja,
indonesia majoriti rakyat sekular, x henti2 mrk ditimpa bala tp msih x sedar. mesia pun ada gak sekular..dunia akhir zaman
[ Last edited by abstruse at 3-4-2008 06:44 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
kalau kita seperatekan agama dgn state, org yg mentadbir tuh dia tinggalkan agamanya dirumah. jadi dia mentadbir dgn apa?
Syariah hanya yg dapat di fit kan saja baru dapat di laksanakan. kalau tidak, ia bertentangan dgn masyarakat berbilang agama. huh? bukan Islam tuh universal?
Maksud dia simple jer, bila awak buat keputusan tu, bukan atas pandangan agama awak, tapi |
|
|
|
|
|
|
|
Sekular mungkin menerima Islam sebagai satu akidah dalam hati individu tetapi ia tidak dapat menerima akidah Islam sebagai asas bagi kesetiaan ( wala ), penggabungan diri ( intima |
|
|
|
|
|
|
|
Tak kesah negara islam atau sekular , yang penting ialah penghayatan dan pengamalan dalam berbuat baik |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 Kerengge's post
negara sekular tak bermaksud rakyat sekular..
negara sekular menjamin keadilan dan kesaksamaan dlm menguruskan pentadbiran negara tanpa pengaruh mana2 agama dominan di sesebuah negara. itulah yg dikatakan sebagai "negara sekular"
Perkembangan agama-agama di sebuah negara sekular sebenarnya lebih meluas berbanding sebuah negara teokrasi..
ni pendapat aku jek.. |
|
|
|
|
|
|
|
Sekular atau apa sahaja nama pun , kan tak lebih dari gelaran manusia je |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by AniSani at 3-4-2008 07:26 PM
Sekular atau apa sahaja nama pun , kan tak lebih dari gelaran manusia je
iya ke?
mentaliti umat islam zaman skrg terlalu memandang remeh ttg sekular sdgkan jika dibiarkan ianya boleh membawa kehancuran
lihat lah berapa ramai yg brpgg kpd sekular hinggakan urusan agama dianggp remeh?
bala turun menimpa x henti2 tp masih ramai yg membutakan mata dan memekakkn telinga. |
|
|
|
|
|
|
|
perkara sekular ni kita mesti bendung..
sekular ni tak bermaksud kepada agama Islam jer..
tetapi kepada semua agama..
setiap perkara yang berkaitan dengan agama mesti dipisahkan..
dlm perniagaan riba dihalalkan..
arak, judi, pelacuran dibolehkan utk menarik ramai pelabur@pelancong asing dtg ke negara..
pendidikan agama di sekolah adalah pendidikan minor.. yg major + penting ialah Mathematik, Biologi, Fizik dan Kimia..
seluruh isi masyarakat diserapkan dengan dakyah pentingnye pengetahuan untuk mengubah cara hidup..
tapi bukan ilmu agama sebaliknya ilmu duniawi..
- itu la antara sebaran virus sekular di Msia..
ish ish |
|
|
|
|
|
|
|
term secular ni pun mmg dah biberikan utk mereka yang cenderung kepada perkara tangible dan menolak hal ghaib. dominasi agama dalam satu negara tu menentukan macam mana negara ditadbir.
kalau agama dipisahkan dari politik, comno politician tu nak tahan diri dari rasuah?
takkan nak bergantung kepada cctv kot.
aku risau penceramah macam Abdullahi Ahmed an-Naim ni. sbb dia sendiri muslim, meng attributekan pandangan dia sbg pandangan collective.
banyaknya fitnah terhadap Islam..... sedih aku |
|
|
|
|
|
|
|
aku nk petik skit artikel menarik ni tentang sekular dr pandangan seorang ahli agama..
Secularism does not mean a curse for religions. In certain cases,secularism can even be the savior of a minority religion. For instance in France, due to secularism, Islam and Muslim society can develop. Because secularism upholds neutrality in regulating social-politicalfield of the state, any religion and its society are allowed to express their religion naturally. Therefore, their religious identity is not threatened.
To know how the Muslim community adjusts in a state upholding secularist values like France, Novriantoni from the Liberal Islam Network (JIL) interviewed Soheib Bencheikh, Grand Mufti of Marseille France.
JIL: Many muslim have a negative image about secularism. Could you imagine that there will be harmonization between Islam and secularism?
Bencheikh: If secularismis interpreted as state neutrality to regulate a country, it will not be a problem for Muslims. On the contrary, the separation between religion and politics will clarify Islam as a divine spiritual doctrine, not as an instrument which (can) be misused to gain the power. Moreover, due to that, Islam can return its original formulation, meaning it will return as the promoted teaching (“ yu’radl ” not as a forced teaching (“ yufradl ” – as the Koran affirms – “Anyone who will believe may believe, and anyone who will be an infidel may be an infidel!”
Source http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article4133 |
|
|
|
|
|
|
| |
|