|
Salammm...berapakah bacaan meter RPM ketika enjin dalam keadaan melahu (idle). Ini sebab kete saya jarumnya kat takuk yg bawah sekali masa melahu. Berapakah bacaan yang normal. Harap dpt membantu. T kasih |
|
|
|
|
|
|
|
800
ikut jenis keta
antar kedai tuning
rm40 utk carb
rm 60 utk injeksyen
kalu ko keta ferari, mclaren, upah tuning mungkin mencecah rm1299.10 .... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 tenzo63's post
kalau wira biasanya rpm 0.5-1.0 jer bila idle (stabil tak tekan minyak)kalau tinggi dr pada tu kene tune mcm geng tx kater
[ Last edited by mycos79 at 8-3-2009 17:22 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Satria Gti member aku rpm idle dok kat takuk 500...senyap giler enjin...macam nak mati tapi tak mati...smooth jer...dia kata baru buat balik fully balancing... |
|
|
|
|
|
|
|
sape2 boleh listkan berape rpm mase ideal....
1. Honda CRV 3rd gen = 750 |
|
|
|
|
|
|
|
nnti aku check bila balik umah........... |
|
|
|
|
|
|
|
Kebanyakan keter dier nyer idling rpm sekitar 850 rpm laa... kalau enjin diesel lak lagi rendah, sekitar 650 rpm... idling yang terlampau rendah akan menyebabkan enjin senang mati time masuk gear 1 laa... |
|
|
|
|
|
|
|
aku nye idling 1000....
mase baru start die naik sampai 1500, pastu slow2 turun sampai 1000....
kalau benti kat traffic light mmg 1000 la dia duduk.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Squall-Leonhart at 9-3-2009 16:08
Kebanyakan keter dier nyer idling rpm sekitar 850 rpm laa... kalau enjin diesel lak lagi rendah, sekitar 650 rpm... idling yang terlampau rendah akan menyebabkan enjin senang mati time masuk gear ...
kalau keta oto lak,
duk kat bukit, dia menggelungsur turun....
rendah sangat tak bagus juga...
tinggi sangat pun tak best juga
tapi kalu mau main misfiring sistem... mau tembak api ikut ekjos, biasanya, derang taruh rpm 1.3 -1.5..... |
|
|
|
|
|
|
|
maner korang tau 900rpm lar, 800rpm lar, 850rpm lar...
yg haku tau, jarum tu memang dekat ngan nombor 1 kat tacho meter haku.. wakakakka |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Fast-N-Furious at 10-3-2009 09:25 AM
maner korang tau 900rpm lar, 800rpm lar, 850rpm lar...
yg haku tau, jarum tu memang dekat ngan nombor 1 kat tacho meter haku.. wakakakka
diorang semua hebat. ada digital meter....
aku tadek digital meter. tp aku nye agak2 .... keta aku nye rpm masa idling tu 700 gitu kot....dah rendah sket banding baru dulu |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 Fast-N-Furious's post
laa... memang pong jarum tu walau camaner pun memang dekat2 angka 1 gak la fast... tapi kan, takometer sekarang kan sumer jenis linear nyer, tak macam dulu nyer takometer yang lagi susah nak agak kat part mana 850 rpm tu la, miahahahaha... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #2 geng_tx\ catat
brogeng.... leh tak jelaskan pasal tuning nih.... aku blur sket pasai tuning nih.... yang aku tau bende2 berkaitan dgn tuning ni adalah seperti berikut:
1. tuning digital reader
2. komputer reading
3. pelarasan angin dan petrol
4. cucuk kabel kat bawah stering |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by JERONG_GERGASI at 10-3-2009 14:19
brogeng.... leh tak jelaskan pasal tuning nih.... aku blur sket pasai tuning nih.... yang aku tau bende2 berkaitan dgn tuning ni adalah seperti berikut:
1. tuning digital reader
2. komputer rea ...
ala.. tekan jer butang search... bila stop, dan kuar tanda "STEREO", bermakna dah tune lar tu, kalau digital receiver, bleh kuar nama stesen kat display..
nota kaki : ni cara tuning stesen radio.. harap maklum.. stay tune with Fly FM... miahahah |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kalau guna high cam, idle dalam 1500rpm.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 Fast-N-Furious's post
kalu F1, idle brp ribu ek? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by neotoxin at 10-3-2009 16:12
kalu F1, idle brp ribu ek?
haku baca article ari tu, lebih kurang 1000rpm jugak idle dier..
cuma enjin F1 nie jenis high reving engine, engine ni dengan selambernyer bleh cecah 12,000rpm dlm baper saat.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|