CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 10818|Reply: 53

KLR 650 Kawasaki

[Copy link]
Post time 17-3-2009 11:05 PM | Show all posts |Read mode
KLR650 hadiah terbaik Kawasaki
Oleh Lokman Zainal Abidin







SEJAK mula diperkenalkan pada 1987, Kawasaki KLR650 sudah melalui beberapa siri pengubahsuaian kecil bagi membolehkan ia menjadi antara jentera dua kegunaan yang paling efektif dan diminati.

Sesuai dengan namanya sebagai jentera dua kegunaan (off-road dan jalan biasa), KLR650 ternyata tidak mengecewakan dan hasil tangan jurutera Kawasaki itu boleh dianggap sebagai hadiah terbaik buat penggemarnya.

Apa tidaknya, sebut saja apa permukaan jalan yang bakal anda tempuhi, sama ada ia berlopak, berbonggol, berlubang, tidak rata mahupun lebuh raya, KLR650 langsung tidak mengecewakan.

KLR650 boleh dianggap sebagai jentera yang cukup klasik. Model pertama untuk pasaran Amerika Syarikat dikeluarkan pada 1987 dan kelibat KLR650 yang dilihat di jalan raya kini ialah model yang diilhamkan sejak lebih 20 tahun lalu.

Perubahan kecil sudah mula dilakukan sejak 1987 dan 1996 menjadi tahun KLR650 mengharungi zaman pengubahsuaian kecil yang paling banyak, tetapi jentera itu tetap kekal dengan kerektor sendiri dan ia sesuatu yang terlalu sukar untuk diungkapkan.

KLR650 adalah jentera dua kegunaan yang sporty dan dianggap sebagai paling berjaya.

Berdasarkan kenyataan Kawasaki, KLR650 mengatasi semua pesaingnya dalam kategori dua kegunaan.

Harganya sekitar RM40,000 (mungkin sedikit mahal, tetapi percayalah ia berbaloi) dan harga itu lebih murah berbanding jentera kategori serupa yang dihasilkan pengeluar lain dan faktor harga yang membuatkan KLR650 menjadi buruan.

Mudah dikendalikan, boleh dipercayai dan selesa ketika berada di lebuh raya selain memberikan rasa serupa ketika off-road membuatkan KLR650 disegani oleh pesaingnya.

Apakah yang diubah Kawasaki sepanjang 20 tahun penghasilan KLR650? Ia masih menggunakan enjin serupa yang dijana karpekpekor CV dan bukannya jenis suntikan, masih menggunakan transmisi lima kelajuan selain sesekali perlu menarik choke untuk menghidupkan enjinnya pada waktu pagi.

Begitupun, kuasa enjinnya dipertingkatkan menerusi kotak timing berbalik, kepala silinder yang diubah suai serta menggunakan porting intake baru, gelang piston baru bagi mengurangkan penggunaan petrol selain penggunaan paip ekzos baru yang lebih lancar.

Sistem suspensi juga diubah untuk memberikan rasa yang lebih mantap. Fork depan mempunyai ketinggian 7.9 inci (berbanding 9.1 inci sebelum ini) dan sistem baru ini mempunyai rasa yang lebih lembut dan sedap berbanding jentera lain.

Cakera brek depan dan belakang KLR650 juga lebih meyakinkan. Cakera depan lebih lebar dan kini berukuran 280 milimeter serta diperkuatkan dengan caliper dua piston, sama seperti cakera belakang.

Tidak kira apa juga tujuan anda memiliki jentera ini, ia boleh dianggap satu pembelian yang berbaloi.



>Spesifikasi

ENJIN: Empat lejang, DOHC, empat injap tunggal

SEJUKAN: Cecair

KARpekpekOR: Keihin CVK40

TRANSMISI: Lima kelajuan manual

KERANGKA: Cradle separa berganda, keluli

SUSPENSI DEPAN: 41mm fork teleskopik / 7.9 inci.

SUSPENSI BELAKANG: UNI-TRAK/ 7.3 inci.

TAYAR DEPAN: 90/90x21

TAYAR BELAKANG: 130/80x17

BREK DEPAN/BELAKANG: Cakera tunggal 280mm, dua piston caliper / tunggal 240mm, piston caliper tunggal

PANJANG KESELURUHAN: 90.4 inci

LEBAR KESELURUHAN: 37.8 inci

TINGGI KESELURUHAN: 53.1 inci

KETINGGIAN PELANA: 35.0 inci








kawasakininja  kena bawak aku   naik  klr 650 nih  ekkkkkkkkk  :victory:
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-3-2009 11:30 PM | Show all posts

Balas #1 amazed\ catat

kim pun nak tompang..
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 12:20 AM | Show all posts
ehem ehem...




yang paling penting, fuel tank (including reserve) is 22.1 litres...  KL sampai ke Changlun tak payah isi minyak woo..

tapi average speed 150-160kmph aje lar...  Ok lar tu... adventure riding tak payah bawak laju2...  janji boleh pergi jauh jauh...

[ Last edited by  BSundayB at 18-3-2009 00:22 ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 12:33 AM | Show all posts
Originally posted by BSundayB at 18-3-2009 00:20
ehem ehem...




yang paling penting, fuel tank (including reserve) is 22.1 litres...  KL sampai ke Changlun tak payah isi minyak woo..

tapi average speed 150-160kmph aje l ...



errrr..ko bukan abg aku kan???
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 12:59 AM | Show all posts
abg adik???
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 01:16 AM | Show all posts

Balas #5 t0m\ catat

huhu...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-3-2009 02:35 AM | Show all posts

Reply #4 KIM.mafia's post

???

nasib baik aku ni bongsu...

kalau kau ni pompuang, aku mmg abang angkat kau...  
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:37 AM | Show all posts

Balas #7 BSundayB\ catat

aku ni pompuan ler...adooiiii...
x caya ko cuba tanya abg aku xorang lg..si zzcbr...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-3-2009 08:45 AM | Show all posts
Originally posted by BSundayB at 18-3-2009 00:20
ehem ehem...




yang paling penting, fuel tank (including reserve) is 22.1 litres...  KL sampai ke Changlun tak payah isi minyak woo..

tapi average speed 150-160kmph aje l ...


rasenye..bro BSunday pakai muto nih...am i rite???
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 09:29 AM | Show all posts

Reply #3 BSundayB's post

bro.. antara LC4 640 Enduro dgn DR650 mana yg lebey mantap..??

errkk... aku tanya je blom nak beli
psstt.. kalo aprilia takyah komen la
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:24 PM | Show all posts

Reply #10 ryo_takahashi1's post

aku lagi suka DR650 sebab motor macam DR & KLR nih, kalau jatuh body kemek, fairing crack, tak basuh penuh dgn lumpur; baru nampak mantap...

KTM... aku no comment.. ktm & bmw nih lebih kepada hardcore fanatic fans dia aje... tak boleh terima motor lain... (macam ducati owners)

proven tu mmg lar proven... dakar world rallye champion (on 690 Adventure), tapi the bikes are ridden by professionals i.e. die-to-win ridders...
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:36 PM | Show all posts

Reply #9 dainese's post

orang lain tgk motor ni selalu kata motor ni motor yg paling hodoh, ugly and buruk... tapi pada aku, KLR650 mmg cun giler.. it serves its purpose... hehehe..

motor ni mmg best (kalau pergi indochina or borneo or indonesia)...  size dia mmg besar dan tinggi.. aku kena tip toe kat traffic light, tapi aku suka buat flamingo stand..
(fyi size dia lagi besar dari BMW GS800 tapi kecik sikit dari GS1200)

still using carbu.retor engine & single cylinder... senang nak service atau adjust fuel kat mana2 kedai motor capchai...    

kalau bawak BMW GS800, sekali EFI buat hal... mana nak cari BMW service centre kat Mongolia tu??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:41 PM | Show all posts

Reply #12 BSundayB's post

tapi kan... apasal la ada orang tu hari tu beli aprilia tu ek...
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:46 PM | Show all posts

Balas #12 BSundayB\ catat

serius bro...aku pun kenan jugak gak model klr nih...bagi aku, dier memang sesuai dengan purpose muto nih untuk off road boley, on road pun bley...aku pun kadang dok berangan, kalo pakai muto jenis nih, teringin nak bawak sampai kaki gunung everst tuh...
huhuhu...
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 02:55 PM | Show all posts

Reply #13 ryo_takahashi1's post

tu sebab KLR blum kuar...  time tu pulak milia buat offer..  harga sama dgn KLR650 ni lak..

time tu gak dah buat plan nak gi Laos... so terpaksa beli...       menyesal seumur hidup aku
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 03:08 PM | Show all posts

Reply #14 dainese's post

caya caya... KLR ni boleh buat pergi pasar... nak parking pun senang, parking aje atas pavement.. jadikan motor ni mcm motor kapchai..

tapi sebelum bro beli, bro kena tukar mindset bro tu dulu... macam aku, no more above 160kmph... pada aku, bawak laju tu setakat nak potong kereta mmg dah cukup...    

remember, speed is not everything... tgk scenery yg paling best, kasi cop itu passport.... lagi satu, jangan nak rush and asyik speeding...  nanti mental and body cepat letih...

kalau kat highway kereta bawak average 120kmph, kita bawak laju sikit, i.e. 140kmph... sekadar nak potong aje...  kalau bawak same speed dgn kereta/bas, mmg tak selamat wooo...

biarlah superbikers potong kita.. diaorang tu nak ke cameron atau penang... kita ride sampai ke thailand sana.. kalau boleh, kita sume ride motor dualpurpose nis sesama.. mindset pun biar dah tuned sama... bawak average speed pun sama (140-150kmph)... nak singgah isi minyak pun sesama...

pastu, outfit bro pun kena tukar bila nak ride jauh2 nih... pakai waterproof atau goretex... ataupun jersey motorcross... bootpun pakai macam boot motorcross.. helmet pun pakai helmet motorcross..  baru nampak cun & ranggi bro...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-3-2009 03:14 PM | Show all posts

Reply #16 BSundayB's post

tepek sikit gambau moto baru bang...


errr... dulu masa main moto pompom blom ingat ini statement arrr...
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 03:19 PM | Show all posts

Reply #17 ryo_takahashi1's post

aku terkena bila buat ride around mesia 'guna jalan lama'... ride dgn member2 aku guna Versys & KLE500...

gi ride time musim tengkujuh.. siap kena kutuk kao2 dgn Testa bila kitaorg stuck kat kelantan.. (sebenarnya, aku sorang aje yg stuck)... dualpurpose relax aje kat area banjir tu... nak mati torture aku dibuatnya wei... memang kena buli dgn budak2 dualpurpose nih...
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 03:26 PM | Show all posts

Balas #16 BSundayB\ catat

betul tuh bro...nak laju sangat gi mana..lain la kalo bro ryo nih...
dier nih spesis bukan boleh ride below 180km/h... (jangan marah haaa)..
tapi siyess...aku suka tengok bikers dual purpose nih..nampak macam dah ready giler dengan protection tuh semua..armour, glove, boot,etc..sempoi...


muto bsundayb nih..sape kate tak cantek?tengok betul2... mantap...

kalo nak ride sampai ke kaki gunung everest, sure kene buat gini..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2009 03:41 PM | Show all posts

Reply #19 dainese's post

oittt.. siot jer.. aku dah insaf daaa...
lepas ni layan moto tegak je...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-1-2025 04:41 AM GMT+8 , Processed in 0.061723 second(s), 30 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list