View: 23009|Reply: 152
|
tips mengisi minyak di pam stesen?
[Copy link]
|
|
PPIM dakwa pam laju keluarkan sedikit minyakOleh SHAHRULANOOR ISHAK
[email protected]
SEORANG pembeli termenung melihat dua botol petrol yang sama harga tetapi kandungan sukatannya berbeza yang dibeli dari dua buah stesen minyak berlainan di Kuantan semalam.
KUANTAN - Jika bil air tinggi disebabkan air yang dipam bersama tekanan udara, demikian juga ketika mengisi minyak di stesen minyak.
"Pam dengan perlahan kita dapat banyak minyak. Pam dengan laju, dapat sedikit," demikian dakwa Pengurus Projek Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin.
Menurutnya, keadaan itu tidak disedari kebanyakan pengguna kerana mereka tidak peduli kuantiti sebenar minyak yang dipam.
Wartawan Kosmo! yang ingin menguji dakwaan Noor Nirwandy itu telah mengisi minyak ke dalam dua botol di dua stesen minyak berasingan dan mendapati kuantitinya berbeza walaupun harga yang dibayar adalah sama.
Noor Nirwandy berkata, keadaan tersebut berlaku apabila petrol yang diisi telah bercampur wap semasa dipam.
"Ia menjadikan paparan digit pada mesin pam menunjukkan minyak yang dipam adalah satu liter namun kuantitinya sedikit berbeza disebabkan kemasukan bersama udara (wap). Bagaimanapun, kami belum membuat kajian terperinci mengenai perkara ini," katanya ketika dihubungi semalam.
Menurut beliau, pihaknya juga kerap menerima aduan dan mengakui perkara tersebut memang berlaku namun hasilnya bergantung kepada cara pengguna mengisi minyak.
"Lebih baik isi minyak dengan perlahan bagi mengelak kemasukan udara yang banyak ke dalam tangki kenderaan.
"Pengguna juga boleh mengelak kemasukan udara bersama minyak dengan mengisi petrol pada waktu malam atau ketika cuaca sejuk kerana jumlah wap di dalam tangki petrol bawah tanah adalah lebih rendah berbanding ketika cuaca panas," jelasnya.
[ Last edited by baby77 at 20-4-2009 12:02 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Sbb tu jgn pam mnyk kat sh*** sebab pam laju.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by din_atos at 20-4-2009 09:00
Sbb tu jgn pam mnyk kat sh*** sebab pam laju..
betul la klu kita isi kat pam sh*** ni.. manjang jer laju.. sbb tue tokey dia kaya erk |
|
|
|
|
|
|
|
saya dah tau benda ni lama gak, dlm 3,4 tahun lepas.
ada emel berjela pasal ni, ada banyak tips, yg lain tak berapa ingat, yg ingat ialah pam minyak time pagi or malam. sebab masa panas, cam tengahari, wap panas petrol yg tersimpan kat bawah lantai kat stesen minyak tu yg akan masuk ke dlm tangki kita dulu...lebih kurang cam tu la.
tu pasal saya isi minyak waktu pagi & pam pelan2 |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #5 AnisSuraya\ catat
anis, hanya yg tahu membaca maksdu tersirat aje yg akan faham...kalu pam minyak sambil makan mini burger lagi banyak minyak boleh kuar |
|
|
|
|
|
|
|
cara paling bagus ialah mengisi minyak dgn cara perlahan, di waktu tgh hari pada waktu panas terik....dgn ini lagi perlahan korang isi, lagi byk wap petrol akan keluar, dan lagi sikit la petrol yg anda dpt, dgn cara ini baik bagi pemilik stesen minyak...
cara wa plak, tak kisah la laju ke perlahan, tapi wa isi shell atau caltex...( petronas tu petrol takde kualiti , kesian korang yg berjiwa patriotik, tapi kena kencing dgn big shot2 yg menceduk duit rakyat patriotik ni )
dan wa akan sedaya upaya utk tidak mengisi minyak pada waktu panas terik...kalo nak isi pun, jgn isi penuh, isi sekadar yg diperlukan jer...
kalo korang tak caya ...korang baca la manual keta evo ( dan byk lagi keta berprestasi tinggi )....only use shell petrol .... |
|
|
|
|
|
|
|
em, patut pun ari2 time isi kt highway mase thari cm cpt lak myknye abis
n time biase isi pagi2 b4 g keje, trase ade gak lbihnye...
ooo, ptt r pon kn.. meter die cmpor wap/angin |
|
|
|
|
|
|
|
kita ni berkira sgt lah kalu pasal kat pam minyak termasuk angin...tapi sendiri punya bikin membazir petrol buat2 tak tahu aje. Kalu pepagi tu bukan main lama lagi panaskan enjin yg mencemarkan alam aje faedahnya tak pulak nak dikisahkan |
|
|
|
|
|
|
|
sebab itu kalo nak isi petrol, penuh2 ialah pada waktu pagi sebelum mentari merah diufuk timur dan selepas maghrib pada waktu bulan menganmbang pada hari jumaat kliwon...
masa tu kitaran bulan akan mempengaruhi pasang surut tangki petrol sesebuah stesen |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pulak cukup anti dgn stesen minyak yg mempunyai nozzle pam minyak yg disetting kuat...:@ Walaupun tekan sikit aje tapi memancut kuat dah lah nozzle tue suka2 menendang kena adjust2 leceh laaa:@ ...Biasanya aku blacklist stesen minyak mcm nie... |
|
|
|
|
|
|
|
ujikaji dier takleh pakai... dia guna 2 stesen berasingan... patut guna stesen yg sama... tp cara pam yg berbeza... satu kali pelan.. satu kali laju... pastu tengok hasil.... pam pon kena guna pam yg sama.... walau stesen sama.. tekanan setiap pam pon bleh beza.... |
|
|
|
|
|
|
|
memang ujikaji dia wat x berapa tepat sbb guna 2 pam stesen yg berlainan.. tp teori dia betul |
|
|
|
|
|
|
| |
|