|
kenapa keta perlu overhaul...?
Bila kene overhaul?
biasa kos brapa?
part2lain yang perlu dipertimbangkan sblm di overhaul....
sajer tanyer...pasal ari tu ader org suggest aku buat overhaul..memandangkan keta aku dah 9thn umurnya.. dan speed pun makin turunsehingga 150km/j ...pijak pedal cecah lantai pada jalan lurus & mendatar.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 che_syruz's post
ngko nak bertanyer ker..sajer nak nampak kreditnie?
jawab jgn tak jawab!!! |
|
|
|
|
|
|
|
overhaul..
keta aku sekarang tgh overhaul. dah 2 bulan dalam bengkel.
kebiasaan nya overhaul untuk tukar barang2 wear n tear mcm bearing conrod,main bearing,piston ring,gasket.
ada 2 jenis overhaul. fully overhaul dan top overhaul.Biasanya top overhaul murah berbanding fully overhaul. Kos? bergantung pada barang dan labour cost..biasa dalam RM1k-RM2k.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 Chek_am8848's post
pasal ni, aku assign abe geng_tx utk kasi support jawapan skemaa automotive..
dia rajin kasik penerangan panjang lebarr...
harap bersabar yer! |
|
|
|
|
|
|
|
org kg aku panggil "obohor" |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #7 perantau_79\ catat
apa beza top obohor dgn grenbal??? |
|
|
|
|
|
|
|
hahaha..... sayang ooo nak tukau keta lain kalu kene obohor...
baik tukau enjin baik punya...ebo ker...mivec ker...
mahal jugak rupernyer obohor nie yer...ingatkan bukak enjin buang karbon jer... part2 lain pun kene tukau jugak...walaupun servis biasa...? |
|
|
|
|
|
|
|
Salam tuan rumah..
Tunang kodok pon tgh berkira2 nk overhaul putra dia..
1st bajet dlm 6-7ratus, tp xtaula nnt pomen discover barang2 lain yg ptt ditukor..confirm lebih dari tu..
Reason kena ovehaul: Ekzos dah start kuar asap sikit, mcm rasa berat semacam bila bawak, dah xberapa pikap bila masuk gear3 even auto. Klu x dulu boleh smp 180 kejap je, ni nk cecah 200 pon malu2.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Chek_am8848 at 3-6-2009 13:39
hahaha..... sayang ooo nak tukau keta lain kalu kene obohor...
baik tukau enjin baik punya...ebo ker...mivec ker...
mahal jugak rupernyer obohor nie yer...ingatkan bukak enjin buang karbon je ...
Ada jgk dgr dia nk tukar enjin MIVEC seketul..brape bajet tu ye..?? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #5 myshadow\ catat
Lm nye kete MS dok dlm bengkel?
Byk brg ditukor ke..?? |
|
|
|
|
|
|
|
salam...
tak perasan ada topik ni...
overhaul bermaksud buka enjin dan membuat pembaikan.
kenapa nak buat overhaul?
secara mudah nya, biasanya orang buat overhaul kerana:
1. makan selendar / minyak itam
2. enjin jem
3. kuasa berkuranganan dan kuat makan minyak.
4. nak masuk 'toyol'.
ada banyak jenis overhaul.
tapi yg biasa kita dengar ialah top overhaul dan fully overhaul.
top overhaul berkaitan dengan piston, ring, valve, spring, dll.... dan biasanya, kebanyakkan bengkel buat menda ni. kes biasa, makan minyak itam dan overheated ( head tendang) .
tapi, dalam masa yg sama, apa yg tuan tanah bagi tau tu pun ramai yg buat. kereta ilang kuasa dan makan minyak.
ini terjadi kerana banyak faktor dan salah satunya adalah pemendapan karbon.
ada org kata, kalau tak berasap atau head tak melengkung atau tak de minyak itam meleleh ikut gasket head, enjin itu jangan di usik. cukup dengan treatment Dr Carbon dan seumpama dengan nya.
aku berada ditengah tengah dalam isu ini. sebab dr carbon treatment ni, bagus juga. cuma keta ko berasap dalam seminggu 2.
kalau top overhaul, segala karbon akan dicuci secara manual... steel wool, minyak, scrapper digunakan. kalau ada duit lebih sikit, kasi port n polish balik intake dan outlet. supaya kelancaran "pernafasan" enjin dapat dipertingkatkan.
soklan cepu emas...
mana lagi bagus, tukar enjin (kosong) atau overhaul?
bagi aku, overhaul adalah pilihan yg terbaik. kerana komponen enjin dirawat satu persatu. sedangkan enjin kosong tadi, only god knows apa yg telah berlaku. kecuali kes kes kronik dimana setelah overhaul, 2-3 bulan makan minyak itam balik. itu pun, enjin kosong tadi elok dibuka dulu.
cara jahat ketika ini, kalau enjin makan minyak itam, kata keta tu piston 1.5, biasanya org tukar piston ring saja. tapi kini, ramai yg tukar dengan piston sekali.upgrade saiz piston jadi 1.6 ka, 1.8 ka.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 geng_tx's post
cara jahat ketika ini, kalau enjin makan minyak itam, kata keta tu piston 1.5, biasanya org tukar piston ring saja. tapi kini, ramai yg tukar dengan piston sekali.upgrade saiz piston jadi 1.6 ka, 1.8 ka....
rebore... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 Chek_am8848's post
Engine dah lama dan dah jln jauh byk carbon buildup dan byk part yg dah haus (wear and tear) serta ada kebocoran esp headgasket atau keadaan yg serious - piston ring haus dan minyak hitam masuk ke ruang pembakaran. Overhaul ada 2 - top dgn full. Top - bahagian cylinder head sahaja serta bahagian atas piston. Manakala full involve semua i.e piston, conrod, crankshaft, oil sump dll. Byk yg buat short dgn menukar engine utk mengelak full overhaul yg mahal. Tapi ini ada risikonya - kita tidaktahu condition engine yg nak dimasukkan bagi menukar engine asal. Overhaul lebih baik. |
|
|
|
|
|
|
|
tapi kalo buat overhaul.... kena buat kat pomen yg betul experience.
jgn pomen yg baru sekali dua buat takut jadi bahan ujikaji je nanti |
|
|
|
|
|
|
| |
|