View: 1303|Reply: 0
|
Ferrari 296 GTS kini di M’sia
[Copy link]
|
|
Selepas Ferrari 296 GTB mendarat di Malaysia Mac lalu, kini tiba varian boleh buka bumbung iaitu Ferrari 296 GTS pula diperkenalkan di pasaran tempatan secara rasmi. Di bawa oleh pengedar rasmi Ferrari di Malaysia iaitu Naza Italia, ia dijual pada harga asas RM1,448,000 tidak termasuk duti, cukai, insuran serta opsyen perincian custom yang lain.
Pengenalan 296 GTS ini di Malaysia juga merupakan penampilan sulungnya di rantau Asia Tenggara. Model spider berlinetta enjin tengah dua-tempat duduk ini berkongsi hampir keseluruhan rekaan dan sistem mekanikal dengan versi bumbung tetap GTB. Namun dengan bumbung yang boleh dibuka, ia memberikan perspektif rupa yang baharu.
Jika bumbung 296 GTS ini tertutup, ia kelihatan hampir sama dengan versi GTB kerana ia masih lagi menggunakan bumbung keras (Retractable Hard Top atau RHT) dan bukan bumbung jenis fabrik. Bumbung yang direka ringan tersebut boleh dilipat dan disorokkan di bahagian antara belakang kokpit dan ruang enjin, ketika kereta bergerak pada kelajuan di bawah 45 km/j dan boleh dilipat/dibuka dalam masa 14 saat.
Penutup ruang simpanan bumbung berkenaan direka dengan bentuk yang nampak sama seperti bahagian cermin belakang, aero bridge dan juga penutup ruang enjim versi GTB, bagi memastikan sifat aerodinamiknya tidak berubah.
Selain itu, casis GTS ini turut dioptimakan menerusi modifikasi pada bahagian tiang-A, tiang-B dan bendul sisi bagi meningkatkan ketegaran torsi sehingga 50% dan kekerasan lenturan sehingga 8% berbanding aplikasi pada model spider sebelum ini.
Tiada perubahan dari segi unit rangkaian kuasa di mana model GTS ini masih berkongsi sistem sama seperti GTB, menampilkan enjin V6 2.992 liter dengan sudut 120 darjah, disuap dengan dua pengecas turbo bagi menghasilkan 654 hp (663 PS). Ia turut digandingkan dengan sistem plug-in hybrid (PHEV) menerusi motor elektrik berkuasa 164 hp (167 PS).
Secara keseluruhan, unit tersebut membekalkan kuasa berjumlah 818 hp (830 PS) pada takat 8,000 rpm dan 740 Nm pada takat 6,250 rpm. Kuasa berkenaan dipindahkan ke roda belakang menerusi kotak gear klac berkembar automatik dengan klac basah lapan-kelajuan. Selain dari 296 GTS dan GTB, unit rangkaian kuasa yang sama turut digunakan pada Ferrari F90 Stradale, SF90 Spider, Roma dan Portofino M.
Walaupun model GTS ini adalah 70 kg lebih berat dari GTB, kedua-duanya mampu mencatatkan masa pecutan 0-100 km/j yang sama iaitu 2.9 saat, dan kedua-duanya mampu mencapai kelajuan maksima lebih dari 330 km/j. Namun untuk pecutan dari pegun hingga 200 km/j, GTS adalah sedikit lambat dengan mencatatkan 7.6 saat, berbanding hanya 7.3 saat untuk GTB.
Untuk sistem PHEV, GTB dibekalkan dengan bateri 7.45 kWj 80-sel, atau 4-sel kurang berbanding bateri 7.9 kWj pada SF90. Bateri berkenaan juga dapat dipenuhkan 5% lebih pantas berbanding unit pada Stardale, di mana ia mengambil masa selama tiga-jam untuk dicas penuh. Jarak gerak menggunakan sepenuhnya kuasa elektrik pula adalah 25 km, dan ia boleh bergerak selaju 135 km/j tanpa enjin petrol dihidupkan.
Ferrari 296 GTS ini juga menerima empat mod pemanduan yang sama seperti GTB, yang boleh dipilih menerusi pengawal eManettino. Mod-mod tersebut adalah eDrive untuk pemanduan elektrik sepenuhnya, Hybrid yang merupakan mod default setiap kali enjin dihidupkan, Performance untuk memastikan enjin petrol sentiasa hidup dan mengecas semula bateri dengan lebih kerap, serta Qualify yang memberikan kuasa paling maksima dari motor elektrik dan mengutamakan prestasi berbanding mengecas semula bateri.
Manakala untuk kawalan dinamik elektronik, ia diberikan sistem eSSC (electronic Side Slip Control), Traction Control elektrik (eTC) dan eDiff, dan juga Chassis Dynamic Sensor enam-arah (6w-CDS) yang disifatkan Ferrari sebagai menambah faktor keseronokan pemanduan dan menambah baik respon pada stereng dan pedal pendikit.
Kokpit model GTS ini sebahagian besarnya adalah sama dengan GTB. Beberapa perubahan kecil yang dapat dilihat adalah pada bahagian konsol tengah dan tempat duduk. Bahagian konsol terowong pada GTS ini diubah sedikit menampilkan ruang storan tertutup.
Ia juga tempat duduk gaya-diapason, dihasilkan menerusi alur yang menyerupai jalur pada kluster insrumen. Geometri pada kemasan di belakang perehat kepala juga direka semula bagi membolehkan udara boleh mengalir sebanyak yang boleh ke arah pelindung tonneau bagi mengurangkan aliran udara beredar semula dalam kabin ketika bumbung dibuka.
Untuk pelanggan yang mahukan 296 GTS yang lebih agresif, mereka turut ditawarkan dengan pakej Assetto Fiorano yang memberikan beberapa ubahsuai penggunaan komponen lebih berprestasi, lebih ringan dan modifikasi aerodinamik. Ia termasuk penyerap hentak boleh laras Multimatic yang dihasilkan dari perlumbaan GT dan dioptimakan untuk kegunaan litar, panel aerodinamik gentian karbon tambahan pada bampar hadapan yang memberikan 10 kg tambahan downforce, serta pelbagai komponen gentian karbon pada bahagian luaran dan dalaman.
Menurut Ferrari, pemadanan komponen-komponen untuk pakej Asetto Fiorano ini turut akan melibatkan beberapa modifikasi, contohnya panel pintu yang perlu menerima rekaan semula dan hasilnya akan mengurangkan berat sebanyak 8 kg. Tayar berprestasi tinggi Michelin Pilot Sport Cup2R yang direka untuk kegunaan litar juga menjadi sebahagian dari pakej Asetto Fiorano ini.
Manakala grafik badan yang anda lihat ada pada 296 GTS ini merupakan opsyen yang boleh pilih hanya selepas pakej Asetto Fiorano dipadankan, dan ia diispirasikan dari model klasik Ferrari 250 Le Mans. |
|
|
|
|
|
|
| |
|