CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 17431|Reply: 19

masalah meter air SADA

[Copy link]
Post time 13-11-2011 05:33 PM | Show all posts |Read mode
salam.
ada sesiapa tak disini yang mengalami masalah bil air meningkat berkali ganda setelah meter air ditukar oleh pihak SADA. Ditempat kami seramai 4 orang/rumah telah ditukar meter oleh pihak SADA, yg nyata kami tidak meminta ditukar meter, alasan mereka ialah meter telah lama.
Selama ini saya hanya membayar purata RM6 - RM7 sebulan sebelum ini, tetiba melonjak kepada lebih RM50 telah 2 bulan berturut. Bacaan bulan pertama mencatat jumlah kena bayar RM1,000 lebih. saya telah ke pejabat SADA di jalan kolam air, sg petani utk menuntut penjelasan, tetapi mereka berkata bulan berikutnya nanti ada pelarasan. tetapi setelah 2 bulan tak ada apa-apa pelarasan pun, saya tetap menerima bil berjumlah RM1,000 dan kena bayar lebih RM50. Rumah saya cuma rumah kampung yang buruk, tinggal bersama isteri dan seorang anak umur 4 tahun. selain itu rumah kami cuma ada 3 paip, 1 di jamban, 1 di bilik mandi dan 1 di dapur. air pun bukan sentiasa ada. kadang pagi tak ada air, tengahari air menitik, tengah malam baru air laju. rumah sebelah pun tukar meter baru, tapi bil baru dia cuma RM20, pelik.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-11-2011 07:45 PM | Show all posts
ked ini SADA lebih tahu. sudah buat lapuran ke SADA ker.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-11-2011 08:24 PM | Show all posts
belum buat laporan ke SADA, cuma ada jumpa kerani kaunter bayaran dan pertanyaan di sg petani, dia kata bulan depan ada pelarasan, tapi tak ada apa pun setelah 2 bulan. dah juga post komen yg sama kat website SADA tapi tak ada reply pun.  SADA ni main baling batu sembunyi tangan ke, hantar bil mahal kat orang lepas tu senyap sunyi aja.
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2011 08:20 AM | Show all posts
SADA tu stand for what nyer?

kalau bil naik mencanak tu salah pihak sana la...kena la buat report kat sana...
jumpa direct...jumpa banyak kali....

kadang2 kita x sedar paip bocor...umah cin pernah jadi mcm ni dulu...
satu hal lak nak repair
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-11-2011 02:45 PM | Show all posts
SADA = syarikat air darul aman, aik mod bukan orang kedah ke, takkan tak tau
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2011 03:25 PM | Show all posts
salam.
ada sesiapa tak disini yang mengalami masalah bil air meningkat berkali ganda setelah meter  ...
gbam Post at 13-11-2011 17:33



    ni pengalaman aku lak...

aku masuk umah sewa ni bulan 1.....baru masuk je bil sampai kena rm30....mula2 ingatkan air guna banyak sebab basuh umah

bulan kedua kena rm70...sapa x hangin

aku g SADA...aku komplen...pegawai sada yg bahagian dalam tu cakap paip bocor...tekanan angin...curi air...bla bla bla...siap print out bil2 sebelom ni...

aku ckp saya baru duk sebulan lebih...sebelom ni umah tu kosong 3 bulan...xkan saya nk kena bayar tunggakan suma tu

pegawai tu suh aku balik kawtim dgn owner umah....aku pon sembang dgn tuan umah....dia pon x bole buat apa...

kitorg pon check pipe segala bagai takut bocor....still ok suma

bil sampai lagi pon rm60...aku hangin lagi

aku gi sada...alasan tetap sama...aku ngamok segala bagai...dapt potongan 50 hengget

pastu sampaila BIL PENYELARASAN BULANAN....cilako dia caj sebulan purata 30 hengget

aku tanya jiran2 suma bil 6 hengget aje

aku g sada lagi ngamok (ngamok cara berhemah ok)....aku siap tgkap gambar umah sewa yg buruk tu...gambar meter sebelom dan selepas...

pastu dorg dtg tukar meter...dan segala kembali pulih

fyi: aku duk sorang...basuh baju kat dobi...masak pon idak...logik ke kene sampai 7o sebulan?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-11-2011 07:51 PM | Show all posts
SADA = syarikat air darul aman, aik mod bukan orang kedah ke, takkan tak tau
gbam Post at 15-11-2011 14:45



    saya org perlis...
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2011 10:37 PM | Show all posts
Reply 7# MsCinderella
oooooopatut le x tau..heheh
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-11-2011 10:50 PM | Show all posts
Reply  MsCinderella
oooooopatut le x tau..heheh
chaoyunjie Post at 15-11-2011 22:37




dah belajar satu info
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2011 05:28 AM | Show all posts
tuan tanah sile check paip di keliling rumah, ada kebocoran ke tidak, termasuk paip yang di tanam dalam tanah kawasan rumah. kadang-kadang, kita tak perasan paip bocor.

kalau takde, sile mengamok secara baik di SADA. ( seperti kata "She")

saya dah terkena dulu, sampai 1500++ jugak la bil. Check-check, paip bocor.

Report ke SADA, selalu 1 hari dah diaorg follow up. kalau tak, call tiap2 masa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2011 08:11 AM | Show all posts
Saya pun pernah jadi macam ni dulu. Bil air lebih RM50 memanjang. Satu hari pembaca meter perasan yang meter bergerak laju. Masa tu tak de buka paip air. Terus dia tanya kenapa meter bergerak sedangkan tak buka air. Saya pun tukar piping dari meter ke dalam rumah. Selesai masaalah. TT cuba tutup air. Lepas tu check meter gerak atau tidak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2011 10:59 AM | Show all posts
umah aku ok je...xsampai rm10 hengget..pling nyk 7hengget
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2011 01:10 PM | Show all posts
ai air pakai sebulan 5hinggit aja...cuma masa tangki bocor kena 40hinggit, hangins tol
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2011 04:06 PM | Show all posts
biasa kalo bil mencanak naik disebabkan ada paip bocor di selepas meter iaitu tangungjawab pengguna tu sendri..dan ada juga kes meter tu sendiri yang rosak..ataupun silap baca bil..
so sebelum p serang sila check dulu yg internel problem dulu yer....peace...

ps:bukan org utara..i org pntai timur..
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2012 09:55 AM | Show all posts
SADA tu stand for what nyer?

kalau bil naik mencanak tu salah pihak sana la...kena la buat report ...
MsCinderella Post at 15-11-2011 08:20


SADA = Syarikat Air Dato' Azizan....... bukan saya kata ..depa kata..!
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2012 10:56 AM | Show all posts
...aku pun ada juga masalah yang sama...baru masuk rumah baru bil bulan pertama dah 112 hinggit...mak aihhh....bila aku komplen depa kata depa check pastu nanti depa talipon balik...sampai ke sudah tak talipon..alih2 sampai bil kedua jer...kurang la sikit....time aku pi bayaq tu aku tanya lah apa cerita kes bil bulan pertama tu...depa kata nak check lagi...ambil lagi no talipon aku...tapi haram tak talipon pun...sungguh tak profesional SADA ni....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-1-2012 10:57 AM | Show all posts
SADA = Syarikat Air Dato' Azizan....... bukan saya kata ..depa kata..!
kinorif Post at 24-1-2012 09:55



    hehe..good one!
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2012 09:56 PM | Show all posts
Sejak penswastaan bekalan air kepada SADA, aku (sebagai anak kedah) sudah menyatakan protes secara tidak resmi kepada PR bahwa ia boleh menimbulkan masalah kepada rakyat. memang betul tekaan aku. selain membayar lebih jika dibandingkan di P.Pinang (aku membayar sekitar RM25-70 sebulan sedangkan kawan aku hanya membayar sekitar RM11 - kami berdua bekerja, sedangkan member aku tu bini tak kerja, duduk rumah). memanglah angka ini bukan angka yang tepat, tetapi natijahnya rakyat kedah membayar lebih.

sesiapa yang bilnya mencecah > RM500 tu sebenarnya kena 'kelentong' dek SADA ..even 200 pun...melainkan jika rumah tidak berpenghuni selama sebulan dan paip air bocor 100%..
jika ada kebocoran sekalipun tetapi terdapat penghuni 24 jam sehari, 30 hari sebulan, maka bil nak mencecah 100 ringgit pun susah...
rational begini ......ko orang bleh check sendiri flowrate..aku check rumah aku flowratenya maksimun 1 meter padu sejam bagi paip saiz 3/4 inch.. kalo 24 jam,  baru 24 meter padu..lebih kurang RM 30 sehari..kalo boco tahap maksimun 30 hari..baru RM600..takkan boco air slow ko orang dah bleh kesan dalam satu hari je..kalo boco sikit (mungkin tak perasan air slow) bil bulanan takap 100 ringgit je..

Jika adapun kebocoran dengan jumlah 500 cubic meter, ia akan berlaku selama 20 hari dengan paip air dibuka sepenuhnya (100%). Adakah ada kemungkinan dengan penghuni berada disitu 24 jam sehari? even, sehari pun dah bleh tau kecuali kalo boco skit je.

cuma satu je kesimpulan aku:
inilah salah satu akibat daripada penswastaan. dimanakah efisiennya pengswastaan ni?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-2-2012 10:44 PM | Show all posts
kalau tak silap, SADA ni melantik sebuah syarikat kontraktor semasa penukaran meter baru ni, syarikat ni lah yg buat pelarasan bil air. kalau ada kerosakan paip, kalau kita telefon, syarikat ni lah yg akan hantar orang pergi check, bukan orang SADA. tu pun setakat pergi tengok je, bukan bawa alat-alat mengorek tanah. Kalau di sungai petani, pejabat SADA berhampiran hotel dan sekolah convent, pejabat kontraktor ni pula cuma kurang 1 kilometer dari pejabat SADA, ke arah kem askar wataniah sg layar.
btw masalah aku yg dulu dah settle. aku sendiri panggil jiran usaha buat piping baru keliling rumah, piping dalam simen lantai dah tak boleh korek. memang ada kebocoran pada penyambung Y. dan bil semasa aku sekrang kembali normal dlm RM7-8 sebulan.
Reply

Use magic Report

Post time 16-2-2012 08:09 AM | Show all posts
memang depa tak check..depa check kalo meter to jalan 'slow' je kira ok la..meters speed/milaege/tangki minyak kereta proton berkarat aku pun jalan nampak macam normal jugak..tapi kadang dia tak jalan langsung..tapi kadang (kebanyakan) jalan maksimum 100%.{:4_500:}..
satu benda kalo buleh paip jangan tanam bawah tanah..kalo boco sikit pun bleh nampak..apatah lagi kalo boco besar..bocor besar samada memancut ke atas ato nampak tanah basah..kalo tak hujan..
satu lagi kalo SADA nak argue..cakap bleh tengok certificate of calibration..setiap meter ada no serial... timbang kati pun, kalau tak terkukur satu tahun mesti kena denda..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

1-12-2024 02:50 AM GMT+8 , Processed in 0.075096 second(s), 39 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list