View: 51925|Reply: 23
|
ADJUSTABLE SCREW UNTUK ADJUST CHAMBER KERETA
[Copy link]
|
|
Salam ...
Aku nak tanyalah kepada porumer yang mahir dalam bab-bab repair kereta nie. Aku musykil sama ada nak tukar skru yang original (dari kilang) kepada adjustable screw sebab pomen cina tu cakap chamber tayar depan aku dah lari (keluar) dari landasan asal ... Aku memang tahu pasal adjustable screw nie mudah di'adjust' sekiranya chamber kereta senget ... Tapi aku musykil nak tukar sebab kalau adjustable screw nie hebat sangat, kenapa pengeluar kereta tak pasag jer adjustable screw nie masa pasang kereta di kilang ...
So ... perlu ker aku tukar, apa kebaikan dan keburukannya ... ??? Harap porumer lain dapat membantu saya ... tengkiu dan Selamat Tahun Baru 2012 ... |
|
|
|
|
|
|
|
pertama aku tak la terrer sangat bab kereta nie
chember... ia adalah kedudukan tayar samaada ke dalam atau ke luar(terkangkang) kalau tak buat bende nie kemungkinan tayar makan sebelah adalah tinggi...
kilang tak pakai adjustable screw sebab seting untuk ketinggian, berat, lebar, jenis tayar dll kereta itu dah dikire dan kereta tu blom mengalami wear and tear... untuk jangka masa panjang jike owner dah tukar spec kereta tu selalunyer rim,tayar dan ketinggian kereta tuh(lowerd atau sebaliknyer) ataupon owner dah langgar lubang yang dalam ker chember dia kene adjust balik... so untuk dapat chamber yang betul takde skrew yang dibuat khas untuk seme wear and tear kereta tersebut... so sebab tuh la wujudnyer adjustable screw untuk chember...
kebaikkannyer adjustable screw nie dapat jaga tayar anda walaupon walaupon kereta anda dah tua... (yer la sampai bile anda nak pakai fix screw chamber)
keburukan kene kerap la buat aligment dan adjust chamber kalau dah tukar adjustable screw tambah pulak owner da tukar spec seperti yang dah dinyatakan..
tuh yang aku tau lar hehehehe kalau ader salah tolong betulkan erk... |
|
|
|
|
|
|
|
tu bisnes strategi kedai tayar... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 2# alinone78
tq 4 the info .... kalau tak tukar adjustable screw nie, ada alternatif lain tak agar tayar kita tak makan sebelah??? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 3# shahx
maksudnya ini hanya sekadar buat untung ... klu tak tukar pun takpe ... |
|
|
|
|
|
|
|
onak explain susah gak ... cer dune 1989 goggle ... |
|
|
|
|
|
|
|
hmmm...kalau tak bengkok tak payah tukar pun guna asal standard kilang jee lg bagus tukar pun membazir jee...Iyee cara kedai tayar nak buat bisness. Agak2 sebatang skru chamber dah rm30 kannn...belum upah adjust lg kiri kanan. huh kaya kaya.... |
|
|
|
|
|
|
|
rm30 baru sebatang, belum upah adjust ... upah mungkin rm20-30 ... huh kaya klu banyak chamber yg bengkok ... |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah terkena dgn bangsa sendiri (kuli ja tokey cina jugak), tayar makan elok aja tp dia dok kata chamber kena tukar masa buat rotation dulu. kete lepas tu pun chamber dia kata rosak gak.
baru2 nie aku g buat kat cina yg buat tayar lori bas bagai, dia siap kata tak payah buat alignment pun sbb tayar makan cun aja....lepas rotate dia buat balancing je, RM16.
Kalau g tak kedai lama tu sure alignment pun dia buat. |
|
|
|
|
|
|
|
kedar tayar mmg tiap kali hantar bat aligment dia tukar skru chamber... tipah tertipu lah selama neh |
|
|
|
|
|
|
|
Semenjak guna keta nie seingat sy ada sekali tue pernah 3 skru chamber kena tukar sebab bengkok masa tu sy guna wira. Masalah keta sy tayar masih bergegar walau mcmana bagus pun buat balancing. Mula2 tauke kedai tayar tue(kira member2) kata sebatang rm25(pd ms tue laa), lepas sy kasi ayat power punya minta tawar dia kurangkan harga rm8 sebatang kawan punya pasal katanya. Pernah sy terbaca kat forum mana entah sebenarnya harga sebatang chamber nie kat kedai sparepart cuma rm5 jee....
Lg satu pernah sy tanya apa beza adjustable screw chamber dgn yg biasa? apahal nak tukar pulak...Dia kata sebenarnya tak payah tukar pun tak per guna yg asal pun lagi ok. sebab guna screw chamber yg asal alignment kereta lebih tahan lama dan alignment tak mudah lari. Cuma pomen leceh nak adjust dan dapat ketepatan aligment yg dikehendaki. Tapi kalau pomen ada pengalaman dan kemahiran tinggi tak de masalah kecuali kalau ada problem lain misal steering bush katanya laa. Kalau tukar adjustable screw chamber sebenarnya lg senang pomen nak buat alignment yg tepat tapi kelemahannya alignment mudah lari balik jika kereta lalui jalan yg berlubang dan tak rata....
Itu tauke kedai tayar tue cakaplaa jd sy dengar jee lgpun kira member sebab sy customer lama kalau dia tipu sy tak tahu lee.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 9# matabelalang
Kali terakhir 1 thn lepas seingat sy kalau tak salah upah adjust chamber rm25 satu tayar kalau tak silap. Kalau 4 dah berapa huhuhu.....tak masuk balancing lagi alignment lagi. Kalau keta yg guna suspension torsion beam jimat laa sikit utk buat alignment. Tapi handling mmg tak sama dan selazat dgn suspension yg nie bila nak layan selekoh laju2.... |
|
|
|
|
|
|
|
setuju dgn komen alione....
dua2 tyar depan keta kancil aku dh pakai chamber...kanan dh ada sejak aku beli keta pd 2008..tahan hingga kini dan yg kiri pasang tahun lps jan 2011..sbb dh xleh adjust...tayar mkn sebelah. Rugi wooo..kena tukar tayar..lg mahal..kiri kanan ...sudah brp RM.
harga barang RM20...upah adjust RM15.... (ni rega kat kluang) jadi biar adjust chamber...dr kena tukar tyar...iskk3
chmaber x selalu perlu adjust bila hntar alignment...kalu tiap2 kali alignment kena adjust mungkin selalu msuk lubang kot ketanya atau kena tipu sama tokey kedai. |
|
|
|
|
|
|
|
bnda tu nmenye skru 'camber', bukannya chamber |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by Alt-F4 at 4-1-2012 16:07
ha betul tu hadri.. camber ( pronounce Kember )
chamber = bilik / ruang..
kadang2 tukang kedai tayar pun dok chamber2 merata..
camber ni bergantung la nak tukar ke tidak.. kalo rasa menipu.. toksah tukar..
kalo nak kompom.. time buat alignment tu.. ada dia tulih kat skrin komputer tu.. toe, camber, caster.. so tgk area camber.. kalo kaler merah.. mmg kena ejas la.. kalo dok hijau je.. bior le.. |
|
|
|
|
|
|
|
mcm ni la....senang je....
kalau kete stended kilang (takde tukar rim, takde tukar sport spring)
pakai camber asal kilang....
tapi kalau dah pakai spotrim/dah lowerd kete...
kena pakai adjustable camber.....kalau tidak tayar makan sebelah...(tayar kangkang) |
|
|
|
|
|
|
|
kalo mercedes.. mmg standard kangkang dah.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 15# H4dRi
iye ke.....ilmu baru ni...hehhehe TQ |
|
|
|
|
|
|
|
kalau kereta jenis civic ni dia tak pakai skru camber ni. cuma kena press utk adjust kan camber tu. mahal nak mampos. rm50 satu roda. |
|
|
|
|
|
|
| |
|