|
Salam,
nk minta pendapat forumer2 di sini berkenaan brake jenis ABS ni.....untuk pengetahuan,ini dah masuk kali ke-dua kereta shiro melanggar kereta org.......paham2 la kalo jalan area KL ni driver semuanya sangat berhemah2...suka main brake2. Apa yang shiro tau,kete shiro pakai brake ABS dah google dan jumpa dalam wiki dia cakap mcm kat bawah ni.....jadi shiro nk minta advice pada yang pakar....kalo berlaku situasi mcm kereta depan duk brake2 je memanjang tahap x confident dan kalo tb2 dia brake mengejut adakah shiro perlu brake dengan sekuat hati atau mcm mana????? mcm mana nk control brake jenis ABS ni....
dah dua kali cium bumper org...pening pala......
An anti-lock braking system (ABS, from German: Antiblockiersystem) is a safety system that allows the wheels on a motor vehicle to continue interactingtractively with the road surface as directed by driver steering inputs while braking, preventing the wheels from locking up (that is, ceasing rotation) and therefore avoiding skidding. An ABS generally offers improved vehicle control and decreases stopping distances on dry and slippery surfaces for many drivers; however, on loose surfaces like gravel or snow-covered pavement, an ABS can significantly increase braking distance, although still improving vehicle control.[1] Since initial widespread use in production cars, anti-lock braking systems have evolved considerably. Recent versions not only prevent wheel lock under braking, but also electronically control the front-to-rear brake bias. This function, depending on its specific capabilities and implementation, is known aselectronic brakeforce distribution (EBD), traction control system, emergency brake assist, or electronic stability control (ESC). |
|
|
|
|
|
|
|
ade ABS ka, EBD ka, atau sgala mak nenek tu sume, hatta kalau pakai brek 6piston skalipun
TETAPI
kalau pakai taya yg nan hado, alamatnya cium bontot kete dpn jgak la alamatnya
kalo pkai kete yg ade brek ABS, tekan je brek skuat hati, insyaallah brek x lock & taya x skidding,
sbnarnya ABS tu ade supaya kita masih dpt konar kete walaupun brek dgn kuat, jd kalo bole silala mengelak kete dpn itu drpada semata-mata tekan brek & mengharap kete berhenti shja |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 2# H4dRi
ye ke????....walaupun tayar baru tukar pun nan hado jugak ke????.............errmmmm....jenuh brake mcm x jalan gak je....tau2 dah langgar bumper kete depan... dan sekarang kereta masih di bengkel. dia x kira apa brake la ek kekdahnye.....redha je la gamaknye. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau dah 3 kali bukan salah ABS, improve your driving skill |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 3# shiro82
pakai taya apa? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 4# Alf_Ramsey
baik!!!!!!....... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 5# H4dRi
continental....baru je tukar tp kete tu dah terperap lama...dekat setahun x bawak. kete tu jarang pakai,cuma baru2 ni bawak balik kl sbb dah terperap lama kat kampung tp dah servis siap2 dah sebelum bawak KL. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 7# shiro82
continential ade 2 jnis, kalo continental made in jarman bnyak syok,
tapi kalo pkai continental made in malaysia a.k.a made in kilang sime tire, alamatnya mmng nan hado, aku pnah pkai conti sport contac1 made in malaysia dlu, time hujan mmng amat menakutkan |
|
|
|
|
|
|
|
membrake dengan ABS ni umpama makan kauci...boleh berhenti, berhenti jap aje, tapi lepas tu terus nak makan lagi dan lagi sampailah kauci tu habis.
membrake tanpa ABs ni umpama making love...kalau dah berjalan, hanya akan berhenti setelah accident |
|
|
|
|
|
|
|
Reply shiro82
continential ade 2 jnis, kalo continental made in jarman bnyak syok,
tapi kalo ...
H4dRi Post at 14-3-2012 11:47
paling hado cam SimeX... bunga keras kematu, pakai seploh tawun pong tayar tak botak botak.. yennadeyyy.. nombo 2 hado, cap silverstone, pong keluaran sime gak nieh |
|
|
|
|
|
|
|
ABS ni berfungsi pada kelajuan tertentu contohnya 80km/h ke atas. klo below that speed dia x on |
|
|
|
|
|
|
|
aku agak tt gagal memberhentikan kenderaan pada jarak yg dijangka. untuk pengetahuan tt, abs akan allow pergerakan yg memugkinkan jarak berhenti berkurangan berbanding sistem lama dulu. jadi tt harus perhatikan jarak sesuai selepas ini. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 12# zorrro_03
ceritanya,masa pagi tu tgh mandu ada kereta selang dalam 5 bijik kereta duk brek2 mcm x confident....brek banyak kali plak tu...pastu kereta yang berjujuk belakang dia termasuk la shiro pun sama gak mcm teragak2......tah mcm mana. tak semena2 kereta depan shiro brek mengejut......shiro pun ape lagi,bedegum langgar kereta depan...dan kereta depan langgar kereta depan lagi satu.....
bila tanya mamber,derang cakap shiro pakai kereta brek ABS,shiro pun bukan tau ape benda tu....sbb perasan masa nk brek dia mcm lambat nk makan brek tu. padahal masa check kat bengkel tayar ngan brek pad ok je....x de plak haus.???? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 13# shiro82
mesti laju gak masa tu. semasa kita membrek, sistem abs akan membenarkan roda kenderaan berputar pada kadar tertentu (paling minima) bergantung pada permukaan samada berpasir, rumput, salji, kasat etc2. ini bermaksud permukaan roda dan jalan tidak terkunci/menggelongsor. kiraan ini dilakukan dgn paling jitu oleh komputer sistem abs. itu menyebabkan kita rasa brek lambat makan.
jika sebarang kegagalan fungsi abs di kesan, komputer akan men'disable' kan terus fungsi abs tersebut. dan in bermakna brek kenderaan berfungsi sebagaimana brek tradisional. dan tuan kenderaan perlu merujuk kepada pusat servis bagi memastikan apa2 masalah berkaitan. (abs jarang rosak, kalau cek indikator abs menyala tu baru ada masalah, otherwise bulb @ led tu terbakar)
ps~ makan pagi mengelakkan gastrik. |
|
|
|
|
|
|
|
kadang2 kalo time panic atau terkejut , pressure yg kita apply kt brek pedal tu x mncukupi |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by zzcbr at 15-3-2012 14:00
ABS ni bukan memendekkan jarak berhenti (stopping distance) tapi hanya berfungsi untuk tidak mengunci tayar apabila brake ditekan kuat. Jadi jarak antara kenderaan mesti lah dipelihara dipatuhi supaya jarak selamat diperolehi sesuai dengan kelajuan kenderaan yang dipandu. ABS ni menghalang tayar daripada terkunci semasa membrake kuat dengan itu kereta akan berhenti secara beransur2 dan bukan mengejut, jadi pemandu mempunya peluang untuk mengelak objek di hadapan. Tapi kalau dilebuh raya yang sibuk, atau dalam trafik yang jam, nak mengelak macamana, kalau elak ke kiri terlangar keta sebelah kiri pula, kalau elak ke kanan, terlanggar divider jalan pulak (atau pasu bunga DBKL). Jadi yang penting di sini, memastikan jarak yang selamat, tak kira lah keta kita ada ABS ke, EDB ke ASB ke atau sijil simpanan premium BSN. Selain dari tu, teknik membrake juga kena betul. Tekan kuat berterusan tak membantu dalam kes kecemasan, tapi tekan kuat `lepas', tekan semula `lepas' mungkin lebih effective. Semasa kecemasan (kalau masih boleh berfikir lah), tujuan membrake bukan untuk berhenti tapi untuk mengelak. kena Tapi apa pun teknik yang ada, kalau jarak keta didepan diekori hanya pada jarak sebutir padi, maka akan accident lah juga. Oleh itu, yg penting adalah JARAK. Jadi, apa yang terjadi pada TT dapat teman simpulkan, bahawa beliau suka ikut bontot keta depan secara rapat, nak mesra2 agaknya dengan keta depan. |
|
|
|
|
|
|
|
tapi tekan kuat `lepas', tekan semula `lepas' mungkin lebih effective.
zzcbr Post at 15-3-2012 12:54
yeah aku setuju dgn teknik brake yg mcm ni. tekan lepas, tekan lepas adalah teknik yg betul.. sbb member aku ckp teknik yg aku amalkan tu salah.
tp aku senyum jerk la sbb aku tau dia x de ilmu. biarkan org bodoh tenggelam dalam kebodohan mereka |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 16# zzcbr
bukan ka kalo kita duk tekan lepas...tekan lepas boleh buat org belakang confius dan teragak2 ngan kita???... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply zzcbr
bukan ka kalo kita duk tekan lepas...tekan lepas boleh buat org belakang confius da ...
shiro82 Post at 15-3-2012 02:56 PM
betul tu shiro...org belakang mungkin terkeliru dengan gaya brake kita...teman berpendapat kalau brake lepas brake lepas, tu seumpama kita buat buat fungsi seperti ABS tapi secara manual. Entah lah mungkin teori teman salah, tapi setakat yang teman pratikkan, teman rasakan ia lebih effektif. Kalau brake kuat lah, kalau masa perlahan dan jalan tengah jem strawberry tu, jangan lah buat macam ni, tak berguna pun. Dalam keaddan sebegini brake yg berterusan dan secara perlahan2 adalah levih effective pada pandangan teman.
Komer pilih lah...kalau org belakang terkeliru, dia langgar bontot komer, dia salah dah kena bayar ATAU komer overshoot telanggar bontot keta depan komer, yang mana komer salah dan kena bayar yang mana komer nak |
|
|
|
|
|
|
|
Aku benci betul org langgar belakang ni...... Sebabnya ;
1) Suka ikut rapat2 tanpa menghiraukan jarak
2) Tak alert, lalai
3) Menyusahkan orang lain
4) Selalunya tgh bercakap dalam phone |
|
|
|
|
|
|
| |
|