View: 6311|Reply: 5
|
[Edisi Kejuruteraan]
MRT : Selesaikah masalah pengangkutan awam di lembah Kelang ?
[Copy link]
|
|
Sejak pemodenan sistem pengakutan rel yang menggunakan kuasa letrik berbanding kuasa diesel diperkenalkan di Lembah Kelang dengan perkhidmatan Komuter dan seterusnya LRT dan Monorel. Anjakan perkhidmatan itu diteruskan dengan ERL yang menghubungkan stesyen KL Sentral dengan KLIA. Kini kita memasuki fasa terbaru dengan pembinaan MRT. Setelah siapnya projek MRT nanti, Kuala Lumpur akan sebaris dengan Singapura, Bangkok, Hong Kong, London, Tokyo dan bandar-bandar besar dunia yang telahpun mempunyai sistem MRT tersendiri.
Sesuai dengan namanya Mass Rapid Transit atau MRT, mass yang bermaksud dengan kuantiti yang banyak, rapid pula bermakna kekerapan, sudah tentulah MRT mampu untuk membawa penumpang dengan kuantiti yang banyak dan kekerapan yang lebih. Secara tidak langsung sistem penyuraian penumpang dapat dilakukan dalam masa yang singkat dan efisien.
Kombinasi perkhidmatan rel yang diintergrasikan dengan perkhidmatan bas dan teksi yang menempatkan stesyen bersepadu diharap akan memudahkan pengguna berubah dari memandu kenderaan sendiri beralih kepada perkhidmatan rel. Maka dengan itu di sesetengah steysen MRT, LRT, Komuter dan stesyen bas akan berada dalam jarak “walking distance”
ikutilah seterusnya
http://hisemudinkasim.blogspot.c ... h-pengangkutan.html
|
|
|
|
|
|
|
|
elok jgk de MRT x sbr nak pi IKEA...IOI mall puchong....he5 |
|
|
|
|
|
|
|
Untuk kegunaan 2030, kerajaan sepatutnya membina sistem MRT lembah kelang yang merangkumi Tanjung malim di utara, Bentong & Karak di Timur, Kuala Selangor hingga Banting di barat dan sehingga ke Melaka di Selatan. Kawasan yang luas disebabkan ada orang yang tinggal jauh kemudian bekerja di lembah kelang.
Kadar kekerapan pula perlu dipertingkatkan terutamanya di pusat lembah kelang dan boleh dikurangkan di pinggir atau luar lembah kelang.
Setiap tren perlu memiliki 5 coach & setiap coach sekurang-kurangnya 2 kali ganda saiz star LRT supaya boleh angkut ramai orang setiap kali perjalanan.
Stesen MRT pula dibina dalam bentuk satu bangunan kompleks yang bersepadu yang mengandungi apartmen, kedai, hypermarket, pejabat swasta, pejabat kerajaan, parking kereta & motosikal, pusat servis kereta & motosikal, bank dan kompleks sukan.
Kalau dibina stesen MRT di pusat lembah kelang seperti di atas nescaya kadar penggunaan kenderaan persendirian menurun. Penyewaan kedai, apartmen dan pejabat boleh membantu untuk subsidi eletrik MRT.. |
|
|
|
|
|
|
|
Rapid = kekerapan?
Bukan rapid tu kelajuan ke?
#tanyaje |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|