CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 9952|Reply: 0

Memeriksa Punca Stereng Kereta Berat

[Copy link]
Post time 7-10-2013 11:42 AM | Show all posts |Read mode



Ada ketikanya pemandu tidak berasa selesa apabila stereng menjadi semakin ketat dan berat. Anda perlu menggunakan lebih tenaga untuk memutar stereng dan keadaan ini menyusahkan terutamanya ketika meletak kenderaan dan apabila perlu banyak membelok.

Antara sebab keadaan ini berlaku adalah:

  • Tekanan tayar depan yang terlalu rendah


  • Penjajaran (alignment) tayar depan yang kurang tepat


  • Kekurangan atau kerosakan minyak pelincir di dalam kotak gear stereng


  • Kekurangan gris pada sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan


  • Penyelarasan yang kurang sempurna pada peralatan pengemudian



Apabila berhadapan dengan keadaan sebegini,

Mula-mula periksalah tekanan tayar hadapan adakah ianya sesuai menikut jenis kereta anda.

Periksa pelinciran sambungan rod stereng. Supaya pemeriksaan dapat dilakukan dengan mudah, tongkat kenderaan hingga kedua-dua roda depan tergantung. Kemudian periksalah adakah sambungan dan skru sistem pengemudian cukup ketat.

Antara bahagian yang harus diutamakan pemeriksaannya termasuk kotak gear stereng, sambungan bebola atau gantungan depan termasuk hujung dan pangkal rod pengikat. Untuk mengetahui kerosakannya, putarlah stereng ke kiri dan ke kanan. Selepas itu putarlah stereng ke kanan penuh, kemudian gerakkan stereng sedikit ke kiri dan ke kanan.

Sistem pengemudian mempunyai peranan yang sangat penting, maka waspadalah terhadap pelbagai kelainan yang wujud.

Dalam keadaan lain pula,

Ketika memandu kenderaan di atas jalan yang datar, stereng terasa cenderung untuk berputar ke sesuatu arah. Jadi, stereng terpaksa dipegang dengan kuat untuk mengelakkannya terus berputar ke satu arah.

Keadaan ini biasanya terjadi disebabkan:

  • Tekanan tayar kiri dan kanan yang tidak sama


  • Diameter rim kiri dan kanan yang tidak sama


  • Penyelarasan penjajaran roda depan kurang tepat


  • Pegas (spring) gantungan depan yang sudah lemah, patah atau kurang baik pemasangannya


  • Penggalas roda depan sudah rosak atau kurang baik penyelarasannya


  • Brek dari salah satu roda depan atau belakang bergesel


Apabila berhadapan dengan keadaan ini, pertama pastikan bahawa beban kenderaan cukup seimbang. Kemudian periksalah sama ada kedua-dua tayar depan dan belakang sama tekanannya. Jika tidak, samakan.

Pandu kenderaan perlahan-lahan di atas jalan datar. Luruskan arah kenderaan, rasa dan perhatikan bagaimana kenderaan berjalan. Apabila kenderaan masih cenderung untuk membelok ke satu arah, hentikan kenderaan dan lakukan pemeriksaan seterusnya.

Diameter luar rim kiri dan kanan (untuk roda depan dan belakang) harus sama. Kemudian periksa adakah salah satu pegas depan sudah lemah atau patah. Selain itu, ada kemungkinan juga penyelarasan brek kurang baik atau hanya sebelah yang berfungsi.

Kerosakan pada sistem kemudi boleh menjejaskan sistem keselamatan. Oleh itu, penjagaan aspek penjajaran roda depan tidak boleh dipandang ringan.

Semoga artikel ini sedikit sebanyak berikan sedikit gambaran tentang penjagaan kereta. http://www.jagakereta.com



Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-11-2024 03:41 AM GMT+8 , Processed in 0.206031 second(s), 16 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list