Pada sidang tersebut negara-negara anggota PBB bakal memberikan syor terhadap pembangunan hak asasi manusia di negara ini. Isu hak asasi manusia dalam sidang tersebut sebenarnya secara umum mengandungi tiga bahagian iaitu laporan negara yang dinilai prestasinya, syor-syor dan laporan negara lain serta laporan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Saya tidak berhasrat untuk mengulas dua bahagian pertama laporan tersebut tetapi sebagai pemimpin sebuah pertubuhan NGO, amat penting untuk berkongsi pengalaman dalam bahagian terakhir tersebut. Laporan daripada NGO amat penting untuk penelitian negara yang dinilai prestasi hak asasi manusianya, negara lain serta pihak PBB sendiri.
Kepentingan NGO menyertai proses UPR ini tidak boleh diketepikan. Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) pada 15 hingga 27 Julai lalu menghantar delegasi yang agak besar bagi memahami selok belok UPR dan membantu Malaysia meningkatkan prestasi hak asasi manusianya. Dalam sesi tersebut delegasi PPMM didedahkan tentang kaedah-kaedah membuat laporan NGO, menghantar maklumat kepada Rapportuer Khas PBB, mengendali sidang selari, berdialog dengan pegawai-pegawai PBB berkaitan dan melawat Palais des Nations iaitu tempat persidangan UPR.
Maklumat dan pendedahan yang diperoleh amat penting khususnya bagi mereka yang bergiat sebagai aktivis dalam bidang hubungan antarabangsa dan hak asasi manusia.
Badan antarabangsa mestilah memahami perlu ada pengubahsuaian tertentu dalam mengimport norma antarabangsa ke sesuatu negara. Malah pengubahsuaian ini juga disebut dalam beberapa konvensyen antarabangsa.
Di Malaysia, agama khususnya agama Islam amat sebati dalam kehidupan umat Islam. Agama tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan umat Islam. Oleh hal yang demikian hak asasi di Malaysia tidak mempunyai apa-apa masalah untuk dilaksanakan selagi tidak bertentangan dengan agama Islam yang dinobatkan bukan sekadar agama rasmi tetapi sebagai agama Persekutuan.
Bagi saya terlalu banyak isu hak asasi yang boleh diperjuangkan dalam arena yang tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Graduan zamalah kendalian PPMM dengan kerjasama badan antarabangsa di Geneva baru-baru ini akan meneroka bidang-bidang hak asasi manusia untuk diperjuang bagi membantu negara meningkatkan prestasi hak asasi manusia.
Insya-Allah di peringkat PPMM akan digiatkan suatu sekretariat hak asasi manusia untuk matlamat tersebut. Diharapkan NGO-NGO Islam lain juga akan bersama-sama bergerak ke arah itu. Tanpa menidakkan sumbangan NGO dan badan-badan lain dalam mempertahan Perlembagaan Persekutuan di Malaysia, PPMM mengorak langkah mempergiat usaha mempertahan Perlembagaan Persekutuan khususnya berkaitan Islam, Melayu dan raja-raja Melayu di samping meningkatkan prestasi hak asasi manusia di Malaysia selagi ia tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Isu-isu hak asasi manusia seperti hak mendapatkan tempat tinggal yang sesuai, hak mendapat pendidikan, hak Orang Asli, hak orang kurang upaya (OKU) dan banyak lagi yang perlu diperjuang bagi menjaga kebajikan rakyat jelata. Kita perlu bersama-sama dalam isu kebajikan rakyat sebegini merentasi garisan agama ras dan budaya.
Perancangan perlu dilakukan dari sekarang, pasak perlu dipadukan pada hari ini, simpulan perlu diikat ketat ketika ini agar pada waktu menghadapi UPR nanti kita tidak dinafikan hak bersuara.
Isu moral atau akhlak amat disantuni dalam masyarakat Malaysia. Kawalan moral juga umpamanya bukan merupakan trauma di Malaysia malah ia amat dialu-alukan bagi menjamin kesejahteraan rakyat. Undang-undang berpaksikan moral manakala moral pula berpaksikan agama.
UPR adalah proses penting bagi negara. Negara perlu menyertainya bagi tujuan menilai prestasi hak asasi manusianya. NGO pula perlu berperanan memastikan hak asasi manusia ini dilaksanakan, di samping tidak membelakangi keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.
Kedudukan hak asasi manusia di Malaysia sangat unik. Ia bukanlah hak muktamad sehingga tiada batasannya tetapi undang-undang boleh dibuat bagi mengawal hak asasi manusia ini atas kepentingan yang lebih besar termasuklah keluhuran Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, susur budaya dan nilai masyarakat serta aspek keagamaan yang sudah sebati di dalam masyarakat arus perdana.
- Kali ini diharapkan tidak ketinggalan sekali lagi. Langkah awal mesti digarap supaya upaya untuk menghadapi UPR dapat dijalankan dengan tuntas.
- Sebagaimana Malaysia tidak mahu memaksa negara lain mengikut sosiobudayanya begitulah Malaysia jangan ditunjuk apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak perlu.
- UPR adalah suatu proses yang mana Malaysia tidak dapat menolak daripada menyertainya.
- Ia proses sejagat, setiap negara dinilai prestasi hak asasi manusianya.
- Apa yang perlu dilakukan ialah terus menyertai UPR bagi memberi kefahaman kepada masyarakat antarabangsa betapa perlunya sesuatu norma itu disebatikan dalam diri sesuatu masyarakat dan tidak memaksa sesuatu negara menerima suatu yang asing untuk dilaksanakan.
- Di dalam UPR kali pertama tiada NGO Islam mengambil bahagian semasa proses tersebut.
Semakan kedua pula hanya beberapa NGO Islam sahaja yang sempat hadir tetapi tidak dapat mengemukakan laporan masing-masing kerana telah agak lewat.