CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4278|Reply: 27

Perihal Imam Wanita - Huraian

[Copy link]
Post time 21-5-2017 12:01 PM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 21-5-2017 12:02 PM

BAYAN LINNAS

BAYAN LINNAS SIRI KE-91: LELAKI BERIMAMKAN WANITA DI DALAM SOLAT
Ditulis oleh Admin PMWPDiterbitkan: 17 Mei 2017
sumber pautan asal:
http://www.muftiwp.gov.my/index.php/ms-my/perkhidmatan/bayan-linnas/1592-bayan-linnas-siri-ke-91-lelaki-berimamkan-wanita-di-dalam-solat







Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-5-2017 12:01 PM | Show all posts
Mukadimah

Baru-baru ini, kami mendapat berita berkenaan isu seorang wanita yang mendakwa bahawa dirinya menjadi imam kepada suami dan juga ahli keluarganya. Kami merasa terpanggil untuk memberikan penjelasan dalam siri Bayan Linnas pada kali ini.

Tiada ungkapan yang paling baik melainkan ungkapan yang menyeru kepada Islam. Tidak ada usaha yang paling murni melainkan usaha menjelaskan kekeliruan umat terhadap isu-isu semasa yang melingkari hidup mereka.

رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ

“Ya Allah bukalah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran. Sesungguhnya kamulah sebaik-baik Pembuka.”



Semoga penjelasan ini dapat memberikan keterangan yang jelas lagi nyata kepada semua masyarakat dan semoga dengannya juga dapat dijadikan iktibar.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:02 PM | Show all posts
Pertama: Keadilan Bagi Wanita


Lelaki dan wanita mempunyai rangka biologi yang tidak sama. Ketidaksamaan ini merupakan kehendak Allah Maha Pencipta yang berhak menentukan bentuk ciptaanNya. Perbezaan ini pasti mempunyai hikmat tersendiri kerana Allah bersifat Maha Bijaksana.

Perbezaan bentuk biologi inilah yang menjadikan hanya wanita yang layak untuk melahir dan menyusukan anak. Tugas ini merupakan tugas yang besar demi menjamin kelangsungan zuriat manusia. Dia terpaksa menanggung azab dan sengsara berbulan-bulan lamanya menanti kelahiran si kecil. Seterusnya bersengkang mata pula melayan kerenah si kecil yang mahukan susu dan belaian mesra.

Perbezaan biologi lelaki tidak mengizinkan mereka melakukan tanggungjawab tersebut, meskipun mereka menangis hingga keluar air mata darah dan merayu untuk melakukannya. Justeru mereka diberi tanggungjawab lain, iaitu menyediakan nafkah untuk isteri dan anak. Allah berfirman :

وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ

Maksudnya: “ Dan ke atas lelaki yang dilahirkan anak untuknya menyediakan nafkah rezeki dan juga memberi pakaian kepada mereka (iaitu wanita yang melahirkan anak) dengan cara yang baik”

(Al-Baqarah:233)

Inilah keadilan Islam. Keadilan tidak bererti memberikan kesamarataan melakukan kewajipan. Tetapi meletakkan sesuatu tanggungjawab dan kewajipan pada tempatnya yang layak.

Wanita tidak diberi tanggungjawab menyediakan nafkah keluarga kerana dia sendiri sudah mempunyai tanggungjawab besar yang amat berat iaitu melahirkan cahaya mata, penyeri suasana bagi keluarga. Namun, Islam membenarkan wanita untuk bekerja, berganding bahu dengan suami mencari nafkah. Mungkin dengan niat membantu suami. Dengan tambahan tugas bagi perempuan ini, keharmonian keluarga sudah tentu bergantung kepada kebijaksanaan suami dan isteri melayari perkahwinan setelah itu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:04 PM | Show all posts
Kedua: Keistimewaan Wanita



Antara keistimewaan rangka biologi wanita ialah kecantikan dan keindahan yang dibekalkan oleh Allah hingga Al-Quran mengungkapkannya sebagai “perhiasan”. Perhiasan ini merupakan keistimewaan yang diberikan oleh Allah untuk memudahkan wanita menjalankan tanggungjawab berkeluarga sebagai penyeri kepada hubungan suami isteri yang akhirnya akan menjadi pemangkin kepada hubungan jenis yang menjamin kelangsungan zuriat manusia.

“Perhiasan” ini bukannya untuk tatapan sebarangan manusia. Ia khusus untuk suami yang tercinta yang menjadi pasangan melayari bahtera kehidupan yang bahagia. Namun hakikat ini amat sukar diterima oleh golongan yang mendakwa kononnya mereka adalah modenis yang mengikut perkembangan zaman. Bagi mereka apa salahnya orang luar, selain daripada suami mengecapi dan menikmati keindahan yang ada mereka. Maka berlakulah mukaddimah-mukaddimah zina yang akhirnya menjurus kepada zina yang terkutuk.

“Perhiasan” ini mampu menggoda insan-insan lain yang tidak berkaitan. Naluri tergoda dengan kecantikan wanita sememangnya naluri yang normal ada pada diri lelaki. Itulah pemangkin untuk mewujudkan hubungan jenis antara lelaki dan wanita hingga boleh melahirkan zuriat.

Justeru, perhiasan indah ini perlu dijaga dan dipelihara kerana ia merupakan sesuatu yang tak dapat dinilai dengan wang ringgit. Kerana itu, Islam meletakkan pelbagai peraturan untuk memelihara “perhiasan” ini daripada dicemari atau dirosakkan oleh mereka yang berjiwa kotor atau yang diistilahkan kini sebagai “pengganggu seks”.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:05 PM | Show all posts
Antara peraturan pemeliharaan tersebut ialah berpakaian menutup aurat, batasan hubungan antara lelaki dan perempuan dan adab berbicara antara lelaki dan perempuan.

Dalam solat pula, wanita diletakkan di belakang saf lelaki agar ia tidak menjadi tontotan lelaki yang pasti mengambil peluang menikmati keindahan “perhiasan” di hadapan matanya. Akibatnya, pemikirannya merayau kepada gambaran-gambaran seks. Tumpuan yang patut diberikan kepada Allah dalam solat telah beralih kepada yang lain.

Adakah wanita merasa selesa dengan keadaan ini? Naluri kewanitaannya menjadikan dirinya merasa malu menjadi bahan tontonan seumpama ini, apatah lagi di satu majlis ibadah yang bertujuan bermunajat kepada Allah. Inilah hikmah wanita diletakkan dibelakang. Apatah lagi sekiranya wanita menjadi imam solat. Ia tidak sewajarnya berlaku. Dan itulah yang telah ditetapkan oleh Syara’.

Inilah yang dikatakan oleh Dr. Yusuf Qaradhawi sebagai “Islam agama realiti”. Islam memahami realiti jiwa lelaki yang pasti tergoda dengan “perhiasan” wanita. Justeru keadaan ini perlu dipelihara terutama dalam ibadah seumpama solat.

Gerakan menuntut hak wanita bermula di negara barat. Rata-rata mereka beragama Kristian. Tapi, pernahkah wanita di dalam agama Kristian meminta untuk menjadi paderi yang mengetuai solat mereka setiap hari Ahad? Pernahkah wanita-wanita Hindu dan Buddha menuntut menjadi sami yang mengetuai sebarang uapacara keagamaan dalam kuil-kuil mereka?

Justeru, tindakan wanita Islam menuntut persamaan hak untuk menjadi imam solat kepada lelaki merupakan suatu yang memalukan. Ia pasti menjadi bahan ketawa wanita-wanita bukan Islam.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:05 PM | Show all posts
Ketiga: Logik Akal Atau Iman?

Ibadah khusus dalam Islam seperti solat, puasa, zakat dan haji diterima berdasarkan keimanan dan kepercayaan, bukannya berdasarkan logik akal yang dalam banyak keadaan amat terbatas kemampuan berfikir dan keilmuannya.

“Iman” bererti membenarkan dan membenarkan segala perkhabaran ghaib dari Allah dan Rasul menerusi Al-Quran dan Sunnah baginda. Pengesahan itu diungkapkan dengan lidah dan dibuktikan dengan tindakan menerusi kepatuhan kepada hukum-hakam dan peraturan.

Dia meyakini bahawa TuhanNya adalah Allah, Tuhan Yang Esa dan Muhammad Rasulullah sallallahu alaihi wasallam adalah utusanNya kepada umat manusia bagi menyampaikan risalah Tuhan.

Rentetan itu, dia juga meyakini bahawa Allah dan RasulNya telah menetapkan beberapa kewajipan beragama yang perlu dilakukan oleh setiap muslim sebagai tanda keimanan. Di sinilah ujian berlaku samada mampu ditaati atau diengkari. Bagi mereka yang berjaya mentaati segala perintah, ganjarannya adalah syurga. Sebaliknya bagi mereka yang gagal dengan engkar, balasannya ialah neraka.
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 21-5-2017 12:06 PM | Show all posts
Keempat: Antara Hak Dan Kewajipan

Hukum-hakam solat telah ditetapkan oleh Allah menerusi RasulNya Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Ia merupakan kewajipan setiap muslim yang mesti ditunaikan kepada Allah. Segala peraturan solat yang ditetapkan oleh Allah samada peraturan solat bersendirian atau solat berjemaah perlu ditunaikan sebagai satu kewajipan beragama. Ia bukannya persoalan hak manusia. Justeru tidak patut timbul persoalan hak wanita untuk mengimami solat sebagaimana yang didakwa oleh golongan ini.

Kedudukan lelaki sebagai imam solat lelaki dan wanita adalah kewajipan yang mesti ditunaikan oleh lelaki. Kewajipan itu tidak dibebankan kepada wanita. Apabila wanita ingin solat berjemaah bersama lelaki, lelaki diletakkan kewajipan untuk menjadi imam. Kenapa pula ada kalangan para wanita terhegeh-hegeh untuk meminta kewajipan itu dibebankan ke atas dirinya? Ini bukan persoalan hak lelaki atau wanita, tetapi persoalan kewajipan yang mesti ditunaikan kepada Allah. Kekeliruan dalam membezakan antara hak dan kewajipan mendorong golongan ini menuntut sesuatu yang bukan hak.


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:06 PM | Show all posts
Kelima: Hukum Imam Wanita Kepada Lelaki

Walaupun sudah dibincangkan di dalam syarat-syarat imam dan makmum, tetapi di sini akan ditafsirkan perbincangan ini secara melebar, mengikut riwayat hadis dan juga pendapat ulama’ daripada kitab-kitab muktabar.



Hadith Ibn Majah
Antaranya hadith yang diriwayatkan daripada Ibn Majah:

لَا تَؤُمَّنَّ امْرَأَةٌ رَجُلًا

Maksudnya: Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam: “Perempuan jangan menjadi imam kepada seseorang lelaki”.

Riwayat Ibn Majah (1081)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-5-2017 12:08 PM | Show all posts
Hukum Hadis


Ulama’ berkata, sanad hadis ini wahin (lemah) kerana terdapat seorang rawi yang bernama Abdullah bin Muhammad al-‘Adawi daripada Ali bin Zaid al-Juda’an. ‘Adawi ini ditohmah oleh Waqi’ sebagai pendusta hadis, sedangkan syeikhnya dhaif (lemah). Walaupun begitu, terdapat jalan-jalan yang lain, padanya terdapat rawi yang bernama Abdul Malik bin Habib yang dia ditohmah mencuri hadis di samping menukarkan sanad-sanadnya. Justeru hadis ini dianggap sebagai dhaif.

Al-Imam Syauqani berkata : “Hadis Jabir ini terdapat sanad yang bernama Abdullah bin Muhammad al-Tamimi yang dianggap lemah.”

Kata al-Imam al-Bukhari : Mungkar Hadis.
Ibn Hibban pula berpendapat : Tidak harus berhujah dengannya.
Waki’ pula berkata : Ia memalsukan hadis.
Ibn Abd al-Bar berkata : bahawa Abdul Malik yang tersebut selemah-lemah sanad dalam hadis ini.
Telah thabit dalam kitab ramai di kalangan imam-imam Ahli Bait seperti Ahmad bin Isa, al-Mu’ayyad Billah, Abi Talib, Ahmad bin Sulaiman, al-Amir Hussein dan lain daripada mereka daripada Ali secara marfu’. Lihat (Nail al-Awtar 3/163)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:08 PM | Show all posts

Hukum Feqah Daripada Hadis Ini

Imam al-San’ani di dalam Subul al-Salam (2/47) berkata: Hadis ini menunjukkan bahawa perempuan tidak layak menjadi imam kepada lelaki. Inilah mazhab Hadawiah, Hanafiah, Syafi’iyyah dan lainnya. Sedangkan al-Muzani dan Abu Thur mengharuskan imam perempuan kepada lelaki.

Begitu juga al-Tabari mengharuskannya pada solat tarawih selama mana tidak terdapat lelaki yang menghafaz al-Quran. Hujah mereka bersandarkan kepada hadis Ummu Waraqah.

Mereka juga menanggung bahawa larangan ini merupakan sekadar larangan tanzih sahaja atau mereka berkata bahawa hadis ini dhaif.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:09 PM | Show all posts

Pendapat Fuqaha
Seterusnya dinaqalkan pendapat beberapa ulama’ yang mengatakan tidak harus imam perempuan ke atas lelaki.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:10 PM | Show all posts
i. Imam al-Syafie berkata di dalam kitabnya al-Umm (1/191)

وَإِذَا صَلَّتْ الْمَرْأَةُ بِرِجَالٍ وَنِسَاءٍ وَصِبْيَانٍ ذُكُورٍ فَصَلَاةُ النِّسَاءِ مُجْزِئَةٌ وَصَلَاةُ الرِّجَالِ وَالصِّبْيَانِ الذُّكُورِ غَيْرُ مُجْزِئَةٍ؛ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ جَعَلَ الرِّجَالَ قَوَّامِينَ عَلَى النِّسَاءِ وَقَصَرَهُنَّ عَنْ أَنْ يَكُنَّ، أَوْلِيَاءَ وَغَيْرَ ذَلِكَ وَلَا يَجُوزُ أَنْ تَكُونَ امْرَأَةٌ إمَامَ رَجُلٍ فِي صَلَاةٍ بِحَالٍ أَبَدًا وَهَكَذَا لَوْ كَانَ مِمَّنْ صَلَّى مَعَ الْمَرْأَةِ خُنْثَى مُشْكِلٌ لَمْ تَجْزِهِ صَلَاتُهُ مَعَهَا وَلَوْ صَلَّى مَعَهَا خُنْثَى مُشْكِلٌ وَلَمْ يَقْضِ صَلَاتَهُ حَتَّى بَانَ أَنَّهُ امْرَأَةٌ أَحْبَبْت لَهُ أَنْ يُعِيدَ الصَّلَاةَ وَحَسِبْت أَنَّهُ لَا تُجْزِئُهُ صَلَاتُهُ؛ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ حِينَ صَلَّى مَعَهَا مِمَّنْ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَأْتَمَّ بِهَا.

Maksudnya: Apabila menjadi imam seorang wanita kepada kumpulan lelaki, wanita dan kanak-kanak lelaki, nescaya solat perempuan tadi sah dan memadai, manakala sebaliknya solat kumpulan lelaki dan kanak-kanak lelaki tidak sah dan memadai kerana Allah menjadikan lelaki-lelaki pemimpin bagi kaum wanita, juga kerana dihadkan wanita daripada menjadi wali, dan kerana sebab-sebab yang lain. Tidak harus juga perempuan menjadi imam kepada lelaki pada solat apa jua sekalipun. Dan begitulah, kalau sesiapa yang sembahyang bersama perempuan seperti khunsa musykil, nescaya tidak memadai solatnya bersama perempuan tadi. Kalau solat bersamanya khunsa musykil dan tidak selesai solatnya sehingga nyata bahawa ia perempuan, aku lebih suka baginya untuk dia mengulangi solat. Dan aku mengira bahawa tidak memadai solatnya itu kerana dia tidak tergolong di kalangan orang yang boleh berimamkan perempuan tersebut ketika dia mengerjakan solat tersebut.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:10 PM | Show all posts
ii. Iman al-Nawawi menyebut dalam kitabnya al-Majmuk 4/96:

فلا تصح إمامة المرأة والخنثى للرجال، لا في فرض ولا في نفل. أما إن كان المقتدي نساء فلا تشترط الذكورة في إمامهن عند الشافعية والحنابلة، فتصح إمامة المرأة للنساء عندهم، بدليل ما روي عن عائشة وأم سلمة وعطاء: أن المرأة تؤم النساء، وروى الدارقطني عن أم ورقة: أنه صلّى الله عليه وسلم «أذن لها أن تؤم نساء دارها». ولا تكره عند الشافعية جماعة النساء، بل تستحب وتقف وسطهن

  

Maksudnya: Maka tidak sah imam perempuan dan khunsa kepada lelaki, samada sembahyang fardhu atau sunat. Adapun jika yang mengikuti itu perempuan, maka tidak disyaratkan lelaki untuk menjadi imam mereka di sisi Syafi’iyyah dan Hanabilah. Justeru, sah imam perempuan kepada perempuan sahaja di sisi mereka berdasarkan dalil apa yang diriwayatkan daripada Aisyah, Ummu Salamah dan ‘Ata’ “bahawa perempuan boleh menjadi imam kepada wanita-wanita”

Begitu juga sebagaiman riwayat al-Daruqutdni daripada Ummu Waraqah bahawa “Nabi s.a.w mengizinkannya untuk menjadi imam kepada wanita-wanita rumahnya (ahli keluarga)”.

Dan tidak makruh di sisi Syafi’iyyah berjamaah di kalangan wanita, bahkan sunat, dan imam hendaklah berdiri di hadapan tengah mereka (sekadar terkeluar ke hadapan sedikit daripada saf pertama)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:11 PM | Show all posts
iii. Begitu juga apa yang dinyatakan oleh Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni (1/202)

Katanya;  “Diriwayatkan daripada Ahmad dua riwayat”.



iv. Mengikut di dalam al-Syarh al-Saghir 1/433:

ولا تصح إمامة النساء عند المالكية، وتشترط الذكورة في الإمام

Maksudnya: Dan tidak sah imam perempuan di sisi mazhab Maliki dan disyaratkan lelaki pada masalah menjadi imam.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:12 PM | Show all posts
v. Pendapat Hanafiah

يكره تحريماً جماعة النساء وحدهن بغير رجال ولو في التراويح، في غير صلاة الجنازة، فلاتكره  فيها؛ لأنها فريضة غير مكررة، فإن فعلن وقفت الإمام وسطهن كما يصلى للعراة. ودليل الكراهة: قوله صلّى الله عليه وسلم: صلاة المرأة في بيتها أفضل من صلاتها في حجرتها، وصلاتها في مخدعها أفضل من صلاتها في بيتها

Maksudnya: Dan berkata ulama’ Hanafi: Makruh secara tahrim jamaah kalangan wanita sahaja tanpa disertai lelaki, sekalipun pada solat terawih. Berbeza dengan solat jenazah, tidak makruh berjamaah bagi wanita sahaja kerana ia fardhu yang tidak diulang-ulang. Kalau mereka lakukannya, hendaklah imam berdiri di tengah-tengah mereka pada saf hadapan sebagaimana keadaan solat orang-orang yang telanjang. Dan dalil makruh ialah sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bermaksud:
“Solat perempuan di rumahnya lebih afdhal daripada solatnya di biliknya dan solatnya di biliknya lebih afdhal daripada solatnya di rumahnya”.


ولأنه يلزمهن أحد محظورين: إما قيام الإمام وسط الصف، وهو مكروه، أو تقدم الإمام، وهو أيضاً مكروه في حقهن، فصرن كالعراة لم يشرع في حقهن الجماعة أصلاً، ولهذا لم يشرع لهن الأذان، وهو دعاء إلى الجماعة، ولولا كراهية جماعتهن لشرع.

Maksudnya: Dan kerana mereka berhadapan dengan salah satu daripada dua larangan, samada imam berdiri di tengah-tengah saf, hukumnya makruh, atau dikehadapankan imam, juga hukumnya makruh pada hak mereka. Justeru itu, sepertimana hukum orang-orang yang bertelanjang asalnya, tidak disyariatkan kepada mereka berjemaah. Kerana itulah juga tidak disyariatkan bagi mereka melaungkan azan sebagai seruan memanggil solat Jemaah. Kalau tidak kerana makruhnya mereka solat berjemaah, nescaya azan itu juga disyariatkan.

كما يكره عندهم حضورهن الجماعة مطلقاً ولو الجمعة والعيد والوعظ ليلاً، أما نهاراً فجائز إن أمنت الفتنة، على المذهب المفتى به كما بينا سابقاً، وتكره أيضاً إمامة الرجل لهن في بيت ليس معهن رجل غيره، ولا محرم منه كأخته أو زوجته، فإذا كان معهن واحد ممن ذكر، أو أمهن في المسجد، لا يكره، وهذا موافق لمذهب الحنابلة؛ لأنه صلّى الله عليه وسلم «نهى أن يخلو الرجل بالأجنبية» ولما فيه من مخالطة الوسواس.



Maksudnya: Demikian juga dimakruhkan di sisi mereka, hadirnya perempuan berjemaah secara mutlak walaupun solat jumaat, hari raya dan peringatan atau majlis pengajaran waktu malam. Adapun siang hari hukumnya harus jika selamat daripada fitnah mengikut mazhab yang difatwa dengannya sebagaimana kami nyatakan sebelumnya. Dan makruh juga seorang lelaki mengimamkan wanita-wanita sahaja di rumah yang tiada bersama mereka lelaki lain. Juga lelaki itu tak ada mahram seperti sedara perempuannya atau isterinya. Jika bersama mereka seorang daripada lelaki atau dia adalah mahram salah seorang wanita di situ atau diimamkan di masjid, nescaya tidaklah makruh. Ini berbetulan dengan mazhab Hanbali kerana Nabi sallallhu alaihi wasallam “melarang  berkhalwat seorang lelaki dengan wanita ajnabiah”. Juga kerana percampuran dan pergaulan lelaki dan perempuan membawa kepada was-was.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:13 PM | Show all posts
vi. Juga Pendapat Hanafiah

لا يجوز للرجال أن يقتدوا بامرأة. وذلك للخبر: (( ألا ولا تؤمن امرأة رجلا )) وكذلك الخبر: (( أخروهن من حيث أخروهن الله )). وهذا يدل على وجوب تأخير المرأة في الصلاة. وهو نهي عن الصلاة خلفها وإلى جانبها أيضا، والنهي يقتضي فساد المنهي؛ ولأن في تأخيرها صيانة للصلاة عن الفساد

Maksudnya: Adapun Hanafiah mereka berpendapat : Tidak harus bagi lelaki mengikut imam wanita berdasarkan : ‘Ketahuilah, tidak boleh wanita menjadi imam kepada lelaki’. Begitu juga khabar (hadis) : “Letakkan mereka di barisan akhir sebagaimana Allah meletakkan mereka di barisan akhir.” (Hadis riwayat Abdul Razak) Ini menunjukkan bahawa wajib meletakkan wanita di barisan akhir ketika solat. Ia juga tegahan bagi lelaki solat di belakang dan di sisi wanita. Dan larangan tersebut membawa kepada apa yang dilarang. Tambahan lagi dengan meletakkan wanita di belakang boleh menjaga solat daripada rosak.

(Al Baniyah 2/328-329, Tuhfatu al-Fuqaha’ 1/359-360)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-5-2017 12:14 PM | Show all posts
vii. Pendapat Malikiah

وأما المالكية فقالوا: يشترط لصحة الجماعة جملة شروط، من أهمها أن يكون الإمام رجلا. فلا تصح إمامة المرأة ولا خنثى مشكل في الفريضة ولا النافلة. سواء كان المأموم رجالا أو نساء، في الحضر أو السفر

Maksudnya: Adapun mazhab maliki berpendapat disyaratkan berjamaah dengan beberapa syarat. Antara yang utamanya bahawa hendaklah seorang imam lelaki. Justeru, tidak sah imam wanita dan khunsa musykil samada dalam solat fardhu atau sunat samada makmum itu lelaki-lelaki atau wanita-wanita ketika musafir atau tidak.

(Ashalu al-Madarik 1/ 241, Bulghatu al-Salik ‘ala Syarh al-Dardir 1/156)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:14 PM | Show all posts
viii. Pendapat Hanabilah

وأما الحنابلة فقالوا: لا تصح إمامة المرأة أو الخنثى برجال أو خناثي مطلقا

Maksudnya: Adapun Hanabilah mereka berpendapat: Tidak sah imam perempuan atau khunsa kepada lelaki atau khunsa dengan lelaki atau sesama khunsa.

(Ghayah al-Muntaha 1/197, al-Qawaid al-Nurainiah al-Fiqhiyyah hlm. 76)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:15 PM | Show all posts
ix. Pendapat Syafi’iyyah

وأما الشافعية فقالوا: لا يجوز للرجل بحال أن يصلي خلف المرأة أو الخنثى المشكل، سواء في ذلك صلاة الفريضة أو النفل. ولو صلى خلفها وهو لا يعلم أنها امرأة، ثم علم فيما بعد، لزمه الإعادة، وهو ما قاله أهل الظاهر.

Maksudnya: Adapun ulama’ Syafi’iyyah berkata : tidak harus bagi lelaki dalam apa jua keadaan pun solat di belakang (imam) perempuan atau khunsa musykil sama ada solat fardhu atau sunat. Kalau dia solat dibelakangnya sedangkan dia tidak tahu bahawa dia perempuan, kemudian baru tahu selepas solat, nescaya wajiblah ia ulangi. Inilah apa yang dikata oleh Ahli Zahir.

(Al-Majmu’ 4/255, al-Muhalla 4/219)



x. Pendapat Ulama’ Hadis

ولا نجد في مثل هذا الخبر ما يدل على صحة إمامة المرأة للرجل. والصحيح أن أم ورقة كانت تؤم النساء فقط. وفي هذا أخرج الدارقطني بإسناده عن أم ورقة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم "أذن لها أن يؤذن لها ويقام وتؤم نساءها.

Maksudnya: Dan kami tidak dapati pada seumpama khabar ini yang menunjukkan sah imam perempuan kepada lelaki. Dan yang sahih bahawa hadis Ummu Waraqah yang menjadi imam hanya untuk perempuan sahaja.

(Al-Daruqutni 1/279, Sunan Abu Daud 1/161)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-5-2017 12:16 PM | Show all posts
xi. Pendapat Imam al-Nawawi

Imam Nawawi berkata : “inilah yang dikeluarkan oleh al-Daraqutni dengan sanadnya daripada Ummu Waraqah bahawa Rasulullah sallalahu alaihi wasallam mengizinkan azan, iqamah an mejadi imam kepada wanita-wanita.

(Raudhahal-Talibin 1/145)

فَإِنْ كَانَ رَجُلًا، صَحَّ اقْتِدَاءُ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ بِهِ، وَإِنْ كَانَتِ امْرَأَةٌ، صَحَّ اقْتِدَاءُ النِّسَاءِ بِهَا، وَلَمْ يَصِحَّ اقْتِدَاءُ الرِّجَالِ وَلَا الْخُنْثَى.



Maksudnya: Jika imam seorang lelaki nescaya sah lelaki-lelaki dan perempuan beriman dengannya. Sebaliknya jika imam itu seorang perempuan hanya sah golongan perempuan sahaja mengikutinya dan tidak sah lelaki-lelaki dan juga khunsa mengikutinya.



Begitu juga yang dinaskan pada 1/352:

وَمِنْهَا لَوِ اقْتَدَى بِمَنْ ظَنَّهُ رَجُلًا، فَبَانَ امْرَأَةً أَوْ خُنْثَى، وَجَبَتِ الْإِعَادَةُ

Maksudnya: Antaranya kalau seseorang mengikuti imam yang disangkanya lelaki tetapi nyata sebenarnya perempuan atau khunsa maka wajiblah diulangi solat.

(Raudhah al-Talibin 1/352)
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

5-12-2024 11:30 AM GMT+8 , Processed in 1.710136 second(s), 29 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list