CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2442|Reply: 3

Rukhsah solat : ketika musafir - perkiraan hari ...

[Copy link]
Post time 27-11-2018 06:46 PM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 27-11-2018 06:54 PM

AL-KAFI #926 : PERKIRAAN HARI MASUK DAN HARI KELUAR DALAM HUKUM SOLAT MUSAFIR (JAMAK DAN QASAR)
DetailsUploaded by Umar Mukhtar Mohd Noor Published: 26 November 2018
pautan asal:http://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2812-al-kafi-926-perkiraan-hari-masuk-dan-hari-keluar-dalam-hukum-solat-musafir-jamak-dan-qasar?fbclid=IwAR1wND017lAmE3Yeg3RaiEl8Dd0eX0MSu060Oi1lyn8MXpTg9jeMLWPPxVk

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 27-11-2018 06:46 PM | Show all posts
Soalan:

Assalamualaikum wbt,

Seperti yang kita maklum, hukum jamak dan qasar solat bagi musafir boleh dilakukan dalam tempoh tidak lebih tiga hari, tidak termasuk hari masuk dan hari pulang. Apa yang dimaksudkan dengan hari masuk dan hari pulang dalam hukum hakam jama’ qasar solat? Boleh ustaz jelaskan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-11-2018 06:47 PM | Show all posts
Jawapan:

Waalaikumussalam wbt,

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan sekalian alam, selawat serta salam buat Nabi SAW, ahli keluarga baginda, isteri-isteri, para sahabat baginda, seterusnya mereka yang mengikuti jejak langkah baginda hingga ke hari akhirat.

Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji (1/186) menyebut salah satu daripada syarat sah solat jamak dan qasar bagi musafir:

“Tidak berniat menetap selama empat hari di tempat yang dituju selain pada hari mula sampai dan pada hari akan keluar.”

Ini berdasarkan hadis al-`Ala’ bin al-Hadhrami bahawa Rasulullah SAW bersabda:

يُقِيمُ الْمُهَاجِرُ بِمَكَّةَ بَعْدَ قَضَاءِ نُسُكِهِ ثَلَاثًا

Maksudnya: “Orang Muhajirin bermukin di Mekkah selepas selesai menunaikan manasik selama tiga hari.”

Riwayat Muslim (no.1352)

Sebahagian orang mungkin akan keliru; apakah yang dimaksudkan dengan hari masuk dan hari pulang? Adakah hari masuk dan pulang itu merangkumi 24 jam hari pertama dan terakhir atau bukan? Bagi menjawab isu ini, kami nukil perkataan Imam al-Nawawi:

وَلَا يُحْسَبُ مِنْهَا يَوْمَا دُخُولِهِ وَخُرُوجِهِ عَلَى الصَّحِيحِ

Maksudnya: “Tidak dikira daripada empat hari itu dua siang masuknya dan keluarnya mengikut pendapat yang sahih.”

Rujuk Minhaj al-Tolibin (hlm. 44)

Dalam syarahnya, kitab Hasyiah al-Syirwani `ala Tuhfah al-Muhtaj (2/377) disebut:

(وَلَا يُحْسَبُ مِنْهَا أَيْ الْأَرْبَعَةِ يَوْمَا دُخُولِهِ إلَخْ) أَيْ وَتُحْسَبُ اللَّيْلَةُ الَّتِي تَلِي يَوْمَ الدُّخُولِ وَكَذَا الْيَوْمُ الَّذِي يَلِي لَيْلَةَ الدُّخُولِ

Maksudnya: "[(Dan tidak dikira daripada empat hari itu dua siang masuknya)[1] ertinya dikira malam yang berikutan siang masuk itu. Begitu juga dikira siang yang berikutan malam masuk itu].

[2]

(قَوْلُهُ: أَوْ لَيْلَتَا دُخُولِهِ إلَخْ) أَيْ أَوْ يَوْمُ دُخُولِهِ وَلَيْلَةُ خُرُوجِهِ أَوْ بِالْعَكْسِ

Maksudnya: "[(atau dua malam masuknya) yakni tidak dikira siang masuknya dan malam masuknya, atau begitu juga kalau keadaan yang terbalik]."

Berdasarkan keterangan di atas, terdapat perbezaan antara penggunaan hari selama 24 jam dan yang “hari“ dalam konteks hukum jamak dan qasar. "Hari" dalam hukum itu bermaksud waktu siang dan waktu malam apabila seorang musafir itu sampai atau ingin pulang. Contohnya, jika seseorang itu sampai siang hari Isnin, maka dia hendaklah berniat untuk pulang semula ke tempat asalnya, atau keluar daripada tempat itu untuk musafir jauh ke tempat lain pula, pada siang hari Jumaat. Andai kata dia pulang malam Sabtu, maka tidak sah hukum solat jama` dan qasar yang dibuat kerana tidak cukup syarat.

Selain itu, perlu difahami juga bahawa pertukaran hari dalam fiqh Islam adalah selepas waktu Maghrib (senja) dan bukan 12.00 tengah malam. Antara hikmah diberikan keringanan pada siang hari sampai dan siang hari pulang ialah kerana seorang musafir itu pastinya disibukkan dengan perkara-perkara yang keperluan ketika musafir (seperti pengangkutan, penginapan dan persediaan pulang) pada dua siang hari tersebut. Rujuk Mughni al-Muhtaj (1/519) oleh Imam al-Khatib al-Syarbini.


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-11-2018 06:54 PM | Show all posts
contoh

isnin selasar rabu Khamis Jumaat
subuh X x X x
zohor X X X X x
asar X X X X
maghrib X X x x
isyak X X X X


Rajah 3 : Jika musafir itu mengikut pendapat Imam al-Subki
Huraian Rajah 3: Contohnya, Ali sampai ke Ipoh daripada Kuala Lumpur (tempat asal) pada jam 11.00 pagi hari Isnin. Dia dibenarkan solat jamak dan qasar bermula daripada Zuhur hari Isnin sehingga Zuhur hari Jumaat.
Kesimpulannya, seseorang yang musafir hendaklah berniat menetap tiga hari di destinasi musafirnya untuk membolehkannya mengambil rukhsah solat jamak dan qasar. Ini tidak termasuk siang hari sampai dan siang hari pulang, atau malam hari sampai dan malam hari pulang. Jika dihimpunkan keseluruhan hari tersebut, ia boleh mencecah lima hari.
Semoga penerangan ini memberikan kefahaman yang baik kepada pembaca.
Nota hujung:
[1] Ini adalah perkataan Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj, manakala hasyiah penerangannya diberi oleh Syeikh Abdul Hamid al-Syirwani
[2] Seperti mana yang difatwakan oleh Syeikh Ali Syubramallisi.

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

4-12-2024 07:32 PM GMT+8 , Processed in 0.653102 second(s), 16 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list