contoh
| isnin | selasar | rabu | Khamis | Jumaat | | subuh | | X | x | X | x | | zohor | X | X | X | X | x | | asar | X | X | X | X | | | maghrib | X | X | x | x | | | isyak | X | X | X | X | | |
Rajah 3 : Jika musafir itu mengikut pendapat Imam al-Subki Huraian Rajah 3: Contohnya, Ali sampai ke Ipoh daripada Kuala Lumpur (tempat asal) pada jam 11.00 pagi hari Isnin. Dia dibenarkan solat jamak dan qasar bermula daripada Zuhur hari Isnin sehingga Zuhur hari Jumaat. Kesimpulannya, seseorang yang musafir hendaklah berniat menetap tiga hari di destinasi musafirnya untuk membolehkannya mengambil rukhsah solat jamak dan qasar. Ini tidak termasuk siang hari sampai dan siang hari pulang, atau malam hari sampai dan malam hari pulang. Jika dihimpunkan keseluruhan hari tersebut, ia boleh mencecah lima hari. Semoga penerangan ini memberikan kefahaman yang baik kepada pembaca. Nota hujung: [1] Ini adalah perkataan Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj, manakala hasyiah penerangannya diberi oleh Syeikh Abdul Hamid al-Syirwani [2] Seperti mana yang difatwakan oleh Syeikh Ali Syubramallisi.
|