|
Soalan "saya tawaf mengelilingi kaabah, tetiba, kulit saya bersentuh dgn pentawaf yg bukan mahram yg berlainan jantina. Batal wudu ke tak?"
Sambil saya belek kisah2 lama mazhab... MACAM HARAM JADAH SEKOR2... Sampai ler ni, tu pun tak faham2?
Saya jawab ye....
Bila kita berwudu, maka yg akan membatalkan wudu itu apa?
1) makan? Tak batal wudu
2) minum? Tak batal wudu
3) bersentuhan? Yg ni mcm2 fatwa.
Soalan, kalau kita bersolat, tetiba meleleh keluar darah dari tubuh kita, batal wudu dan solat atau tidak? Batal itu setakat mana? Ada Sunnah mengenainya atau tidak?
Sekiranya para sahabat yg dijanjikan syurga oleh-Nya, mengerjakan solat lalu sahabat yg lain mencabut anak panah berkenaan, pasal babi2 ramai dizaman ini, sah ke batal solat dan wudu para sahabat itu?
Islam ni SEMPURNA!! Tak perlu berlebih2an dalam beragama. Kita ni para pendosa... Jika tak rasa diri tu buat dosa, sama le perangai macam iblis. |
|
|
|
|
|
|
|
Munshi replied at 7-6-2019 06:17 PM
By the way, saya tidaklah pula pernah mengeluarkan fatwa berkenaan apa apa hal syarak. Tidak pula ...
Saya mencaru pasal mereka "ulama2" memfatwakan sesuatu yg hakikatnya MEMFITNAH BAGINDA RASULLULLAH SAW.
Baginda Rasullullah saw pernah memberitahu, sebelum dtgnya kiamat, adanya ulama2 yg membuat fitnah (menerusi fatwa), lalu Allah swt kembalikan semula fitnah itu kepada mereka sehingga orang yg soleh pun binggung akannya |
|
|
|
|
|
|
|
Munshi replied at 7-6-2019 06:17 PM
By the way, saya tidaklah pula pernah mengeluarkan fatwa berkenaan apa apa hal syarak. Tidak pula ...
Oh ya, saya tak kata pun saya baik... Makanya, tak timbul isu nak beradab dgn sesiapa jua kerana awal2 sudah menjelaskannya.
Hehehee, awak menyangka ilmu yg saya miliki luas? Hahaahaha. Tak luas pun. Semua mengenai Alquran dan As-Sunnah berserta kejahatan yg ada pada saya.
Apa awak kira, saya ni asalnya org baik ke?HHahahhaha.
Orang yg dikatakan baik pun lagi teruk berbanding org jahat, pasal adab baik lah sgt menutup penipuan itu, sama aje... Mana ada kebaikkan pun dizaman ini melainkan sedikit cuma dari manusia itu sendiri kerana yg byk beri kebaikkan itu hanyalah Allah swt aje. |
|
|
|
|
|
|
|
dovob replied at 7-6-2019 06:59 PM
Oh ya, saya tak kata pun saya baik... Makanya, tak timbul isu nak beradab dgn sesiapa jua kerana a ...
Memiliki fikiran yang luas tidaklah pula menjanjikan ketulusan moral. Jadi pendapat saya tentang itu adalah jelas.
Dan luas ilmu itu sendiri bersifat infiniti bermakna sentiasa ada ruang utk kita meluaskannya. Saya amat bersetuju dengan pendapat kamu berkenaan islam itu mudah dan jgn berlebih lebihan dalam beragama. Amat tepat. Sedihnya tidak diamalkan oleh kebannyakan masyarakat. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by dovob at 7-6-2019 08:24 PM
Saya ulang sikit lagi. Bila Allah swt berbicara menerusi Alquran pada mana2 ayat-Nya sekalipun, keje kita dengar dan taat aje kan? Bila aje Allah swt menjelaskan sesuatu, umpama suatu interaksi antara yg menyatakan sesuatu dan yg menerima bentuk interaksi berkenaan.
Contoh mudah :
Al-Baqarah:2 - Ini kitab (Alquran) tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;
Itu apa yg kita baca. Utk diri kita menjawab interaksi yg dimaksudkan?
1) sebuah kitab
2) tidak perlu berprasangka (was-was)
3) isi kandungannya petunjuk
4) diri sendiri yg mahu bertaqwa
Seusai jelas apa yg diri kita pilih, maka barulah Allah swt buka rahsia2-Nya. Ilham itu milik Allah swt kan? Meskipun pada ayat itu dinyatakan secara umum, kepada orang yg umum, mengapa perlu merasakan diri itu KHUSUS sedangkan asalnya semuanya UMUM semata2. Bila mengumumkan diri itu termasuk dalam kasus yg dikhususkan-Nya itu, maka sedikit sebyk, ada lembaran Alquran yg kita akan fahami, dan ada yg tidak akan difahami kerana utk memahaminya, perlu melalui pengalaman2 yg berkaitan. Jika kita sekadar ada ilmu, akan tetapi tak pernah melalui proses pengalaman yg dimaksudkan-Nya itu, SUKAR utk mana2 diri memahami akan apa yg dimaksudkan-Nya itu SEKALIPUN pemegang sijil2 phd! |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by dovob at 7-6-2019 08:50 PM
Mendepani persoalan bersalam, perlu melihat dgn mata hati, yakni, diri sendiri benar2 berpengalaman memahami apa yg dimaksudkan oleh-Nya.
Contohnya...
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu Berjaya” (Surah An-Nur : Ayat 31)
Pada ayat ini, beberapa perkara perlu diri sendiri LAKUKAN utk memahami akannya. Saya dapati, ulama2 serta umara' BELUM BERAMAL DENGANNYA dan pastilah sukar utk memahami apa yg Allah swt maksudkan, melainkan SESUDAH beramal menurut apa yg diperintahkan-Nya. Ini tatacara yg perlu diri lakukan.
1) bila adanya suruhan dari Allah pada makna "dan katakanlah" maka mana2 ulama dan umarak PERLU LAKUKAN dalam bentuk sebutan.
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka. (terhadap perkara2 yg diharamkan-Nya)"
2) "dan memelihara kehormatan mereka" (melibatkan adab)
3) "dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya"(bila terdapat larangan menunjukkan perhiasan, apatah lagi jika ianya melibatkan sentuhan)
....
....
...
Saya malas nak taip. Awak carilah sendiri menerusi pengalaman awak.
Mana2 ulama ataupun umarak yg tidak melaksanakan apa yg diperintahkan-Nya pastilah tidak akan memperolehi cahaya utk memahami hakikat yg Allah swt maksudkan
Justeru itu, belajar itu perlu ikut aturan yg Allah swt sediakan dan tetapkan, barulah ianya dinamakan Taqwa. |
|
|
|
|
|
|
|
Alquran ni tak perlu takwil pun. Kalau tak jelas, praktikal aje, nanti jelas le. Itu antara Sunnah Khulafa Ar-Rasyidin Al-Mahdiyin.
Majoriti ulama dan umarak MALAS beramal menurut kitabullah, celah lagi Sunnah Rasullullah.
Moga2 jelas lagi menjelaskan |
|
|
|
|
|
|
|
Sebenarnyakan, bila diri itu beramal menurut Alquran dan As-Sunnah, perkara ini yg akan berlaku.
1) hilangnya penyakit wahn
2) khusyuk dalam solat
3) hilang was-was
4) tiada khilaf
5) lapang dada
6) mendapat janji taqwa
Saya nak tanya, yg dok kata sepakat selama ini, tapi bergaduh soal khilaf, bukankah Rasullullah saw suruh kembali kepada Alquran dan Sunnah? Bukankah, jika TAK TAHU (soal khilaf ini berlaku utk apa), bukankah Allah swt perintahkan kepada yg TAK TAHU, bertanyalah terus kepada Ahlul Zikri (orang2 yg di dalam dirinya itu senantiasa membesarkan Allah swt shj dan LANGSUNG TIDAK PERNAH MEMBESARKAN MANA2 makhluk selain Allah meskipun makhluk itu seorg raja!?!?). |
|
|
|
|
|
|
|
Sebelum mengundur diri, saya ni pun bukannya hidup lama pun, bila sampai masa dan ketikanya, saya akan kembali kepada Allah swt.
Sebelum ini, ada sorg adik teringin nak jadi seperti saya, nak belajar dgn saya, langsung saya berkata padanya, "jika adik sanggup mati utk Allah swt, sanggup melihat semua yg disayangi mati, tak ada masaalah nak jadi seperti abg. Akan tetapi, adik tidak akan sama sekali mampu kerana itu ketetapan Allah swt ke atas adik".
Maka sedarlah hakikat ini. |
|
|
|
|
|
|
|
[youtube]0vy5PMFI1VA[/youtube]
Dengar baik2, ,itu peringatan dari Allah swt. |
|
|
|
|
|
|
|
Baik kepada yg beriman, bertaqwalah kepada Allah. Yakni dgn mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Jagalah tiap2 diri melihat, dan memerhatikan apa yg dia telah kerjakan, yakni dari amanah, amalan utk hari besok.... |
|
|
|
|
|
|
|
Kematian Luar Biasa
Mendapat perkhabaran Ustaz Ku Yaacob Ku Hashim telah kembali ke rahmatullah. Beliau jatuh ketika menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Bukhary hari ini.
Kematian yang luar biasa. Berdakwah sehingga akhir hayat. Kematian pada hari Jumaat ketika menyampaikan khutbah. Hari ini beliau berkhutbah dihadapan DYTM Raja Muda, Sahibussamahah Mufti Negeri Kedah dan hadirin yang hadir.
Ketika zaman belajar, kuliah maghrib setiap hari Isnin oleh beliau di surau SMKA Kedah. Tidak silap beliau mengajar kitab Al Azkar. Pernah bermusafir bersama beliau dan Ustaz YI ke Kuala Lumpur bagi membantu tim “Hiwar” dan peserta-peserta lain dalam pertandingan antara SMKA seluruh Malaysia di SMKA Kuala Lumpur.
Kami tidur bersama dengan Ustaz Ku Yaacob dan Ust YI di asrama SMK Segambut Jaya. Tidur diatas katil asrama dua tingkat dalam dorm pelajar. Sama-sama mandi dibilik air terbuka asrama.
Selepas tamat STPM di KISAS, saya ke SMKA Kedah menghantar skema soalan dan nota rujukan kertas syariah kepada ustaz dan beberapa orang guru lain mengikut mata pelajaran untuk dikongsi dengan pelajar-pelajar SMKA Kedah.
Seorang yang warak. Jarang marah. Seingat saya sekali sahaja kami dileteri kerana sebahagian besar kami lena dan tak bawa kitab semasa kuliah maghrib beliau.
Seorang guru dan pendidik yang hebat sehingga akhir hayat.
Semoga Allah merahmati arwah Ustaz.
Nota : Video kredit dari group whatsapp
#masjidbukhary
#smkak
#ustazkuyaacob |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by dovob at 8-6-2019 09:24 AM
Saya dimaklumkan, itu bukan KALI PERTAMA tok imam masjid meninggal dunia ketika berkhutbah, pada hari jumaat, pada ayat yg terakhir berkenaan mereka terus rebah, langsung disaksikan oleh mereka2 yg berjawatan, dan itu SEBENAR2 PERINGATAN kepada semua dari Allah swt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hidup ini, antara punca manusia itu TAK FAHAM kerana mereka itu "tak berpengalaman" lagi "tak tahu keutamaan pengalaman".
Saya lebih suka cerita2 aje, pasalnya, tak de cerita, tak akan ada pengalamannya. Mari saya buka satu kisah utk diri sendiri "menjawab permasaalahan yg berkaitan".
Katakanlah, awak semua SUDAH berkahwin, lalu dapat le sorang dua anak perempuan. Sesudah anak perempuan itu dewasa, mereka memaklumkan, ada seorg lelaki nak masuk meminang, lalu si anak itu ceritalah betapa baiknya lelaki itu. Yang menariknya, sewaktu rombongan meminang dtg, awak selaku ibu dan ayah terkejut, kerana lelaki yg mahu mengahwini anak awak itu sebenarnya seorg bekas pembunuh dan perogol bersiri yg agak terkenal di suatu masa dahulu (masa ianya berlaku, anak awak kecil lagi ye).
Apa yg awak katakan kepada anak awak dan rombongan berkenaan? Adakah awak akan menolak pinangan berkenaan lalu awak tidak benarkan anak awak itu "tidak didekati"? Atau awak mula terfikir, utk tidak benarkan lelaki itu utk dtg melihat anak awak? Atau...awak akan cuba menghasad agar anak awak bukan shj tidak berjumpa dgn lelaki berkenaan, malah berusaha utk mengelak dari anak awak melihat lelaki berkenaan buat selama2nya?
Apa pasal org tak bagi lihat? Takut disentuh lalu diapa2kan bukan?
Bila kita kenal Allah swt itu siapa, semua perkara akan menjelaskan jawapannya. Soalnya kini, betul ke dizaman ini masih ada ulama2 yg mengenali Allah swt? Jika ada, kenapa perkara2 kacang goreng ni, ulama2 tak mampu nak memahami akan ketetapan-Nya?
Jika benarlah ulama2 itu berpengalaman, kenal Allah swt itu siapa, kenal diri itu siapa, tahu makna keutamaan yg Allah swt kehendaki, semua khilaf itu TAK WUJUD yg sebenar2nya...
Kita sering berkata, khilaf itu cara kita memahaminya. Semua itu "KARUT!". Dalam beragama, bila ada shj khilaf, baginda Rasullullah saw suruh buat apa?
Betapa hebat pun manusia selain Allah dan Rasul-Nya, yg betul2 hebat itu adalah manusia yg mahu mendengar dan mentaati Allah swt sesuai dgn zaman yg ditetapkan-Nya.
Jika zaman itu, itu dan ini. Usaha orang yg beriman itu adalah penyaksi bagi pihak Allah swt, apa yg didengar dan ditaati itu dipatuhi sepenuhnya menurut ketetapan Alquran dan As-Sunnah.
Nasihat terakhir saya, jgn kita cuba menanggung beban, yg mana diri sendiri pun belum mampu menanggung. Jadilah hamba2 Allah swt, dan bukan pula hamba nafsu. Kerana, seburuk2 umat baginda, menjadikan nafsu sebagai kepunyaan-Nya selain Allah swt. Kekallah di dalam neraka jahannam buat selama2nya.
Nau'zubillahuminzalik |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by dovob at 9-6-2019 10:01 PM
“Dialah yang menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) kepada kamu. Di antara isinya ada ayat ayat yang muhkamat, itulah pokok-pokok isi Al-Quran. Dan yang lain (ayat-ayat) mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah, dan untuk mencari-cari takwilnya. Padahal tidak mengetahui takwilnya itu melainkan Allah, dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata “Kami beriman kepada ayat-ayat mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami” Dan tidak mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang orang yang berakal.” (surah Al Imran: 7)
Orang yg mendalam ilmunya itu merujuk mereka yg diajar ilmu berserta pengalaman. Jika ada sahaja ilmu, tapi tak ada pengalaman, itu namanya belum berakal.
Cuba lihat anak2 kecil. Belajar pandai2 belaka, tapi berakal atau tidak? Mcm mana nak tahu mereka berakal? PENGALAMAN.
Cuba lihat pula orang tua yg sampai masa dan tempohnya, hilang akalnya. Adakah byknya pengalaman itu berguna sekiranya kehilangan akalnya?
Katakanlah, seorg lelaki nak buka business. Ada ilmu tapi tak der pengalaman leh berjaya ke? Bila ambil aje org yg berpengalaman, lalu nak curi pengalaman itu, lalu nak tendang org yg berpengalaman itu, agak2nyalah kan, Allah swt akan buat apa kepada manusia2 jenis ini?
Katakan, seorg lelaki tua yg berpengalaman, nak buka business akan tetapi hilang akalnya. Boleh berjaya ke business itu? Agak2nyalah kan, apa yg Allah swt akan perbuatkan kepada manusia2 jenis ini?
Perlu ke saya ceritakan disini atau awak sendiri jawab le (kerana contoh byk).
Wokehlah ye. Hidup ini, buat apa pun, perlukan redha Allah swt. Redha hanya berlaku bila wujudnya amanah. Amanah hanya berlaku bila wujudnya kejujuran. Tanpa kejujuran, jgnlah mengharapkan keredhaan Allah swt (ianya sia2 shj).
Moga2 bermanfaat. |
|
|
|
|
|
|
| |
|