|
Originally posted by ikhwanindo at 24-9-2007 02:12 PM
Serban itu haram dipakai di suatu daerah yang disitu tidak biasa orang setempatnya memakai surban.
Ada dalil dari Al Quran atau Hadith ke? Setahu saya ada dalil yang Nabi ada pakai serban dari Sahih Al Bukhari
Kalau ikut penjelasan ikhwanindo, boleh juga dikatakan Nabi dan para sahabat pakai serban laa... (betulkan saya kalau salah!), kerana kalau Nabi seorang saja yang pakai, takkan Nabi buat sesuatu yang kamu kata HARAM?
Kemudian, kalau di Punjab di mana ramai Singh, jadi boleh pula pakai serban! Kenapa pakaian ini kena ikut tempat2 pula?
Kalau seseorang itu pakai serban kerana itu pakaian kesukaannya (kerana Nabi ada pakai) bukan kerana bangga, tapi kat tempat itu tiada pula orang pakai serban, dah jadi HARAM?
Pakaian apa pun kalau kerana BANGGA dan BUKAN SUNNAH, semua boleh jadi HARAM! Kenapa serban yang jadi HARAM di tempat tiada orang pakai?
Antum mengambil sedikit perkataan ana dan menyembunyikan penjelasan ana yang lainnya.
Jadi tak benar jika akhi "mnm" hanya mengutip sedikit perkataan ana saja agar terlihat keburukannya. Itu tidak baik.
Bukan niat saya nak menyembunyikan sebahagian penjelasan antum atau untuk membuka keburukan antum. Anyway, terima kasih kerana menegur saya. Insha Allah, antum akan dapati saya ini orang yang boleh ditegurj ika saya melakukan kesalahan.
Alhamdulillah. Saya setuju berbuat demikian adalah tidak baik (membuka keburukan). Suka juga saya nasihatkan ikhwanindo supaya jangan menuduh orang lain (bukan saya) sebagai quburiyyun kerana jika mereka tidak menyembah kubur, tuduhan antum itu dah jadi fitnah yang makan diri sendiri dan hilang segala pahala ibadat puasa.
Niat saya nak tanya adakah serban itu pakaian Islamik (atau Sunnah) ke bukan? Kalau dah kata HARAM dalam keadaan tiada orang lain pakai, maka sudah tentu seseorang yang pakai Serban di tempat yang tiada orang pakainya dikira berdosa? Jadi ia (serban) itu tidak Sunnah atau Sunnah? Tolong terangkan sikit...
[ Last edited by mnm77 at 24-9-2007 07:38 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 24-9-2007 05:59 PM
nampaknya bukan semua benda yg straight forward solution.
Kalau ikut tafsiran puak sendiri2 memang laa bukan straight forward. Lagi parah bila dah masukkah hukum HARAM (berdosa) pada yang SUNNAH (beroleh pahala). Kalau kata mubah tu mungkin la tak teruk sangat kalau ia berbeza pendapat.....
Bekas Mufti Selangor pun pakai serban, ada sapa2 berani pi bagitau dia pasal serban tu HARAM di tempat yang tidak kebiasaan orang pakai?
Allamah Abdur Raoof Munawi Misrie (Rah.A) menulis dalam komentari Shamaail Tirmizi, Serban adalah SUNNAH khususnya untuk solah atau dipakai dengan niat kecantikan
[ Last edited by mnm77 at 24-9-2007 07:01 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
[
Ada dalil dari Al Quran atau Hadith ke? Setahu saya ada dalil yang Nabi ada pakai serban dari Sahih Al Bukhari
Kalau ikut penjelasan ikhwanindo, boleh juga dikatakan Nabi dan para sahabat pakai serban laa... (betulkan saya kalau salah!), kerana kalau Nabi seorang saja yang pakai, takkan Nabi buat sesuatu yang kamu kata HARAM?
Kemudian, kalau di Punjab di mana ramai Singh, jadi boleh pula pakai serban! Kenapa pakaian ini kena ikut tempat2 pula?
Kalau seseorang itu pakai serban kerana itu pakaian kesukaannya (kerana Nabi ada pakai) bukan kerana bangga, tapi kat tempat itu tiada pula orang pakai serban, dah jadi HARAM?
Pakaian apa pun kalau kerana BANGGA dan BUKAN SUNNAH, semua boleh jadi HARAM! Kenapa serban yang jadi HARAM di tempat tiada orang pakai?
Duuh...apa penjelasan ana diatas kurang jelas yee?
Perlu ana infokan kepada antum yaa akhi, bahwa hadits-hadits yang berkaitan dengan keutamaan sorban ini tidak ada yang sah bahkan palsu. Semua hadits yang berkaitan dengannya telah diteliti oleh Al Allamaah Al faqih Al Muhaddits Syaikh Nashiruddin Al Albani rahimahullah, antum bisa teliti di kitab beliau silsilah hadits dhoif dan maudhu'. Setelah mengetahui tidak ada keutamaan memakai sorban ini, maka ini hanyalah pakaian kebiasaan atau adat istiadat yang hukumnya jaeez (boleh). Walaupun Nabi dan para sahabat memakai sorban tapi tidak ada anjuran dari Nabi ataupun para sahabat untuk memakainya, berarti ini bukanlah termasuk perkara yang disunnahkan dan ini tidak termasuk kedalam hal ibadah, tapi ini masuk kedalam hal keduniaan. Dan dalam hal dunia hukum dasarnya dalah boleh sampai ada dalil yang membatasi dengan pengharaman. Dan untuk perkara sorban ini, telah datang dalil yang membatasinya, yaitu berdasarkan hadits Ibnu Umar, Rasulullah shalallohu 'alahi wa sallam bersabda: 揃arangsiapa mengenakan pakaian (libas) syuhrah di dunia, niscaya Allah mengenakan pakaian kehinaan kepadanya pada hari kiamat, kemudian membakarnya dengan api neraka. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ikhwanindo at 25-9-2007 12:53 PM
Perlu ana infokan kepada antumyaa akhi, bahwa hadits-hadits yang berkaitan dengan keutamaan sorbanini tidak ada yang sah bahkan palsu. Semua hadits yang berkaitandengannya telah diteliti oleh Al Allamaah Al faqih Al Muhaddits SyaikhNashiruddin Al Albani rahimahullah, antum bisa teliti di kitab beliausilsilah hadits dhoif dan maudhu'
Ini terpulang kepada tafsiran Ulama yang antum pegang. Terima kasih kerana memberi penjelasan. Saya dapati ada hadith sahih dari Bukhari dan Muslim yang membuktikan Nabi pakai serban. Dan ada juga Ulama yang menegaskan ia sebagai Sunnah (rujuk post 22). Maka Ulama rujukan antum itu berbeza kefahamannya berkaitan serban. Ana berlapang dada dalam hal ini, tetapi bila didakwahkan Haram serban itu bila memakainya di tempat yang tiada kebiasaan orang lain pakai berdasarkan satu hadith berkenaan pakaian kebanggaan (Ulama lain tak berpendapat serban itu pakaian kebanggaan), maka ana terpanggil untuk menjelaskan pendapat dari Ulama lain. Terpulang kepada pendirian masing2. Semoga Allah memberi petuntuk
syaikh Albani menjelaskan tutup kepala itulebih afdhol dipakai setiap hari oleh setiap muslim hatta diluar shalat
Tertarik pula saya tentang kenyataan ini. Mungkin orang salafi di Malaysia dan di Indo lebih suka tutup kepala, tetapi banyak di luar Malaysia dan Indo, salafi tidak suka tutup kepala. Mereka berjanggut panjang (Alhamdulillah) tetapi gondol kepala tanpa bertutup. Kalau afdhal tutup, kenapa mereka tidak suka tutup walhal mereka terang2 mendakwahkan manhaj yang disampaikan sheikh Albani? |
|
|
|
|
|
|
|
mat sabu pun kadang2 tutup kepala. kadang2 tak tutup. sedangkan dia pejuang agama isle. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 26-9-2007 05:54 PM
mat sabu pun kadang2 tutup kepala. kadang2 tak tutup. sedangkan dia pejuang agama isle.
That's not my point.
Point saya, setahu saya pengikut Sheikh Albani amat keras cara dakwah mereka terhadap orang lain kerana selain cara mereka semua bidaah dan sesat. Dan, dari penelitian yang saya buat (mungkin salah), ramai mereka tidak menutup kepala walaupun dalam solat. Jadi untuk tahu betulkah diajar demikian, saya tanya ikhwanindo. Dia dah beri penjelasan. Dah cukuplah... kenyataan salafi yang sebenar ialah mereka anggap tutup kepala itu lebih afdal... kalau jumpa salafi yang tidak tutup kepala tu maknanya salafi tu tak utamakan perkara yang afdhal... (ni bukan kaitan haram)
Tolong jangan salah faham maksud saya Tobby. My statement is specific to ikhwanindo, not general statement to anybody.
** di Malaysia rasanya orang yang pakai serban adalah kerana anggap sunnah. Dan kalau ikut adat, songkok itu dikatakan asal dari Hindu (saya dengar dari orang PAS kalau tak silap), dah menjadi adat kebiasaan dan pakaian yang harus (beruntungla orang UMNO). Jadi yang PAS, Murshidul Amnya pakai serban, dah haram lah perbuatannya itu kalau ikutkan fatwa salafi (yang diwar-warkah ikhwanindo). Mungkin ada salafi lain yang tak setuju dengan ikhwanindo, itu saya mohon maaf dan tidak saya babitkan mereka.
Pening juga memikirkan, adat yang asal dari Hindu boleh jadi HARUS, serban yang Nabi dan sahabat pakai jadi HARAM pula, kerana memang orang Malaysia tak anggap serban itu adat/yang kebiasaan. Kalau kebiasaan tentu semua Pak Menteri dah pakai serban dan tidak pakai songkok!
[ Last edited by mnm77 at 27-9-2007 07:59 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mnm77 at 26-9-2007 17:10
Point saya, setahu saya pengikut Sheikh Albani amat keras cara dakwah mereka terhadap orang lain kerana selain cara mereka semua bidaah dan sesat. Dan, dari penelitian yang saya buat (mungkin salah), ramai mereka tidak menutup kepala walaupun dalam solat. Jadi untuk tahu betulkah diajar demikian, saya tanya ikhwanindo. Dia dah beri penjelasan. Dah cukuplah... kenyataan salafi yang sebenar ialah mereka anggap tutup kepala itu lebih afdal... kalau jumpa salafi yang tidak tutup kepala tu maknanya salafi tu tak utamakan perkara yang afdhal... (ni bukan kaitan haram)
Alhamdulillah, murid-murid syaikh Albani seperti syaikh Salim bin Ied Al Hilaly, Syaikh Ali Hasan Al Halaby, Syaikh Musa Alu Nashr, Syaikh Masyhhur Hasan salman -hafidhakumullah- dah beberapa kali datang ke Indonesia untuk mengadakan muhadharoh, untuk kaum muslimin secara umum dan untuk du'at salafy secara khusus (maksudnya dalam acara dengan duat di bahas ilmu-ilmu agama secara tafsil-detail). dan ana alhamdulillah pernah menjadi salah satu event organizernya, dan ana temukan mereka ornag yang amat ramah kepada semua orang, dan murah senyum. dan mereka berdakwah dengan lembut dan juga tegas. Ada waktu mereka akan lembut dan ada waktu mereka akan tegas. dan dakwah mereka amatlah bijak, selalul tersungging senyuman di bibir mereka. Dan wajah-wajah mereka bersinar karena ilmu yang mereka miliki. Masha Allah. Walhamdulillah alla kulli hal, karena banyak orang salafy memperingati antum dan JT antum tentang bid'ah, maka antum tuduh dakwah salaf itu keras....untuk para penyebar bid'ah memang Islam itu keras akhi, dan tidak boleh lemah. Tapi dalam berbicara kepada mereka haruslah lemah lembut, padat bashiroh dan ilmu. Tapi tetap keras dan tegas dalam kebenaran tanpa mundur sedikitpun juga. Selama itu bid'ah maka itu bid'ah, selama itu syirik maka itu syirik....tidak bisa di tawar-tawar !!! Ini yang dimaksud keras. Tapi dalam akhlaq, maka orang-orang salafy itu yang paling rahim kepada kaum muslimin dan berakhlaq lembut sebagaimana akhlaq Rasulullah. Jika ada yang kasar, maka tidak tercemar dakwah ini karena kesalahan individual. yang kita lihat itu adalah ajaran nya dan bukan masing masing mufradnya orang perorang.
maka...ana sebagai orang yan glebih faham syaikh albani dan murid-muridnya tentu lebih tahu daripada antum. Apalagi antum seorang hizby yang tidak bermanhajkan salaf...maka penilainan antum amat tidak obyektif |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ikhwanindo at 26-9-2007 06:43 PM
maka...ana sebagai orang yang lebih faham syaikh albani dan murid-muridnya tentu lebih tahu daripada antum. Apalagi antum seorang hizby yang tidak bermanhajkan salaf...maka penilainan antum amat tidak obyektif
Beginilah gaya dakwah antum, adakah ini cara salafi yang dikatakan lemah lembut, padat basirah dan ilmu? Seperti kata antum:
Tapi dalam berbicara kepada mereka haruslah lemah lembut, padat bashiroh dan ilmu
Namun tuduh-menuduh sudah terbiasa! Rasa diri sendiri saja yang betul, dan halalkan fitnah dan tohmah, walaupun ada pihak cuba menerangkan tetap ditolak awal-awal lagi tanpa selidik.
Ya, ana anggap antum lebih faham syaikh albani sebab tu ana tanya antum. Sebaliknya antum yang tidak faham JT berprasangka buruk dengan salah faham antum dan tidak mahu menerima penjelasan dari orang yang lebih hampir dengan JT.
Ada Ulama yang mula menentang JT kemudian kembali mengaku kebenaran JT, tetapi mungkin antum telah diajar manhaj yang tidak mahu menerima penjelasan orang selain dari yang mengaku salafi, lebih-lebih lagi kepada yang telah antum label sesat tanpa usul periksa
Ana tulis ikhlas bukan untuk membetulkan antum, kerana antum tidak bisa dibetulkan oleh orang yang antum telah berprasangka buruk. Mungkin penerangan dan penulisan ana ini ada orang lain yang dapat manfaatnya... Wallahu a'lam
yang kita lihat itu adalah ajaran nya dan bukan masing masing mufradnya orang perorang
Setuju. Jika apa yang tak betul tentang JT yang antum lihat dari persekitaran, selidik dulu adakah itu ajaran yang dibawa dari Ulama JT. Kalau ada salah faham tentang kisah tertentu dari kitab JT, selidik dulu adakah salah faham itu dijadikan motif sebagai ajaran (seperti yang didakwa salafi) atau sebaliknya. Dan apa kata Ulama lain tentang kisah2 tersebut, kerana isi kandungan kisah2 tersebut ada dalam kitab2 lain juga.
Ana diajar supaya selidik dulu akan sesuatu perkara yang dibantah bila ada percanggahan dari 2 pihak, walaupun kita nampak zahirnya satu pendapat itu lebih kuat dari satu yang lain.
Wallahu a'lam
[ Last edited by mnm77 at 26-9-2007 10:19 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mnm77 at 26-9-2007 10:14 PM
Beginilah gaya dakwah antum, adakah ini cara salafi yang dikatakan lemah lembut, padat basirah dan ilmu? Seperti kata antum:
Namun tuduh-menuduh sudah terbiasa! Rasa diri sendiri saja ya ...
Sememangnya antara dakwah salafi @ wahabi dengan dakwah Jemaat Tabligh adalah bertentangan dan berbeza antara satu sama lain.
Dakwah salafi @ wahabi adalah keras dan tidak langsung menggunakan kebijaksanaan dan akal fikiran dalam menghadapi golongan-golongan yang mereka hadapi. Mereka agak lurus bendul dalam menerima segala dalil-dalil sandaran mereka yang diterima secara harfiah justeru penentang-penentang mereka akan dihadapi dengan cara yang agak agressif sehingga di suatu masa mereka akan menghalalkan darah penentang-penentang mereka jika sudah kalah dalam berhujjah.
Berbeza dengan dakwah Jemaat Tabligh yang terlalu lembut dan bertolak ansur. Jemaat Tabligh menentang penggunaan kekerasan lantaran mereka hanya melakukan aktiviti-aktiviti amal makruf sahaja. Mereka tidak pernah bertindak keras terhadap golongan-golongan yang menentang mereka malah lebih gemar melarikan diri jika berlaku situasi demikian. Mereka mengambil sikap serahkanlah saja kepada Allah agar diberikan hidayat. Jika orang-orang Islam yang menjadi penentang mereka maka bolehlah diterima sikap ini tapi adakalanya penentang-penentang mereka ini terdiri daripada orang-orang kaffir yang menjadi juga musuh-musuh Islam. Peristiwa pembakaran Masjid Babri bolehlah menjadi contoh dimana golongan Jemaat Tabligh tidak mahu masuk campur dalam pertikaian tersebut malah pernah membuat perhubungan dengan puak-puak Hindu tersebut.
Alhamdulillah kedua-dua golongan ini telahpun saya mempunyai pengalaman menyertainya. Zaman darah panas waktu remaja saya lebih tertarik untuk menyertai golongan yang dikatakan salafi @ wahabi ini. Arwah ustaz saya iaitu Hashim Ghani memang seorang yang terkenal dengan kecenderungan terhadap aliran pemikiran kewahabian. Beliaulah yang mengasaskan Jemaah Ittiba'us Sunnah dan aktif menggerakkan dakwah salafinya namun tidak pernah berjaya sehingga sekarang dalam menghadapi golongan-golongan tua yang mengikuti mazhab lantaran sikapnya yang keras menghadapi mereka. Beliau menganggap mereka sebagai ahli bidaah dan perlu dipulaukan tapi apa yang berlaku beliaulah sebenarnya yang dipulaukan oleh masyarakat. |
|
|
|
|
|
|
|
Cause it a thread about hukum of birthday, then I will comment to your post in a new thread. Insha Allah. |
|
|
|
|
|
|
| |
|