|
salam
nak jawab yg mana dulu?
walaupun saudara tak nak menjawab persoalan saya???
mungkin saudara perlukan masa
maka silalah.....
saya turut berkorban sebagaimana nabi dan para sahabatnya menjalankannya
tak kira apa yg ada semampu saya
walaupun hanya seekor KIJANG!!!!!!!!!!!
bolehkah diterima KORBAN itu???
dan setahu saya mereka yg memulakan mazhab itu
adalah ilmuan dalam hukum feqah sahaja
(mungkin ajeee, pasal saya kurang arif ttg mereka)
sedangkan NABI telah meninggalkan AGAMA YANG SEMPURNA
merangkumi ISLAM, IMAN dan IKHSAN
(yg sekarang kita sebut FEQAH , TAUHID dan USUL)
dan adakah dlm kehidupan seharian kita
kita lebih menitik beratkan bab ISLAM/FEQAH sahaja
dgn tidak menyeragamkan dgn IMAN/TAUHID dan IKHSAN/USUL???
sedangkan NABI BERPESAN:
DUA ORANG YANG SAMA RUKUK DAN SUJUDNYA,
TAPI DISISI TUHAN JARAK DIANTARA KEDUANYA
BAGAIKAN ANTARA LANGIT DAN BUMI
kenapa tahap mereka berdua itu begitu jauh berbeza
sedangkan pergerakan badan mereka adalah sama sahaja????
adakah saudara mahu berfikir seketika?????
dan saya masih teringat PESAN NABI:
DI AKHIR ZAMAN KELAK, APABILA UMATKU TELAK ROSAK
DAN KAMU MENDAPATI SUNNATURASUL
MAKA GIGITLAH DENGAN GIGI GERAHAM MU KUAT-KUAT
(peritnya nak menggigit!!!!!!!!!!!!!!!!!) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by orangbesi at 16-12-2007 02:55 PM
dan setahu saya mereka yg memulakan mazhab itu
adalah ilmuan dalam hukum feqah sahaja
(mungkin ajeee, pasal saya kurang arif ttg mereka)
sedangkan NABI telah meninggalkan AGAMA YANG SEMPURNA
merangkumi ISLAM, IMAN dan IKHSAN
(yg sekarang kita sebut FEQAH , TAUHID dan USUL)
dan adakah dlm kehidupan seharian kita
kita lebih menitik beratkan bab ISLAM/FEQAH sahaja
dgn tidak menyeragamkan dgn IMAN/TAUHID dan IKHSAN/USUL???
Boleh beritahu siapa mereka yang memulakan mazhab?
Pada pengetahuan saya, ia bukan dimulakan. Ia adalah asal dari Taqleed murid2 Imam Mujtahid dan taqleed ini diteruskan zaman berzaman maka jadilah ia mazhab... Imam Nawawi (Rah. A) pun bermazhab Syafe'ii (bertaqlid dalil2 Imam As-Syafe'ii dalam cabang bab ilmu fiqh)
Berbeza dengan mereka yang tidak bermazhab, kebanyakan mereka ini bertaqlid bertukar2 pendapat2 Imam, guru atau sesiapa sahaja yang mereka rasa betul pada mereka...
Yang bermazhab juga dalam kes2 tertentu dibolehkan bertukar taqlid, tapi untuk bertukar taqlid perlulah ada penjelasan dan dalil dari Ulama2 mazhab itu dan bukannya main senang2 nak tukar2 ikut suka hati....(nanti takut main ikut nafsu bagi yang tiada berilmu)
Perbezaan mazhab kadang2 ketara dalam cabang ilmu fiqh, tapi tiada perbezaan dalam bab aqeedah, dan cabang2 lain hanya sedikit saja perbezaan
Wallahu a'lam |
|
|
|
|
|
|
|
salam
susah jugak nak kata siapakah yg memulakan mazhab ini
tetapi cuba kita renungkan
kenapakah seseorang sanggup berijtihad
dan mengeluarkan fatwa ttg sesuatu permasalahan
agar fatwa itu diikuti oleh orang banyak?????
apakah niatnya melakukan sedemikian????
dan satu yg saya dapati
ialah jangan pecahkan cabang dalam agama
tetapi hendaklah merangkumi semuanya walaupun dlm satu masalah yg kecil. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by orangbesi at 18-12-2007 10:24 AM
susah jugak nak kata siapakah yg memulakan mazhab ini
tetapi cuba kita renungkan
kenapakah seseorang sanggup berijtihad
dan mengeluarkan fatwa ttg sesuatu permasalahan
agar fatwa itu diikuti oleh orang banyak?????
apakah niatnya melakukan sedemikian????
dan satu yg saya dapati
ialah jangan pecahkan cabang dalam agama
tetapi hendaklah merangkumi semuanya walaupun dlm satu masalah yg kecil.
Salam...
Kenapa seseorang sanggup berijtihad..??
Tugas berijtihad bukan layak untuk semua orang...makna ijtihad itu sendiri pun kena faham...
Bila Al Quran dan Hadith ditafsir, macam2 tafsiran boleh dibuat ikut akal seseorang itu...
Orang yang mendalami dalam ilmu tafsir dalam Al Quran dan Hadith akan menafsir dengan teliti dengan neraca ilmu yang dia ada, berdasarkan dalil2 yang diperolehinya bukan ikut sesuka hati...
Kenapa perlu tafsir.... Jawapan mudah: Untuk memberi kefahaman dengan mudah kerana tidak semua orang mampu menafsir Al Quran dan Hadith
Apa niat mengeluarkan fatwa? Untuk memberi jawapan kepada persoalan yang timbul tentang agama, berdasarkan kepada kefahaman Al Quran dan Hadith (dari orang yang layak menafsir)
Mazhab dan perbezaan pendapat ini bukan tujuan pecahkan cabang dalam agama. Ia saling melengkapi satu sama lain berkaitan Sunnah Nabi...
Contoh:
Semasa At-Tahiyat... ada ketika Nabi sentiasa gerakkan jari telunjuk, ada ketika tidak gerakkan. Kalau nak ikut Sunnah ini timbul persoalan, waktu bila yang nak gerakkan, waktu bila tidak gerakkan? Di sinilah tafsir diperlukan.... Mazhab saling melengkapi, ada mazhab amalkan Sunnah Nabi ini dengan menggerakkan jari, ada mazhab amalkan sunnah ketika Nabi amalkan dengan cara yang berlainan.
Qunut: Ada ketika Nabi berqunut waktu subuh.
Qunut juga dianjurkan bila zaman dah semakin rosak.... Tidakkah zaman selepas 3 generasi terbaik itu sudah semakin rosak?
Ini perlu tafsir.... tapi tidak berqunut tidak berdosa.....(ikut pendapat Mazhab As-Shafe'ii)
Wallahu a'lam |
|
|
|
|
|
|
|
Aku mengharapkan ruang yang lebih luas dibuka di Malaysia untuk mempelajari dan mendalami ilmu perbezaan antara mazhab dan aliran. Sekarang ni dunia dah tak ada sempadan lagi, gelombang dari lautan ilmu melimpah limpah sukar disekat. Lebih baik kita mengambil sikap terbuka. |
|
|
|
|
|
|
|
salam
maukah ramai yg akan bersikap terbuka???
atau ramai yg masih nak berpegang kpd pegangan masingX
terima kasih kerana bagi contoh mnm77
ia memang betul masa tahiyyat tu
adakalanya nabi menggerakkan jarinya dan ada masanya tidak
masa bila beliau menggerakkannya atau pun tidak???
terpulanglah kepada dia sendiri atau sesiapa sahaja
mungkin masa gerakkan jarinya itu ada perasaan khusyuk sebegitu
begitu juga takkala mendiamkannya aje
yg penting, adalah susana dan perasaan di hati pada masa itu
jadi gerakkannya pun betul
mendiamkannya pun betul, iaitu dr segi feqahnya
dr segi ikhsan/iman/tasawuf/uslu - hanya diri sendiri tahu keteguhan hati
masingX pada masa itu
dan adalah nabi berqunut ketika perang atau musibah
dan tidak selalu dilakukannya
jadi kenapa kita tidak melakukannya cam nabi buat
dan berqunut juga pada solat yang selain solat waktu subuh
dan mempelbagaikan bacaan nya cam nabi buat
dan bertasbih bila membaca ayat tasbih
memohon ampun bila membaca TUHANMU MAHA PENGAMPUN
dan bersujud bila membaca ayat diperintahkan bersujud
kan indah ketika itu
sebagaimana berada di dalam syurga
atau lebih lagi............................. |
|
|
|
|
|
|
| |
|