|
Penyambung populariti - Toyota Vios J
Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
[email protected]
REKA bentuk bumper hadapan yang lebar dan kelihatan
seperti model Toyota Yaris.
MULA diperkenalkan ke pasaran tempatan pada tahun 2003, Toyota Vios bertanggungjawab mengisi ruang pasaran di bawah model Corolla Altis dan Camry.
Bagi segmen sedan entry level bukan keluaran tempatan, model ini sememangnya sudah menjuarai carta sejak sekian lama.
Buktinya, Toyota Vios menguasai sebanyak 50 peratus pasaran kereta penumpang berkapasiti 1.4 liter hingga 1.5 liter pada tahun 2007. Dengan jualan mencecah 100,000 unit, ia dilihat sebagai salah satu model paling popular keluaran Toyota.
Model yang pada awalnya dibangunkan oleh Toyota Motors untuk pasaran Asia Tenggara dan China ini nyata begitu sukar disaingi oleh pengeluar kereta Jepun lain termasuklah daripada Honda dan Nissan.
Selepas mengalami proses facelift pada model generasi pertama Vios, UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. memperkenalkan pula Toyota Vios serba baru pada Oktober tahun lalu. Pada ketika itu, tiga varian ditawarkan iaitu 1.5E, 1,5G dan 1.5S dengan empat pilihan warna.
Mahu memberikan lebih banyak pilihan kepada pengguna, UMW Toyota Motor Sdn. Bhd., mengetengahkan dua lagi varian baru yang disifatkan sebagai lebih mampu milik, dikenali sebagai Vios J pada pertengahan tahun 2008. Sekali lagi, jualan yang dicatatkan adalah memberangsangkan dengan purata sekitar 2,500 unit sebulan.
Memandangkan ia dihasilkan sebagai sebuah kenderaan bajet, adalah tidak adil untuk anda membuat ekspektasi bahawa semuanya ada, pada sebuah Toyota Vios J. Sememangnya pengenalan varian ini dilihat sebagai tepat, berikutan kenaikan harga petrol yang sukar dijangka.
Jika dilihat dari aspek luaran, tiada perubahan ketara yang membuatkannya ia berbeza berbanding varian lain, kecuali mereka yang benar-benar mengenali model ini.
Selain, huruf 'J' yang tertampal di bahagian belakang sedan ini, Vios J hadir tanpa sebarang 'perkakasan' tambahan seperti side skirt, lampu kabus dan lampu isyarat pada perumah cermin sisinya.
Malah, tayar yang ada pada model ini hanya berdiameter 14 inci. Ya, memang sedikit kecil untuk sebuah kereta segmen sedan bukan tempatan, apatah lagi jika hendak dipadankan dengan bumper hadapannya yang begitu lebar.
| ENJIN VVT-i bersesaran 1.5 liter ini berkuasa dan tidak mengecewakan.
|
Unit pandu uji Toyota Vios J kali ini bertransmisi manual. Harus penulis katakan bahawa unit enjin bersesaran 1.5 liter ini tidak mengecewakan. Malah, enjin empat silinder 16 injap DOHC dengan sistem VVT-i ini dapat menghamburkan kuasa sewajarnya setiap kali klac dipijak dan gear ditukar.
Dilihat di atas kertas, ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 109 PS @ 6,000 rpm dengan tork maksimum 141 Nm pada putaran enjin mencecah 4,200 rpm.
Kotak gear lima kelajuan ini juga dapat berkolaborasi dengan cukup baik. Jadi, jangan lupa untuk merasai kuasanya dengan dengan membiarkan jarum rpm naik hingga takat maksimum.
| RUANG dalaman Vios J yang tidaklah kelihatan terlalu murah.
|
Berada di dalam kabin Vios J, anda akan dihidangkan dengan lakaran papan pemuka yang sama seperti varian Vios lain. Keseluruhan 'wilayah' ini dikuasai oleh material plastik berwarna hitam, tetapi tidaklah membuatkannya nampak terlalu murah.
Konsol tengahnya menempatkan corong pendingin hawa dan unit audio satu DIN. Di bahagian bawah ruang penyimpanan barang, tiga tombol bulat untuk mengawal suhu, kelajuan dan mode pendingin hawa disusun dalam bentuk tiga segi.
Jika untuk varian 1.5S dan 1.5G kawasan ini berwarna perak, Vios J memberikan sekali lagi kepada anda warna hitam. Tiada butang-butang untuk kawalan audio pada sterengnya. Sementara tombol gearnya juga terasa sedikit membosankan.
Tempat duduknya pula disalut dengan fabrik berwarna kelabu gelap, nampak bagus dan boleh bertahan dalam tempoh yang lama. Tahap NVH model ini tidaklah begitu membanggakan, anda masih boleh mendengar bunyi angin sekiranya memandu dalam kelajuan yang tinggi.
Tetapi, kesemua ini tidak membuatkan Vios J sebuah sedan yang tidak berbaloi untuk dimiliki. Ini kerana Vios J menjanjikan pemanduan yang selesa menerusi penggunaan suspensi topang MacPherson buat roda hadapan dan sistem suspensi jenis torsion beam pada baki tayarnya yang dibuat pada talaan agak lembut.
Tanpa beg udara SRS, aspek keselamatan lebih terarah kepada sistem keselamatan aktif seperti brek ABS, sistem EBD (Electronic Brake Distribution) dan BA (Brake Assist) bagi memberikan lebih keyakinan ketika hendak memberhentikan sedan ini.
Vios J mengaplikasikan brek cakera untuk roda hadapan dan brek gelondong buat roda belakangnya. Sama seperti varian yang lain, Vios J dibina di atas kerangka yang melepasi standard GOA (Global Outstanding Assessment) binaan Toyota.
Stereng model ini juga terasa begitu ringan, terima kasih kepada sistem EPS (Electronic Power Steering) yang sedikit sebanyak turut membantu dalam menjimatkan penggunaan minyak. Sama seperti rakan-rakan lain yang pernah memandu uji Vios J, penulis juga gagal untuk menghabiskan setangki petrolnya.
Varian Vios J ditawarkan pada harga RM69,825 seunit untuk transmisi manual (bersama insurans) dan RM73,525 seunit (automatik empat kelajuan). Hanya tiga warna ditawarkan iaitu hitam, perak dan biru.
ni aku nak pesang kat din... vios ni tarak mcm dugong langsung wokey.. .. cuzzen aku baru beli best aku naik ronda2 rumah sedara masa ghayer... smooth betul... best gak vios ni ghopanyer... |
|