CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123
Return to list New
Author: Squall-Leonhart

ECU bikin dan gak bikin fuel injection system

[Copy link]
Post time 31-5-2009 04:03 PM | Show all posts


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-6-2009 02:02 PM | Show all posts
Originally posted by nik2121 at 31-5-2009 15:55
owh..
thanks...

erm... satu soalan nak tanya
kalau enjin stock standard hendak letak turbo
biasanya modifikasi apa yg perlu dibuat?


biasanya tak banyak modified pd enjin asal..
skrg ni pun banyak dijual turbo kit yang mmg untuk bolt-on
kat enjin standard..
Slalunya pakai turbo mcm ni enjin cepat rosak la..
internal part pd enjin NA tak sama dengan turbo
sebagai contoh piston.. piston turbo jenis low pressure
tp piston NA byk jenis high press..
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2009 11:44 PM | Show all posts
Originally posted by nik2121 at 31-5-2009 15:55
owh..
thanks...

erm... satu soalan nak tanya
kalau enjin stock standard hendak letak turbo
biasanya modifikasi apa yg perlu dibuat?



secara teori nya.

memang boleh.

ianya satu cara unik dan mendapat tabik hormat dari kawn kawan utk mendapatkan kuasa tambahan.

tetapi ianya tak semudah mana pun.


sebelum itu,

antara specimen specimen kereta yg berjaya di bolt on turbokan adalah ( yg aku pernah saksikan pembinaannya dan pernah lihat):

1. proton wira injection 1.5
2. hyundai accent 1.5
3. honda civic 1.3 A injection.

semuanya enjin sohc.

hyundai accent tu, masih berkeliaran di kota bahru dengan nombor pendaftaran terengganu. kalu jumpa, try lah cucuk angin...



back to topik,

memula, utk pasang turbo ni, kena pastikan bahawa tiada kebocoran berlaku dimana mana bahgian apabila boost sedang menggila. antara tempat yg biasanya di cek kebocoran adalah pada bahagian intake masuk dan head itu sendiri.

biasanya, penukaran gasket dilakukan. ini bagi mendapat kompression yg lebih bagus. gasket heavy duty aluminium menjadi pilihan seperti dari jenama toda dsb. kadang kdang, kena custom made sebab tak de utk model tersebut.


nak masuk turbo kena kaji:

1. saiz turbin v/s enjin kita.... too big = lag....  too small= nothing happen
2. ignition dan timing
3. fuel. cukup minyak tak masa tengah boost / turbine idup?
4. intercooler top / front mount
5. ecu/ piggyback/ etc

jawapan

1. biasanya, pomen akan try and error, cc enjin dan karekter atau fizikal enjin sperti panjang kebuk di ambil kira. kalau enjin 1.3 wira masuk turbo mira 660, boost ada, tapi tak kuat. turbine senang rosak. jadi,mungkin pomen akan cari turbine yg digunakan pada enjin yg setara dengan enjin wira tadi seperti turbine dari starlet atau punto. terlebih besar? boost memang kuat? atau enjin akan pecah? atau lag terus terusan....? ha ha

2. yg ni biasanya ejas masa dah komplet semua. advan , retard , semua amik kira.

3. fuel pump custom atau yg lebih besar akan dicari. jenama bosch adalah cukup popular. injector tambahan juga mungkin digunakan jika berlaku fuel thirst..

4. pemilihan top/ front memainkan peranan bagaimana enjin beraksi. masalah lag akan dikenal pasti dengan tepat disini. ada enjin, bila pakai top mount, lag dia kuat. dan ada sebaliknya.

5. perkara kedua terakhir ... ecu. kenkadang, nasib baik, ecu tu boleh belajar perubahan yg berlaku. sebagai cthnya, wira 1.5 tadi. ecu standard je..... tapi kalau ada injektor tambahan, kena cari piggyback lah.


selamat ke tak?


macam ni lah...

nak kata selamat tu, tak lah juga. tapi kalu jaga elok elok, mungkin ok kut. sebab biasanya, kalau enjin standard ni, derang set boost pada 0.5 bar saja... ada juga yg tukar piston set. cari piston set dari enjin turbo yg ngam dengan enjin tadi. tapi tu dah masuk stage 2. nak lagi advan, blok kasi korek, masuk piston oversize turbo punya. cth wira 1.5 tadi, kasi korek blok dan masuk piston dari enjin turbo mirage....



kos?

fuh........... setakat yg aku tahu. kos tukar enjin lagi murah kut... tapi tu 5-6 tahun sudah... masa tu hafkat gsr baru 6 ribu saja...

baru baru ni, ada jumpa kit bolt on turbo combo, campur campur dari berbagai model seperti interccoler dari mitsu, turbine dari impreza.. dll, semua tu, dalam mudah.com.my dijual pada harga rm1500 jer...

fabrikasi yg mahal. dan kereta yg menjadi bahan ujikaji tu, akan berbulan duk dalam bengkel. ini bukan kerja overnite.


hasil?

fuh.... lagi susah mau cakap. atas nasib. kecuali ko dapatkan kit bolt on yg memang specialize utk keta tu dan bukan jenis kawin sana sini. harga nya tentulah mencecah puluhan ribu utk kit saja.

jadi?

laju lah jugak, tapi tak selaju mana pun... cadangan aku, tukar enjin lagi mudah.
TAPI... keta ko, kalau pakai bolt on , otai otai keta memang salute pada hang!!!! tabik spring!!!! sebab derang tau, ini bukan kerja murah lagi mudah...... tukar enjin budak abis spm pun buleh buat.... betul tak?




p/s: segala kekurangan dsb, jgn marah lah.... aku bukan tahu sangat pun... just bystander je

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2009 12:00 AM | Show all posts

Balas #14 geng_tx\ catat

hehehe.. terkedu & termenung aku baca posting ni...
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2009 12:09 AM | Show all posts

Balas #14 geng_tx\ catat

kalu dah buat cenggini nak kena endorse ker enjin?Insurance cover tak?
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2009 12:11 AM | Show all posts

Balas #16 danedzya\ catat

erk... yg ni aku xtaw
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 2-6-2009 09:48 AM | Show all posts
Err... tak silap haku benang pasal nak tuning ECU kat dah ada laa... ni mesti tak selak benang index page ni...

Benang asal dier kat sini.
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2009 11:29 AM | Show all posts
Originally posted by nik2121 at 2-6-2009 00:00
hehehe.. terkedu & termenung aku baca posting ni...



terkedu kee? lps ni jangan tanya camne nak save minyak kalau pakai enjin turbo laksss..
lagi pening kapla si geng tx nak kasik jawab... hihihihi..

kalau bolt on jer kat henjin tu, tak yah nak involve JPJ rasanyer.. sebab enjin still sama cam kat geran
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-6-2009 12:13 PM | Show all posts

Balas #48 takumi86\ catat

katakan kene tahan kat roadblock JPJ, pastu dia cakap kene saman
kita nak jwb ape ek?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-6-2009 03:53 PM | Show all posts

Reply #49 nik2121's post

Cakap jer laa... "aler hotak lu berjambul... gua mana ada tukar haper2 dalam henjin laa...!!!" atau yang sewaktu dengannyer...
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2009 08:21 PM | Show all posts

Balas #50 Squall-Leonhart\ catat

mak aih...
mau kene pelangkong ngan cota
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-6-2009 09:42 PM | Show all posts

Reply #51 nik2121's post

Haper lagi, cepat2 la rakam gambar tu pastu upload kat internet pi posting kat blog... nak lagi best, rakam video kena hentak dgn cota pastu upload kat youtube... untung2 korang bleh gunakan tu untuk saman balik polis dgn kera-jaan, kalau menang kes tu bleh jadik bapak jutawan tuu... bleh la blanjer haku keter Ferrari ataupun Posche barang sebijik dua ker...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

1-2-2025 08:33 AM GMT+8 , Processed in 0.055383 second(s), 24 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list